Vasárnapi Ujság – 1880

1880-09-12 / 37. szám - Orsova és az aninai vasút. A magyar mérnök- és épitészegylet kirándulásából (képpel) 614. oldal / Hazai táj- és néprajzok; közintézetek; népszokások; műtárgyak - Petőfi Sándor kiadatlan költeményeiből: Erdőd május 17. 1847. 614. oldal / Költemények - Petőfi hagyományaiból 614. oldal / Tárczaczikkek; napi érdekü közlemények; vegyesek

len magyar főiskola virágozzék. A nagyszerű hagyaték, mely végrendeleteknél fogva az iglói ev. egyházra szállt, mint az iskolát fentartó testületre, részint pénzből, részint házakból, továbbá bánya- és vasgyári részvényekből áll. Az iglói egyház az iglói temetőben a Trangous testvérek hamvai fölé szép két emlékszobrot emelt. Hadd legyen e rövid életrajz cserko­szorú sírjukon polgári érdemeikért, mert e két testvér valóban szem előtt tartotta Kazinczy intését: «Azért örülj a nagy birtok nagy hasznának, Hogy a sokból sokat nyújthass a hazának !» Könyves Tóth Kálmán. VASÁRN­API tI.TSÁG. Petőfi hagyományaiból. Petőfinek fentebb közölt drámai töredéke a költő saját kéziratában ama gyűjteményben van letéve, mely Petőfi István hagyatékából kö­zelebb a nemzeti muzeum birtokába jutott, s a gyűjtemény tartalomjegyzékében 62. szám alatt igy van bejegyezve : «Nyilvános kert Eperjesen czimü töredék, csonkított állapotban, illetve be­végzetlen állapotban. 12 oldal.» E töredék tud­tunkkal még nem volt közölve, noha többen ismerték. Igy Gyulai Pál a «Petőfi Sándor Ve­gyes művei» czimü gyűjteménybe 1863-ban szintén föl akarta venni legalább egy részét, azonban az akkori sajtóviszonyok útjában állot­tak közlésének. A nevezett gyűjtemény elősza­vában Gyulai Pál Petőfi műveiről átalánosság­ban megemlékezvén, a következőket írja : «Drámái legkevésbbé sikerültek minden művei között. A „Tigris és hiéna" egy lázálom­kép, csak egy-egy felvillanó jó gondolat s a nyelvnek itt-ott nyilatkozó zord erélye kölcsö­nöznek neki némi érdeket. Czim nélküli drámá­jának töredéke már sokkal sikerültebb, szeren­csés expositio, s a nép csoportosításában, festé­sében élénkség, jellemzetesség és drámai gyorsa­ság nyilatkozik.» E drámai töredéket a «Vasárnapi Újság» mai számában először mutatja be a nagy közön­ségnek, mint becses irodalomtörténeti ereklyét; megjelenése ma már ép ugy lehetségessé vált, mint Petőfi sokáig tiltott több költeményének, melyek a legújabb kiadásokba fölvétettek, min­den tekintet nélkül tartalmakra. Külső és belső jelek azt mutatják, hogy a költő e művét 1849-ben irta; ha 48-ban irta volna, bizonyára adott volna belőle mutatványt, mint a «Lehel» czimű költői beszélyéből, mely szintén csak töredék. A forradalom heve­s mély gyűlölet szülhette e művet, valamint az «Apos­tol»-t is. Míg az «Apostol»-ban szoczialistikus­demokrácziai ábrándjainak adott kifejezést, e drámájában, ugy látszik, Magyarország története legsötétebb napjainak rajzolásával akart hatni az akkori küzdelemre. Ez magyarázza meg azt, hogy valamint az «Apostol»-ban a társadalmat egyoldalú alanyisággal fogja föl, ugy­e törté­nelmi drámája is izgató mű akart lenni, mely a múltból veszi ugyan tárgyát, de a jelen (1849.) szenvedélyeinek szól. Petőfi e drámai töredékére, melyről azt sem tudja az irodalom, mi czimet szándékozott neki adni a költő, Majláth Béla, a nemzeti muzeum érdemes könyvtárőre, volt szives fölhívni figyel­münket, rendelkezésünkre bocsátván az eredeti kézirato­t is, mely 12, középütt behajtott, negyed­rét lapon Petőfi szép irását mutatja alig neh­ány jelentéktelen betütörléssel, ugy hogy a kézirat szinte tisztázatnak tűnik föl, s nem lehetetlen, hogy a költőnél, ha nem is az egész, de nagyobb része volt kész, mint a mennyi kéziratban meg­maradt. Ugyancsak Petőfinek a nemzeti muzeum­ban levő hagyatékáról kiállított tartalomjegy­zék 3-ik pontja alatt ez áll: «Erdőd, máj. 17. 