Vasárnapi Ujság – 1875
1875-10-17 / 42. szám - Pease Eduard 42. szám / Arczképek, Külföldiek - Stephenson György 42. szám / Arczképek, Külföldiek - Az első vasút épitői (Stephenson György és Pease Eduard arczképével 657. oldal / Élet- és jellemrajzok - Baromfi udvar (Székely Bertalantól) 42. szám / Műtárgyak - Török sirkápolna (türbe) 42. szám / Táj- és utiképek, Külföldiek - Az első gőzmozdony 42. szám / Természettudomány; ipar; gazdaság - „A rejtelmes sziget” (48 kép) 42. szám / Vegyes tárgyuak; illusztrácziók elbeszélésekhez
42-dik szám. ELŐFIZETÉSI FÖLTÉTELEK: a Vasárnapi Újság és Politikai Újdonságok együtt: Egész évre 12 ft., félévre 6 ft. Csupán a Vasárnapi Újság: Egész évre 8 ft., félévre 4 ft. Csupán a Politikai Újdonságok: Egész évre 6 ft., félévre 3 ft. XXII. évfolyam. MLKLIKTJÍSEK. 1> ÍJA: Egy hatszor hasábozott petit sor, vagy annak helye egyszeri igtatásnál 15 krajczár, többszöri igtatásnál 10 krajczár. Bélyegdij külön minden igtatás után 30 krajczár. Kiadóhivatalunk számára hirdetményeket elfogad Bécsben: Hansenstein és Vogler Wallfischgasse Nr. 10, Mosse R. Seilerstätte Nr. 2 és Oppellk A. Wollzeile Nr. 22. AZ ELSŐ VASÚT ÉPÍTŐI. Jm. § kik, még1 oly, aránylag hátramafifilMla|radt, országban is, mint hazánk, majd minden irányban pár órai idő alatt tehetik meg azt az utat, amire apáinknak napokat kellett forditaniok, s leveleiket, lapjaikat, vagy egyéb szállítmányukat még ugyanaznap megkapják a fővárosból, holott néhány év előtt még három-négy napig kellett arra várniuk: nehezen tudják képzeleteikbe visszaidézni azt az időt, amikor még nem voltak vasutak és gőzmozdonyok. Pedig nem oly régi idő az. Hazánkban az első mozdony-vasút, Pesttől Szolnokig, 1847 őszén nyilt meg. S ezelőtt csak ötven évvel, 1825. szeptember 26-ka előtt, egyátalában nem volt vasúti közlekedés a földön. E napon tette meg első próba-utját, a,,Locomotion" nevű gőzmozdony, a legelső vasút vonalon, mely Angliában Darlingtontól Stocktonig terjedt, mely kis vonal ma az angol vasutak roppant nagy és szövevényes hálózatába van befoglalva, de akkor magában állott, nem csak Angliában, hanem az egész föld kerekségén. Csak ötven év kellett, egy arasznyi idő, nem a világ, hanem csak az emberiség néhány ezer éves történetében, hogy a parányi kezdemény óriási mérveket öltsön, behálózza a föld egész felületét, közlekedést teremtsen a legtávolabbi országok között, s soha meg nem pihenő, folyvást lüktető erőket nyisson a kereskedelemnek, a szellemi érintkezésnek, s az emberiség anyagi és szellemi életében a leghatalmasabb tényezők egyikévé váljék. Ha az első mozdony-vasút nagyszerű vívmánya volt az emberi szellemnek , nem kisebb dicsőségére szolgál azon fogékonyság, mellyel az uj alkotást minden nép és ország felkarolni, kifejteni,, tökélyesbiteni és hasznositani tudta. Darlington városa, a quakerség főfészke, Fox György, Woolman János és Bright szülőhelye, — az első vasúti indóház-állomás, a mult hó 27-kén félszázados jubileumát ünnepelte a nagy eseménynek, s leleplezését egyszersmind a Pease József (az első vasutat tervező Pease Eduárd fia) szab muf STEPHENSON" GYÖBGY, PEASE EDUÁED,