Vasárnapi Ujság – 1875

1875-10-17 / 42. szám - Pease Eduard 42. szám / Arczképek, Külföldiek - Stephenson György 42. szám / Arczképek, Külföldiek - Az első vasút épitői (Stephenson György és Pease Eduard arczképével 657. oldal / Élet- és jellemrajzok - Baromfi udvar (Székely Bertalantól) 42. szám / Műtárgyak - Török sirkápolna (türbe) 42. szám / Táj- és utiképek, Külföldiek - Az első gőzmozdony 42. szám / Természettudomány; ipar; gazdaság - „A rejtelmes sziget” (48 kép) 42. szám / Vegyes tárgyuak; illusztrácziók elbeszélésekhez

42-dik szám. ELŐFIZETÉSI FÖLTÉTELEK: a Vasárnapi Újság és Politikai Újdonságok együtt: Egész évre 12 ft., félévre 6 ft. Csupán a Vasárnapi Újság: Egész évre 8 ft., félévre 4 ft. Csupán a Politikai Újdonságok: Egész évre 6 ft., félévre 3 ft. XXII. évfolyam. MLKLIKTJÍSEK. 1> ÍJA: Egy hatszor hasábozott petit sor, vagy annak helye egyszeri igtatásnál 15 krajczár, többszöri igtatásnál 10 krajczár. Bélyegdij külön minden igtatás után 30 krajczár. Kiadó­hivatalunk számára hirdetményeket elfogad Bécsben: Hansenstein és Vogler Wallfischgasse Nr. 10, Mosse R. Seilerstätte­ Nr. 2 és Oppellk A. Wollzeile Nr. 22. AZ ELSŐ VASÚT ÉPÍTŐI.­ ­Jm. § kik, még1 oly, aránylag hátrama­fifilMla|­radt, országban is, mint hazánk, majd minden irányban pár órai idő alatt tehetik meg azt az utat, a­mire apáinknak napokat kellett forditaniok, s leveleiket, lapjaikat, vagy egyéb szál­lítmányukat még ugyanaz­nap megkap­ják a fővárosból, holott néhány év előtt még három-négy napig kellett arra vár­niuk: nehezen tudják képzeleteikbe vis­­szaidézni azt az időt, a­mikor még nem voltak vasutak és gőzmozdonyok. Pedig nem oly régi idő az. Hazánkban az első mozdony-vasút, Pesttől Szolnokig, 1847 őszén nyilt meg. S ezelőtt csak ötven évvel, 1825. szeptember 26-ka előtt, egyátalában nem volt vasúti közlekedés a földön. E napon tette meg első próba-utját, a,,Loco­motion" nevű gőzmozdony, a legelső vasút vonalon, mely Angliában Darlingtontól Stocktonig terjedt, mely kis vonal ma az angol vasutak roppant nagy és szövevé­nyes hálózatába van befoglalva, de akkor magában állott, nem csak Angliában, ha­nem az egész föld kerekségén. Csak ötven év kellett, egy arasznyi idő, nem a világ­, hanem csak az emberiség néhány ezer éves történetében, hogy a parányi kezdemény óriási mérveket öltsön, behálózza a föld egész felületét, közlekedést teremtsen a legtávolabbi országok között, s soha meg nem pihenő, folyvást lüktető erőket nyisson a kereskedelemnek, a szellemi érintkezés­nek, s az emberiség anyagi és szellemi életében a leghatalmasabb tényezők egyi­kévé váljék. Ha az első mozdony-vasút nagyszerű vívmánya volt az emberi szel­lemnek , nem kisebb dicsőségére szolgál azon fogékonyság, mel­lyel az uj alkotást minden nép és ország felkarolni, kifejteni,, tökélyesbiteni és hasznositani tudta. Darlington városa, a quakerség főfészke, Fox György, Woolman János és Bright szülő­helye, — az első vasúti indóház-állo­más, a mult hó 27-kén félszázados jubi­leumát ünnepelte a nagy eseménynek, s leleplezését egyszersmind a Pease József (az első vasutat tervező Pease Eduárd fia) szab­ muf STEPHENSON" GYÖBGY, PEASE EDUÁED,

Next