Vasárnapi Ujság – 1914

1914-03-15 / 11. szám - A hegedű (képekkel). Polgár Géza 208. oldal / Természettudomány; ipar; kereskedelem és rokon

208 VASÁRNAPI ÚJSÁG.­­ 9. SZÁM. 1914. 61. ÉVFOLYAM. A HEGEDŰ. (Hogyan csinálják a hegedűt ?) Szerte az egész világon mindenütt ismerik és gyönyörködve hallgatják az emberek a he­gedű hangját, de alig-alig ismerik a bájos hangú hangszer keletkezésének a történetét és talán még kevésbbé készítésének a titkait. Nemcsak érdekes, de szinte bámulatos, hogy több mint négyszáz esztendő óta semmit sem változtattak a hegedű készítési módján, a­mi manapság, a művészi-, iparművészeti-, ipari- és egyéb kézi alkotásoknak a tökéletességig ki­fejlesztett gyors, könnyű és tömeges előállítása idején szinte meglepő. Sem a hegedű alakján, sem az összeállításán, sem a megmunkálásán, sem a beosztásán, se kívül se belül, nem vál­toztattak rajta nagyon csekély módosításoktól eltekintve semmit, sőt azok a mesterek, a­kik ma hegedűkészítéssel foglalkoznak, épen arra törekszenek, hogy ké­szítményeikkel mind jobban megközelítsék azokat a régi műreme­keket, amelyek a világ­hírre vergődött nagy­nevű mesterek művész-Dávid király képe, kezében keze al0l kerültek ki. hegedűhöz hasonló hang- Szembetűnőbb élté­szet, a kirotta. rést csak akkor látha­tunk, ha a mai hege­dűt, a mintegy ezer esztendővel ezelőtt kelet­kezett ősével hasonlítjuk össze. A kilenczedik évszázadban például van némi nyoma a húros és vonós hangszernek; Dávid királyt ábrázolják ez időből származó képek, a­mint az úgynevezett krottát tartja a kezé­ben. Ennek a hangszernek a felfelé tartott ré­szén nyílás van a balkéz ujjai számára, hogy velük a játszó a húrokat lenyomja, míg a vo­nót a jobb kéz vezeti. Lehetséges, hogy ez a vonós hangszerek őse. De az arabok is játszottak húros hangszeren vonóval, a­mit sok erről szóló írás és régesrégi kép sejtet. A gitárt ekkor már jól ismerték az arabok, sőt azt tartották felőle, hogy annak édesdeden csengő hangja a betegeket is meggyógyítja. Valószínű, sőt csaknem bizonyos, hogy az első hegedű gitárkészítő mester kezéből került ki, a­mire a két hang­szer között való ha­sonlatosságból lehet kö-nak a Jele' hogy VÍ" V ^héU n.M.­lágszerte a «hangsze­rek királynőjének» ne-Jp~!±_l-^-jfflL vezik. Rá is illik ez az elnevezés a kecses, for-v , . . , ,„ , .. más, kis fahangszerre, •Középkori hegedű legom­ , , „, ° „ , holyitett szélekkel, oldalt a melyből a művész bemélyítve, a húrokon végighúzott kerültek ki a világ lég­vonóval bűbájos, szinte varázserejű hangokat csalhat ki. Ámbár az olaszországi Cremona városából­­ sem olasz mester ké­szítette az első, legtö­neve is elolaszosodott tette hegedűkben ez a szítette. . , „ , , , „ részben az orosz udvari Az első mesterhegedű. . , ,, , A mai hegedű feltalálója- muzeumban, az aktheni­­­nak: Duiffoprugyár­dás- múzeumban és egy-két párnak első és legrégibb (közöttük egy Hunyadi műve­ nevű magyar) gyűjtő tulajdonában. Ötvennyolcz faalkatrészből, a legkisebb szö­gelés nélkül illesztette, faragta és ragasztotta össze Duiffopruggár a hegedűt és pedig annyi ötletességgel, tudással és olyan czélszerűen, hogy napjainkig alig kellett valamit változtatni rajta. Az alig 4—5 kilogramm súlyú faalkot­mány, a­melyen a négy húr feszítő ereje körül­belül 40 kiló súly nyomásának felel meg, gyö­nyörű hangjával a legnagyobb hangverseny­terem minden zugát is be tudja tölteni. Kétségtelen tehát, hogy a nemesebb értelem­ben vett műhegedű épen olyan művészi alko­tás, mint a legszebb kép vagy szobor és csakis istenáldotta művész az, a­ki ilyesmit teremt­het. Természetesen mint minden más művé­szeti foglalkozás terén, a hegedűkészítők között is akadhatnak egyszerűbb kézművesek, sőt kon­tárok is, a­kik nem tudtak és ma sem tudnak olyan tökéletes hangszert készíteni, mint azok a régi