Vas Népe, 1983. szeptember (28. évfolyam, 206-231. szám)

1983-09-24 / 226. szám

VASI UTAKON A Megyei Közlekedésbiztonsági Tanács tárgyalta Intézkedések az ittas vezetés megelőzésére Az alkohol fogyasztásának jelentős szerepe van a köz­lekedési balesetek előidézé­sében. A balesetek mintegy 20 százaléka az alkohol ro­vására írandó. Az 1978—82 között itta­san okozott sérüléses közúti közlekedési balesetek elem­zésének néhány jellegzete­sebb tapasztalata: Az ittasan okozott balese­tek órák szerinti megtörtén­te összefüggésbe hozható a munkaidő utáni és a szabad időben történő italozásokkal, valamint a szórakozóhelyek zárási idejével. A legtöbb baleset az esti rossz látási viszonyok mellett követke­zik be. A járművezető meg­nehezült körülmények kö­zött, lerontott látási képes­­séggel, meglassult reflexek­kel és csökkent kritikai ér­zékkel vezet. Ezeknek a ked­vezőtlen hatásoknak a hal­mozódása nagymértékben megnöveli a balesetokozás valószínűségét. Napok szerinti vetületben az ittasan okozott balesetek 54,5 százaléka hét végén kö­vetkezik be, ebben is a szombat emelkedik ki ma­gas százalékarányával. Nem kevés baleset történik hét­főn sem, ami a „másnapos” vezetéssel magyarázható. Érdekes megfigyelés, hogy az ittas vezetők a balesetek 74,2 százalékát mellékuta­kon és 56 százalékát lakott területen okozzák. Tudják, hogy ha balesetet okoznak, vagy ittas vezetésen érik őket, súlyos következmé­nyekkel számolhatnak, ezért inkább a mellékútvonalakon közlekednek, ahol — úgy gondolják — kisebb az el­lenőrzés valószínűsége. És még egy elgondolkod­­tató statisztika: az összes it­­­­tasan okozott baleset 80,7 százaléka a vezetés megkez­­dése vagy az elindulás után fél órán belül történt. Az ittas vezetők 5 százaléka tu­dott részt venni a forgalom­ban 1 órán túl a baleset okozásáig. Az ittasan oko­zott balesetek 48,4 százaléka könnyű, 45,4 százaléka sú­lyos és 6,2 százaléka halá­los volt. A rendőri szervek állandó feladatuknak tartják az it­tas vezetők kiszűrését a forgalomból, s velük szem­ben eljárás kezdeményezését. Az ittas vezetések miatti szabálysértési feljelentések száma 731-ről 1135-re emel­kedett, a kiszabott pénzbír­ság átlaga 1978-tól 1982-ig 2064 Ft-ról fokozatosan 1801 Ft-ra csökkent. Ami az állampolgárokat a legérzékenyebben érinti, a vezetői engedély bevonása 427-ről 932-re változott. Az emelkedést a jogszabály mó­dosítása is befolyásolta. A megelőzés nagyon fon­tos eszköze továbbra is a közlekedési propaganda-elő­adások — tárgyalt időszak­ban 1832 hangzott el —, amelyeken mindig hangsúlyt kapott az ittas vezetés ve­szélyessége. Az ittasan oko­zott sérüléses balesetek csökkenésével az utolsó öt évben — ha minimálisan is — az országos átlag alá ke­rültünk, míg a bázisidőszak­ban mindig felette voltunk. Munkahelyi italozásokat követően történt balesetek­ről az előző években a gaz­dasági vezetőket évente 10— 15 esetben tájékoztatták az illetékes rendőri szervek, ez év első félévében erre 9 esetben került sor. Az intéz­kedések ellenére az ittasság mint mellék­ok 31-ről 37-re emelkedett. Az ittas vezetés elleni propagandában és a gépjár­művezető képzés során lé­nyeges ismertetni bizonyos italfajták alkoholtartalmát és azt, hogyan lehet kiszámí­tani, hogy az elfogyasztott italmennyiség után mennyi idővel szabad újra volán mögé ülni, de azt is, hogy a gépjárművezetőknek ittas vezetésért milyen mértékű büntetésre kell számítaniuk. A Vöröskereszt jelenlevő képviselője felajánlotta ez irányú felvilágosító munká­jukat. V. J. Közlekedési kupaversenyek A Vas megyei Közlekedés­­biztonsági Tanács, a Ma­gyar Úttörők Szövetsége Vas megyei Elnöksége, a KISZ Vas megyei Bizottsága, a Magyar Vöröskereszt Vas megyei Vezetősége és Vas megye Tanácsa V. B. műve­lődési osztálya az 1983/84. tanévre is meghirdeti a „Nemzetközi Iskolakupa” és az „Ifjúsági Közlekedésbiz­tonsági Kupa” kerékpáros és segédmotorkerékpáros ver­senysorozatot. A