Vegyipari Dolgozó, 1978 (22. évfolyam, 1-12. szám)

1978-06-01 / 6. szám

A technológiai utasítást megszegni tilos! Balesetek tanulsága figyelmeztet Egy analitikai laboratórium bűzfülkéjében tűz- és robba­násveszélyes reakció lefolyta­tását végezte egy vegyész. . A reakciót úgy végezte, hogy a keverővel ellátott készülékbe csepegtető tölcséren keresztül, meghatározott időnként egy előre elkészített lombikból ace­­tont öntött be. A csepegtető töl­csérből az acetonos oldat kifo­gyott, egy Erlenmayer-lombik­­ból próbálta utána tölteni, mi­közben az acetonos oldat a töl­csér mellé folyt, és a készülék alatt lévő gázláng az anyagot belobbantotta. A dolgozó ijed­tében eldobta a lombikot, ez a fülkében eltörött, és a benne lévő anyag a munkaköpenyére folyt. A belobbanás következ­tében a bűzfülkében szétfolyt anyaggal együtt, a munkakö­penyére ömlött acetonos anyag is meggyulladt. A dolgozó igye­kezett eltávolítani az égő kö­penyt, de mivel köpenye alatt műanyag-fehérneműt viselt, ennek következtében, súlyos égési sérülést szenvedett. A baleset tárgyában lefolyta­tott felülvizsgálat egyértel­műen megállapította, hogy a balesetet a laboratóriumi műveleti utasítás megszegése okozta, mivel a sérült a fent említett reakció lefolytatásához nem közvetett (vízfürdő, olajfürdő, homokfürdő) fűtést alkalma­zott, hanem a tűz- és robba­násveszélyes reakciót nyílt gáz­­lánggal melegítette, illetve se­gítette elő. Egy másik munkahelyen a művelet megkezdése előtt a be­szívató gumicsövet a szakmun­kás maga húzta fel a beszíva­tó csonkra. Előírás szerint a gumicsövet bilinccsel kell rög­zíteni, ez alkalommal azonban a sérült ettől eltekintett. A kénsavat ballonból szívatta a készülékbe. Közben gyakran észlelte, hogy a központi va­cuum alacsony és a beszívatás akadozik, ezért többször le­ment a földszintre megnézni, hogy mi akadályozza a vá­­cuumgép működését. Amikor többszöri kísérlet után, a bal­lon 3/4 részét már sikerült fel­­szívatnia, a vacuum újból meg­gyengült. Lement megint a földszintre, hogy elzárja a közbeeső szerelvényeket arra az időre, amíg a mű­velet befejeződik. Ez után a vacuum kifogástalanul mű­ködött. A hirtelen megerősö­dött vacuum hatására a beszí­vató gumicső megrándult és ennek következtében a cső­­csonkról levágódott. A beszí­­vatócsőben a már felszívott kénsav a podesztra folyt és ott szétspriccelt. Eközben a kénsav a sérült arcát és mellét lefor­rázta. Elsősegély után a men­tők kórházba szállították. A baleset körülményeit vizs­gáló bizottság elrendelte, hogy a beszívató vezetékbe 48 órán belül, visszacsapó szelepet kell szerelni, továbbá a gumicső bilinccsel való rögzítését szigorúan végre kell hajtani és a végrehajtást ellenőrizni kell A harmadik esetben klór­megsemmisítési kísérleten dol­gozott egy vegyészmérnök A kísérlethez szükséges készülé­ket a laboratórium vegyi fül­kéjében állította össze. A kísér­let az első mintavétel idejéig rendellenesség nélkül ment végbe. A második mintavétel után robbanás következett be. A robbanás következtében szemsérülést szenvedett a kí­sérletet végző mérnök. Két kol­legája könnyebben sérült. A baleset kivizsgálása során megállapították, hogy több té­nyező is motiválta a baleset bekövetkezését, így a kísérletet végző ve­gyészmérnök nem kellő körül­tekintéssel járt el, nem számolt az esetleges mellékreakciók szerepével; a vegyi fülke ajtaja nem volt eléggé behúzva; a kísérletet végzők nem használták a védőál­arcot. A kutatási területen dolgo­zók — jellegénél fogva — nem éppen veszélytelen munkában elengedhetetlenül szükséges a biztonsági előírások betartása és a fenti, fontos tényezők fi­gyelmen kívül hagyása, súlyos következményekkel járhat. 