Vasuti és Közlekedési Közlöny, 5. évf. (1874)

1874-09-17 / 38. szám

38. szám. Budapest, 1874. szeptember 17. Ötödik évfolyam. 1 lizín­v Megjelenik minden csütörtökön. Szerkesztési iroda : Előfizetési dij : Kiadó-hivatal : Házhozhordással vagy postai küldéssel egész évre 8 ft l'jiitcza 38. sz.. I. em. г л félévre . 4 „ Ujitcza 28. sz. I. em. Та r­­­a 1 о m : Műegyetemünk. — Német vasut-igazgatóságok egylete. — A keskenypályák, mint a mellék­forgalom hivatott eszközei. (Folytatás.) — A Ferencz­csatornáról. — Vasúti kocsik világitása légszesszel Pintsch Gyula szabadalmazott rendszere szerint. (Vége.) — Vasúti hírek. — Vegyes hirek. — Kormány rendeletek. (M. kir. vasutépitészeti főfelügyelőség.) — Igazgatási és forgalmi hivatalos értesítések — Hirdetések. Műegyetemünk. Vasutainknak sok nehézség közt és nem kevesebb lassúság­gal megindított magyarosítása a körülmények kényszerhatása alatt folyton halad s remélni lehet, hogy a nemzet általános óhaja némi idő eltelte után teljesedésbe fog menni. A tény természetes követ­kezménye, hogy a hazai erők is mind több kedvet éreznek tehetsé­geiket a közlekedésügy terén érvényesitni s mindig nagyobb lesz azok száma, kik a vasutaknál keresnek alkalmazást. Legjobban láthatni ezt a vasutak u. n. műszaki hivatalaiban, hol az ujabb idő­ben tanulmányaikat végzett technikusok az idegeneknek napról napra erősebb concurrentiát csinálnak. A mozgalom, mely ez irányban megindult, tapasztalható magá­ban a műegyetemben is, hol a vasúti mérnökség felé a hallgatók igen nagy számban fordulnak. E jelenséget mi részünkről igen ör­vendetesnek találjuk, mert hisz épen a vasúti műszaki hivatalok magyarosítása ellen hangzott leginkább és hangzik még most is sok helyütt azon kifogás, hogy nincs elegendő számú képzett ma­gyar vasúti technikus. De ezen örömünket nagyban lehangolja azon napról napra inkább megerősödő nézet, hogy azon egyetlen hazai intézetünkben, mely hivatva van vasúti mérnökei­m képezé­sére, a műegyetemen, épen e szakma oly gyenge tanerőkkel van betöltve, mikép méltán azon aggodalmat lehet táplálni, hogy jele­sebb erőket onnan nem igen várhatni. Figyelmünket e tárgyra kiválóan felkeltette egy nemrég „A műegyetem" czím alatt Kvassay Jenőtől megjelent röpirat, mely behatóan, és a­mint látszik alaposan foglalkozik műegyetemünk hiányainak felsorolásával, s melynek állításait, ha nem tartjuk is minden tekintetben kifogástalan hitelességűeknek, mégis tekintve a minden szenvedélyesség nélkül elősorolt adatokat s azon körül­ményt, hogy egyéb illetékes körökben is hasonló nézetek uralkod­nak, miknek megczáfolása eddigelé, daczára a súlyos vádaknak, meg sem kisértetett, — minden esetre komoly megfontolásra méltók­nak véljük. Eltekintve az egyéb tanszakmákról mondottaktól, e helyütt csak azt akarjuk érinteni, mit nevevezett röpirat írója az út- és vasútépítéstanról ekkép ad elő : „E tanszék az egész műegyetemen a legroszabbul van betöltve, a­miről eléggé meggyőződhetik mindenki abból az egy körülmény­ből, hogy az illető tanár úr elmozdít­tatása végett még három év előtt az akkori hallgatók folyamodást nyújtottak be a dékánhoz, melyet az azon kifogással utasított vissza, hogy tanártársa ellen nem léphet fel.­­ Hogy azóta mily kevéssé javultak e tekintetben a viszonyok, arra bizonyságul szolgálhat, hogy a hallgatók éven­ként felelevenítették maguk közt e kérdést. A legjelentéktelenebb, és ugy szólván maguktól világos dolgok­nak színészi páthossal való elszavalása s a nehezebbekben való folytonos fennakadás s ama roppant készületlenség, melynek a polytechnikumon párja nincs — noha meglehetős számmal szenved­nek eme bajban — a hallgatósággal eme szép és érdekes tárgyat valósággal megutáltatja. — A jegyzeteket kezéből soha sem teszi le, sőt ezek hiánya miatt nem ritkán az előadást az óra vége előtt félbehagyta, egyetemi tanárhoz igen szépen illő indokolással : mivel anyagot nem hoztam magammal, kénytelen vagyok az elő­adást befejezni. Ha botrányok felsorolásában lelnék kedvünket, itt elég alkalmunk volna rá s a­ki többet akar tudni, minden volt hall­gatójától állításunk igazságáról bő felvilágosítást kaphat." Ily körülmények között azután nem lehet csodálni, ha pana­szok merülnek fel a végzett műegyetemi hallgatók elégtelen quali­ficatioja miatt s nem lehet egész alaptalanoknak tartanunk azon ne­hézségeket, melyek a vasutaknál a magyar technikusok alkalmazása elé még mindig gördíttetnek. Itt a szépítés mit sem használ és mi igen helyén találjuk, ha félre tétetvén a bizonyos hiúságszülte enámitás, nyíltan rámutat valaki a hiányokra, melyeknek elhárítása érdekeinkre nézve oly fontos. Nem válik ugyan dicsőségünkre, hogy ilyenek a viszonyok, de annál nagyobb ösztönt nyerhetünk felhasz­nálni minden eszközt, mely a létező visszásságok mielőbbi megszün­tetésére vezet. Vasutügyünk magyarosit­ása a technikai téren elodázhatlan szükség. Számos hely van még, melyet idegenek tartanak elfoglalva, mig e hon szülöttei azoktól távol az anyagi lét bajaival küzdenek, vagy oly téren működnek, hol a túlságos tolulás akasztja meg tevé­kenységüket. Azonkivül vasútépítéseink még nincsenek befejezve. A szomorú pénzügyi viszonyok a fejlődést e téren megakasztották ugyan,­­ de a közel jövő annál nagyobb erővel lesz kénytelen a mulasztottakat pótolni s vasúthálózatunk vonalait ugy kiegészíteni, hogy közgazdasági kívánalmainknak teljesen megfelelhessen. És azért szükségesnek tartjuk egyrészt,­ hogy technikusaink kellő számban forduljanak a vasúti mérnökség tanulmányozására , de másrészt el nem odázhatóan sürgős szükségességnek tartjuk, hogy műegyetemünkön különösen e tanszék legyen akkér betöltve, amint azt fontossága méltán megkívánja. Szükségesnek tartjuk, hogy a kormány kiváló figyelemmel kisérje ez intézet ügyét s már a legközelebbi időben tegye meg a szerzett tapasztalatok nyomán mind­azon intézkedéseket, miket életbe kell léptetni a végre, hogy műegyetemünkből ne csak elegendő számú, hanem elegendő kép­zettségű magyar technikus is kerüljön ki.

Next