Vasárnapi Ujság – 1913

1913-11-30 / 48. szám - Pest-Buda malmai hajdan (képekkel). Dr. Lambrecht Kálmán 952. oldal / Történelem; régészet és rokontárgyuak

Ö952 VASÁRNAPI UJSÁGr. 47. SZÁM. 1913. 60. ÉVFOLYAM. PEST-BUDA MALMAI - HAJDAN. Negyven éve egységes fővárosunk közgazda­sági életének napról-napra megujuló hire szól a «malmok üzemredukcziójáról.» Szám szerint 13 modern felszerelésű és méltán világhírű hengermalmunkban a heti munkaidő már négy napra redukáltatott. A modern technika vívmá­nyaival ennyi munkaidő is képes kielégíteni közel egy­millió lélek egész lisztszükségletét. Nem csoda, hogy ilyen óriási méretű verseny­ben a régi, primitív szerkezetű, de épen ezért etnográfiai bec­csel is bíró malmok : a kézi, szá­raz-, vizi- és szélmalmok hovatovább teljesen kipusztulnak. Budapesten és környékén a legrégibb mal­mok vizierő hajtotta patak- és hajómalmok voltak. A patakmalmok már Aquincum római telepeseinél megvoltak. Fejlett kultúrájuk rom­jainak legmonumentálisabb maradványai a ha­talmas méretű aquaeductusok és vízgyűjtő me­denczék, a­melyek nemcsak fürdőiket látták el vízzel, de malmaikat is hajtották. A budai oldal nagyszámban felbuzgó hőforrásainak vizét ókori telepeseink magasra emelve, hosszú csatorná­kon vezették, hogy nagyobb esést és ezzel hajtóerőt kölcsönözzenek nekik. A malmok egy­egy castrumhoz tartoztak, a­melynek védelme alatt állottak és ellenszolgáltatásul liszttel lát­ták el a castrumok őrségét. Salamon Ferencz, Budapest érdemes historiográfusának megálla­pítása szerint a Dunán innen, a pesti oldalon is volt két római Castrum, a­melyek két, a Rákos vizén forgó malmot védtek. Az aquincumi telepesek malmai patakmal­mok voltak, mert a vízimalmok másik főtí­pusa a hajós­malom csak később, Kr. u. a VI. században alakult ki. A patakmalmok há­rom típusa — a kanalas, alulcsapó és felül­csapó — közül minden valószínűség szerint alulcsapók lehettek, a­melyből később a hajó­malom is kialakult. Az aquincumi amphiteatrum közelében, a mai Krempel-malom helyén állott castrumban 1878-ban néhány kúpalakú malomkövet talál­tak ; ilyenek Pompejiből is ismeretesek, a­hol rabszolgát és állatok forgatta kézi- és száraz­malmokban használtattak. Telepeseink ezen kézi vagy szárazmalmokat csak télvíz idején hasz­nálták, a­mikor a fagy és jégzajlás elzárta őket a budai hévvizi és a rákospataki malmoktól. A budai oldal hőforrásainak jelentősége az idők folyamán egyre növekedett. Különösen két hőforrás-csoport szerepel legrégibb okleve­leinkben gyakran : az alsó hévvizek (a Gellért­hegy tövén, a mai Sáros-fü­rdőnél) és a felső hévvizek (a Császár- és Lukács-fürdők helyén.) A felső hévvizekhez tartozott Óbudán Császárfürdő forrása és Aquincumnál az ú. n. a «római víz», vagy kalázs patak. Ez utóbbi három malmot hajtott a XIV., XV. század­ban : a király 0 Felsége, a budai káptalan és a nyúlszigeti apáczák malmát. Az apáczák malma a mai Krempel-malom helyén állott; eredeti tulajdonosa a Pettermann-család volt, a­kiktől az apáczák 1413-ban 800 forintért vették meg. Az alulcsapó Krempel-malom leg­utóbb négykerekű volt , ma már turbina hajtja régi szerkezetét. A Krempel-malom alatt, körülbelül ott, a­hol a csak napjainkban le­rombolt Klenglmeier-malom volt, állott a budai káptalan malma, a­mely 1516-ban Babochay János pékre szállott örök hűbérü. Babochay a káptalannak évi 2 arany­ forint bért fizetett a malomért és köteles volt a malom köré kő­falat emelni. A római víznek végén, közvet­lenül a Dunába ömlése határán, tehát a még most is álló, de épen e sorok írásakor aszta­los-műhely átalakítás alatt levő ugyancsak alulcsapó Illés-malom helyén állott a király malma, a melyet a margitszigeti apáczák 400 forinton vettek zálogba és a mely után a királyi udvarnak évente 33 méter mázsa búzát vagy lisztet szolgáltattak be. A királyi malom fele 1337-ben Lóránd gróf, budai polgáré, a­ki 220 ezüst márkáért vette meg. Lóránd ré­sze is 1367-ben a királyi udvaré lett. A királyi malomban később puskaport is törtek, innen ered a malomnak Óbudán ma is használatos neve : Pulvermühle, sőt az Aquin­cumon túleső rész «Lőpormalom dűlő» elneve­zése is. A XII. és XIII. században a Császárfürdő forrásának a Dunába ömlő rövid patakán is több malom állott, a­melyeknek pontos fek­vése azonban már nem állapítható meg. A tö­rök uralom alatt gyakran szerepel az okleve­lekben a Császár-malom, a Császárfürdő for­rásvizén, a­melyben