versenyek célja, hogy minden felső tagozatos ál­talános iskolai és középisko­lai tanuló sajátítsa el a gya­logos, kerékpáros, segédmo­torkerékpáros és a gyalogo­sokra vonatkozó közlekedési szabályokat. Sajátítsák el az alapvető elsősegélynyújtási ismereteket, szerezzenek kel­lő jártasságot a közúti for­galomban való biztonságos részvételben. Kerékpáros versenyen részt vehet minden felső ta­gozatos általános iskolai ta­nuló, aki 1984. május 15-ig nem tölti be a 15. életévét. Segédmotorkerékpáros ver­senyen részt vehetnek a kö­zépfokú oktatási intézmé­nyek olyan tanulói, akik a fentebbi időpontig nem töl­tik be a 18. életévüket és legalább segédmotorkerék­pár vezetői engedélyük van. A versenyek KRESZ el­méleti, gyakorlati, ügyessé­gi, szerelési, továbbá elsőse­gélynyújtási elméleti és gya­korlati feladatokból állnak. Az általános iskolai ke­rékpáros­­ csapatversenyeket osztályonként 4 fővel (2 fiú, két leány) 1984. február 28-ig kell lebonyolítani. Az iskolai verseny után a ki­töltött nevezési lapot 1984. március 1-ig a területileg il­letékes közlekedésbiztonsági tanácshoz (városi és járási rendőrkapitányság) kell megküldeni. A területi döntők időpont­ja március 3-tól 11-ig. A megyei döntőre a nevezési lapokat 1984. március 12-ig kell az MKBT-nek megkül­deni. A középiskolai csapatver­senyeket osztályonként 4 fő­vel, 1984. március 5-ig kell lebonyolítani, a nevezési la­pot 1984. március 9-ig a Vas megyei Közlekedésbiz­tonsági Tanács (Szombat­hely, Deák Ferenc u. 75.) címére megküldeni. A megyei döntők­ mindkét kategóriában 1984. március 15-én lesznek. Az országos döntőre a ta­vaszi szünetben kerül sor. 12 vas NÉPE Tanítsuk meg őket helyesen közlekedni! M­egáll ez ész... Eredj haza! Lehet, hogy nem ezekkel a szavakkal mondta, de ez volt a lényege reagálásának, amivel elintézte cser­­benhagyásos gázolását Jánosházán, a Sümegi utcában augusztus 23-án 15 óra tájban Németh Ottó karakói lakos, a jánosházi téesz gépszerelője. Az történt, hogy Németh a fent említett helyen és időben bátyja Skoda személygépkocsijával elütött egy 14 éves kerékpáros fiút. A baleset tuán megállt ugyan, szemügyre vette a vérző gyereket, de eszébe se jutott, hogy annak állapotáról meggyőződjék és el­sősegélyben részesítse vagy ehhez segítséget kérjen. Amint később kiderült, az elütött fiúcska nyolc napon belül gyógyuló agyrázkódást, arcán és végtag­jain vérző sérüléseket szenvedett. Némethet — szem­tanúk állítása szerint —­ ennél sokkal jobban érde­kelte, vajon károsodott-e a gépkocsi. Azt gondosan megvizsgálta, a gyereket pedig egyszerűen hazaküld­te. ő maga beült az autóba és elhajtott. A szemtanúk feljegyezték az autó rendszámát, sőt, olyan is akadt, aki személy szerint ismerte a gá­zosók Bejelentést tettek a rendőrségen, amelynek er­re hivatott szervei rövid nyomozás után a Zala me­gyei Hosztót község környéki erdőben fakitermelés közben elfogták és őrizetbe vették. Németh Ottó elismerte­ cselekedetét. Bíróság elé került, ahol héthónapi, letöltendő szabadságvesztés­sel és 2000 forint pénzbírsággal sújtották. A jogosít­ványát másfél évre bevonták. Ezen a helyen nemrégiben szóltunk hasonló em­bertelen magatartásról. És mindig is szólni fogunk.­­ Azért is, hogy az elkövetőket az igazságszolgáltatás ítéletén túl a közvélemény is elítélje és azért is, mert s­zakacsul hiszünk abban, hogy az emberek többségé­ben megvan az okulás képessége. I (várhelyi) „Telezőid” a Hunyadi út—Rózsa Ferenc karú­ —Schönherz Zoltán Urút csomópontjában Szombathelyen a Hunyadi út—Rózsa Ferenc körút— Schönherz Zoltán körút cso­mópontjában a közeli na­pokban üzembe helyezzük a kiépített forgalomirányító jelzőlámparendszert. Ezzel városunkban 21-re emelke­dik azoknak a forgalmas útkereszteződéseknek, cso­mópontoknak a száma, ahol jelzőlámpa irányítja a for­galmat. Tapasztalataink szerint a gépjárművezetők megszok­ták a jelzőlámpás forgalom­­irányítást, tudják, hogy az ő biztonságukat szolgálja. Az eddig­­ telepített jelző­lámpák a közismert, klasszi­kus módon töltik be forga­lomirányító, forgalomszabá­lyozó szerepüket: valamelyik irány szabad zöld jelzésénél keresztező forgalom nincs, legfeljebb a jobbra kis­ ív­ben fordulásnál találhatja szembe magát a járművezető gyalogosforgalommal, ilyen­kor a szabad áthaladást nyíl alakú jelzés jelzi. Az üzembe helyezésre ke­rülő csomópont irányítása eltér ettől a gyakorlattól. Az érvényben levő irányelvek szerint csak háromfázisú programok tervezhetők.