Vasuti és Közlekedési Közlöny, 3. évf. (1872)

1872-05-23 / 21. szám

21. szám. Szerkesztési Iroda : Font 6. szám I. emelet. Pest, 1872. május 23. Harmadik évfolyam. l nlFONfl Megjelenik minden csüstör­tök­ön. Előfizetési díj : Házhozhordással vagy postai küldéssel egész évre 8 frt. félévre 4 Kiadó-hivatal. Font 6. szám I. emelet. T a r a 1­0 m : Vasuti üzleti tanfolyam. — A csatornák jövedelmezősége. — Vasuti statistika. — Az Arlberg-vasut. — A tiszavidéki vaspálya-tár­sulat közgyűlése. — A pécs-barcsi vasúttársaság közgyűlése. — Vasutépitkezési munkálatok állása 1872 ápril végén. — Vasuti hirek. Posta-és távirdaügy. — Szerkesztői üzenet. — Értéktőzsde. — Üzlet­eredményi kimutatás. — Hirdetések. Vasuti üzleti tanfolyam. ф Gyakori felszólalásunk úgy látszik nem maradt egé­szen hatás nélkül. Ugyanis a helybeli kereskedelmi akadémiánál a jövő oskola­év kezdetével egy vasuti üzleti tanfolyamot akarnak szervezni, a­mint ez a kereskedelmi akadémia igazgatóságának az összes hazai vasúti vállalatokhoz in­tézett köriratából kiderül. Hogy végre valahára ily tanfolyam tetté válik, azon csak örvendünk ; sokszor emeltük ez érdemben szavunkat, ismételve volt alkalmunk egy ily tanfolyam czélszerűségét és szükségességét kimutatni, és nem fogjuk elmulasz­tani, mind azt megtenni, a­mi e részben tőlünk kitelik és lapunk irányánál fogva kötelességünk. De nem hallgathatjuk el abbéli aggodalmunkat, hogy épen egy oly intézet vette ez ügyet kezébe, mely ed­digelé a hazafiságnak nemcsak semmi jelét nem adta, sőt nemzeti törekvéseinkkel szemben inkább ellenséges állást foglalt el. Szívesen hallgattuk volna el ezen aggodalmunkat, mert nem akarjuk ezen nagy horderejű intézményt mind­járt kezdetben discreditálni, de sajnos, úgy­szólván kény­szerítve vagyunk ezen lépésre, miután az első fölhívó körirat sem tudta elpalástolni, magyarellenes érzelmeit. A vasúti tanfolyam létrejötte kiválólag a vasúti vál­lalatok szellemi és anyagi gyámolításáról van föltételezve, és ez némi megnyugtatásul szolgálna annak nemzeti ala­pon leendő berendezése iránt, ha a jelen vasúti igazgató­ságok eddigelé elegendő biztosítékot nyújtandottak vala nemzeti érdekeink meleg fölkarolására nézve, mit azonban sajnos — egyes elismerésre méltó kivételekkel — egész általánosságban nem mondhatunk. Nem marad tehát egyéb hátra, mint kezdetben mind­járt, mikor talán még idején van, erre figyelmeztetni, meg­kísérteni mindent, hogy ezen tanfolyam ne csak szakmai legyen, hanem nemzeti igényeinknek is teljesen megfe­leljen, mire annál inkább jogosítva érezzük magunkat, minthogy a magyar vasúti vállalatok túlnyomó része még az állam segélyzésére lévén utalva, azon anyagi segély, melyet ezen tanfolyam a vasutak részéről fog élvezni, a magyar nemze vállaira nehezedik, és így joggal követel­hetni, hogy a szakmai kiképeztetés mellett nemzeti igénye­inknek teljes megóvása tűzessék ki fő és első czélul. Kellemetlenül kell hogy érintsen bennünket e szerint ama kitétel, hogy a tanítási nyelv főleg magyar legyen és óhajtanak, hogy a tanítási nyelv föltétlenül csak a magyar legyen, mert igen gyakran tapasztaltuk és pedig csak kárunkra, hogy a német nyelvnek csak fakultatív jogosultsága mindig rendszerességgé változott, és ha­zai nyelvünk elnyomatását és teljes elhanyagoltatását idézte elő.­­ Nem egyszer találkozunk amaz önhitt állítással, hogy vasúti szakmában teljesen jártas idegen ajkú erőkkel eléggé el vagyunk látva, és hogy hiány­a részben csak magyar erőkben érezhető; e szerint tehát a tanfolyam czélja ez utóbbi hiányon segíteni, és így csak jogos a kívánság, hogy az előadások magyar nyelven történjenek. Van azonban még egy nyomatékos okunk, mely ezen kívánságunk kifejezésére késztet. A tapasztalatok szerint joggal félhetünk attól, hogy a német nyelv fakultatív megengedésével itt is úgy mint másutt, és oly gyakran, a­nélkül hogy magyar taní­tókról gondoskodnának, ama kedvelt kifogással „nincs alkalmas magyar ember" csak nem magyarokat fognak fölvenni és az általános hátrány mellett, mely ebből szár­mazik, elleinknek uj alkalmat nyújtanának tehetetlen­ségünket a világba kikürtölni. Kellemetlenül érintett az említett köriratban azon ol­dalvágás is, mely közép­iskolákat végzett íjaink elégtelen előképzettségét említi föl. Nem akarunk itt fiatal nemzeti ivadékunknak dicséreket zengeni, de hogy nálunk az oskolavégzett ifjak egész átalánosságban csekélyebb ismeretek birtokában volnának, mint bár­mely más nemzet fiatalsága, azt határozottan el kell utasítanunk. Elvárjuk tehát vasúti igazgatóságainktól,hogy amint egy részt nem fognak késni ezen nagy horderejű igazán szükséges intézmény létrejöttéhez tehetségük szerint, és a czélnak megfelelőleg szellemi és anyagi támogatásukkal járulni, ép úgy nem fognak megfeledkezni, kellőleg előre gondoskodni arról, hogy ezen az ő támogatásuk által létrejött intézménynél a nemzeti igények teljesen meg­ovassanak. A tanfolyam szervezete eddigelé csak mint tervezet van felállítva, és a vasutak beható bírálatának van alávetve. Nem akarunk a vasúti igazgatóságok e részben illetékes bírálatai elé vágni és tartózkodunk véleményü­nk nyilvá­nításától, fenntartva azt azon időre, midőn a végleges szervezet meg lesz állapítva. Különben tájékozás végett legközelebb a tervezetet magát is fogjuk ismertetni. A csatornák jövedelmezősége. A csatornák a forgalmi életben nagy jelentőséggel bírnak. A tapasztalás szerint ugyanis városok rendszerint nagy folyók, tavak vagy a tenger mellett szoktak leginkább virágozni és épülni, és Európa műveltsége és fejlődése részben leginkább azon

Next