Vasárnapi Ujság – 1889

1889-03-03 / 9. szám - A görög naptár és időszámitása 140. oldal / Elmélkedések; értekezések; fejtegetések

8. SZÁM. 1889. xxxvi. ÉVFOLYAM. VASARNAPI UJSAGr. 141 "vezett virágos triodium használta­tik. A húsvét előtti 9-ik vasárnap, mely a katholikus Septuagesimá­nak felel meg, az elveszett fiu va­sárnapja, az arra következő a hús­hagyó vasárnap, melylyel az úgy­nevezett vaj- vagy sajthét veszi kezdetét az oroszoknál, a fehér hét a szerbeknél. Ez végződik a sajtha­gyó vasárnappal, vagy fehér böjt­nappal, mely a nagy böjt első he­tét vezeti be, s mint ilyen megfelel a mi karneválunknak. Az első böjtvasárnap orthodox vasárnapnak neveztetik, mert ezen ünneplik nemcsak a képtisztelet helyreállítását s minden igazhitű fejedelem, fejedelemnő és püspök emlékezetét, hanem mindannak kárhoztatását is, a mi a görög hit­től eltér és eretnek utakon tévelyeg. A böjt többi vasárnapjai egész a húsvét előtti vasárnapig 2, 3, 4, 5 számmal jelöltetnek. A negyedik bőjthete szerdája bőjtközépnek, a húsvét utáni negyedik hét szerdája prepolevimijének, azaz húsvét- és pünkösdközi időnek neveztetik; csak a szerbeknél viseli az e napon szo­kásos vizszentelési szertartásról a vízszentelő ünnep nevét. Szentatyák vasárnapját megelőző csütörtökön ünneplik Krisztus urunk mennybemenetelét, s maga a pün­kösd két ünnepnapból áll, melyek közül az első a szent­háromságról, a második a szentlélekről, a kis oroszoknál pedig megfordítva ne­veztetik. A görög hitű délszlávok ez ünnepet a szent­lélek leszállásának emlékére ülik, mint szentlélek hét­főjét. Pünkösd utáni vasárnapot, mely a katholikusoknál és protes­tánsoknál Trinitatis — vagy Szent­háromság vasárnapjának neveztetik, a görögök minden szentek emlékére ülik, következő hétfő pedig a Péterbőjt első napja, mely mindig jan. 28-án, Péter és Pál napja előestéjén végződik. E böjtökön és a húsvét előtti nagy böjtön kí­vül a görög egyház még két hosszabb böjtöt tart; a szűzanya mennybemenetele böjtjét augusz­tus 1-től 14-ikéig és a Krisztus születése negy­ven napi böjtjét, melyet Oroszországban rendesen Philipovici vagy Fülöp-böjtnek neveznek, mert a Fülöp apostol napja után (nov. 14.) kezdődnek. Mind a böjtöket megelőző nap böjtestéjének, vagy húshagyónapnak (Mjazopuszt vagy Zagorjenijé) neveztetik. A Quatember-böjtök a görög hitűek előtt ismeretlenek, ugy­szintén egyes böjtnap is a szerdán és pénteken kívül csak három for­dul elő az orosz-görög naptárban. A görög­ hitüek egyházi éve nem adventtel kezdődik, mint a nyugati egyházban, hanem szept. 1-én. Január eleje a polgári év kezdete, s egyszersmind Krisztus körülmetéltetésének ün­nepe és szent Bazilius emléknapja. Január 6-án, Krisztus megkereszteltetése ünnepén megy végbe a viz-fölszentelés ünnepélye, mely különösen Pétervárott nagy pompával illetik meg. Gyertya­szentelő Boldogasszony (febr. 2.) a görög egy-Mig az oroszok mindegyre uj szenteket csi­nálnak, addig a románok például szent Damas­czen óta nem fogadtak el ujabb szentet s még négy localis szentjüknek sem szenteltek külön napokat, mert még nincsenek forma szerint ka­nonizálva. A Keresztelő Szent János tiszteletére rendelt ünnepek: Iván születése (jun. 24), Sz. Iván lefejeztetése (aug. 29), a synaxis (jan. 7.) és fejének három megtalálása (febr. 24 és máj. 25) az egész görög egyház által el vannak fo­gadva. Nemkülönben Péter és Pál apostol ünnepe (jun. 29), Szt György vértanúsága (ápr. 23), Mihály arkangyal napja (nov. 8), Iván vértanúé házban az Úr találkozása nevet visel arról a legendáról, hogy Jézus Krisztust, mikor születése után 40 napra anyja és József a templomba vitték, Simeon, ki szüleivel az uton találkozott, üdvözölte és karjára vette. Urunk színváltozása és Kis­asszony napja, mint a katholiku­soknál, szintén aug. 6-ikára, illető­leg szept. 8-ára esnek, ép ugy Bol­dogasszony bemutatása (nov. 21.). Ellenben Boldogasszony szeplőtlen fogantatása ünnepét, melyet a gö­rög egyház szent Anna fogantatá­sának nevez, nem decz. 8-án, ha­nem 9-én illik. Következő ünnepek azok, me­lyeket csak a görög egyház ismer: Boldogasszony védelme (okt. 1); Boldogasszony meze (jul. 2.); övé­nek letétele (aug. 31); Szűz Mária Egyptomba jutása (decz. 26); Krisz­tus eredeti képének átvitele Edes­sából (aug. 16) s ezekhez járul még néhány, melyeket csakis az orosz egyház ül meg; a kazáni csodatevő istenanya-kép ünnepe (okt. 22.); a v­ladimirié (aug. 26); a vladimiri szű­z Mária-kép két találkozása (május 21 és június 23); a tich­­wini szűz Mária-kép megjelenése (jun. 26), a kazánié (jul. 8) és smolenskié (jul. 28) s a Szűz Mária csodatétele (nov. 27). A dunai fej­delemségekben a csodatevő Mária­képek ünnepeit, a milyen egyedül Moldvában három van, nem ülik külön napokon, hanem csak rendes Mária-napokon. A Szent Kereszt megjelenése (máj. 7.) s a keresztfa létrejötte ünnepét (aug. 1) minden görög hitü tartja, ellenben a szentek és vértanuk ünnepei az országok szerint különböznek. VADÁSZAT KŐSZÁLI ZERGÉKRE A LŐRINCZ-HEGYEN, A FOKFÖLDÖN. A FEKETE JÁNOS ÁLTAL VEZETETT TIZENHATÖKRÖS TEHERSZÁLLÍTÓ-KOCSI A GRAHAMSTOWNI VÁSÁRTÉREN, HOLUB EMIL DÉL-AFRIKAI UTAZÁSAIBÓL.

Next