4 VEGYIPARI DOLGOZÓ Kormos dolgozók helytállása „Koromtöltő és koromrako­dó’’. Ha megkérdezik őket, hogy mi a foglalkozásuk, ezt válaszolják. Feladatuk a TAU­RUS Gumiipari Vállalat ré­szére érkező import — gumi­konténerbe és polietilénzsákba kiszerelt — korom kirakása vasúti kocsikból, belső mozga­tás, raktározás, és a saját tulajdonú gumi- és fakonté­nerek töltése, illetve megraká­­sa. A vállalatnál ők a fekete emberek, a kormosok. Cse­pelen dolgoznak, a Tranzit központi alapanyagtelepén a Duna és a Petróleumöböl ál­tal határolt területen. A ko­romraktározás bázistelepén alapos megfontolás után lett kijelölve. Környezetvédelmi szempontból lakott területek­től messze esik, valamint állo­máshelyet biztosít a vállalat hajóparkjának. Kilenc forga­lomból kivont uszályt vásárol­tunk, melyeket álló raktár­hajóként üzemeltetünk. Mun­kájuk tehát kapcsolatban van a közúttal, a vasúttal, és a ví­­ziúttal is. Legdöntőbben per­sze a termeléssel és a terme­lés kiszolgálásával. Nekik ez az év rosszul kez­dődött. A létszám lecsökkent, ugyanakkor a korombeérkezé­sek mennyisége megnöveke­dett. A dolgozók vállalták az ösz­­szevonást, és együttesen biz­tosították a folyamatos üzem­menethez szükséges kormot. Megtöltöttek az első negyed­évben 3802 darab konténert, és kiraktak több mint 300 va­gont. Munkavégzésük során a már amúgy is kritikus hely­zetben ismételt nehézség elé kellett állniuk. A záhonyi átrakókörzet te­lítettsége miatt a szovjet im­portból érkező kormot a MÁV átrakás nélkül, eredeti szovjet vagonokban tengelycserével állította ki az iparvágányra. Egy-egy vagon akkora volt, hogy a kormosok szerint kitel­ne belőle egy kétszoba össz­komfort. Nem csoda, hogy egy ilyen vagon rakományát há­rom magyar vagonba lehet csak átrakni. A gumiipar éves szinten 15000 tonna kormot használ fel. A kormosok a töltési igény miatt így több mint 40 000 tonna anyagot mozgat­nak meg. Ebből a létszámgon­dok ellenére már 14 000 ton­nát teljesítettek. Teljesítményük óriási. Meg­mutatkozott ez a keresetükön is, mivel a teljesítményszáza­lék átlaga az első negyedév­ben 126 százalék volt. A feke­te ruhájuk, a bőrük, az ar­cuk, csak a foguk és a sze­mük fehérük. Most már vi­dámabbak. A létszám azóta feltöltődött, és a külföldi szál­lítóval történt tárgyalások so­rán sikerült a szállítások üte­mességét és a kiszerelési zsák­konténer arányt biztosítani. Szocialista brigádban dol­goznak, és betartják a hármas követelményt. Példa erre az év első három hónapjában végzett munkájuk, mikoris példát mutattak, hogyan kell szocialista módon dolgozni, és ezzel segíteni a vállalati cél­kitűzések megvalósítását. Elnyertük a A vegyiparban indított or­szágos munkavédelmi verseny múlt évi pályázatainak értéke­lése májusban történt. Az első helyet és vele a Vegyipari Dol­gozók Szakszervezete elnöksé­gének vándorserlegét ezúttal a Kőbányai Gyógyszerárugyár kollektívája nyerte el. Igen nagy elismerést és meg­tiszteltetést jelent ez a kettős díj, mely első alkalommal ke­rült gyógyszeripari vállalathoz. A szép eredmény elérésében a vállalat osztályain kívül rend­kívül nagy szerepe volt a vál­lalat gazdasági és társadalmi vezetésének, valamint a válla­lati szakszervezeti tanács akti­vistáinak, a munkavédelmi felügyelő irányítása alatt dol­gozó munkavédelmi őröknek. Rendkívül nagy segítséget kaptunk a Nehézipari Minisz­tériumtól és a Vegyipari Dol­gozók Szakszervezete munka­­védelmi felügyelőségétől, és nagyban segítette mindennapi munkánkat a szakmai kérdé­sek megoldásában a Vegyi- és Robbanóanyag-ipari Felügyelet i­s. Az elért eredményekkel járó magas kitüntetés kötelez is bennünket, a jövőben még jobban célratörőbben kell munkavédelmi tevékenységün­ket folytatni, a NIMSVOSZ közös program irányelvei alapján. E tekintetben elsősorban a műszaki fejlesztő oktatás és a társadalmasítás továbbfejlesz­tésével igyekszünk