Vasuti és Közlekedési Közlöny, 2. évf. (1871)
1871-10-19 / 42. szám
42. szám. Szerkesztési Iroda, Font 6. szám I. emelet. Pest, 1871. october 19. Második évfolyam. Előfizetési dij: Házhozhordással vagy postai küldéssel egész évre 8 frt. félévre 4 „ ig ma ! Megjelent!*, minden csütörtökön. tilos : A magy. vasuti kölcsön 1871 végével. — A bécsi vasuti enquête osztályainak működése IV. — Egy minta tarifarendszer. — A vasuti kocsik fűtése. — Vasuti hirek —Személyi hírek— Gőzhajózási hirek. — Hivatalos. — Tőzsde. — Hirdetések. — A magyar korona területén létező vasutak 1871. September hav üzleteredmények kimutatása. Kiadó hivatal: Főút 6. szám I. emelet. A magyar vasuti kölcsön 1870 végével. A magyar vasuti kölcsön azon első hitelműködés, melylyel a magyar állam kilépett a világpiaczra és először önállólag igénybe vette a külföldi pénzeket. Miután pedig a kölcsön lényegesen és kizárólag közlekedési czélokra szolgál, nem tartjuk feleslegesnek, sőt ellenkezőleg, épen szempontunkból teljesen igazoltnak véljü a kölcsön állapotának teljes kimutatását. Az 1867. XIII. törvényczikk 7. § következtében a vasuti kölcsönből a forgalomba hozatott 503.857 darab 60.462,040 ft. összeggel; a rendelkezés alatt maradt még 205,523 darab 24.662,760 fttal. Ezen a forgalomba bocsátott kölcsönkötvények közül 1869-ben 5348 darab 641,760 ft. értékben, és 1870-ben 2203 darab 264,360 forinttal beváltatott, ugy hogy jelenleg a kibocsátott és a még rendelkezés alatt álló kötvények száma 701,829 darab 84.219480 fttal. Az összes államadósság jelen állapota tehát 700,260 darab kamatos kötvény 84.031,200 ft. értékben, és 1569 darab kamatnélküli kötvény 188,280 fttal. Az említett módon benyert kölcsönösszeg alkalmaztatása iránt a következők nyujthatnak bővebb felvilágosításokat : A vasut-épitészeti igazgatóságnak a közlekedési minisztérium részéről történt utalványozás folytán 1869-ben 16.012,160 ft. és 1870-ben 11.88.900 ft. adatott rendelkezésére ; azonkívül még a bécsi kormány által 1867-ben szintén vasuti czélokra adatott 50.000 ft. ugy hogy összesen 27.351.060 ft. fordíttatott vasuti czélokra. Ezen összegből levonandók azon kiadások, melyek a keleti pálya kolosvári vonalára adattak, vagyis 1869. évben 1.804.083 ft. 35% kr. és 1870-ben 3882 ft. 54 kr. összesen 1.807.965 ft. 89' kr. E vonalat ugyanis kezdetben az állam építette, de utóbb egy társaság kezére menvén át a pálya, az állam által tett kiadások viszatérittettek, ugy hogy ennek következtében az előbb említett összeg leszállt 25.543.094 ft. 10% krra. Ezen összegből tényleg vasútépítésre fordíttatott : 1869. 1870. összesen az évben 13,573,416 ft. 12% kr. 11.282,256 „ 39 „ 24.855,672 „ 51% „ Azonkívül szintén vasuti czélokra, nabár közvetlenül nem építkezésekre, hanem az északi vasút jókarban tartására és a belga valamint a sweiczi gépgyárak megvételére szintén tetemes összegek fordíttattak; jelesen a losonczi pálya megvételére és jókarban tartására kiadatott : az 1869. évben 7.640,329 ft. 43% kr. „ 1870. „ 818,242 „ 9 „ „ összesen 8.458,571 „ 52 „ „ Azonkívül pedig a belga és a sweiczi gyárak megvétele került 1.080,000 frtba. Tényleg tehát befektettetett vasuti czélokra s pedig: az 1869. évben 21.213,745 ft. 56 kr. „ 1870. „ 13.180,498 „ 48 „ összesen 34.394,244 „ 04 „ Ezen felül a most felsorolt összegek után 70 %-nyi kamatok, valamint a vasút és a gyárak megnyitásáig megkívánt törlesztési részletek gyanánt kiadatott : az 1869. évben 2.312,324 ft. 76 kr. „ 1870. „ 140,825 „ 05% „ összesen 2.463,349 „ 81% Ezek után az összes befektetés tett az 1869-iki évben 23.536,270 ft. 32 krt. — 1870-ben 13.321,325 ft. 53% Ш — összesen 36.857,593 ft. 85% krt. Tekintsük ezek után a rendelkezésre maradt összegeket. A párisi „société general" nál, melynél az összeg felvétetett s mely a kölcsön felvételnél nagy szerepet játszott, van még 5% mellett 2.638,398*5 frank, a mi az 1870 deczember 3f iki folyamnál, egy frankot 50 krral számítva, 1.319,199 ft. 27% krt tesz; — a magyar földhitelintézetnél 5% mellett volt 7.568,122 ft. 09 kr. — a vasutépitészeti igazgatóság pénztáránál volt 687,421 ft. 58 kr. különféle egyéb helyen 761,871 ft. 11% kr. és ehez számítva még a fenebb kimutatott 205,523 darab kötelezvényt, melynek névértéke 24.662,760 ft. és pedig 103-50 ftnyi folyam mellett, tehát összesen 21,271,630 ft. 50 kr. s igy az öszszes rendelkezés alatti összeg tesz 31.608,244 forint 57 krajczárt. Ha ezen összeghez egyrészt a már elhelyezett tőkéket 36.857,593 frt. 85"A krral számítjuk és azonkívül a nyeresség és vesztességi számla áthozatalát 15.753,641 ft. 57% Frtal, a kölcsön főösszegét 84.219,480 fttal nyerjük. Ez volna a magyar vasuti kölcsön állapota az 1870-iki év végével. A fenebbi tételekben még nem részleteztük azt, ami benünket legközelebb érdekel, t. i. azt, mily összegek fordíttattak részletesen a különböző vasuti vállalatokra, csak egyszerűen felemlítettük,hogy együttesen 36.857,593 ft. 85% kr. fordíttatott vasuti építkezésekre és vasuti czélokra; a következő kimutatás e tekintetben megteszi a szükséges felvilágosító pótlékot, jelesen fordíttatott.