Vasárnapi Ujság – 1919

1919-04-20 / 16. szám - Az élet joga 173. oldal / Tárczaczikkek; napi érdekű közlemények

16. szám. 1919. 66. évfolyam. VASÁRNAPI U IS AG. 173 AZ ÉLET JOGA. A poéták mindig és mindenben előtte jártak a tudósoknak. Marx a maga nagyszerű, a dimenzióiban, átfogó erejében óriási el­képzelő képességével poétának is igen jelen­­tékeny. De lényegében annak, a minek örökre érvényes kódexét, egy új világ egész alaprajztervét megalkotta, megelőzte egy isme­­retlen keleti poéta. Az a névtelen, a­kinek agyában az örökéletű mese megszületett a vándorral, a­ki elindult, hogy egy boldog ember ingét megkeresse. Bejárta az egész világot és hunyó életének lemenő napja már megőszült fürtöire sütött, mikor végre megtalálta nem azt, a­mit, hanem azt, a­kit keresett. Az első boldog embert. Egy fiatal sihedert. Ennek a boldog embernek azon­­ban annyira nem volt semmije, hogy még inge se volt neki. A tanulság, a­mely a kis keleti mesének az örök élet lelkét adta, ugyanaz, a­mely egy megvalósuló új világ törekvésének és tervének forrása. Elég ahhoz, hogy prófétái, apostolai, mártírjai, hősei és hadseregei tá­­madjanak. Daudet mondása, hogy a pénz története az emberiség tragédiájának törté­­nete, igazságának érvényében marad, ha így újul is : a tulajdon története az emberiség tragédiájának története. És a tulajdon bizo­­nyára az ingnél kezdődik, a­mel­lyel az ember mezítelen testét elfödi. A pénz, legkezelhetőbb csereanyag a halmozódó tu­­a­lajdon fejlődése folyamán, mint kényelmi eszköz lopja be magát abba a tragikus evoluczióba, a­mely a legborzalmasabb egyen­­lőtlenségek kegyetlen káoszát teszi meg világi rendnek és az emberiség e kisiklásának logikus kikövetkezése, hogy az eszközből czél lesz, forrása és gyümölcse minden elkápráztatott és igába hajtott törekvésnek. A tragikus elhajlás után, a­melyben a tulajdon megjelenése, az ember sorsát vezette, ennek így kellett következnie. Az életczél megfogalmazása, az emberi elme leggrandiózu­­sabb és legritkább alkotása. A vágy a boldog­­ság, vagyis az élet igazi, méltó tartalma után benne van, sóhajt és nyugtalankodik mindnyájunkban. A milliók béklyókat érez­­nek kezükön, lábukon, lelkükön, gondolatu­­kon és fölszabadulás után sóvárognak. De évezredek sorsa tanítja, hogy semmi se oly rejtett, annyira titok­ a milliók szemének, mint a legelemibb és legtermészetesebb igaz­­ságok. Ezek az igazságok olyanok, mint a nap, a­melynek fényét és áldását mindnyájan érezzük, de a szemünk gyenge ahhoz, hogy kutató nézéssel bele tudjunk tekinteni. Év­­századok múlnak el és milliók enyésznek sírba, a­míg az időnek és az emberiségnek akad egy kiválasztottja, a­kinek szeme elég erős, hogy bele tudjon nézni a legnagyobb igazságok fényébe és látván, hirdetni tudja azt, a­mit látott. Nem emlékszem a tudós nevére, a­ki fölé állította a tételt, hogy ismeretlen világrészek nem voltak, csak elfelejtett világrészek, a­melyekkel a kapcsolat megszűnt. De hogy ez a megszűnt kapcsolat valamikor igenis létezett, az kétségtelenül bebizonyítható. Föl­­fedezni majdnem csak annyi, mint vissza­ emlékezni, ha ezt az értelmi megmozdulást nemzedékek vagy évszázadok egész sora választja is el az eredőjétől. A külön egy almafa birtoka, a tulajdon, mint az ördög kísértő ereje szerepel a Paradicsom