1847. «Hol a leány» s ugyancsak Erdőd máj. 17. 1847. «Nevezetes a tegnapi napom« czimü költemények.» E két költemény közül csak az első jelent meg Petőfinek összegyűjtött költeményei között ; a második nincs meg az összes költemények ki­adásában. Nem tartozik ugyan Petőfi legsikerül­tebb költeményei közé, de mint minden, a­mi tőle fenmaradt, s kedélyvilágába bepillantást enged, kétségkívül érdekes, s megérdemli, hogy a feledésből kiemeltessék. E költemény így hangzik: Erdőd, május 17. Nevezetes a tennapi napom, 184­7. Furcsa dolgokat kellett hallanom. Szerencséje, hogy az bánt ugy velem, A kinek a leányát szeretem. Mondott volna csak felényit is más, Majd megtudná, mi a bosszúállás, Majd kiálltunk volna a mezőre, Zöld mezőre folyna piros vére. De még hagyján, hogy én nekem esnek, Hejd van, a­mi jobban fáj szivemnek, Az még sokkal jobban fáj én nekem Hogy téged is bántanak, kedvesem. Sokat szenvedsz, édes lelkem, szenvedsz, És csak azért, mert engemet szeretsz. Tűrj galambom, tű­rj még egy keveset, Majd megszakasztom szenvedésedet. Légy csak egyszer az én feleségem, Nem lesz párod a földkerekségen. Nem lesz párod boldogság dolgába, Még csak nem is vágysz a más világra. 37. SZÁM. 1880. xxvii. ÉVFOLYAM. Orsova és az aninai vasút. A magyar mérnök- és épitész-egylet kirándulásából. «Ha a Vaskapu nincs, Budapest helyett Orsova lett volna Szent-István birodalmának fővárosa.» Egy kitűnő történetírónknak ez az állítása jutott eszembe, midőn a Galambócznál kezdődő dunai sziklaszorosból kijutva s baloldalt Frauen­wiese és Jezelnicza falucskákat elhagyva, Tekla szerb faluval szemben vidám, kellemes öbölben szemem elé tárult O­ Orsova. A jeles történész sok és nyomós érvvel tudta támogatni föltevését. Szerinte a Vaskapu által okozott közlekedési akadály nélkül az Al-Duna jobbpartján terült volna el Magyarország másik fele, le a Balkán h­egylánczokig. Annál könnyebben föltehető ez, mivel a bolgár nép ugyanazon időtájban szállta meg mai lakhelyét, midőn a magyarok a magukét, s a két nép kö­zött sokkal több érintkezési pont volt, mint a legtöbb u. n. rokon nemzet között s a bolgár csak az idők folytán szlávosodott el, különben ép oly keleti származás, mint a magyar. No de nem akarom ez alkalommal ismer­tetni a jeles tudós hypoth­ezisét, különben is a magyar mérnökök és építészek kirándulásainak — melynek az idén én is szerencsés voltam tagja lehetni — sokkal reálisabb czéljai vannak, mint konfekturális politikát íizni, s találgatni, mi lett volna, ha így meg amúgy történik va­lami ez előtt ezer esztendővel. Jól esett a szűk, zordon sziklaszorulatból nyiltabb helyre érni, hol tág mezőt talál a tekin­tet messze kalandozni a Duna terjengő vizén, a szerb partokig, lenn a Duna közepén Ada-Kale szigetéig s balfelől Orsova kies telepe fölött a láthatárt szegélyző bérczekig, e nevezetes he­lyig, hol nem rég négy ország — a magyar, a szerb, a román és a­ török—­ határa találkozott. Orsovát mindjárt beköltözésük kezdetén, 896-ban foglalták el a magyarok, — így tartja a krónika. A XI. század elején azonban Othum, Glad ivadéka a Dunán átkelve, ősei birtokát visszafoglalta. 1396-ban Zsigmond király szál­lotta meg ismét, midőn Bajazet ellen indult vala. Itt kelt át Ulászló 20,000-nyi serge is, mi­dőn 1444-ben Murád ellen támadt, hogy a Várnát megtalálja. Ez időtájban Orsova már erőddel birk­azott, mert Hunyadi János özvegye, midőn az 1457-ki pozsonyi országgyűlésen vis­­szabocsátani ígérkezett a királyi várakat, Orso­­vát is emliti. 1552-ben Szolimán vezére, Bali bég vette be, 1688-ban Thököli szerezte vissza a szerbektől s falait lerontatta, melyeket azon­ban a következő évben bádeni Lajos őrgróf is­mét fölépíttetett s 1690-ben néhány ezer gya­log- és lovaskatonával népesített be, hogy a szorosokat megvédjék. 