hírneves mesterek, a­kiknek alkotásai világhírre tettek szert. Ha megtekintünk egy mesterhegedűt, min­den legparányibb részecskéjén gyönyörűséget lel a szemünk. Csupa szabályosság látszik minden porczikáján, alakja, külseje, megmun­kálása maga is merő harmónia. A legfőbb kel­léke azonban, hogy szépen csengő hangja le­gyen, a­mi sok minden egyében kívül attól függ, hogy makulátlan gondossági­ legyen a megmunkálása. Beszélnek egyes hegedűkészítő mesterek tit­kokról is, a­mik a hegedűhöz felhasznált fa minőségében, a rajta látható fényesítő lakk előállításában rejlenek. Ezeknek a kikutatása azonban szinte lehetetlenség, mert ahány mes­ter volt, annyiféleképen változott a hegedű­készítés módja és a régi mesterekkel valószí­nűleg ezek a titkok mind sírba szállottak. Annyi azonban bizonyos, hogy a mi változta­tásokat tettek a késő utódok a Duiffopruggár hegedűjén, azok mind csak ártalmára voltak a hegedű jóságának. De nemcsak a külsején, hanem a belső összeállításán sem lehet módosítani semmit. Belül ugyanis, a hegedű fedelének az alján van az úgynevezett­­ ferenda és ugyancsak be­lül a fenék és a fedél között áll a hanglécz. A hegedűnek ezt a két legfontosabb szervét a legkisebb változtatásnak sem szabad kitenni, különben a hegedű­­ megnémul. Nemhiába ne­vezik a gerendát a hegedű­­­ ideghálózatának», míg a hangléczet a hegedű «lelkének» vagy «szívének». Az első hegedűkészítő mestert rendkívül nagy megbecsülésben részesítették. I. Ferencz franczia király egy ezerötszáztizben meghívta­­=zasw3 ®< az udvarához is, a­hol ^jg^öl ®^ egyik - másik hangszeré-' '' Í.A SÉSsL nek a fenekére az akkor I |' íp_ íS • ' \ I ott élt világhírű festő-I ... jj­­ művész: Leonardo da Vinci, páratlan remek-ifj­ú műveket festett. Ez időtájt a hegedű­készítés Olaszországban mindjobban erőre ka­pott és a világ minden tája felé elterjedt, de ban, Francziaországban és Angliában indult virágzásnak. A tizenhatodik századból ismeretesek a föld­kerekségén legnagyobb hírnévre és dicsőségre szert tett mesterek: Duiffopruggár után Gas­pard di Salo, Maggini, Mariani, Amati András, Stradivárius, Guarnerius, Bergonzi, Guadag­nini, majd a tizenhatodik század vége felé Stai­ner, azután a Klotz és az Albani családok stb. Ezidőben már apáról fiúra szállott a hegedű­készítés titka és a Klotz-család késő utódai tették híressé Mittenwald kis bajorországi vá­roskát, a­hol ma is óriási mértékben, háziipar­képen űzik az egyes családok a hegedűkészí­tést. A városkának majd minden házában hegedűkészítők laknak. A férfi nép faragja, összeragasztja, az asszonyok, leányok lakkoz­zák a hegedűket. Érdekes, hogy míg az olasz mesterek régente túlnyomó részt németországi erdők faanyagát használták a hegedűkészítéshez, még­pedig leginkább körtefát, fenyőfát, addig manapság a legtöbb külföldi mester különös előszere­tettel vásárolja és dolgozza fel az Erdélyben termő jávorfát. Csík­szereda vidékéről órási mennyiségben szállít­ Ll*j­ják a jávorfát Olasz-­­rjjra­országba, Francziaor­­szaggor­szágba, Csehországba, Angliába és Németor­­szágba, a hegedűfa A nagykereskedőkhöz és az egyes mesterek — j|gle^­kedőktől hozatják az M idehaza termő, de már l|Í 5g­ gra deszkává fürészelt A nyak és a csi„a dok métermázsánként 2, faragás előtt, faragás után. leginkább Németország-Ezek a nagykereske­­ k Az arabok ősi hangszere a rebab vagy rebek. fe^^a frvÉc YV'-W^V vetkeztetni. /N^A - Mai formájában 400­­ f ® re használják a hege­ 1 ^ ® s h °gy mily be­& $ / j ^"(ÍP^^k csülésben tartják, an­ Tiefenbrucker Gáspár, a­ki az első mesterhegedűt készítette. A kávák (oldalak) hajlítására váló vashenger, a­melyet megmelegítve használnak. |• *&£| Ii I | ;>* : ;' ... í J­á>-£, ^v) 1-B A deszkára rajzolt fenék kis kézi gyalu, a­mivel körvonala. a deszkát gyalulják. BK^rM •wfifeg ^ffik H fj

Next