Vasárnapi Ujság – 1877

1877-11-04 / 44. szám - Az Athos zárdái (2 képpel) Jurány Gusztáv 694. oldal / Általános nép- és országisme. - A sebesültek között (képpel) 694. oldal / Tárczaczikkek; napi érdekü közlemények

44. BZÁM. 1S77. XXIV. ÉVFOLYAM. VASÁRNAPI UJSÁG. 695 pán a történelmi okmányok adataihoz ragasz­kodunk, abban kell megállapodnunk, hogy a Krisztus utáni 960-ik év előtt a mai zárdák közül semmi esetre sem állott fenn egyetlen­egy sem. Remete ugyan volt már azelőtt is elég a szenthegységen, sőt bizonyos szervezet is léte­zett már, a­mennyiben a karyaes-i központi remete tekintetett elöljárójául és szóvivőjéül az összes remeteségnek; de zárdákban élő szer­zetesek, ezek a szegények bizony még nem vol­tak, hanem csak úgy maga egyedül kereste kiki azon kevés eleséget, a­mit élete fentartására igényelt. Nagy változás történik ezen állapoto­kon a 10-ik század második felében. Ekkor, Elavius Romanus császár idejében, jön Kon­stantinápolyból az Athosza sz. Athanasius, ki méltán tekintetik az egész zárdaintézmény atyjá­nak és megalapítójának. Ezen — a hasonnevű, de sokkal előbb élt alexandriai érsekkel össze nem tévesztendő — szentje a keleti egyháznak épité fel, a császári kincstár segélyével, a sz. Lavra zárdát, mely mintául szolgált az összes jelenleg létező zárdáknak. Kemény harczba került ugyan, mint minden változás, ezen ma­gában véve oly természetes és üdvös újitás is. A független szabadságban élő remeték, veszé­lyeztetve gondolván ezen példa által a dolgok megszokott és megszeretett rendjét, eget és földet mozgásba hoztak, hogy megbuktassák az újitó művét. Hiába. Athanasius győzött a császári udvarnál, zárdája erős falakkal kerittetett be, s idő folyamával lecsendesült a remeték dühe is, elannyira, hogy végre magok kezdenek uj zárdák épitéséhez, s aláveték magokat még a császár által hozott zárdai rendszabályoknak is. A dolgok uj rendje megállapittatván, nincs mit felemlítenie mást a történelemnek, mint­hogy folyton nőtt a zsidóknak mind száma, mind gazdagsága. Csak egyszer még (s ezúttal utolszor) kellett közbelépnie a császári hata­lomnak, hogy rendet s békét teremtsen ott, hová rendet s békét keresni jöttek az emberek. Az uj viszálynak épen az volt oka, a­mi jót előidézett az uj berendezés: a hirtelen meggaz­dagodás. Az uj zárdák határainak megállapítása, egyes gazdagabb szerzetesek uzsoráskodása, a jóllét előidézte elpuhultság s elvilágiasodás megannyi okul szolgáltak a barátok közti egye­netlenségre, perlekedésre és versenygésre. A féktelen dühöngés oly fokra emelkedvén, hogy már azon volnának a barátok, hogy végkép oda hagyják az egész félszigetet, végre, körülbelől 70 évvel az első zárda megállapítása után, meg­menté az intézményt Konstantin Monomachos császár, megállapítván azon szabályzatot, azon külső és belső rendtartást, mely még mai napig is érvényben van, és a zárdáknak egyfelől külső gyarapodását, de másfelől belső rendjének és vezeklési jellegének megőrzését is biztosítja. A belviszályok kiegyenlítésével a történelemnek nincs több dolga e zárdákkal, mert a külviszo­nyok azokat lényegökben teljesen érintetlenül hagyák mind e napig. Azon nemes rablók ban­dája, mely az úgynevezett latin császárságot állitá fel Konstantinápolyban, csak falait tudta tördelni a szent zárdáknak, de tekintélyét nem­csak hogy nem törte meg, hanem még erősbi­tette az igazhivők szivei fölött, s a latin uralom megszűntével sokszorozott fén­nyel támadtak fel romjaikból a zárdakastélyok. A hóditó török szultánoknak végre midenek között legelőször az Athos lakossága hódolt meg, s e készségért nyert oly szabadalmakat, hogy a zárdahatóság engedelme nélkül nemcsak török, de még keresztyén idegen sem teheti lábát a félszigetre, és a szultán csak annyiban gyakorol reá fön­hatóságot, hogy egy kis török csapatot tart Karyaes-ben és szerény évi adót fizettet ma­gának. A­mi végre a belberendezést illeti, ez az intézmény előállásának megfelelőleg négyféle. Vannak a szenthegységen zárdalakók vagy szer­zetesek és vannak remeték; e két osztálynak mindenike ismét szigorúbb vagy enyhébb sza­bályzatot követ. A zárdák között azok, melyek a szigorúbb szabályzattal birnak, Coenobiáknak