Vasárnapi Ujság – 1898

1898-10-16 / 42. szám - A villámvonat 727. oldal / Természettudomány; ipar; kereskedelem és rokon

42. SZÁM. 1898. 45. ÉVFOLYAM. VASÁRNAPI ÚJSÁG. 727 •talált, mikor egy ilyen gyűjtemény megterem­tésére határozta el magát. Legméltóbb befeje­zésül Fraknói Vilmos emléksorait iktatjuk ide, melyekkel a tudós főpap nemzeti és műtörténe­tünk buzgó, fiatal munkáját megtisztelte : «Hőn óhajtom, — úgymond, — hogy a már is gazdag és értékes gyűjteményt, mely a nem­zeti történelemre és műtörténelemre egyaránt fényt áraszt, lelkes megalapítója még sok évti­zeden át gyarapíthassa». Esztegár László d­r. Barabás 1865-iki rajza. Daguerreotypia után rajzolta Jankó János, ARANY JÁNOS, PETŐFI SÁNDOR. A VILLÁMVONAT. A vasúti közlekedésnek leggyorsabb és leg­kényelmesebb eszközei nálunk azok a villám­vagy express-vonatok, melyeket a brüsszeli nemzetközi hálókocsi - társulat rendezett be Európa legfontosabb forgalmi pontjai között. Budapesten hetenként hat ily vonat megy át: hétfőn reggel 6 órakor Bécsen át Ostendébe, kedden éjjel 12 óra 20 perczkor Belgrád, szerdán este 10 óra 15 perczkor Orsova, csütörtök éjjel 1 órakor Bécs-Ostende, péntek éjjel 12 óra 20 perczkor Belgrád, vasárnap éjjel 12 órakor Orsova felé. Mind a hat vonat a páris-konstantinápolyi úgynevezett keleti ex­press-vonat része, de ezenkívül vannak rend­szeres express-vonatok Szent-Pétervár és Os­tende között Berlinen át, Berlintől Milánóig Münchenen át, Kölntől Lisszabonig és Gibral­tárig Párison és Madridon át, és még számos kisebb mellékvonat, melyeknek közös jellegük az, hogy a gyorsvonatoknál is nagyobb sebes­séggel haladnak, csak a főhelyeken állanak meg s aránylag igen kevés utast visznek, de ezeknek nagy kényelmet biztosítanak minden tekin­tetben. Barabás Miklós 1846-iki rajza. Orlay festménye. PETŐFI SÁNDOR: PETŐFI SÁNDOR DEBRECZENBEN. ERNSZT LAJOS MAGYAR TÖRTÉNETI KÉPGYŰJTEMÉNYÉBŐL.

Next