Vas Népe, 1983. szeptember (28. évfolyam, 206-231. szám)
1983-09-24 / 226. szám
VASI UTAKON A Megyei Közlekedésbiztonsági Tanács tárgyalta Intézkedések az ittas vezetés megelőzésére Az alkohol fogyasztásának jelentős szerepe van a közlekedési balesetek előidézésében. A balesetek mintegy 20 százaléka az alkohol rovására írandó. Az 1978—82 között ittasan okozott sérüléses közúti közlekedési balesetek elemzésének néhány jellegzetesebb tapasztalata: Az ittasan okozott balesetek órák szerinti megtörténte összefüggésbe hozható a munkaidő utáni és a szabad időben történő italozásokkal, valamint a szórakozóhelyek zárási idejével. A legtöbb baleset az esti rossz látási viszonyok mellett következik be. A járművezető megnehezült körülmények között, lerontott látási képességgel, meglassult reflexekkel és csökkent kritikai érzékkel vezet. Ezeknek a kedvezőtlen hatásoknak a halmozódása nagymértékben megnöveli a balesetokozás valószínűségét. Napok szerinti vetületben az ittasan okozott balesetek 54,5 százaléka hét végén következik be, ebben is a szombat emelkedik ki magas százalékarányával. Nem kevés baleset történik hétfőn sem, ami a „másnapos” vezetéssel magyarázható. Érdekes megfigyelés, hogy az ittas vezetők a balesetek 74,2 százalékát mellékutakon és 56 százalékát lakott területen okozzák. Tudják, hogy ha balesetet okoznak, vagy ittas vezetésen érik őket, súlyos következményekkel számolhatnak, ezért inkább a mellékútvonalakon közlekednek, ahol — úgy gondolják — kisebb az ellenőrzés valószínűsége. És még egy elgondolkodtató statisztika: az összes ittasan okozott baleset 80,7 százaléka a vezetés megkezdése vagy az elindulás után fél órán belül történt. Az ittas vezetők 5 százaléka tudott részt venni a forgalomban 1 órán túl a baleset okozásáig. Az ittasan okozott balesetek 48,4 százaléka könnyű, 45,4 százaléka súlyos és 6,2 százaléka halálos volt. A rendőri szervek állandó feladatuknak tartják az ittas vezetők kiszűrését a forgalomból, s velük szemben eljárás kezdeményezését. Az ittas vezetések miatti szabálysértési feljelentések száma 731-ről 1135-re emelkedett, a kiszabott pénzbírság átlaga 1978-tól 1982-ig 2064 Ft-ról fokozatosan 1801 Ft-ra csökkent. Ami az állampolgárokat a legérzékenyebben érinti, a vezetői engedély bevonása 427-ről 932-re változott. Az emelkedést a jogszabály módosítása is befolyásolta. A megelőzés nagyon fontos eszköze továbbra is a közlekedési propaganda-előadások — tárgyalt időszakban 1832 hangzott el —, amelyeken mindig hangsúlyt kapott az ittas vezetés veszélyessége. Az ittasan okozott sérüléses balesetek csökkenésével az utolsó öt évben — ha minimálisan is — az országos átlag alá kerültünk, míg a bázisidőszakban mindig felette voltunk. Munkahelyi italozásokat követően történt balesetekről az előző években a gazdasági vezetőket évente 10— 15 esetben tájékoztatták az illetékes rendőri szervek, ez év első félévében erre 9 esetben került sor. Az intézkedések ellenére az ittasság mint mellékok 31-ről 37-re emelkedett. Az ittas vezetés elleni propagandában és a gépjárművezető képzés során lényeges ismertetni bizonyos italfajták alkoholtartalmát és azt, hogyan lehet kiszámítani, hogy az elfogyasztott italmennyiség után mennyi idővel szabad újra volán mögé ülni, de azt is, hogy a gépjárművezetőknek ittas vezetésért milyen mértékű büntetésre kell számítaniuk. A Vöröskereszt jelenlevő képviselője felajánlotta ez irányú felvilágosító munkájukat. V. J. Közlekedési kupaversenyek A Vas megyei Közlekedésbiztonsági Tanács, a Magyar Úttörők Szövetsége Vas megyei Elnöksége, a KISZ Vas megyei Bizottsága, a Magyar Vöröskereszt Vas megyei Vezetősége és Vas megye Tanácsa V. B. művelődési osztálya az 1983/84. tanévre is meghirdeti a „Nemzetközi Iskolakupa” és az „Ifjúsági Közlekedésbiztonsági Kupa” kerékpáros és segédmotorkerékpáros versenysorozatot. A