Vasárnapi Ujság – 1888

1888-07-01 / 27. szám - Rajzok Lengyelország történetéből: I. Kieykut és Biruta története. II. Kázmér az igazságos. III. A szép Eszter regéje. IV. Az Osztrogskiak. V. A. várnai hős. VI. Idyll a trónon. VII. Pszonka és a babini köztársaság. VIII. A Twardowszki-legenda. IX. A hősök kora. X. Egy lengyel király leánynézője. XI. Véres napok. XII. A Leszczynskiek (képekkel) / Elbeszélések; genreképek - Rajzok Lengyelország történetéből: I. Kieykut és Biruta története. II. Kázmér az igazságos. III. A szép Eszter regéje. IV. Az Osztrogskiak. V. A. várnai hős. VI. Idyll a trónon. VII. Pszonka és a babini köztársaság. VIII. A Twardowszki-legenda. IX. A hősök kora. X. Egy lengyel király leánynézője. XI. Véres napok. XII. A Leszczynskiek (képekkel) 443. oldal / Elbeszélések; genreképek

25. SZÁM. 1888. xxxv. ÉVFOLYAM. VASÁRNAPI U­JSÁG. 447 foglaltak , szűnni nem akaró éljenzajtól renget­tek a terem falai. Kardok csörögtek, kendők s kalpagok lobogtak, taps, éljen zúgott. A lelkese­dés kitörései nem ismertek határt. Ezt a jelenetet ábrázolja képünk, melyet ez al­kalommal bemutatunk, s melynek különös ér­deket kölcsönöz az, hogy a Rudolf trónörökös védnöksége alatt megjelenő ország- és népismer­tető nagy munka számára készült. Az emel­vényen István nádor főherczeg alakja magaslik ki a miniszterek csoportjából, épen a mint a ke­zében tartott királyi jobbján gr. Batt­hyány trónbeszédet fölolvassa. Lajos miniszterelnök, mellette Kossuth Lajos pénzügyminiszter, aztán Szemere Bertalan, a belügy, gr. Széchenyi István, a közmunkák és közlekedési ügyek minisztere ; balján br. Eötvös József közoktatásügyi minisz­ter, Klauzál Gábor ipar-, kereskedelmi és gazda­ságügyi miniszter, Deák Ferencz igazságügymi­niszter és Mészáros Lázár hadügyminiszter. Lenn, a képviselők csoportjában, az előtér közepén, hóna alá fogott karddal gróf Teleki József áll, a nagynevű tudós s Erdély kormány­zója. Jobbra tőle, kissé beljebb, vállán bársony­mentével, kalpagját lobogtatva Lónyay Meny­hért, tőle második, szigorú arczával, Nyári­ Pál, ettől második, kopasz homlokkal, a szelid Beze­rédj István, a­ki első szabadította föl jobbágyait, még tovább jobbra az ősz Palóczy László, a ház korelnöke. Mellette, épen a sarokban, az előté­ren ül, csigafürtökben leeresztett hosszú hajával, a hazafias román képviselő, Mungu Buthym. A túlsó félen, gr. Teleki Józseftől balra, felé fordult arczczal, hosszú szakállal Hajnik Pál; tovább arczélben látszik, összefont karokkal, az 1861-ben oly gyászos véget ért gr. Teleki László. Kissé lejebb, az előtérben egy hátrafésült hajú, kurta ujjasos, magyaros bajuszu embert látunk, kiről azonnal fölismerjük, hogy még az imént «paraszt» vala, ma «szabad magyar polgár» s nemzetének a többivel egyenlő rangú képviselője. Ez a becsületes, értelmes Szivák, Bihar megye egyik kerületének képviselője, ki a szintén egy­szerű földmíves Antal Mihál­lyal együtt meg­érdemelt megtiszteltetésben részesült polgártár­saitól. Közte és Teleki László közt Pázmándy Dénes áll, a képviselőház későbbi elnöke, köze­lében egy szemüveges fej, a Tóth Lőrinczé. E megnyitó országgyűlésen a hírlapirodalom is képviselve van Pálffy Albert, a «Márczius 15-ike» nevű lap híres szerkesztője által. A bemutatott kép eredetije egykorú kőrajz, melyet Borsos József és Bettenkoffer Károly ké­szítettek. A trónörökös könyve után közölt e kép id. Szinnyei József egyetemi könyvtárnok birto­kában levő példány után készült. RAJZOK LENGYELORSZÁG TÖRTÉNETÉBŐL. Lengyelország történetének ismerete nemcsak a rokonszenv ama számos kapcsánál fogva ér­dekelhet, mely bennünket e jóban és rosszban velünk oly sokszor osztozott szomszéd nemzet sorsához fűz; nemcsak ama történeti érintke­zések által, melyek a mult századok folyamán annyiszor hoztak közeli viszonyba e néppel és országgal. Az érdeklődés nemcsak tudományo­san, de emberileg is teljesen indokolt, mert kevés nemzet