Vas Népe, 2000. április (45. évfolyam, 77-100. szám)

2000-04-15 / 89. szám

G VAS NÉPE HÉTVÉGE - KULTÚRA Kettős avantgárd Szombathelyen Teljessé vált az „avantgárd részleg” a Szombathelyi Kép­tárban. Csütörtökön délután Bajkay Éva, a Magyar Nemzeti Galéria főtanácsosa nyitotta meg azt a kiállítást, amelynek bővített változata a nemrég vé­get ért brüsszeli Europáb­án (amelynek a Szombathelyi Kép­tár is kölcsönzője volt) repre­zentálta az Európába kopogtató Magyarország század eleji mű­vészetének egy szeletét, bizo­nyítva, hogy ez az a szellemi­művészeti áramlat, amelyet egyáltalán nem kellett követni­ük a magyar alkotóknak, ellen­kezőleg: teljesen szinkronban haladtak Európával. Európaiak voltak. A mester, Kassák Lajos hiányát erről a kiállításról az magyarázza, hogy a szomszéd teremben nemrég megnyílt ál­landó tárlaton ezek a „hiányzó” képek - a jelen avantgárdjának impozáns társaságában - meg­tekinthetők. Bajkay Éva nyitotta meg a tárlatot. A háttérben Fabényi Júlia Fotó: Benkő L. Az állandó kiállításon: Nyári István Csirkeraguja 1981-ből - előtte: Lovasi Ilona: Stációk F­első-Magyarország monarchiabeli leg­jobb ismerősét ne­vezték barátai-isme­­rősei így: a művészettörténész Divald Kornért, aki 1872 és 1931 között élt, és több jelentős műve közül a Felvidéki séták cí­mű darabját most adta ki újra (az 1928-as harmadik kiadás után) a miskolci Felső-Magyarország Kiadó. A mű üdítően kellemes olvasmány­­ feltétlenül beszer­zendő, mert hézagpótló me­moár, útinapló, útleírás és sok minden más egyéb; a régi ma­gyar élet, a régi magyar képző­művészet-műtörténet, a régi magyar-német-tót együttélés elevenedik meg, amely, persze korunk gyermekei volnánk, egy jobb világ utáni melankolikus vágyakozás ezredév­i mélabú­jával tölti el olvasóját. Az olyat is, akár engem, a Lugas íróját, akinek még familiáris kapcsola­tai fűződnek ehhez a históriai tájhoz: Felső-Magy­aország­hoz, a Felföldhöz, a Felvidék­hez, Szlovákiához, „észak gé­niuszához” - atyai családja a Monarchia szétesésével került a trianoni Magyarországra. A szerző Divald Kornél tudós és polgári (vagy polgári és tu­dós) felmenőkkel büszkélked­het: a francia eredetű család már a 19. századra közmegbecsülést szerez (életélményeik-életveze­­tésük nyugodtan összevethető a jóval ismertebb Márai-féle „fel­vidéki polgár” képével) — a Sel­mecbányai Divaldok közül er­dőmesterek, pénzügyi és mi­niszteri tanácsosok kerülnek ki; egyikük akadémiai levelező tag, másikuk megírja a zólyomi kir. erdészetek rövid vázlatát, har­­madikuk a szepesi bányászattal, a körmöci pénzveréssel vagy Rozsnyó 17. századi történeté­vel foglalkozik. Divald atyja Károly (1830-1897) már szó szerinti magyar felfedező, a leg­első hazai tájfényképész, aki mindenkit megelőzve készít fel­vételeket a Magas-Tátra és a Keleti-Kárpátok zordon hegy­csúcsairól, poétikus vízesései­ről, párás, ködben úszó tenger­szemeiről - aztán majd irodája adja ki a teljes felföldi kép­anyagot. (A Divald-féle képes­lapok kisebb példányszámú da­rabjai ma jelentős értéket képvi­selnek a gyűjtők körében.) Az ő munkáját annyiban folytatja szerzőnk, Kornél, hogy mind­azokat a muzeális emlékeket, amelyeket a századelőn fel­­gyűjt-felleltároz-elhelyez és tu­dományosan rendszerez, egy­­től-egyig, néha kalandos körül­mények közt lefotózza - ennek a képanyagnak egyes darabjai láthatók a kötetben is. A Felvidéki séták valójában Divald Kornél különböző gyűj­tőútjainak olvasmányos leírása: többször, több tempóban bejárta a különböző vármegyéket, fő­ként kedvenceit: Szepest és Sá­rost (ez utóbbi székhelyén, Eperjesen született), de Árvát, Lipótot, Zólyomot, Barsot, Hontot, Trencsént és Gömört is - elsősorban a „peremet”, a „széleket”, a történelmi Ma­gyarország eldugottabb helyeit, ahol majd' minden „rongyos fa­luban”, miként ezt Krúdy- Szindbád írja, van valami kü­lönlegesség, emítésre