Vasuti és Közlekedési Közlöny, 15. évf. (1884)

1884-10-10 / 120. szám

919. szám. Budapest, 1884. Szeptember 26. Tizenötödik évfolyam. Vasúti és közlekedési közlöny. Szerkesztői Iroda : Sió fiz­etési dí­j. Eladó hivatal. Helyben és vidéken postai küldéssel egész évre 12 frt. VI, sugárit 4. sz. a., Harkányi-féle ház II. em. ‹ ‹ ‹ ‹ fél évre 6 . VI., sugarat 4. sz. a., Harkányi-féle ház II. em. TARTALOM. Törvényjavaslat az alföld-fiumei vasút részvénytársaság vonalának megváltásáról, és indokolás:1. — Az országos gazdasági egyesület képviselőinek kinevezése a köz­munkataanácsba. — Igazgatósági tagok kinevezése a nagyvárad-belényes-vaskohi és a marosvásárhely-szászrégeni helyi érdekli vasutakhoz. — Kormányrendelet. — Különfélék. — Igazgatási és forgalmi hivatalos értesitések. — Hirdetések. Megjelenik hetenként háromszor, minden vasárnap, szerdán és pénteken. Törvényjavaslat az al­f­ö­l­d-fi­um­ei va­s­u­t (n­a­gy­v­ár­ad-e­s­z­ék­i ré­s­z­e) részvénytársulat vonalának megváltásáról. 1. §. Az alföld-fiumei vasut nagyvárad-eszéki része rész­vénytársulat vonalainak a magyar állam által leendő átvétele és fokozatos beváltása iránt egyrészről a közmunka és közle­kedési és pénzügyi ministerek, másrészről a nevezett vasuttár­sulat között 1884 évi április hó 29-én megkötött szerződés jó­váhagyatván, beczikkelyeztetik. 2. §. Ezen törvény kihirdetése napján lép életbe s végre­hajtásával a közmunka és közlekedési és a pénzügyi ministerek bízatnak meg. Indokolás az alföld-fiumei vasut nagyvárad-eszéki része rész­vénytársulat vonalainak megváltásáról szó­l­ó törvényjavaslathoz. Az első erdélyi vasut megváltását tárgyazó folyó évi XXIX. t.-cz.-re vonatkozó törvényjavaslat indokolásában kifej­tettem, hogy az 1883 évi XXIV. t.-cz.-ben foglalt felhatal­mazás alapján, az állami biztosítást igénybe vevő azon vasutak üzletének kezelését, melyek üzletjövedelmi fölöslegeikből elsőbb­ségi kölcsöneik évi járadékát, fedezni nem képesek, — a kor­mány csak fokozatosan, a szóba jövő vasutak forgalom­politikai helyzete által követelt sorrendben kívánja és pedig lehetőleg az idézett t.-cz. által előszabott kényszerűt mellőzésével átvenni. Az első erdélyi és báttaszék-dombóvár-zákányi (duna-drávai) vasutaknak a folyó évi XXIX. és XXX-ik t.-cz. alapján az államvasúti hálózatba ily módon történt beolvasztása után, azo­nos alapon, az alföld-fiumei vasút nagyvárad-eszéki része rész­vénytársulat vonalainak megváltása iránt látta szükségesnek a kormány a tárgyalásokat megindítani. Az ez irányban való intézkedésnek sürgősségét a gyér forgalmú alföld-fiumei vasút államosítására már rég utaló álta­lános pénzügyi okokon kívül, különösen azon körülmény idézte elő, hogy egyrészt a budapest-zimonyi vasút kiépítése után az alföldi vasút szabadka­dályas szakasza, mint a magyar királyi államvasutak központi hálózata és határőrvidéki vonalai közé ékelt idegen pályatest, az államvasutak forgalmának fejlődésére nézve úgy kezelési tekintetben, mint különösen a bosniai for­galomnak Budapestnek való irányítása tekintetében már eddig is érezhetően hátrányos hatással volt , hogy másrészről az arlbergi pálya kiépítésével, a Délmagyarország kivitelére nagy fontosságúvá lett villányi útiránynak kiegészítő részét képező alföld-fiumei vasút forgalmi politikai fontosságban lényegesen növekedett és az által, hogy vonalainak helyzeténél fogva a cs. kir. szab. déli vasútra támaszkodni volt kénytelen, ugy a m. k. államvasutaknak, mint a fővárosi kereskedelemnek érde­keivel ellentétbe jutott.