a jövőben is megoldani a vállalati mun­kavédelmi feladatokat. Mindenkit hazavárnak Avagy lehet egy kérdéssel több? A VEGYÉPSZER szerelési igazgatósága kazincbarcikai szerelésvezetőségen ismét meg­tartották a már szinte hagyo­mányos biztonságtechnikai ve­télkedőt. A kirendeltség szocialista brigádjai nagy lelkesedéssel készültek és vettek részt a ver­senyben. A brigádok jó felké­szülését bizonyítja, hogy a végső sorrend megállapításá­nál többszörös holtverseny ala­kult ki, világkérdésekkel dön­tötték el a helyezéseket. Nyolc szocialista brigád 3—3 fős csapattal vett részt (kizá­rólag a fizikai állományból). A szerelésvezetőség, illetve az üzemi négyszög csapatban az első helyezettnek, egyéniben pedig az első hat helyezettnek adott át értékes tárgy-, illetve könyvjutalmat. Hasznos kezdeményezés a szocialista brigádok ilyen irá­nyú versengése. A BVK új PVC-gyára építésének három éve alatt 1975—1976—1977-ben az átlag­létszám 350 fő, a bal­eset folytán kiesett munkana­pok száma 656 nap, tehát az egy főre eső kiesett munka­nap három éves átlaga 1,7 nap. De bizonyítja a dolgozók jó felkészültségét az a tény is, hogy a beruházó által meghir­detett biztonságtechnikai ver­senyben 10, illetve 8 kirendelt­ség közül 1975-ben II., 1976- ban III., 1977-ben I. helyezést ért el a kirendeltség kollektí­vája. Az eredmények kialakulásá­ban nagy szerepe volt annak, hogy az elméletben elsajátított biztonságtechnikai előírásokat a munkavégzés során az idő­járás viszontagságait és a helyi adottságokat figyelembe véve a dolgozók betartják. Ruszkay Sándor szerelésvezető Dualyky Sándor Kőbányai Gyógyszerárugyár A közlekedési belesetek nem törvényszékek Húszezernél több közúti baleset történt tavaly. A bal­esetek következtében több mint huszonötezren sérültek meg és ezernyolcszázhárman az összeütközések, gázolások következtében­­ életüket vesztették. A megdöbbentő adatokat nem kevesen tör­vényszerűnek tekintik, mond­ván nőtt a járművek száma, nőtt a forgalom, nőtt a köz­utak zsúfoltsága, növekedni kell a baleseteknek is. Tetszetős­ teória, de nem igazi! Az igaz ugyan, hogy a gépjárművek — személyautók, tehergépkocsik, autóbuszok, motorkerékpárok — száma meghaladta az­ 1,7 milliót, s idegenforgalmunk következté­ben közel 2,3 millió külföldi jármű közlekedett rövidebb­­hosszabb ideig útjainkon. Az is igaz, hogy évente körülbe­lül 100 ezer új gépkocsivezető lép a forgalomba. De a bal­esetek szaporodását lényegé­ben nem a forgalom növeke­dése,­hanem a fegyelmezetlen­ség, a közút és a közúti közle­kedés szabályának nem kellő tisztelete okozta. A legtöbb gondot a gyorshajtás, az elsőbb­ség meg nem adása, a tilos jelzésen történő áthala­dás és az ittas vezetés jeleníti. További elemzést igényel, hogy a közlekedési balesetek „súlypontja” nem tolódott-e el? A közlekedési balesetek 1976-hoz viszonyított 8,3 szá­zalékos növekedésével szem­ben a budapesti romlás ennek csak a fele. Ugyanakkor Deb­recenben a növekedés 29, 9 1 százalékos, Pécsett 21,9 száza­lékos, és Szegeden 16,9 száza­lékos. A halálos közlekedési balesetek száma országosan nőtt, Budapesten csökkent. Mindez azt is jelzi, hogy a közlekedési balesetek meg­előzhetők, elkerülhetők. A közlekedési tragédiák el­kerülése, a balesetek megelő­zése elsősorban a közlekedő embereken, a fegyelem meg­szilárdításán múlik. A köz­utakon, de az üzemi utakon sincs helye az indulatnak, a virtuskodásnak, a szemtelen erőszakoskodásnak. A rendőri, a munkavédelmi és más érin­tett hivatalos szervezetek fele­lőssége a megelőzésben nagy és növekvő, de soha nem he­lyettesítheti a gondolkodó, a saját magát és másokat is fél­tő embert, legyen az járműve­zető vagy gyalogos. Az üzemi balesetek több mint 7 százaléka közlekedési baleset. Évről évre nő ez az arány. Az összes