versenyek célja, hogy minden felső tagozatos általános iskolai és középiskolai tanuló sajátítsa el a gyalogos, kerékpáros, segédmotorkerékpáros és a gyalogosokra vonatkozó közlekedési szabályokat. Sajátítsák el az alapvető elsősegélynyújtási ismereteket, szerezzenek kellő jártasságot a közúti forgalomban való biztonságos részvételben. Kerékpáros versenyen részt vehet minden felső tagozatos általános iskolai tanuló, aki 1984. május 15-ig nem tölti be a 15. életévét. Segédmotorkerékpáros versenyen részt vehetnek a középfokú oktatási intézmények olyan tanulói, akik a fentebbi időpontig nem töltik be a 18. életévüket és legalább segédmotorkerékpár vezetői engedélyük van. A versenyek KRESZ elméleti, gyakorlati, ügyességi, szerelési, továbbá elsősegélynyújtási elméleti és gyakorlati feladatokból állnak. Az általános iskolai kerékpáros csapatversenyeket osztályonként 4 fővel (2 fiú, két leány) 1984. február 28-ig kell lebonyolítani. Az iskolai verseny után a kitöltött nevezési lapot 1984. március 1-ig a területileg illetékes közlekedésbiztonsági tanácshoz (városi és járási rendőrkapitányság) kell megküldeni. A területi döntők időpontja március 3-tól 11-ig. A megyei döntőre a nevezési lapokat 1984. március 12-ig kell az MKBT-nek megküldeni. A középiskolai csapatversenyeket osztályonként 4 fővel, 1984. március 5-ig kell lebonyolítani, a nevezési lapot 1984. március 9-ig a Vas megyei Közlekedésbiztonsági Tanács (Szombathely, Deák Ferenc u. 75.) címére megküldeni. A megyei döntők mindkét kategóriában 1984. március 15-én lesznek. Az országos döntőre a tavaszi szünetben kerül sor. 12 vas NÉPE Tanítsuk meg őket helyesen közlekedni! Megáll ez ész... Eredj haza! Lehet, hogy nem ezekkel a szavakkal mondta, de ez volt a lényege reagálásának, amivel elintézte cserbenhagyásos gázolását Jánosházán, a Sümegi utcában augusztus 23-án 15 óra tájban Németh Ottó karakói lakos, a jánosházi téesz gépszerelője. Az történt, hogy Németh a fent említett helyen és időben bátyja Skoda személygépkocsijával elütött egy 14 éves kerékpáros fiút. A baleset tuán megállt ugyan, szemügyre vette a vérző gyereket, de eszébe se jutott, hogy annak állapotáról meggyőződjék és elsősegélyben részesítse vagy ehhez segítséget kérjen. Amint később kiderült, az elütött fiúcska nyolc napon belül gyógyuló agyrázkódást, arcán és végtagjain vérző sérüléseket szenvedett. Némethet — szemtanúk állítása szerint — ennél sokkal jobban érdekelte, vajon károsodott-e a gépkocsi. Azt gondosan megvizsgálta, a gyereket pedig egyszerűen hazaküldte. ő maga beült az autóba és elhajtott. A szemtanúk feljegyezték az autó rendszámát, sőt, olyan is akadt, aki személy szerint ismerte a gázosók Bejelentést tettek a rendőrségen, amelynek erre hivatott szervei rövid nyomozás után a Zala megyei Hosztót község környéki erdőben fakitermelés közben elfogták és őrizetbe vették. Németh Ottó elismerte cselekedetét. Bíróság elé került, ahol héthónapi, letöltendő szabadságvesztéssel és 2000 forint pénzbírsággal sújtották. A jogosítványát másfél évre bevonták. Ezen a helyen nemrégiben szóltunk hasonló embertelen magatartásról. És mindig is szólni fogunk. Azért is, hogy az elkövetőket az igazságszolgáltatás ítéletén túl a közvélemény is elítélje és azért is, mert szakacsul hiszünk abban, hogy az emberek többségében megvan az okulás képessége. I (várhelyi) „Telezőid” a Hunyadi út—Rózsa Ferenc karú —Schönherz Zoltán Urút csomópontjában Szombathelyen a Hunyadi út—Rózsa Ferenc körút— Schönherz Zoltán körút csomópontjában a közeli napokban üzembe helyezzük a kiépített forgalomirányító jelzőlámparendszert. Ezzel városunkban 21-re emelkedik azoknak a forgalmas útkereszteződéseknek, csomópontoknak a száma, ahol jelzőlámpa irányítja a forgalmat. Tapasztalataink szerint a gépjárművezetők megszokták a jelzőlámpás forgalomirányítást, tudják, hogy