­­ Ezen okok sürgősen szükségessé tették, hogy az emlitett vasut külön állása megszüntettessék, vonala a m. k. államvasutak hálózatába — melylyel négy ponton (Nagy-Váradon, Csabán, Szabadkán s Dályán) csatlako­zásban áll — beolvasztassák. A vasuttársulat meghatalmazottjaival ez irányban megin­dított tárgyalások a folyó évi ápril hó 29-én létrejött, a tár­sulat részvényeseinek f. évi június hó 18-án tartott közgyűlésén elfogadott s tisztelettel mellékelt szerződés megkötését eredmé­nyezték, mely szerződés a tiszavidéki, továbbá az első erdélyi és báttaszék-dombóvár-zákányi (duna-drávai) vasutak megvál­tása iránt létrejött szerződésekkel azonos alapelveken nyugod­ván, a következő lényegesebb határozatokat tartalmazza u. m­.: a) A vasut vonalainak beváltása 1885 évi január hó 1-jével lép érvényre, — a pálya üzlete pedig legkésőbb a szerződés törvényhozási jóváhagyását követő hó 1-én lesz átveendő, mi mellett azonban egy a szerződés aláírása alkalmával felvett jegyzőkönyvben külön kiköttetett, hogy a szerződésnek a rész­vényesek közgyűlése által leendő elfogadása után az állam a pálya üzletét a törvényhozási jóváhagyást megelőzőleg is bár­mikor átveheti, oly megszorítással azonban, hogy ha a törvény­hozási jóváhagyás a szerződésben megszabott időben ki nem eszközöltetnék, az előbbi állapot lesz visszaállítandó. Az üzletkezelés korábbi átvétele iránt azon okból volt külön biztosíték szerzendő, hogy ha a törvényhozási jóváhagyás a szerződésre nézve a folyó évben netán ki nem nyerethetnék, az üzlet tényleges átvétele mégis a jövő év előtt akadálytalanul megtörténhessék, fölöttébb kívánatosnak mutatkozván, hogy az új vonalak átvételével járó nehézségeken az államvasúti igaz­gatás még a folyó évben átesve, a jövő évben működésének folytonossága átvételi s ezzel egybekötött szervezési teendők által ne zavartassák. Hogy azonban az üzletkezelés átvételéig is az állam fent­jelzett érdekei érvényre juttathassanak, a szerződés aláírásával egyidejűleg felvett külön jegyzőkönyvben a díjszabások képzé­sének joga már a folyó évre is a m. kir. államvasutak igaz­gatóságára ruháztatott át, mely átruházott jogkör a kormány által az Arlberg-pálya és a budapest-szőnyi vasút megnyitása alkalmából sürgős átdolgozást igényelt forgalom­osztási egyez­mények újbóli megkötésénél, a fővároson áthaladó forgalmi irány és a m. kir. államvasutak központi hálózata javára ki is hasz­náltatott. b) A részvények 1886 évi január hó 1-től számítandó hatvan év leforgása alatt, vagyis az első és második kibo­csátású kötvényekkel majdnem egyidejűleg fognak az egyúttal megállapított és a szerződéshez csatolt sorsolási és törlesztési terv szerint kisorsoltatni s darabonként teljes névszerinti érték­ben 200 írtjával o. é. ezüstben készpénzben beváltatni, addig pedig az állam a forgalomban levő részvények 5°/6-os kamatait változatlanul fizeti. A törlesztési terv egyenlő évi annuitásokra van fektetve. c) Az új beruházási kölcsönkötvények után kamat és tör­lesztés, úgy, mint eddig, jövőre is arányban fog fizettetni, az első és másod kibocsátású elsőbbségi kölcsön után fizetendő kamatokra, valamint a beváltandó elsőbbségi kötvényekre nézve azonban fizetési értékül világosan az ezüst érték lett megjelölve, s az ezen elsőbbségi kötvények és szelvényeknek arany érték­ben netán követelendő beváltásából eredő többségek ellen az államkincstár olykér biztosíttatott, hogy a szerződésbe ki lett mondva, miszerint az elsőbbségi tartozásokból eredő kötelezett­ségeket az állam csak a társulat helyett s csak a szerződésben kitett mértékben teljesítendi,­­ s mert a pálya tulajdona is a részvények és kötvények teljes beváltásáig a társulat nevén marad s az állam részére csak előjegyzéssel biztosíttatik. d) Ugy a részvényeseknek, mint a kötvénybirtokosoknak még azon kedvezmény is biztosíttatik, miszerint a szelvény­bélyegilleték fizetése alól felmentetnek. Ily kedvezményben az első erdélyi és báttaszék-dombovár-zákányi (duna-drávai) vasut czímlet-tulajdonosai nem részesittettek; szebben azonban az alföld-fiumei vasuttársulat képviselete részéről e tekintetben támasztott határozott követeléssel, mely e vasut vonalainak nagyobb jövedelmezősége s czimleteinek nagyobb kelendősége, valamint a vasútnak az Arlberg-pálya és a határőrvidéki hálózat kiépítése által kínálkozó kedvező kilátásai által figyelmet érdem­lőleg támogattatott, a bélyegilleték elengedésére irányzott ezen kívánságnak eleget kellett tenni, annál inkább, mert e kedvez­mény engedélyezése a társulat képviselete részéről a megváltás elengedhetlen feltételeül jeleztetvén, ezen jelenleg évi 19.000 fő-

Next