üzemi halálos balesetek 46 százaléka a járművekkel összefüggő okokra vezethető vissza. Sajnos itt is követjük a „hagyomá­nyokat”. Tavalyelőtt ez az arány 44 százalék volt és vál­tozatlanul tart a több év óta jellemző növekedés. A gyors­hajtás, a szabálytalan előzés miatti karambolok, a jármű engedély nélküli igénybevéte­le, a szabálytalan mozgatás­itól adódó gázolások, összenyo­mások, falhoz, lámpához való odanyomások sokasodnak. A balesetek többsége mozgó járművel történt. A mozgó járművekkel összefüggő bal­esetek több mint fele az üze­men belül. Az álló járművek­nél döntően a rakodás, a ki­szolgálás (le-, felszállás, oldal­fal felcsukás stb.) és a javítás jelentkezett baleseti okozó­ként. A mozgó járműveknél az üzemen belül a szabálytalan tolatás, a forgalomszervezési hiányosságok, az üzemi közle­kedési rend megsértése, a köz­úti forgalomban a Kresz sza­bályainak megsértése a jel­lemző baleseti ok. Nap mint nap fel kell lép­nünk az ellen a felfogás ellen, amely a közlekedési jellegű üzemi baleseteket „bocsánatos bűnnek” tekinti, valami más­nak, nem olyan „nagy dolog­nak” tartja mintha az tech­nológiai hibából vagy valami­lyen más okból következett volna be. S ezt a feladatot nem lehet csak hatósági feladatnak tekinteni. Nem lehet elintézettnek tarta­ni azzal, hogy egy-egy gépko­csi előadót foglalkoztatnak, akinek főleg a fuvar megszer­vezése, a gépjárművek irányí­tása a feladata. Vizsgálnunk kell, milyen, a vállalati mun­kavédelmi apparátus, és a gépjármű előadók viszonylag olyan eszköznek tekintik-e minden vállalatnál a gépjár­művet, mint például az eszter­gagépet? Avagy az egész csak a gépkocsi előadó, aztán meg rendőrség dolga? Szükséges, hogy minden vállalatnál fog­lalkozzanak a munkavédelmi oktatás­ keretében a biztonsá­gos közlekedés oktatásával, a közlekedési vállalatok vagy az ágazathoz tartozó vállalatok közlekedési részlegei a mun­kavédelmi oktatáson az eddi­gieknél többet törődjenek a biztonságos közlekedéssel. Már csak azért is, mert a közleke­dési ismeretekről, a Kresz-ről ma még általánosságban az a vélemény, hogy az a járműve­zetők tudománya. Annak, aki gyalogosan, utasként, vagy ke­rékpárral vesz részt a forga­lomban, a közhit szerint nem, vagy csak igen kis mértékben kell ismernie a közlekedés szabályait. A tragikus esetek viszont azt bizonyítják, hogy mindenkinek ismernie kell a közlekedési szabá­lyokat. Ezért mindenütt építsék be a közlekedési ismeretek anyagát a munkavédelmi oktatás te­matikájába. Jó, ha az ismétlő­dő oktatások során szólnak a legfontosabb szabályokról, sőt, ha a megtörtént esetek tanul­ságainak levonásával teszik élővé az ismeretek elsajátítá­sát. Célszerű az is, ha közle­kedési ismeretekkel rendelke­ző aktivistákat kérnek fel az oktatásra. Az oktatások színe­sítsék egy-egy munkavédelmi közlekedési film bemutatásá­val is. Az oktatás propagan­dájára használják fel az üze­mi lapokat, a híradót, a fali­újságot stb. Fokozhatja a résztvevők aktivitását, ha az oktatás időpontja előtt ismer­tetik velük (üzemi lapban, hír­adón, faliújságon), hogy a közlekedési szabályok mely kö­rével foglalkoznak, így módot és lehetőséget adnak ahhoz, hogy az oktatásra a dolgozók önállóan is készüljenek. Vargha Tamás Fellendült az újítómozgalom a Tiszamenti­be Az 1975. január elsején élet­­be lépett 38/1974. (X. 30.) M. T. számú rendelet szellemében vállalatunk is elkészítette 1974-ben az újítási szabályza­tot, az 1975—1980-as évekre. Az elkészített és közreadott újítási szabályzat a helyi adott­ságok és lehetőségek figyelem­­bevételével készült, és rész­letesen szabályozza újító­mozgalmunk minden kérdését az új törvény szellemének megfelelően. Segítséget ad vál­lalatunk minden dolgozójának ahhoz, hogy alkotó kezdemé­nyezéseikkel, újításaikkal