méltó do­log. Ha más nem, akkor leg­alább valami román kori templomrom vagy különc papi ember, tudós költő vagy festő­művész, gyűjtő uraság vagy ka­nonokkert; ha az se, akkor vala­mi ócska fogadó vagy levendu­laillatú szoba, de ha véletlenül még az sem, akkor én valami po­ros raktár asztalkendője alatt szunnyadó műremek vagy egy faluban felejtett kőpellengér, mind a liptói Tarnócon. Mert a Felföld hihetetlenül gazdag (volt) műemlékben­­ nem vélet­lenül írja a szükséges büszke­séggel Divald, hogy „Lőcsén kívül még annyi jelentős kul­turális múltú város van a Sze­­pességben, amennyi tíz alföldi vármegyében sem maradt ránk”. És ez a lényeg: Felvidék a műemlékek országrésze. Kü­lönben középponttalan tájegy­ség, nincs centruma, sok apró városa viszont igen (geográfiai viszonyai szerint települései ki­csinyek és ritkásak)­­ a művelő­dés és polgárur­ság eszközeit és eszményeit átveszi elsősorban német, de magyar mintákra is, az egészre, a történelmi tájegy­ségre, miként ezt Hamvas állítja Az öt géniuszban, a provinciali­­tás, a természetközeliség, a me­lankólia és az irrealitás a jel­lemzőek. Divald szívéhez talán a Sze­­pesség esik a legközelebb, ki­emelten gazdag művészeti em­lékanyaga miatt - ahol, miként líraian írja, legszebb évszak az ősz, a természet színpompás haldoklásával, az elmúlás szo­morúságával; akár magát Krú­dy-Szindbádot, a nagy Utazót olvasnánk, ahogy Podolint és Késmárkot, a Poprád vidéki német bányavárosokat vagy Nagyőrt és reneszánsz kastélyo­kat, az álmokat, s felhőket és a fűtetlen szobákat leírja. És per­sze Lőcsét, ahol Divald a régisé­gek gyűjtését kezdi, miként azt a Lőcsének régiségei című feje­zetben írja. Nincs itt hely az egész kötet módszeres áttekin­tésére, azt azonban nyomaték­kal kell említeni, hogy Lőcsén dolgozott és műhelyt tartott 1502 és 1534 között az egész magyarországi késő gótikus fa­szobrászat legkiemelkedőbb fi­gurája, Lőcsei Pál, aki főművén, a lőcsei Szent Jakab-templom 18 méter főoltárán kívül a Felvi­dék legalább 4-5 vármegyéjét elárasztotta a műhelyéből kike­rült csodálatos szárnyas oltá­rokkal. A mohácsi vész körüli időkben élt művész saját figurái - így a főoltár Madonnája és részben Szent Jakab apostola vagy a betlehemi jelenet figurái, mindenekelőtt az áhítatos imád­kozó pásztor szobra - teljes vi­lágképi és esztétikai harmóniá­ban élnek korának európai szín­vonalával, elsőrendű kvalitá­sokkal előadva. A templom külső képe is lenyűgöző arányú - maga Lőcse városa Divad ide­jében még nem szenvedett sú­lyosabb esztétikai romboláso­kat, noha a templomtornyot már nem oda illő tetővel újították fel, vagy átépítették a város históriai piacát, és brutálisan elcsáká­nyoztak egy egész sor „lábas­­ház”-at. Lőcse festői hatású erő­dítményei azonban megmarad­tak, s mint egész, élvezhető volt. Élt a reneszánsz a városi lakóhá­zak struktúrájában, a csipkés oromzatokban - legszebb felvi­déki műemlékekként a század­előre már csak a Spielenberger- és Thurzó-ház maradt -, másutt viszont remekbe faragott kapuk, kovácsolt záradékvasak,­ feje­delmi részletek, nagyszerűen fa­ragott ajtókeretek, oszlopfeje­zetek, loggiák, belső udvarok, árkádos folyosók emlékeztettek a reneszánszig visszahátráló időkbe. Lőcse sok mindenről nevezetes, azt azonban kevesen tudják, és ezt Divald sem említi, hogy főgimnáziumában tanított rövid ideig a magyar irodalom nyughatatlan fenegyereke, Sza­bó Dezső, akinek ugyan művei­ben nyoma sincs ennek az egy­szerre városias, egyszerre pro­vinciális településnek. Egyete­mista koromban egy szlovák háznál lakva kerestem a fantasz­ta pályakezdő nyomait, húsz éve is reménytelenül persze, hisz mint Babits Fogarason, Juhász Gyula Szakolcán, Szabó Dezső is Tomiban érezhette magát száműzve, Ovidiusként - de hát a századelő cipszer Szepességé­­nek külső képe egészében mégis csak ilyen volt. „Egy-egy