neveztetnek. Ezekben az élethossziglan ural­kodó apátnak feltéltenül engedelmeskedni, s előtte minden alkalommal leborulni tartozik minden egyes barát. Itt az egyesnek nincs sem joga, sem birtoka, s egyenlő ételben, ruhában, ha kell, ápolásban részesül minden társával, még az apáttal is. Sok tekintetben elütnek ezektől az enyhébb szabályzatú vagy úgyneve­zett „önelhatározó" zárdák (idiorrhythma mo­nasteria). Itt mindig csak egy évre választatik az elöljáróság, még pedig több személyben, hogy soha egyeduralom ki ne fejlődjék. A szerzetes szabadon rendelkezhetik vagyona felett, külön lakást bérelhet magának tetszés szerint, ételről, ruháról maga gondoskodik, s többnyire csak az isteni tisztelet és a közgyűlés alkalmával jó érintkezésbe társaival. Hasonló viszonyban mint a szerzetesek, áll egymáshoz a remeték két osztálya is. Ezek közül az enyhébb csak „el­vonult"-nak (anachoretos), a szigorúbb ellen­ben „önkínzónak" (asketes) mondatik. Ez elne­vezések tökéletesen kifejezők. Az elvonult remete nem él még teljes magánosságban. Fizet a zár­dáknak egyszer­ mindenkorra egy bizonyos meg­határozott összeget. Ennek fejében, élete betöl­téséig mind maga, mind egy vagy két társa, ille­tőleg szolgája, részére nyer: először egy kis kápolnával összekötött házacskát, valamely zár­dától 1 —2 órányi távolságban; továbbá zöldségre való kertet, szőllőt, végre egynehány dió-, man­dola- és cseresznyefát. Mindezzel élhet kénye­kedve szerint, naponta háromszor imádkozik a kápolnában, vasárnaponként eljár a zárda­templomba, és különben nem törődik a világgal semmit. Egészen más az önkínzók élete. Az ilyen állapot elviselésére már csak az olyan életunt ember vállalkozhatik, kinek világ-és embergyű­lölete fölöslegessé, sőt terhessé teszi még egyet­len ember társaságát is. Nem is kell az ilyennek ház, kert vagy szőllőhegy. Az őserdő legregé­nyesebb pontjain, kiszögellő sziklacsúcsokon, vagy az árnyékos völgyek valamelyik zugában tűnnek fel gunyhói vagy barlanglakásai az igaz­ság eme tökéletesen begyakorlott mestereinek (az asketes szónak ez az eredeti jelentése.) Ezek is, mint az előbbiek, saját kezök munkájával keresik kenyerüket, ámde sem kerttel, sem szől­lőheg­gyel vagy gyümölcsfákkal nem bírnak, és bort egyátalában nem isznak. Az erdő vad gyümölcsei, egy kis baba­ltet­vény és a zárdákból szolgáltatott kétszersült kenyér: ebben áll eledelök egész évben. És ha épen nincsenek elfoglalva sem eledelek kere­sésével, sem imádkozással, akkor szöveteket készítenek, rózsaolajat gyártanak, fából vagy szárából faragványokat csinálnak, vagy a szen­teket ábrázoló kis képeket festenek, s mindezt elviszik a zárdába s kicserélik kétszersültért és ruháért. Ünnepnapokon vagy a zárdákba, vagy saját templomukba mennek. Mert vannak he­lyek a félszigeten, s neveiket a zárdák között fel is említettük, hol e remeték, bár teljesen elkü­lönítve élnek, mégis úgyszólván községet képez­nek együtt, s közös templommal is birnak. Ide járnak le az egyes remeték, s itt végzik el ün­nepnapokon azon imádkozást, melynek a hét­köznap óráiból is legalább nyolczat kell szen­telniük. Fölemlitettük már, hogy egyszer, de épen csak egyszer, volt veszélyeztetve a keleti ke­resztyénség e nagy vezeklő intézete a gazdagság által. De azóta a zárdáknak sem anyagi folyto­nos gyarapodása a jóllétre és fényűzésre, sem tekintélyüknek három világrészre kiterjedése, külső világi hatalom utáni kapkodásra a baráto­kat rá nem bírhatta. Mi ennek az emberi nem történelmében majdnem páratlan jelenségnek az oka ? Mi szülte azt, hogy sz. Péter patrimo­niuma elenyészett, a sz. Basilius alkotta, csak­nem egyenlő korú község ellenben fennáll, és fennálland minden emberi számítás szerint még sokáig? Nem más, mint az, hogy ez intézmény soha a világgal alkuba nem bocsátkozott, egy­házi jellegét híven megőrizte, és soha sem enge­dett legkevesebbet is azon szigorú szabályokból, melyeket a 4-ik században élt kappadociai sz. Basilius a keleti világ szerzetei részére megha­gyott. Ezen rendszabályok is, megegyezőleg a nyugoti szerzetekéivel, az engedelmesség, sze­génység és szűziesség hármas fogadástételében összpontosulnak. De tökéletesebb, szigorúbb