Vasárnapi Ujság – 1911

1911-11-19 / 47. szám - Schulek Frigyes (képekkel). Éber László 940. oldal / Élet- és jellemrajzok

940 VASÁRNAPI UJSÁG. 26. SZÁM, 1911. 58. ÉVFOLYAM. SCHULEK FRIGYES: Megfeszített építési tevékenység közepette, fővárosunk valóságos megújulása idején ünne­peljük Schulek Frigyes hetvenedik születés­napját. Több mint félszázad évvel egy kis debreczeni gimnazista nézte ezelőtt ámuló szemmel azoknak az építészeti műveknek kelet­kezését, a­melyek a városnak új, modern, monu­mentális jelleget adtak. A dunaparti palota­sor, a Lánczhid, az Alagút érlelték meg benne azt a vágyat, hogy ő is építészeti pályára lépjen és alkalma nyíljék ily szép és nagy­szerű művek alkotására. Büszke önérzettel érezheti ma, hogy a gyer­mek sejtő kívánsága beteljesedett. Budapest gazdag és változatos képében Schulek Frigyes­nek köszönhetjük a legszebb vonásokat. A mester tanuló- és ván­dorévei érdekes pillantást nyitnak meg a múlt század építészetének történetébe. Ma is büszkesége, hogy a pesti főreáliskolában folytatott ta­nulmányai közben, a szün­időkben, alaposan megtanulta a kőművességet és segédi ok­levelet nyert. 1861-ben, a budai műegyetemen töltött egy esztendő után, már a bécsi akadémia növendéke. Ott kereszteződtek azok az építészeti áramlatok, a­me­lyek a múlt század közepét jellemzik. A fiatal Schulek mesterei közül Van der Nüll és Siccardsburg, a bécsi ope­raház építői a renaissance­irány legkiválóbb művelői közé tartoztak, de ezeknél nagyobb hatást gyakorolt reá Schmidt Frigyesnek, a Szent István-templom építészének egyénisége, a középkori em­lékek beható ismeretén és értékesítésén alapuló, szi­gorú és mégis szabad mű­vészete, mely egészen más volt, mint az orthodox «gótikusok» száraz stílszerűsége. Fiatalos lelkesedéssel vetette magát Schulek a középkori építészet tanulmányozására. Ő volt egyik alapítója a «Wiener Bauhütte» akadémiai önképző körnek, a­mely szerényen megindulva, csakhamar központja lett Bécs építészeti éle­tének és melynek kiadványai világszerte elter­jedtek. Az akadémiai évek letelte után, 1866-ban a regensburgi székesegyház helyreállításánál nyert alkalmazást. Ő készítette a templom fő­homlokzatát ábrázoló nagy rajzot, a­mely az 1867. évi párisi világkiállításon szerepelt. Derűs humorral szokta a mester megjegyezni, hogy ez a nagy munka mesterének féltékenységén kívül csak másfél évig tartó szembajt szerzett neki. Munkában, tapasztalatokban gazdag évek következtek. A párisi világkiállítás, olaszországi tanulmányút, munkálkodás Schmidt Frigyes mellett — Schulek készítette egy Rhinában építendő nagy templom tervét, mely Bécsben nagy feltűnést keltett, — mindez nagyon kibő­vítette látókörét. 1870-ben hazatért és Pesten telepedett le, és barátjával, Steindl Imrével együtt a Lipót-utczai új városház terveit dol­gozta ki. Ekkor történt az a tragikomikus eset, hogy midőn a csúcsíves stílusban ter­vezett épület alapjait már elhelyezték, a városi közgyűlés a terveket elvetette és azt kívánta, hogy a palotát az akkor divatos «resonant» (renaissance) stílusban építsék. De Schulek mégis megőrizte művészi és hazafias lelkese­dését. Felajánlották neki az ulmi Münster kiépítésének vezetését, de ő hazáját kí­vánta szolgálni. 1871-ben, a mintarajziskola szervezésekor ő lett az ékít­ményes és az építészeti rajz tanára. Benső barátság fűzte kartársaihoz, Izsó Miklóshoz és Székely Bertalanhoz. Izsó­val tervezte 1873-ban az épülő­félben levő Margit-híd építé­szeti és szobrászati kiképzé­sét, a­melyben először lép föl a törekvését annyira jellemző nagy, nemzeti és történeti emlék gondolata. Az érdekes terv nem valósult meg és Izsó pályájának csakhamar vége szakadt, míg Székel­lyel együtt a monumentális mű­vek hosszú sorát alkothatta meg, a­melyekben az építész és festő a legszerencséseb­ben egészítette ki egymást. 1872-ben alakult meg a Mű­emlékek Országos Bizottsága. Mint a bizottság építésze, Schulek kezdettől fogva mai A LŐCSEI VÁROSHÁZ HELYREÁLLÍTÁSA UTÁN. A SZEGEDI REFORMÁTUS TEMPLOM. A VISEGRÁDI SALAMON-TORNYA KIÉPITESÉNEK TERVE. SCHULEK FRIGY­ES MŰVEIBŐL,.

Next