Vasárnapi Ujság – 1901

1901-07-14 / 28. szám - Szabolcska Mihály: Az aninai akáczfa 446. oldal / Költemények

446 VASÁRNAPI UJSÁGr. 28. SZÁM. 1901. 48. ÉVFOLYAM. az öreg, merengő, önmagába mélyedt honvéd: már szinte egészen arczkép. Íme, László Fülöp tehetsége az egyéniségek titkainak tanulmányo­zására jókor feltámad, erősödik és már a mün­cheni akadémiai kiállításon arczképtanulmányá­val az ezüst érmet nyerte meg, az 1891-iki téli kiállításon pedig arczképpel is szerepelt. Mi volt az ő felfogása ezidétt az arczképről ? Az, a­mi annak idején mindenkié a fiatalok körében: az őszinte színmegfigyelés, a részle­tekbe való gondos elmerülés, az erőteljes min­tázás, hogy a kép hatása «beszédes», színezése «ékesen szóló» legyen, az volt akkor a siker mér­téke. Tanárának, Lietzen-Mayer Sándornak arcz­képével (1896) a művészi tudásnak arra a fokára jutott, melyet addigi tanulmányaival elérhetett. Ennek hatása alatt kapta az újabb érdekes meg­rendeléseket, szerencsés véletlenből a bolgár és a szász udvar, az osztrák és a porosz ariszto­kráczia köréből. Ebben az időben ismerkedett meg München­ben Guinness Lucyvel, kit 1900-ban nőül is vett és szerelme erős hatással volt művészi haladá­sára. Komoly elhatározással mélyedt bele a leg­nehezebb művészi feladatok tanulmányozásába, hogy az arczképfestészet legfőbb feladatait is megoldhassa. A berlini Schulte-szalonban be­mutatott első gyűjteményes kiállítása szerezte meg neki a komoly kritika figyelmét, melyet azóta állandóan megőrzött és az 1899-iki párisi kiállításon, a napokban meghalt Hohenlohe herczeg, német birodalmi kanczellár arczképé­vel már a legbecsültebb arczképfestők sorába emelkedett. E művének a német császár volt legelső kri­tikusa. Mikor a kép elkészült, a herczeg születésnapját ünnepelte, melyen megjelent II. Vilmos német császár is. A császárt annyira meglepte a her­czegnek László által festett új arczképe, hogy így szólott:» A művészt, ki ezt festette, még ma aka­rom látni, küldjenek el érte.» Erre az óhajra azonnal felkutatták Lászlót, s meg is találták az Uránia-színházban, a­hol Batibor herczeg család­jával volt. Rögtön kocsiba kellett ülnie úgy, a­hogy volt; egyszerű fekete kabátban vitték be a császárhoz. Alig nyitottak be a terembe, a csá­szár kezet nyújtott neki: «Látni akartam, hogy mielőtt a világ ezt a jeles művét megbámulja, én lehessek az első, a ki önnek gratulál.» Az európai kritika csak megerősítette a csá­szár nézetét. A «Gazette des Beaux-Arts (1899. évi folyam II. 154. lap) kritikusa is felkiált: «Ékesebben szóló tekintetet nem ismerek ennél.» Ebben a művében László Fülöp fölemelkedett a lélekbúvár magaslatára; a gondolkozó elme eleven működésben áll előttünk és él, elmélke­dik, érez az alakja szemünk előtt. Látszik a nagy mesterek mély megfigyelése. Micsoda szorgalom, a rajztanulmányoknak ezre kellett ahhoz, hogy egy pár év alatt idáig jusson: minden önvonása biztos, semmi sem kicsinyes, minden ecsethúzása a lényeges és jellemző visszaadása; most egy arcz­élt holbeini igazsággal, egyetlen vonással szegez a lapra ; itt egy kezet velasquezi biztonsággal két ecsethúzással örökít meg; a szemöldök színét biztos érzékkel teszi a helyére, ismeri az emberi arcz formáinak minden titkát, egyéni valójában és eltorzulásaiban egyaránt. Kutató szemmel fordult a legnagyobb mesterekhez, mit csinál Velasquez, hogy olyan egyszerűek, mit