története mutatja a jellemek és az események, a meglepő és regényes elemek oly változatos képét, mint a lengyel nemzet aspi­ráczióinak, virágzásának és hanyatlásának, eré­nyeinek és fogyatkozásainak története. Ha egy­felől a népeket történeteiknek kölcsönös tanul­mányozása hozza egymáshoz közelebb, másfelől elvitathatlan igazság az is, hogy a történelem a népek iskolája, s a nagy históriai tettek és mulasz­tások feltüntetésében rejlő tanulság örök er­kölcsi intelmül szolgálhat az emberi társadalom törvényeit kutatóknak. A jelen sorozatban az olvasó érdeklődését az is fokozhatja, hogy ere­deti lengyel források után vesz itt néhány kor­rajzszerűleg kidomborított képet a mult időkből. I. Kiegstut és Biruta története. A lengyelek áttérése a keresztény hitre hosszú és véres küzdelmek eredménye volt, melyekben az ős pogány vallás hívei nem egyszer ontották vérüket s az ősi áldozatok felszálló füstjét keresz­tények hulláinak százai táplálták. A vakhit, ba­bona és az eretnekség üldözéseit tűz, vér és meg­ölt áldozatok rajjai kísérték útjukban, de egy­szersmind nagy, és fenkölt erények is, melyek csak a vallási rajongás eszményekhez emelkedő korában sarjadzhattak életre. Ilyen rendkívüli jellemeket őriz a hajdankori lengyel történelem számos emléke, a­kik közt a rég letűnt múlt egész bűvös világításában ragyog megörökítve Kieystut és Biruta, s a keresztényi lemondásá­ban hősi halált halt Werner lovag neve. Kieystut litván nagyfejedelem volt a XIV. században. Erős, zord, harczias, és rettenthetlen s a csaták zajában, melyeket népe függetlenségéért és szabadságáért s atyai hitéért küzdött a szom­­­szédos német lovagrenddel, mely a kereszt jel­vénye alatt vonult irtó harczba Litvánia ellen. A német rend élén Winrich von Kniprode mel­lett, ki mint a rend mestere Marienburgban szé­kelt, Ottó, «a falubú» küzdött törhetlen buzgó­sággal és vitézséggel. A johannisburgi ódon vár­ban, a litván határszélen, magányos szirtfok meg­közelíthetlen meredeken daczolt évek során át a barbár csordák beözönlő árjaival lovag- és fegy­vertársa, Werner oldalán, kit mint atyátlan elhagyott árvát vett magához, hogy a rend szi­gorú törvényeiben a szent ügy és lovagi becsület szolgálatának nevelje. És Werner a hősi erények mindenikében méltó neveltjének bizonyította magát. Szeplőtlen jelleme, kardforgatásban edzett aczélizmai bátor elszántsággal és halálmegvetéssel párosultak. Csak egy emésztő titok árnya borongott néha férfias arczán, mely sötét felhőként húzódott végig rajta. Senki sem sejtette, hogy e példás erkölcsű ifjú lovag, kinek minden ideje imádság és a keresztény ügy érdekében vívott h­arczok közt volt megosztva, lelke mélyén oly szenvedé­lyeket táplál, melyek nem állottak összhangzat­ban rendje kötelességeivel. Werner szerelmes volt. Szerelme lángját Biruta lobbantotta fel, Wal­guna porosz nemes leánya, egy büszke, hőslelkü hajadon, azok közül az ideális jellemű nők közül, kiknek szűzi szivében egy férfi elszántsága és ereje lakik, s kik készek felemelt fővel lépni a martir-máglyára, ha meggyőződésük vagy köte­lességük követeli. Születésétől kezdve keresztény hitben nevekedve, lelke magába szívta volt a keresztény vallás magas igazságait. De honleányi érzése fellázadt ama mód ellen, melylyel a né­met lovagrend a szeretet vallása elveit saját honfi­társai közt tűzzel-vassal terjesztette. Véres nyo­morának, a feldúlt falvaknak, fölperzselt kuny­hóknak látása borzalommal töltötte el, mert ő nem így értelmezte a krisztusi tanok erkölcsi ta­nulságait, s hazafias felbuzdulása szívesen lát­tatta vele Kiegstutot egy népszabadító hős szí­nében, ki eljött, hogy igazságot tegyen az elnyo­mottak közt, s pártjára keljen a védteleneknek. Tudta-e ezt Werner, ki mondhatná meg ? Az évek múltak, elvittek sok jót, sok rosszat ma­gukkal, de az emlékezetet hátrahagyták. Pedig a lovagok kezdték már észrevenni Werner halvány KIEYSTAT, LITVÁN FEJEDELEM, BIKUTA.

Next