Vasárnapi Ujság – 1898
1898-10-16 / 42. szám - A villámvonat 727. oldal / Természettudomány; ipar; kereskedelem és rokon
42. SZÁM. 1898. 45. ÉVFOLYAM. VASÁRNAPI ÚJSÁG. 727 •talált, mikor egy ilyen gyűjtemény megteremtésére határozta el magát. Legméltóbb befejezésül Fraknói Vilmos emléksorait iktatjuk ide, melyekkel a tudós főpap nemzeti és műtörténetünk buzgó, fiatal munkáját megtisztelte : «Hőn óhajtom, — úgymond, — hogy a már is gazdag és értékes gyűjteményt, mely a nemzeti történelemre és műtörténelemre egyaránt fényt áraszt, lelkes megalapítója még sok évtizeden át gyarapíthassa». Esztegár László dr. Barabás 1865-iki rajza. Daguerreotypia után rajzolta Jankó János, ARANY JÁNOS, PETŐFI SÁNDOR. A VILLÁMVONAT. A vasúti közlekedésnek leggyorsabb és legkényelmesebb eszközei nálunk azok a villámvagy express-vonatok, melyeket a brüsszeli nemzetközi hálókocsi - társulat rendezett be Európa legfontosabb forgalmi pontjai között. Budapesten hetenként hat ily vonat megy át: hétfőn reggel 6 órakor Bécsen át Ostendébe, kedden éjjel 12 óra 20 perczkor Belgrád, szerdán este 10 óra 15 perczkor Orsova, csütörtök éjjel 1 órakor Bécs-Ostende, péntek éjjel 12 óra 20 perczkor Belgrád, vasárnap éjjel 12 órakor Orsova felé. Mind a hat vonat a páris-konstantinápolyi úgynevezett keleti express-vonat része, de ezenkívül vannak rendszeres express-vonatok Szent-Pétervár és Ostende között Berlinen át, Berlintől Milánóig Münchenen át, Kölntől Lisszabonig és Gibraltárig Párison és Madridon át, és még számos kisebb mellékvonat, melyeknek közös jellegük az, hogy a gyorsvonatoknál is nagyobb sebességgel haladnak, csak a főhelyeken állanak meg s aránylag igen kevés utast visznek, de ezeknek nagy kényelmet biztosítanak minden tekintetben. Barabás Miklós 1846-iki rajza. Orlay festménye. PETŐFI SÁNDOR: PETŐFI SÁNDOR DEBRECZENBEN. ERNSZT LAJOS MAGYAR TÖRTÉNETI KÉPGYŰJTEMÉNYÉBŐL.