később egyik kerék posz­tókalló volt. A malom 1718-ban a kincstár ke­zén volt, 1752-ben a kincstártól évi 1000 fo­rintért Weber Mihály, 1761-ben pedig 1020 forintért Lichtenstein táborszernagy bérli. A Rákos-patak malmairól szóló első okle­vél 1245-ben kelt, a­mikor a nyúlszigeti pre­montrei prépostság paranduki birtokához és a Kántorfoka patakon álló malmához IV. Béla királytól két malmot kap a Rákos patakon. Buda és Pest felsorolt legrégibb patakmal­mainál több ú. n. hajó- vagy tombáczos ma­lom állott a Dunán már a XIII. század vége óta. Az első hajómalmot Belisar konstruálta meg Rómában Kr. u. 536-ban, a­mikor a gó­tok Vitiges vezérlete alatt a várost ostromol­ták. Vitiges ugyanis elterelte medrükből a ró­mai malmokat hajtó patakok vizét, hogy így a várost kiéheztesse. Belisar ekkor a Tiberis vizére helyezte malmait, a­melyeknek kerekeit szélesebbre fogta a pataki malmok vizkerekei­nél és ezért a malmot kompokra fektette. A vizkerék tengelyét tartó komp neve néhol tombácz, innen a tombáczos-malom elnevezés. Aquincum virágkorában a hajómalom még ismeretlen volt; nem is találunk ez időből semmi reá vonatkozó adatot. De a XIII. szá­zadban már Buda alatt is forgat a Duna hajó­malmokat. 1292-ben panaszolja Poson kano­nok az óbudai káptalan nevében, hogy Buda polgárai dunai malmokat állítanak föl, a me­lyek akadályozzák a halászatot, de nemcsak hogy megakadályozzák a káptalan konyhai halszükségletének kielégítését, hanem még adót sem akarnak fizetni a dunai malmok után. Kéri ezért Poson kanonok, hogy a Duna minden haszonvétele, a szentendrei szigettől kezdve a Csepelszigetig, a káptalannak ítéltessék meg. A káptalannak ez a kérése a XIV. század ele­jén teljesült is. Bennünket főleg az a tény érdekel, hogy a Dunán már 1292-ben találkozunk magyar hajó­malmokkal. A pataki malmok úgy látszik már nem tudták kielégíteni a lakosság lisztszükség­letét, ezért foglalták le a Duna vizét is. A hajó­malmok lassanként elszaporodtak. Korabinszky Mátyás, a XVIII. század végén élt neves geo­gráfus-statisztikus szerint 1560-ban Buda és Pest városokban mintegy 30 malom van, leg­nagyobb részük dunai hajómalom. A török uralom 1580—1581. évi adólajstromai szerint 41 dunai malom után fizettek Budán adót; egynek-egynek adója 50 akcse, azaz k­­b. két forint volt. Evlia Cselebi török világutazó 1660—1664. évi­­ magyarországi útján 1663-ban Budán is járt, a­hol 150 szárazmalmot talált, de megjegyzi, hogy «a Dunán levő hajókon lisztes malmok is vannak.» 1750—1780 között a Duna óbuda-dunaharasztii szakaszán 88 hajó­malom áll. Dunai malmainkat télire, a jégzajlás elől a mai vámház helyén állott malomtóra, a «Mül­ler-Teich­ra» vontatták be. E malomtó a múlt század hatvanas éveiben még megvolt. A Dorffinger-féle pesti «Wegweiser» szerint 1827-ben a Dunán 32 hajómalom, Pesten há­rom pataki malom (Landmühle), a legújabban leégett Pascal, a Rákos és az Ördögmalom van. Pest molnárai 1738-ban, a budaiak 1749-ben állottak ezekbe. A pesti czéh hatalmas ön­kannájának szimbóluma: vállain malomkövet czipelő molnárlegény. Vidékünk régi malmai közül csupán a leg­régibb adatokat kívánom felsorolni: A környék legrégibb malma a J­azanduk pusztai a Kán­torfoka patakon, Fehéregyháza mellett, a­me­lyet a nyúlszigeti premontrei prépostság kap 1220-ban. A Kántorfokán az óbudai káptalan­nak 1448-ban három malma van, kettejüket hűbérbe adja Lőrincz óbudai molnárnak és két budavári péknek. 1346-ban találkozunk Szent-Endrén egy malommal, 1514-ben pedig Folthon (Fót) a budai káptalan malmával. E malom évi bére 50 dénár, egy kappan és két kenyér. Ma egész Budapesten mindössze öt vízi­malom kerepel: 2—2 pataki Aquincumnál (a Krempel és Illés malmok) és a Rákos vizén (a Pascal és Corrbus malmok; mindkettő már átalakítva) és egy hajómalom­­— az idolsó — az újpesti híd fölött, az Illés malommal szem­ben. Homlokzatán «12» jelzi, hogy a hajdani 50—60 hajómalom között hányadik volt. Buda­fokon, a Duna közepén áll még egy, a leg­utolsó. Ezen kívül már csak fölfelé Kovács­pataknál, lefelé Soroksár és Harasztinál látni a tünedező hajómalmok egynéhány pusztuló árváját. /..•. Lambrecht Kálmán. m Az Illés-malom a kalázi patakban, a melyben egykor puskaport is törtek. Az ősi Krempel-malom Aquincum mellett. Deszkázata mögött már csak nyomai vannak meg négy alul­csapó keréknek. Schwalm György fölvétele. Az utolsó budapesti hajómalom az újpesti hid fölött.

Next