Vasuti és Közlekedési Közlöny, 11. évf. (1880)

1880-10-10 / 121. szám

Szerkesztői iroda: VI., Táczi körút 21. sz. (Ipar-udvar) II. em. Előfizetési díj: Házhozhordással v. postai küldéssel egész évre 12 frt. félévre 6 „ Egyes, csupán a kiadóhivatalban kapható példányok ára 20 kr. Kiadó-hivatal: VI., Táczi körút 21. sz. (Ipar-udvar) II. em. Budapest, 1880. Szeptember 24. Tizenegyedik évfolyam. Vasúti és közlekedési közlöny. TARTALOM. Osztrák vasúti ügyek. — A déli vasut adóügye Ausztriában. — A magyar államvasutak végrehajtási szolgálatának szervezése. — A magyar államvasutak 1881-iki költségvetéséből. — Folyamszabályozásokra 1881-ben előirányzott költségek. — A vasúti áruforgalomból keletkező jogviszonyok nemzetközi szabályozása. — Különfélék. — Vegy­esek. — Igazgatási és forgalmi hivatalos értesítések. — Hirdetések. Megjelenik hetenként háromszor, minden vasárnap, szerdán és pénteken. Osztrák vasúti ügyek. Bécs, 1880. szeptember 30-án. A vasúti tarifáknak a kereskedelmi kamarák általi megbirá­lására vonatkozó ministeri rendelet, mely e lap f. é. szeptember hó 29-ki 116-ik számában közöltetett, nagy feltűnést okozott. Oly határozott fellépést nem vártak az új kereskedelmi miniszertől, mi­után a bánya­ egylethez csak imént intézett válaszában sajnálko­zásának adott kifejezést a felett, hogy tarifaügyekben az állam a vasutakkal szemben fegyvertelen. Ámbár ezeket engedély-okmá­nyaik a szállítási ár autonóm meghatározásában védik, mégis van annyi befolyása a kormánynak, hogy tarifa­kérdésekben is érvé­nyesítheti akaratát. Az ellentétes nézetek azonban mindkét részről gátolják a tarifák jogos és alapos meghatározását, mert a­hol a vasutak mérséklést indítványoznak, ott a kormány nem ritkán a jövedelem csökkenését félti, utóbbinak mérséklést c­élzó követelései pedig a társulatok különféle viszonyai folytán nehe­zen vihetők keresztül. Kétséges azonban, vállon fognak-e a kereskedelmi kamarák javaslatai e bajon segíteni. Az általuk képviselt vidékek és érdekek egymás közt s együttesen az állam, valamint a vasutak érdekeivel szemben fennálló ellentétek foly­tán előrelátható, hogy jelentéseik csupán becses anyagul fognak szolgálni, mely csakis ezen anyag feldolgozására hivatott bizott­ság által jutna gyakorlati érvényre. A vasúti igazgatóságok különben még egyéb okokból is fel lettek volna szólítandók, hogy a tarifa­szabályozás körül általánosan tapasztalt elégület­lenséggel szemben szállítási czikkek, útirányzatok, szállítási évadok s több­­féle befolyásoló körülmények szerint jelentést és indítványokat tegyenek. Hason tartalmú felszólítás volna intézendő a földmívelés, erdészet, bányászat stb. nyers termesztés képviselői­hez is, hogy így az egyoldalú megbírálás elkerültessék. Egymással homlokegyenest ellenkező különbségek fognak e három oldalról jövő jelentésekben szükségkép nyilvánulni, melyek összeegyez­tetése csak­is az elejétől fogva szükséges közös tanácskozás útján lehetséges. Ebben látszik az érintett miniszeri rendelet biztosan jósolható eredménytelenségének oka rejleni. A tarifák lehetőleg állandóan működő bizottság által volnának szabályo­zandók, melyben valamennyi érdekelt tényezőnek kellőleg kellene képviselve lenni, s mely rendes időszakokban, havonként vagy hetenként a felmerülő szállítási kérdéseket és kételyeket tenné megbeszélés tárgyává. Önként értetődik, hogy ilyen bizottság csak informatív szavazattal bírna, mely ha indokaival nyilvánít­tatnék, hatását a kormányra, valamint a közönség és a vasutakra is gyakorolná. A császár-király utazása Gácsországban a vas­utaknak kitűnő igazgatásaik és teljesítményi képességeik kimutatá­sára nyújtott alkalmat. A tóduló népesség és a sok katonai vonat legkisebb zavart vagy fennakadást sem okozott a vasúti forga­lomban. Az állomások feldíszítése oly pompás volt, hogy maga Ő Felsége is kellemesen meg volt lepve, mi az igazgatóságok­nak annál inkább válik érdemére, mert takarékoskodási szükség­ből a többnyire kikölcsönzött díszítési eszközöket nagyrészt távol­ról hozatták. Ő Felsége maga meggyőződött ez alkalommal, hogy a petróleum- és földviasz-ipar mily lendületre képes, ha a rabló kizsákmányolási rendszer megszüntetésével oltalmára törvényes intézkedések léteznének, a­midőn a pénzbefektetések sem fog­nának elmaradni. Egy franczia társulat már alkudozik is egy terjedelmes