az ő biztonságukat szolgálja. Az eddig telepített jelzőlámpák a közismert, klasszikus módon töltik be forgalomirányító, forgalomszabályozó szerepüket: valamelyik irány szabad zöld jelzésénél keresztező forgalom nincs, legfeljebb a jobbra kis ívben fordulásnál találhatja szembe magát a járművezető gyalogosforgalommal, ilyenkor a szabad áthaladást nyíl alakú jelzés jelzi. Az üzembe helyezésre kerülő csomópont irányítása eltér ettől a gyakorlattól. Az érvényben levő irányelvek szerint csak háromfázisú programok tervezhetők. Ez azt jelenti, hogy vagy ki kellett volna zárni egyes irányokat a csomópontból, vagy két irányt úgynevezett „telezöld” mellett átvezetni. A csomópontban tartott forgalomszámlálás eredménye azt mutatta, hogy a Schönherz I. körútról balra forduló forgalmat kivéve, jelen-tős a balra kanyarodó forgalom részesedése az összforgalomból. Délelőtt például, a Rózsa F. krt. felől az összforgalomnak csaknem 60%-a, délután több mint 40%-a fordul balra. A Hunyadi útról balra fordulók részesedése is meghaladja a 20%-ot. Ezek a tények arra késztettek, hogy a „telezöld” bevezetése mellett döntsünk, mert így minden irányból minden irányba lehetséges az eljutás. Az 1. sz. ábra az így kialakított forgalmi rendet mutatja. Mivel eddig Szombathelyen nem volt „telezöld”-es forgalomirányítás, célszerűnek látszik a legfontosabb tudnivalókat, jellemzőket elmondani róla. A közúti forgalmi rend kialakításáról szóló miniszteri rendelet nem zárja ki, hogy szabad jelzést kapjanak: — a kör alakú zöld fényjelzésre (tehát ,,telezöld”-re) balra kanyarodó és a vele szemből érkező járművek, a kör alakú zöld fényjelzésre kanyarodó (tehát akár a balra kanyarodó) járműforgalom és azon az úton a gyalogosforgalom, amelyre a járművek kanyarodnak. Ezeket a lehetőségeket a Hunyadi út—Rózsa F. krt.— Schönherz Z. krt. csomópontjára vonatkoztatva „telezőrdénél — ami az irányítás első fázisa — azt a helyzetet kapjuk, amit a 2. sz. ábra szemléltet. Vagyis: — A Rózsa F. krt. — és Schönherz Z. krt. fénynek. Biztosak vagyunk abban, hogy a kezdeti nehézségek, bizonytalanságok után a járművezetők ugyanúgy megszokják a „telezöld”-es forgalomirányítást, mint az eddigi jelzőlámpás szabályozást, mert mindkettő abiztonságos, kulturált közlekedést hivatott szolgálni. Koncz Mátyás KÜM. vez. főmérnök. Szombathelyi Közúti Igazgatóság jelző készülékének zöld lámpájában nincsen nyíl alakú jelzés, a lámpa „telezöld”-et mutat, a szabad jelzés mindkét irányból egyidőben jelenik meg, ennek a jelzési képnek megjelenésekor mindkét körútról minden irányban lehet haladni és kanyarodni, természetesen a KRESZ-ben előírt kanyarodási szabályok szigorú betartásával. /. sx. abra Figyelni kell arra is, hogy ilyenkor kapnak, szabad jelzést a Hunyadi utat keresztező gyalogosok is mind a két kijelölt gyalogosátkelőhelyen és ezeknek elsőbbségük van a kanyarodó forgalommal szemben. Ha nagyon leegyszerűsítjük a helyzetet, a két körúton haladó járművezetőknek úgy kell közlekedniük ebben a szituációban, mintha a csomópontban nem lenne jelzőlámpás forgalomirányítás, azzal a könnyebbséggel, hogy a Hunyadi út járműforgalma és a két körutat keresztező gyalogosforgalom áll. Az irányítás második fázisában a Hunyadi úton a Népfront utca felől érkező járművek minden irányban és a Schönherz Z. krt.-at keresztező gyalogosok kapnak szabad jelzést. A harmadik fázisban a Hunyadi úton a Tolbuhin út felől jövő járművek minden irányban és a Rózsa F. krt.at keresztező gyalogosforgalom kap zöld utat. Kérjük a közlekedőket: a csomópontban óvatosan, megfelelő körültekintéssel, egymást segítve közlekedje Közlekedik a család V. fordulója helyes megfejtése 1. hamis, 2. igaz, 3. igaz, 4. igaz, 5. hamis, 6. hamis, 7. hamis, 8. igaz, 9. hamis, 10. hamis, 11. igaz, 12. igaz, 13. igaz, 14. igaz, 15. hamis. 1983. szeptember 24. Szombat