1786-ban rontottak be ide utoljára a törökök. 184­­»-ben Bem minden kardcsapás nélkül foglalta el. Orsovának most két hosszabb, a Dunával egyenkezüleg futó főutczája van, melyeket né­hány kis utcza vág keresztül. A város rendesen épült, sőt a helység központján, mondhatni, igen csinosan. Van római katholikus és van gö­rög nem egyesült egyháza, számos kincstári épülete s a gőzhajózási társulaton kivül magá­nosoknak is több szép és nagy háza. A kikötő alsó végén van a szabad rév, az u. n. «szkela», hol a külföldről érkező áruk megvámoltatnak. Itt a szerbek, törökök, romá­nok mindennemű zöldséggel s élelmi szerekkel és sok török áruczikkekkel jelennek meg a lánczon. A h­lység közepén átmenő országút szép fasorok között vezet a szomszéd Suppanekbe, hol a határvidéki vesztegintézet van. Ez után jut el az ember, ha ugyan nem a vasutat vá­lasztja inkább, a Mehádiába. Az utazás ide igen kellemes. Korabnek mel­lett egy régi vízvezetéknek hatalmas maradvá­nyait találjuk, mely még a római időkbe vezeti gondolatunkat vissza. Orsova alsó részén, az Oláhországba ve­zető úton a pisztrángokban gazdag Cserna és B­­olma patak között van egy 2400 négyszög­ölnyi tér. Ez a föld itt senkié, azaz hogy egy 1791-ki békekötés szerint semleges. E téren most egy kis kápolna áll, jelölvén azt a helyet, a hol 1853-ban a szabadságharcz után ide rej­tett koronát megtalálták. * A magyar Mérnökök és építészek ez idei kirándulásainak kétségkívül egyik legérdekesebb része az volt, melyet az osztrák államvaspálya bánsági gyártelepeire tettünk. 226,000 holdnyi terület ez, melyet a társaság 11 millió forinton vett meg az államtól s 15 milliónál többet fek­tetett bele. Ott vannak a resiczai, oraviczai és aninai nagyszerű gyártelepek, melyek sok ezer munkásnak adnak kenyeret. Mindezekről ismé­telve jelentek már meg képek és ismertetések a «Vasárnapi Újság» hasábjain. Ezúttal tehát csak az e telepek szolgálatára épült jaszenova­oravicza-aninai hegyi vaspályát óhajtjuk érin­teni, mely a maga nemében valódi csodamá­s joggal nevezhető «magyar Semmering»-nek. Oraviczán, a kirándulók számára, hogy a vidéket szabadon szemlélhessék, födél nélküli kocsikat szoktak csatolni a vonathoz, melyek­nek üléseiről a legváltozatosabb hegyi tájak gyönyörű panorámája vonul el szemünk előtt. A 71 kilométernyi hegyi pálya folyvást emelke­dik, és pedig minden száz ötnél átlag mintegy öt ölet, s bújósdit látszik játszani a hegyek kö­zött. El-eltűnik egy-egy egérlyukban, s a hegy túlsó oldalán búvik elő ismét. 14 alagúton fúrja magát keresztül, majd sziklába vésett átmetszé­sek között halad, sebes kanyarulatokat téve, melyek oly merészek, hogy pl. az egyik görbe alagútban 113 méternyi kanyarulat van. Hatal­mas viaduktok vezetnek néhol a hegy párká­nyán, majd merész hidak ívelik át a mélysége­ket, erős, szilárd lábakon, melyek alatt szakadá­sok tátonganak. Így halad a vonat folytonos jeladások, füttyentések között, alagútból ki, alagútba be, útvezetékeken, hidakon, átereszeken keresztül. Egész labyrinthust jár be az ember ezen a hegyi pályán, s gyakran találja magát szemközt azzal a helylyel, melyet rég elhagyott. Némely völgy­katlannak mind a négy oldalát bejárja a vasút, meredek sziklák alatt, szakadások szélén, he­gyek gyomrában, — egyre ujabb, meglepő táj fejlődvén ki szeme előtt, csodálkozásba ejtvén a nézőt az emberi vállalkozás merészsége fölött, mely vasutat tudott épiteni ide, hol tán csak a madár járhatott azelőtt. E bányavasutat, mely a bánáti államura­dalmak kiegészítő részét képezte, már az állam­ elkezdte volt épiteni; ugy azonban, hogy az egyes, szelídebb síkok által összekötött szaka­szokat lóvonatu vasútnak rendezi be. Az osztrák államvaspályatársaság azonban, megejtett tanul­mányok alapján, a lóvonatu vasutakat mozdony­vasuttá alakította át, daczára, h­ogy a pálya

Next