Van Dyck, hogy olyan kifejezők, mit Gainsborough, hogy olyan kecsesek alkotásaik? Megnézte, hogy mi az a rembrandti mélység, melynek kolora­turájában oly sok az érzés, Whistler színszim­fóniáit, Makart ragyogó foltjait, s főkép Sargent tonusegységeit leste rendkívüli figyelemmel Ezek a tanulmányai min­d meglátszanak mű­vein. Ha végig­nézzük azokat a képeit, melyeket most bemutatunk, mindegyiknél ráismerünk a legelső mesterek tanulmányozására. Castellane János grófnak, a franczia royalista­párt egyik vezérférfiának arczképén Rembrandt művei mély megfigyelését ismerjük föl. A nagy spanyol Velasquezt juttatja emlékezetbe Für­stenberg herczeg arczképe, egyszerű megjelenést keresvén, nagy egységes hatásra törekedvén. Legújabban a magyar történelem egyik érdekes alakjának, Görbei Arthur tábornoknak arczképét festette meg. Közöljük róla készített egyik tanulmányát, melyen a tábornok hatalmas koponyaalkatának erejét kutatta. A műtermet bemutató felvételünkön pedig látható a tábor­nokot ábrázoló másik nagy képe, a­mely kétség­kívül egyik legérdekesebb darabja lesz a képző­művészeti társulat legközelebbi kiállításának. Női arczképeinél, az angol mesterek hatása alatt, lelki életüket genre-szerű elemekkel fo­kozza, Mária Terézia hohenzollerni herczegnő, Fürstenberg herczegnő,­ Achley asszony ké­peiben a nőiesség egy-egy sajátos formáját fejezi ki; itt a mosoly báját, amott a mozdulat finom­ságát, a­mint magába mélyedve ül a széken vagy jön vissza kényelmes otthonába. De hogy a hatásokat kifejezhesse, a legapró­lékosabb részletrajzok révén jutott el. Nézzük vázlatait: a Meiningeni herczeg képét, a­hol az arczcsont alakulatát­­ figyeli meg ; Trauttmans­dorff herczegnő vázlatán a jóságos matróna mosolyát a fehér fények játékával teremti meg; a Meiningeni he­rzegnő (a német császár húga) vázlatán az arczélt ritka biztos vonásokkal tün­teti föl. S minő egyszerű a gyermeki báj kife­jezésében: a kis Fürstenberg herczeg vagy a német császár leánykája, Viktória Lujza her­czegnő. Egy pár ecsetvonással fejez ki egy egész gyermekjellemet. Ezek a részletrajzok juttatták őt Rampolla bíbornok arczképén a finom részletek szerencsés kiemeléséhez. Figyeljük csak meg a híres pápai diplomata kettős arczát, két különböző szemé­vel. Az egyiken nagy nyílt szempillát látunk, parancsoló pillantással, a másikon félig lehányt, kétkedő tekintetet. Az egyik mintha önmagát bírálná, a másik mintha a világot. Az ily rész­letek gondos kiemelésével, bár soha sem az egész rovására, igyekszik László Fülöp az egyéniség tit­kához hozzáférkőzni. Ezt látjuk azon művén is, a­mely ifjonti szerelmének, immáron szeretett feleségének, Guinness Lucynek arczképét ábrá­zolja, egy pár vonással kifejezve a női léleknek nem közönséges szépségét. Dr. Lázár Béla: Weinwurm fényképe. LÁSZLÓ FÜLÖP VILLÁJA BUDAPESTEN A PÁLMA-UTCZÁBAN. AZ AN­INAI AKÁCZFA. Mit keresel te itt akáczfa ? Ebbe­ az idegen határba ... Micsoda szél hozott idáig ? Büszke fenyő erdők aljáig. Tavasz volna, — s mi van teveled? Sáppadozik minden leveled. Én előttem nincs mit titkolnod, Rosszút folyik itt a te dolgod !... — Nem üzensz-e tőlem, akáczfa, Valamit a régi hazádba? Oh, dehogy nem üzensz, ugyebár, A széltül is, a ki erre jár ! Azt üzened ugy­e : «hejh, ti fák, Szeressétek híven a hazát! Az is boldog, a ki rajta jár, Ott a tél is szebb, mint itt a nyár!!» Szabolcska Mihály.

Next