betöltése e fogadásoknak az Athos szerzeteseié­nél már alig képzelhető e világon. Az engedel­mességben — legalább a szigorúbb szabályzatú zárdákban — elmennek az egyéni akarat teljes­­ kiirtásáig; a szegénységet — ezen zárdákban ! — oly betű szerinti értelemben veszik, hogy egyátalában semmivel sem szabad bírnia az egyes barátnak. De az „önelhatározó" zárdák­ban is legalább annyiban meg van szorítva a vagyonnal való szabad rendelkezés, hogy étel és ruha dolgában még a legjobb módú szerzetes is szigorúan le van kötve az általános szabá­lyok megtartására; nevezetesen : mindenféle állat húsát — a halakat kivéve — egyáltalán tilos enni; böjt idején — a­mi pedig nyolcz hava az évnek — tilos ezentúl még a hal, a tojás, sőt az olaj is. Ruhát és egyéb kényelmet illetőleg semminemű vászon ágynemű vagy fe­hérruha nem türetik, még az ing is gyapjúból készült, ágyul pedig közönséges durva szőnye­get használnak. Olló vagy beretva egész isme­retlen dolog az Athoson, és ha igen hosszúra nő meg a haj, összefonva föltekergetik a magas fekete kalap alá. Mind e sanyargatásoknál azonban sokkal elviselhetlenebbek a virrasztá­sok. A nyugati egyházban is megvannak az úgynevezett vigiliák, de oly kiterjedésben, oly következetességgel, mint az Athos zárdákban sehol sem gyakoroltatnak. Ezen, görögösen ag­rypniáknak nevezett virrasztások tulajdonképen napirenden vannak náluk, mert minden éjjelből legalább négy órát kell imádkozásra fordítani. De nem így az ünnepek előestéjén. Ekkor egész éjjel nem szűnik meg ének, ima és misemondás, és napkelte után kezdődik csak meg a rendes istentisztelet, sőt van rá eset, hogy egyes rajon­gók, nem elégedvén meg ezen kínzással, huszon­két órát is kitartanak folytonos imával és vir­rasztással, mígnem erőtlenül rogynak össze. A­mi végre a szüziességet illeti, ennek legjobb ellenőrei maguk a barátok. Ők viszik sarkaikon az idegeneket a nagy hajókról a félszigetre, és a szárazföld felé ők állítottak őröket, hogy soha ne a félszigetre lábát ne tehesse. Még a török csapat vezérének is hárem nélkül kell folytatni szomorú napjait. Az Athos hegyén nem szüle­tik ember, csak meghal — de kény és emlék­jel nélkül. Ime igy élnek, igy halnak az Athos hegy­ség vezeklői. De épen mivel itt oly rideg és szigorú komolysággal veszik a bűnbánatot, a kém­ek soha nem hódolnak, a világ örömeiről teljesen lemondtak, és ezért kívánkozik ide annyi bűnös a görög egyház nagy birodalmából, és ezért oly nagy, oly állandó ez intézmény te­kintélye és befolyása a népre. Kérdés ugyan, váljon valóban a lemondásban, a földi öröm megvetésében a test sanyargatásában áll-e az igazi bűnbánat; kérdés, nem helyesebb és ke­resztyénhez méltóbb-e megküzdeni a világgal, mint visszavonulni abból a magányba, hol senkivel jót nem cselekedhetünk ; de a ki már nem talál magában erőt szembeszállni a világ­gal, a ki csendet óhajt, a ki nyugalom után só­hajtozik s a világtól nem vár, nem kíván többé semmit, az nem találhat jobb helyet magának, mint az Athos zárdáit! Jurány Gusztáv. SERVADAC HECTOR KALAPOS VÁNDORLÁSA A NAPRENDSZEREM ÁT VERNE GYULÁTÓL. MÁSODIK RÉSZ. TIZEDIK FEJEZET. A Saturnus világa. Egy hónap ismét eltelt. A Gallia folytatta pályáját, s vitte magával kisded népét, világ­útján. Emberi bűnök és szenvedélyek nem igen hatoltak be e kisded, s a sors által egymásra utalt nép kebelébe; azokat egyedül Hakabut Izsák képviselte, a maga önzésével, fösvény sziv­telenségével, mely még itt is azon volt, hogy lehetőségig kizsákmányolja a helyzetet. A töb­biek ugy tekintették magokat, mint egy a föld körül evező hajó utasai, kiknek minden igyeke­zete arra irányul, hogy hosszú (két évig tartó !) együtt utazásukban magoknak s egymásnak minél kellemesebbé tegyék a kényszer által reájuk parancsolt helyzetet. Várták az ut végét, s a megérkezést az otthoni révbe. Igaz, hogy nem várhatták azt súlyos aggodalmak nélkül , mert kérdés volt, — feltéve, hogy Palmyrin Rosette számításai egészen helyesek, s ők a két év elteltével ismét a földre érkeznek, — nem lesz-e az összeütközés olyan természetű, hogy végveszélyt hozzon mindnyájukra, ha addig el nem vesznek is. A rájuk következő január 15-kén volt a

Next