Vasuti és Közlekedési Közlöny, 2. évf. (1871)

1871-10-19 / 42. szám

42. szám. Szerkesztési Iroda, Font 6. szám I. emelet. Pest, 1871. october 19. Második évfolyam. Előfizetési dij: Házh­ozhordással vagy postai küldéssel egész évre 8 frt. félévre 4 „ ig m­a ! Megjelent!*, minden csü­tör­tök­ön­. tilos : A magy. vasuti kölcsön 1871­ végével. — A bécsi vas­uti enquête osztályainak működése IV. — Egy minta tarifarend­szer. — A vasuti kocsik fűtése. — Vasuti hirek —Személyi hírek­— Gőzhajózási hirek. — Hivatalos. — Tőzsde. — Hirdetések. — A magyar korona területén létező vasutak 1871. September hav üzleteredmények kimutatása. Kiadó hivatal: Főút 6. szám I. emelet. A magyar vasuti kölcsön 1870 végével. A magyar vasuti kölcsön azon első hitelműködés, melylyel a magyar állam kilépett a világpiaczra és elő­ször önállólag igénybe vette a külföldi pénzeket. Miután pedig a kölcsön lényegesen és kizárólag közlekedési czé­lokra szolgál, nem tartjuk feleslegesnek, sőt ellenkező­leg, épen szempontunkból teljesen igazoltnak véljü a kölcsön állapotának teljes kimutatását. Az 1867. XIII. törvényczikk 7. § következtében a vasuti kölcsönből a forgalomba hozatott 503.857 darab 60.462,040 ft. összeggel; a rendelkezés alatt maradt még 205,523 darab 24.662,760 fttal. Ezen a forgalomba bo­csátott kölcsönkötvények közül 1869-ben 5348 darab 641,760 ft. értékben, és 1870-ben 2203 darab 264,360 fo­rinttal beváltatott, ugy hogy jelenleg a kibocsátott és a még rendelkezés alatt álló kötvények száma 701,829 da­rab 84.219480 fttal. Az összes államadósság jelen állapota tehát 700,260 darab kamatos kötvény 84.031,200 ft. értékben,­­ és 1569 darab kamatnélküli kötvény 188,280 fttal. Az említett módon benyert kölcsönösszeg alkalmaz­tatása iránt a következők nyujthatnak bővebb felvilágosí­tásokat : A vasut-épitészeti igazgatóságnak a közlekedési mi­nisztérium részéről történt utalványozás folytán 1869-ben 16.012,160 ft. és 1870-ben 11.­88.900 ft. adatott rendel­kezésére ; azonkívül még a bécsi kormány által 1867-ben szintén vasuti czélokra adatott 50.000 ft. ugy hogy össze­sen 27.351.060 ft. fordíttatott vasuti czélokra. Ezen összegből levonandók azon kiadások, melyek a keleti pálya kolosvári vonalára adattak, vagyis 1869. év­ben 1.804.083 ft. 35% kr. és 1870-ben 3882 ft. 54 kr. összesen 1.807.965 ft. 89'­ kr. E vonalat ugyanis kezdet­ben az állam építette, de utóbb egy társaság kezére men­vén át a pálya, az állam által tett kiadások viszatérittettek, ugy hogy ennek következtében az előbb említett összeg leszállt 25.543.094 ft. 10% krra. Ezen összegből tényleg vasútépítésre fordíttatott : 1869. 1870. összesen az­­ évben 13,573,416 ft. 12% kr. 11.282,256 „ 39 „ 24.855,672 „ 51% „ Azonkívül szintén vasuti czélokra, nabár közvetlenül nem építkezésekre, hanem az északi vasút jókarban tar­tására és a belga valamint a sweiczi gépgyárak megvételére szintén tetemes összegek fordíttattak; jelesen a losonczi pálya megvételére és jókarban tartására kiadatott : az 1869. évben 7.640,329 ft. 43% kr. „ 1870. „ 818,242 „ 9 „ „ összesen 8.458,571 „ 52 „ „ Azonkívül pedig a belga és a sweiczi gyárak megvé­tele került 1.080,000 frtba. Tényleg tehát befektettetett vasuti czélokra s pedig: az 1869. évben 21.213,745 ft. 56 kr. „ 1870. „ 13.180,498 „ 48 „ összesen 34.394,244 „ 04 „ Ezen felül a most felsorolt összegek után 7­0 %-nyi kamatok, valamint a vasút és a gyárak megnyitásáig meg­kívánt törlesztési részletek gyanánt kiadatott : az 1869. évben 2.312,324 ft. 76 kr. „ 1870. „ 140,825 „ 05% „ összesen 2.463,349 „ 81% Ezek után az összes befektetés tett az 1869-iki évben 23.536,270 ft. 32 krt. — 1870-ben 13.321,325 ft. 53% Ш — összesen 36.857,593 ft. 85% krt. Tekintsük ezek után a rendelkezésre maradt összege­ket. A párisi „société general" nál, melynél az összeg fel­vétetett s mely a kölcsön felvételnél nagy szerepet játszott, van még 5% mellett 2.638,398*5 frank, a mi az 1870 de­czember 3f iki folyamnál, egy frankot 50 krral számítva, 1.319,199 ft. 27% krt tesz; — a magyar földhitelintézet­nél 5% mellett volt 7.568,122 ft. 09 kr. — a vasutépité­szeti igazgatóság pénztáránál volt 687,421 ft. 58 kr. kü­lönféle egyéb helyen 761,871 ft. 11% kr. és ehez számítva még a fenebb kimutatott 205,523 darab kötelezvényt, mely­nek névértéke 24.662,760 ft. és pedig 103-50 ftnyi folyam mellett, tehát összesen 21,271,630 ft. 50 kr. s igy az ösz­szes rendelkezés alatti összeg tesz 31.608,244 forint 57 krajczárt. Ha ezen összeghez egyrészt a már elhelyezett tőké­ket 36.857,593 frt. 85"A krral számítjuk és azonkívül a nyeresség és vesztességi számla áthozatalát 15.753,641 ft. 57% Frtal, a kölcsön főösszegét 84.219,480 fttal nyerjük. Ez volna a magyar vasuti kölcsön állapota az 1870-iki év végével. A fenebbi tételekben még nem részleteztük azt, ami benünket legközelebb érdekel, t. i. azt, mily összegek fordíttattak részletesen a különböző vasuti vállalatokra, csak egyszerűen felemlítettük,hogy együttesen 36.857,593 ft. 85% kr. fordíttatott vasuti építkezésekre és vasuti czélokra; a következő kimutatás e tekintetben megteszi a szükséges felvilágosító pótlékot, jelesen fordíttatott.

Next