­­ Ez azt jelenti, hogy vagy ki kellett volna zárni egyes irányokat a csomópontból, vagy két irányt úgynevezett „telezöld” mellett átvezetni. A csomópontban tartott for­galomszámlálás eredménye azt mutatta, hogy a Schön­herz I. körútról balra for­duló forgalmat kivéve, jelen-­­tős a balra kanyarodó for­galom részesedése az össz­forgalomból. Délelőtt pél­dául, a Rózsa F. krt. felől az összforgalomnak csaknem 60%-a, délután több mint 40%-a fordul balra. A Hu­nyadi útról balra fordulók részesedése is meghaladja a 20%-ot. Ezek a tények arra kész­tettek, hogy a „telezöld” be­vezetése mellett döntsünk, mert így minden irányból minden irányba lehetséges az eljutás. Az 1. sz. ábra az így kialakított forgalmi ren­det mutatja. Mivel eddig Szombathe­lyen nem volt „telezöld”-es forgalomirányítás, célszerű­nek látszik a legfontosabb tudnivalókat, jellemzőket el­mondani róla. A közúti forgalmi rend ki­alakításáról szóló miniszteri rendelet nem zárja ki, hogy szabad jelzést kapjanak: — a kör alakú zöld fényjel­zésre (tehát ,,telezöld”-re) balra kanyarodó és a ve­le szemből érkező jármű­vek, a kör alakú zöld fényjel­zésre kanyarodó (tehát akár a balra kanyarodó) járműforgalom és azon az úton a gyalogosforga­lom, amelyre a járművek kanyarodnak. Ezeket a lehetőségeket a Hunyadi út—­Rózsa F. krt.— Schönherz Z. krt. csomó­pontjára vonatkoztatva „te­lezőrdénél — ami az irá­nyítás első fázisa — azt a helyzetet kapjuk, amit a 2. sz. ábra szemléltet. Vagyis: — A Rózsa F. krt. — és Schönherz Z. krt. fény­nek. Biztosak vagyunk ab­ban, hogy a kezdeti nehéz­ségek, bizonytalanságok után a járművezetők ugyanúgy megszokják a „telezöld”-es forgalomirányítást, mint az eddigi jelzőlámpás szabályo­zást, mert mindkettő a­­biz­tonságos, kulturált közleke­dést hivatott szolgálni. Koncz Mátyás KÜM. vez. főmérnök. Szombathelyi Közúti Igazgatóság jelző készülékének zöld lámpájában nincsen nyíl alakú jelzés, a lámpa „te­­lezöld”-et mutat, a szabad jelzés mindkét irányból egyidőben je­lenik meg, ennek a jelzési képnek megjelenésekor mindkét körútról minden irányban lehet haladni és kanya­rodni, természetesen a KRESZ-ben előírt kanya­rodási szabályok szigorú betartásával. /. sx. abra Figyelni kell arra is, hogy ilyenkor kapnak, szabad jelzést a Hunyadi utat keresztező gyalogo­sok is mind a két kije­lölt gyalogosátkelőhelyen és ezeknek elsőbbségük van a kanyarodó forga­lommal szemben. Ha nagyon leegyszerűsít­jük a helyzetet, a két kör­úton haladó járművezetők­nek úgy kell közlekedniük ebben a szituációban, mint­ha a csomópontban nem len­ne jelzőlámpás forgalomirá­nyítás, azzal a könnyebb­séggel, hogy a Hunyadi út járműforgalma és a két kör­utat keresztező gyalogosfor­galom áll. Az irányítás második fá­zisában a Hunyadi úton a Népfront utca felől érkező járművek minden irányban és a Schönherz Z. krt.-at keresztező gyalogosok kap­nak szabad jelzést. A harmadik fázisban a Hunyadi úton a Tolbuhin út felől jövő járművek minden irányban és a Rózsa F. krt.­­at keresztező gyalogosforga­lom kap zöld utat. Kérjük a közlekedőket: a csomópontban óvatosan, megfelelő körültekintéssel, egymást segítve közlekedje­ Közlekedik a család V. fordulója helyes megfejtése 1. hamis, 2. igaz, 3. igaz, 4. igaz, 5. hamis, 6. hamis, 7. hamis, 8. igaz, 9. hamis, 10. hamis, 11. igaz, 12. igaz, 13. igaz, 14. igaz, 15. hamis. 1983. szeptember 24. Szombat

Next