petroleum-telep megszerzése végett; hasonlót hirde­nek az itteni unio-bankról. Vajha a Kárpátok tövében Magyar­országban is dúsan létező petroleum-források a kormány és az ország részéről kellő figyelemre méltatnának, minek jótékony hatása majd a vasutakra is kiterjedne. A gácsországi transversális vasút tervének kivitele e császári utazás alkalmával szóba hozatván, az a hadászati szempont kellő megvilágítása után ő felsége helyes­lésével is találkozott. Küldöttségileg benyujtatott a folyamod­vány a tarnopol-husiatyni vonal mielőbbi építkezése végett is, mely a gácsországi országgyűlés határozata szerint csakis a trans­versalis vasut helyreállítása után lesz építendő, nehogy ennek kárára váljék. Ezen folyamodvány azzal lett indokolva, hogy a Károly­ Lajos vasut-társulat kész a husfatyai vonalat minden állam­­biztosítás nélkül építeni, míg a transversalis vasut egyhamar ki nem épül, sőt kétséges, váljon egyátalában megengedi-e építését a birodalmi tanács. A legújabb­ hírek szerint, a birodalmi tanács cseh- és gácsországi követei közt bizonyos compromissum jött létre, a­mennyiben a nevezett országokban tervezett trans­versális vasutak létesíthetésére kölcsönös támogatást ígértek egymásnak. A gácsországinak költségelőirányzata azonban nagyon változott, előbb 25 millióra, később ez összeg kétszeresére, 50 millióra tétetett. A ministérium részéről két főmérnök bízatott meg az illető területek és földrétegek szorgos megvizsgálásával, melynek eredménye az egész tervre nézve döntő lesz. A kereskedelmi ministérium rendelete szerint, a magán szállításokra szolgáló mellék (vontató) pályák a vasúti főfelügyelőség által világlatban tartandók. Az ily pályák engedélyezése iránti kérvényekben, melyek elintézése a hely­tartóságok illetékességéhez tartozik, a minta-nyomtatványt előírt táblázatban az illető pályára vonatkozó összes adatok ki­teendők s a helybenhagyott hosszszelvény és helyrajz is csato­landó. A főfelügyelőséggel az építési, valamint az üzleti engedély kelte ép úgy, mint e pályák vagy egyes részek megszüntetése közlendő. A mérnök- és építész-egylet közgyűlése jövő hó 9—11-ig tartatván meg, annak vasúti tagjai közt némi moz­galom észlelhető. Nincsenek állásukkal az igazgatási szervezetben megelégedve, a­mennyiben arra utalnak, hogy akármely hivatal elnyerése végett az arra megkívánt elméleti és gyakorlati ki­képzés bebizonyítandó, mi alól állítólag csakis a műszaki hivatalok vannak kivéve. Határozatilag kívánják kimondatni, hogy a kor­mány a vasutak műszaki szolgálatát rendeletileg szabályozza és mindazon hivatalnokoktól, kiknek a szolgálati szervezet szerint műszaki ismeretekkel kell bírniük, az e tanulmányokról letett vizsgák kimutatását, azonkívül új alkalmazásoknál az államvizsga letételét követelje. Úgy látszik, mintha ez urak kizárólagosságot kívánnának a vasúti szolgálatban, ámbár min­dig előnyösebb helyekre alkalmaztattak, sőt oly vasúti szerve­zetek is léteznek s pedig a legnagyobb vállalatoknál, hol a fő­hivatalok csupa technicusokkal vannak betöltve; elégedjenek meg azzal s engedjenek a máskép iskolázott egyének számára is egy kis mozoghatási tért a vasúti hivatalnokoskodásban. A hivatalnokok hírlapja a vasúti alkalmazottak szomorú sorsa felett panaszkodik, mert egy nagyobb osztrák vasút-társulat állítólagos múlt évi kimutatása szerint 92 meg­halt alkalmazott közt 3 őrülten, és 4 öngyilkosság folytán múlt ki; egy hivatalnok 28 év alatt egy pereznyi szabadságot sem nyert. Nem ismételjük az ezen adatokra alapított érveléseket, a­mennyiben nem hihető, hogy valóban egy vállalat kebelében ilyen nyomorult viszonyok létezzenek, mert ezek közzététele bizony elmaradhatott volna. Az egész nem más, mint költött ráfogás. De abban igaza van a czikkezőnek, hogy nem csak a társulatok, hanem a nagy­közönség jól felfogott érdekében is volna, ha a vasúti hivatalnokok rendes szabadságot kapnának, miután csak időnkénti kipihenés által szerezhető ép testi és lelki erővel végezhetik jól és biztosan sanyarú teendőiket. A bécsi kereskedelmi kamara a kormánynál elutasítani javasolta a Nándor császár északi vasút által tett azon indít­ványt, mely szerint a vasúton szállított állatok ete­tés és itatás végett gyakrabban volnának ki-és berakandók; időbe és költségbe kerülne annak esz­közlése, az állatok kínzásának volna tekinthető s sok jel-

Next