Vasuti és Közlekedési Közlöny, 11. évf. (1880)
1880-10-10 / 121. szám
Szerkesztői iroda: VI., Táczi körút 21. sz. (Ipar-udvar) II. em. Előfizetési díj: Házhozhordással v. postai küldéssel egész évre 12 frt. félévre 6 „ Egyes, csupán a kiadóhivatalban kapható példányok ára 20 kr. Kiadó-hivatal: VI., Táczi körút 21. sz. (Ipar-udvar) II. em. Budapest, 1880. Szeptember 24. Tizenegyedik évfolyam. Vasúti és közlekedési közlöny. TARTALOM. Osztrák vasúti ügyek. — A déli vasut adóügye Ausztriában. — A magyar államvasutak végrehajtási szolgálatának szervezése. — A magyar államvasutak 1881-iki költségvetéséből. — Folyamszabályozásokra 1881-ben előirányzott költségek. — A vasúti áruforgalomból keletkező jogviszonyok nemzetközi szabályozása. — Különfélék. — Vegyesek. — Igazgatási és forgalmi hivatalos értesítések. — Hirdetések. Megjelenik hetenként háromszor, minden vasárnap, szerdán és pénteken. Osztrák vasúti ügyek. Bécs, 1880. szeptember 30-án. A vasúti tarifáknak a kereskedelmi kamarák általi megbirálására vonatkozó ministeri rendelet, mely e lap f. é. szeptember hó 29-ki 116-ik számában közöltetett, nagy feltűnést okozott. Oly határozott fellépést nem vártak az új kereskedelmi miniszertől, miután a bánya egylethez csak imént intézett válaszában sajnálkozásának adott kifejezést a felett, hogy tarifaügyekben az állam a vasutakkal szemben fegyvertelen. Ámbár ezeket engedély-okmányaik a szállítási ár autonóm meghatározásában védik, mégis van annyi befolyása a kormánynak, hogy tarifakérdésekben is érvényesítheti akaratát. Az ellentétes nézetek azonban mindkét részről gátolják a tarifák jogos és alapos meghatározását, mert ahol a vasutak mérséklést indítványoznak, ott a kormány nem ritkán a jövedelem csökkenését félti, utóbbinak mérséklést célzó követelései pedig a társulatok különféle viszonyai folytán nehezen vihetők keresztül. Kétséges azonban, vállon fognak-e a kereskedelmi kamarák javaslatai e bajon segíteni. Az általuk képviselt vidékek és érdekek egymás közt s együttesen az állam, valamint a vasutak érdekeivel szemben fennálló ellentétek folytán előrelátható, hogy jelentéseik csupán becses anyagul fognak szolgálni, mely csakis ezen anyag feldolgozására hivatott bizottság által jutna gyakorlati érvényre. A vasúti igazgatóságok különben még egyéb okokból is fel lettek volna szólítandók, hogy a tarifaszabályozás körül általánosan tapasztalt elégületlenséggel szemben szállítási czikkek, útirányzatok, szállítási évadok s többféle befolyásoló körülmények szerint jelentést és indítványokat tegyenek. Hason tartalmú felszólítás volna intézendő a földmívelés, erdészet, bányászat stb. nyers termesztés képviselőihez is, hogy így az egyoldalú megbírálás elkerültessék. Egymással homlokegyenest ellenkező különbségek fognak e három oldalról jövő jelentésekben szükségkép nyilvánulni, melyek összeegyeztetése csakis az elejétől fogva szükséges közös tanácskozás útján lehetséges. Ebben látszik az érintett miniszeri rendelet biztosan jósolható eredménytelenségének oka rejleni. A tarifák lehetőleg állandóan működő bizottság által volnának szabályozandók, melyben valamennyi érdekelt tényezőnek kellőleg kellene képviselve lenni, s mely rendes időszakokban, havonként vagy hetenként a felmerülő szállítási kérdéseket és kételyeket tenné megbeszélés tárgyává. Önként értetődik, hogy ilyen bizottság csak informatív szavazattal bírna, mely ha indokaival nyilváníttatnék, hatását a kormányra, valamint a közönség és a vasutakra is gyakorolná. A császár-király utazása Gácsországban a vasutaknak kitűnő igazgatásaik és teljesítményi képességeik kimutatására nyújtott alkalmat. A tóduló népesség és a sok katonai vonat legkisebb zavart vagy fennakadást sem okozott a vasúti forgalomban. Az állomások feldíszítése oly pompás volt, hogy maga Ő Felsége is kellemesen meg volt lepve, mi az igazgatóságoknak annál inkább válik érdemére, mert takarékoskodási szükségből a többnyire kikölcsönzött díszítési eszközöket nagyrészt távolról hozatták. Ő Felsége maga meggyőződött ez alkalommal, hogy a petróleum- és földviasz-ipar mily lendületre képes, ha a rabló kizsákmányolási rendszer megszüntetésével oltalmára törvényes intézkedések léteznének, amidőn a pénzbefektetések sem fognának elmaradni. Egy franczia társulat már alkudozik is egy terjedelmes