sze­­pességi város terjedelmét, lako­sai számát nézve valóságos fé­szek alföldi nagy falvainkhoz képest. De alig van itt olyan el­dugott kis hely, amely régi templomát, városias külsejét meg nem őrizte volna. A piacon a házak mind emeletesek...” - fejezi be szepességi tudósítását a szerző. És hogy mi van belül, a lel­kekben? Melankólia, fátyolos­ság? Párás „égbolt”? A szelle­met az álmodozás jelenti? Befe­jezetlen, álmodó, utópista köd­lovagok vidéke a Felföld, mint Justh Zsigmond műveiben? Vagy sajátosan boldogtalan, mind Krúdynál? Divald szak­férfiú, műtörténész, de azért szépíró is (Tarczai György né­ven belletrisztikai dolgozatokat is kiadott), bár a lélekábrázolás mélységéig ebben a műben nem jut le. Nem is dolga - ezt azon­ban A magyar Gascogne című, Sárosról szóló fejezetben jelzi, hogy Mikszáth földjén, A gaval­lérok földjén vagyunk­ volnánk, a magyar Don Quijoték földjén. „Sáros a jó tónus és az illúziók vármegyéje. Sokszor voltam ott bálon vagy banketten és mindig azt kellett hinnem, hogy száz Esterházy közt ülök” - írja Mik­száth 1897-ben, „pedig volta­képpen tudtam, hogy ezek me­gyei írnokok és apró tisztvise­lők, kik nélkülöznek, esetleg éheznek titokban, de ha idegen szem függ rajtuk, hercegi gran­­dozzával tudnak megválni utol­só ötforintosuktól.” Eperjes, Bártfa és Kisszeben fallal kerí­tett szabad királyi városok vol­tak valaha, számtalan, itt most nem felsorolható műemlékkel - azt mondja Divald, hogy a 380 sárosi község közül 285-öt fel­kutatva talált: 39 gótikus, 20 át­alakított középkori, egy 16. szá­zadi kőtemplomot, 45 17-18. századi faépületet, 11 várromot, 9 várhelyet, 12 nagyobb szabá­sú, művészi díszítésű kiváló kastélyt, 29 ép és használt, 11 szétszedett, de még összeállít­ható szárnyas oltárt, 24 faszob­rot és szárnyképet, 30 gótikus ötvösmunkát (úrmutató, kehely, cibórium), középkori bakacsin­­szőttest, későbbi hímzett és csipkézett térítőt, kendőt és le­pedőt akkora tömegben, hogy a múzeummá átalakított bártfai városházában nem tudták hely­hiány miatt kiállítani. És így to­vább. Szinte az egész könyvön keresztül. De nemcsak városok, templomok gótikus, reneszánsz és barokk harmóniái érzékelhe­tők, műtörténeti bemutatók és leírások, hanem a fátyolos egy felvidéki táj is, hegy­ völgyei­vel, kastélyaival (eljutunk Jer­­nyére Sárosban, a nagy festő Szinyei Merséhez, Malonyára a nagy botanikus Ambrózy­ Mi­­gazzihoz vagy Nagy őrre Czóbel Istvánhoz, Mednyánszky sógo­rához), aztán megismerkedünk a vörösvágási opálbányászok(!) életével, tutajosokkal, fuvaro­sokkal, magyarokkal, németek­kel, szlovákokkal, ruténokkal, festői várromokkal a Vég men­tén (ne feledkezzünk meg Med­nyánszky Alajos báró festői le­írásairól sem), a zborói száz hárssal, az első háborúban had­színtérré vált Makovicával, Sá­ros legészakibb járásával, a Rá­­kócziak ősi fészkével, Gömör­­rel, Trencsénnel és még kisebb terjedelemben Kassával is - egy teljes, mára már csak nyomai­ban itt-ott fellelhető Trianon előtti világgal. Divald könyve persze nem teljes tabló (amint e bemutatás is csupán elnagyolt képet festhet a műről), annyi azért bizonyos, hogy telitalálat volt újbóli ki­adása. (A kiadás apróbb hibái­val együtt, így pl. a szedési elírá­sokkal, tévedések átvételével /54. o. Czóbel nem Béla, hanem István/, utcakép megfordításá­val /15. o./, képek kicserélésével /195. o./ stb.) Divald mégis, az utolsó lehetséges pillanatban hatalmas munkát végzett el, mű­ve a magyar kultúrtörténet fel­becsülhetetlen darabja. S hogy azóta sok minden megváltozott, leromlott, eltűnt? Hogy e brutá­lis század címkézte vagy meg­semmisítette? Lehetséges. De a becsületes és erős mű ellenáll az időnek - Divald Kornéit pedig úgy kell emlegetnünk, mint a szívós, szakadatlanul végzett igényes munka diadalmas meg­testesülését. Ambrus Lajos LUGAS Szentek fuvarosa 2000. április 15. SZOMBAT

Next