legendájá­­ban, a­melynek az első emberpár nem a gazdája volt, hanem az élvezője. A legenda nagyon régi, tehát a kisiklás is, a­mely az embert a legtermészetesebb élet útjáról a tulajdonért való verejtékes és véres harcz mezejére térítette, szintén igen-igen régen történhetett. És felejteni az emberiség éppen olyan csodálatosan tud, mint kitalálni. Mert az elfelejttetés apparátusa hatalmas. Ne téves­szük szem elől : az érdek legtermé­­kenyebb földje az, a mely alatt egy sirba dugott igazság van eltemetve. A czéllá hatalmasodott csereeszköznek : Pénz ő fele­ségének busásan módjában állott, hogy min­­den energiát, vágyat, törekvést maga felé, konczentrál­jon, mert hiszen magába kon­­czentrálta minden vágy és törekvés kielégíté­­sének a hatalmát. Egy olyan társadalmi világberendezésben, a­melyben pénzért min­­den kapható és csak a pénz az, a­miért minden kapható, a legáltalánosabb tömegű eszmény természetesen nem lehet más, mint minél többet a zsákba vagy a kamarába gyűjteni ebből a varázsszerből, a­mely pótol minden munkát, képességet és egyéni ki­­válóságot. Hiszen egy enervált és hülye Krőzus kincsei halmán heverészve hason­­líthatatlanul több javát kaphatja az életnek, mint egy verejtékezve dolgozó Herkules vagy egy az örökkévalóságnak alkotó lángelme. Nem véresen torz dolog-e, hogy olyan elmék­­nek, a­kiknek a munkája nyomot hagyott az emberiség történetében, kis idióták lehet­­tek a Maec­enásai? A kapitalizálódás első, ősigazságtalansága az élet értékének az emberi értékektől való függetlenítése. Ez nem kisebb dolog, mint a legjogosabb életezélek elrablása és elbito­­rolása. Mi se természetesebb, mint az, hogy a bitorló igyekszik törvényesíteni a zsák­­mányt egy oly világrend kialakításával, a­mely jognak teszi meg a neki hasznosat, erénynek minden olyan tulajdonságot, mely őt szolgálja és bűnnek, szentségtörésnek a bélyegzi, a­mi rá veszedelmet hozhat. Az érdek csontvázát intézmények és kultuszok özönével borítja, a­melyek állandó toborzó­ szervei a maga világrendje védőrségének. Minden hadsereg az övé és minden szentté avatott , prédikált és énekelt telhetetlenség az ő pánczélja. A forradalom — revízió. Kutatás az ember igazsága után, a­mely keserves vándor­­lásai sok évszázados útján valahol elveszett. Mennél gyökeresebb ez a kutatás, annál mélyebbre kell nyúlnia és mennél mélyebbre nyúl, annál erősebben rázkódtatja meg ezt a társadalmat, a­melynek rendje az elveszett kincs , a milliók boldogságának sírja vagy befalazása volt. Nem csoda, ha a grandiózus művelet a maga cselekvése pillanatában riadásba ejt még olyanokat is, a­kikkel a legnagyobb jótétemény, mert eredményében az igazi, az elrabolt életük birtokába juttatja őket, akár rabszolgái, akár porkolábjai vol­­tak a lelketlen kincsnek. De a forradalom munkája sürgősebb, mint az, hogy magyaráz­­gassa azt, a­mit eredményei majd úgyis mindenek számára érthetővé, sőt a legtermé­­szetesebbé tesznek. Egy gonosz bálvány le­­döntése folyik, a­ki hogy milyen lelketlen erővel fojtogatta az emberek millióit, majd csak akkor értik meg és értik meg igazán, a­mikor szabadon szívhatják már az élet, az ember joga és méltósága szerint való élet levegőjét. Szigma. GONDOS FERENCZ. MAGYAR LAJOS. KÉRI PÁL. A SAJTÓDIREKTÓRIUM TAGJAI. PÓK ODÖN. FARAGÓ MIKLÓS.

Next