petroleum-telep megszerzése végett; hasonlót hirdenek az itteni unio-bankról. Vajha a Kárpátok tövében Magyarországban is dúsan létező petroleum-források a kormány és az ország részéről kellő figyelemre méltatnának, minek jótékony hatása majd a vasutakra is kiterjedne. A gácsországi transversális vasút tervének kivitele e császári utazás alkalmával szóba hozatván, az a hadászati szempont kellő megvilágítása után ő felsége helyeslésével is találkozott. Küldöttségileg benyujtatott a folyamodvány a tarnopol-husiatyni vonal mielőbbi építkezése végett is, mely a gácsországi országgyűlés határozata szerint csakis a transversalis vasut helyreállítása után lesz építendő, nehogy ennek kárára váljék. Ezen folyamodvány azzal lett indokolva, hogy a Károly Lajos vasut-társulat kész a husfatyai vonalat minden állambiztosítás nélkül építeni, míg a transversalis vasut egyhamar ki nem épül, sőt kétséges, váljon egyátalában megengedi-e építését a birodalmi tanács. A legújabb hírek szerint, a birodalmi tanács cseh- és gácsországi követei közt bizonyos compromissum jött létre, amennyiben a nevezett országokban tervezett transversális vasutak létesíthetésére kölcsönös támogatást ígértek egymásnak. A gácsországinak költségelőirányzata azonban nagyon változott, előbb 25 millióra, később ez összeg kétszeresére, 50 millióra tétetett. A ministérium részéről két főmérnök bízatott meg az illető területek és földrétegek szorgos megvizsgálásával, melynek eredménye az egész tervre nézve döntő lesz. A kereskedelmi ministérium rendelete szerint, a magán szállításokra szolgáló mellék (vontató) pályák a vasúti főfelügyelőség által világlatban tartandók. Az ily pályák engedélyezése iránti kérvényekben, melyek elintézése a helytartóságok illetékességéhez tartozik, a minta-nyomtatványt előírt táblázatban az illető pályára vonatkozó összes adatok kiteendők s a helybenhagyott hosszszelvény és helyrajz is csatolandó. A főfelügyelőséggel az építési, valamint az üzleti engedély kelte ép úgy, mint e pályák vagy egyes részek megszüntetése közlendő. A mérnök- és építész-egylet közgyűlése jövő hó 9—11-ig tartatván meg, annak vasúti tagjai közt némi mozgalom észlelhető. Nincsenek állásukkal az igazgatási szervezetben megelégedve, amennyiben arra utalnak, hogy akármely hivatal elnyerése végett az arra megkívánt elméleti és gyakorlati kiképzés bebizonyítandó, mi alól állítólag csakis a műszaki hivatalok vannak kivéve. Határozatilag kívánják kimondatni, hogy a kormány a vasutak műszaki szolgálatát rendeletileg szabályozza és mindazon hivatalnokoktól, kiknek a szolgálati szervezet szerint műszaki ismeretekkel kell bírniük, az e tanulmányokról letett vizsgák kimutatását, azonkívül új alkalmazásoknál az államvizsga letételét követelje. Úgy látszik, mintha ez urak kizárólagosságot kívánnának a vasúti szolgálatban, ámbár mindig előnyösebb helyekre alkalmaztattak, sőt oly vasúti szervezetek is léteznek s pedig a legnagyobb vállalatoknál, hol a főhivatalok csupa technicusokkal vannak betöltve; elégedjenek meg azzal s engedjenek a máskép iskolázott egyének számára is egy kis mozoghatási tért a vasúti hivatalnokoskodásban. A hivatalnokok hírlapja a vasúti alkalmazottak szomorú sorsa felett panaszkodik, mert egy nagyobb osztrák vasút-társulat állítólagos múlt évi kimutatása szerint 92 meghalt alkalmazott közt 3 őrülten, és 4 öngyilkosság folytán múlt ki; egy hivatalnok 28 év alatt egy pereznyi szabadságot sem nyert. Nem ismételjük az ezen adatokra alapított érveléseket, amennyiben nem hihető, hogy valóban egy vállalat kebelében ilyen nyomorult viszonyok létezzenek, mert ezek közzététele bizony elmaradhatott volna. Az egész nem más, mint költött ráfogás. De abban igaza van a czikkezőnek, hogy nem csak a társulatok, hanem a nagyközönség jól felfogott érdekében is volna, ha a vasúti hivatalnokok rendes szabadságot kapnának, miután csak időnkénti kipihenés által szerezhető ép testi és lelki erővel végezhetik jól és biztosan sanyarú teendőiket. A bécsi kereskedelmi kamara a kormánynál elutasítani javasolta a Nándor császár északi vasút által tett azon indítványt, mely szerint a vasúton szállított állatok etetés és itatás végett gyakrabban volnának ki-és berakandók; időbe és költségbe kerülne annak eszközlése, az állatok kínzásának volna tekinthető s sok jel-