je­lentős részt vállaljanak a vál­lalat feladatainak megvalósí­tásából. A rendeletben előírtaknak megfelelően az egyes üzemek, osztályok véleményének kiké­résével minden évben elkészül a vállalat újítási feladatter­ve, amelyben a korábbi még meg nem oldott feladatok mellé be­kerülnek azok az új gazdasá­gi, és munkavédelmi jellegű feladatok, amelyek időközben egy-egy üzemben jelentkeznek. Nagy gondot fordítunk a fel­adatterv összeállításánál az egészség- és munkavédelmi problémák megoldását célzó feladatok megjelölésére. A feladattervi pontok megoldá­sához a megfelelő műszaki se­gítséget is biztosítjuk, általá­ban az illetékes üzemvezető személyében. A feladatok nehézségi foká­tól, jellegétől függően az előre nem ismert újítási díjtól füg­getlenül külön jutalmat is tű­zünk ki, amelynek célja egy­részt a feladat megoldására való ösztönzés, másrészt pedig annak a tevékenységnek az el­ismerése, amelyet az újító ki­fejt a probléma megoldása ér­dekében. Az újítások között nemcsak egyéni újításokkal találkozha­tunk, hanem örvendetes, hogy a szocialista brigádok is fel­adatuknak tekintik az újító­mozgalomban való részvételt. A brigádok és egyének által beadott újítások számának nö­velése érdekében történik, hogy brigádgyűléseken tájé­koztatjuk a kollektívákat az újítási feladattervről, pályá­zatokról, ezen felül megvita­tásra kerülnek az újításokkal kapcsolatos legfontosabb kér­dések is. Az újítási rendelet megjele­nése óta eltelt időszak igazol­ta, a rendelet korszerűségét és életképességét. A rendelet szel­lemének megfelelően a vál­lalatnál kialakított új ügy­intézési rend és korszerű mód­­szer a felvilágosító munká­ban azt eredményezte, hogy az újítási javaslatok számszerű növekedése mellett komoly minőségi változás is tapasztalható. Meg kell azonban jegyezni, hogy a Tiszamenti Vegyimű­vek mint fiatal szocialista vállalat korszerű, modern tech­nológiájú üzemekkel rendel­keznek, így a modern üzemek­nél sokkal kisebb az újítás le­hetősége, mint egy régi el­avult technológiával működő gyárban. Ennek ellenére még­is megállapítható, hogy az újí­tási mozgalom eredményesen segíti üzemeink műszaki-tech­nikai színvonalának további emelését. Az újítási kedv további fo­kozása és az újítási tapaszta­latok összegezése céljából rendszeresen és évenként egy alkalommal újítási ankétot szervezünk. Az ankéton felvetett javas­latokat a későbbiek során hasznosítjuk. Egy ilyen javas­lat alapján az elmúlt évben újítási tanácsadó szolgálatot szerveztünk azzal a céllal, hogy a különböző szakmai te­rületeken újítani szándékozó dolgozóinkat kellő műszaki se­gítséggel lássuk el. A „szaktanácsadások” azt igazolják, hogy a kezdeménye­zés bevált, az újítók a segítsé­get igénylik és hasznosítják. Az újítási tevékenység egy másik színfoltja vállalatunk­nál az újítási hónapok meg­hirdetése. Újítási hónapjainkat szervezés és széleskörű tájékoztatás, il­letve agitáció előzi meg. Az újítási hónap során benyújtott javaslatok ügyintézése és el­bírálása rövidebb idő alatt in­téződik el. 1978-ban két hónapot nyil­vánítottunk újítási hónapnak: áprilist, illetve novembert A novemberi újítási hónapot egybekapcsolta vállalatunk a vállalati munkavédelmi hó­nappal és ekkor főleg a fel­adattervben szereplő munka­­védelmi problémák megoldá­sára várunk javaslatokat összegezve az elmondotta­kat leszögezhetjük, hogy a Ti­szamenti Vegyiművek újító­­mozgalma segítette a dolgozók tudatformálását, az új iránti érzék és értelem továbbfejlő­dését, a hibákat meglátó, és azokat kijavítani szándékozó emberek aktivitását Az elkövetkezendő években is alapvető célkitűzésünk to­vábbfejleszteni az újítómozgal­mat, amely hozzájárulhat a vállalati termelés további di­namikus fejlesztéséhez és bő­vítéséhez. Malik Sándorné újítási előadó

Next