Napló, 1963. január (Veszprém, 19. évfolyam, 1-25. szám)

1963-01-13 / 10. szám

2 NAPLÓ Színházi jegyzet George Bernard Shaw, a nagy ír gúnyolódó neve szinte minden évadban megjelenik színlapokon világszerte s nálunk a is. Mindent lemeztelenítő való­ságlátása kivédhetetlen társada­lombírálata és sziporkázó szelle­messége a századforduló és e század első felének egyik legna­gyobb drámaíró egyéniségévé avatja. Témáinak skálája az antik mi­tológiától a jövőt idéző fantaszti­kumig terjed, s ugyanilyen rap­­szodikus a műfajok kezelésében is: minden műfajban otthon van, de mindet felrúgja, s ha kell, újat is alkot. Az ördög cimborája — (amely korai művei közé tar­tozik, 1897-ben írta, nálunk elő­ször 1906-ban, legutóbb pedig 1G58-ban ment a Madách Szín­házban) — keretéül az amerikai függetlenségi háborút, annak egyik 1777-es epizódját választja. Mi rejlik a cinikusnak és rom­lottnak tartott „ördög cimborá­ja” lelke mélyén; hogy válik hős­sé ellenfelével, az ájtatos és gyá­va képmutatónak jellemzett pres­­biteriánus pappal együtt az igaz­ságos harcban? — erre a kérdés­re válaszol, de már e kérdés fel­vetésében is benne van, ami an­­­nyira jellemző Shaw művészeté­re: a paradoxon. Úgy tűnik, mintha Shaw szán­dékkal fejtetőre állítaná a dolgo­kat, pedig talpukra állítja őket. Ítéletével így közel áll hozzánk, ha (bár megismerkedett a kom­munista eszmékkel) nem is vált következetes kommunistává, még kevésbé szocialista realista író­vá: a polgárt elítéli, de a polgár utáni embert még nem ismeri. Bajban vagyunk a műfajának meghatározásakor. A szerző melodrámának mondta, a színház vígjátéknak hirdeti, de nyugodtan felfoghatnánk — leg­alábbis a két első felvonásban — színműnek is. Shaw nem kíméli meg szatírája nyilaitól azokat sem, akiket szeret, csak miután Iri csúfolta, magasztosítja fel őket. Ez aztán már a paradoxonok tete­jébe ültetett paradoxon: amikor már semmit sem veszünk komo­lyan, akkor kell valamit, valami nagyon mélyen emberit komo­lyan vennünk. S ezt a valamit diszkréten, szinte szégyenlősen, a nem gúnyolnivalónak kijáró hangfogóval mondja ki: az igaz, mély, magát nem kellető, inkább palástoló, célszerű emberiesség és a vallásos képmutatásnak, nagy­hangú hőbörgésnek fricskát mu­tató „ördögiesség” — egy tőről szabott. Hogy helyes a Veszprém me­gyei Petőfi Színház fő művészi célkitűzése (amelynek summája: az emberről vallani, az emberről felderíteni és elárulni sok min­dent, amelyre ők is, s mi nézők is már olyan sokat hivatkoz­­­tunk) — azt Az ördög cimborája s színrevitele, rendezése is újból bizonyítja. Éppen azért sikerül e vígjáték igaz és aktuális gondo­­­latét megőrizniük és megéreztet­niük a számunkra kevésbé érde­kes és tőlünk távolabb álló törté­nelmi keretben is, mert a művé­­­­szi munka középpontjában az em­ber, az emberről szóló vallomás áll. Rendezés, alakítás, díszlete­­zés — mind ezt szolgálja céltuda­tosan és alárendelten. Tl­rián György rendezése ál­­talában céltudatos, egyszerű, a­­ legnemesebb hagyományokra tá­­­­maszkodik. A jelenetek hangula­tának, a darab diktálta atmosz­­­­férának megfelelően komponálja meg mindig a jelenetek, a szerep­lők alkotta eleven színpadkép arányos, harmonikus és változa­­t­toe. Érdeme a játékstílus egysé­ge. Nem idegen tőle a kísérlete­zés sem; bizonyos jelenetekről, így a legutolsóról többféle elkép­zelése is van. Talán e kísérlete­zésből eredően akadnak gyen­­­­gébb pontjai a rendezésnek. Az­­ első felvonásban a végrendelet felolvasásakor Kristóf mellékes­­ játéka a kitömött madarakkal­­ inkább figyelemelvonó. Még előbb az apa halálhíre nem hat eléggé meglepetésszerűen, pedig e moz­zanatnak az egyébként is szára­zabb expozícióban talán felvilla­nyozó feladata volna. Nemcsak az előadás feszültsége (ami ter­mészetes), de lendülete is esik a harmadik felvonás végén, a kriti­kus pillanat után, Anderson meg­érkezésétől fogva. Bizonytalanabb továbbá a tömegjelenetek beállí­tása. Szabó Ottó a címszerepben ná­lunk egészen új oldaláról mutat­kozik be. Kitűnően jellemző tí­pus ez: a képmutató ájtatosok­­nak és korlátolt, kivagyi kato­náknak egyaránt felette álló, gú­­nyoros és rokonszenves, igaz em­ber. Orgánuma, nevetése, moz­gása, ő maga — csupa szénsav, csupa pezsgés a színpadon... Csak elvétve — s teljesen feles­legesen! — folyamodik olykor­olykor bevált, pukkanó nevetést biztosító eszközökhöz. A vígjáték másik pillére An­derson, a lelkész; ezt Kenderesi Tibor alakítja kevésbé harsány, de találó kifejező eszközökkel. Hi­teles mint ájtatos prédikátor; mint józan, angol-gyűlölő, de óva­tos presbiteriánus, mint a szép­asszony szoknyáját őrző boldog és öregecske férj. Szép jelenete, amikor megtudja Richárd tettét, s maga is a felkelők táborába ro­han. Kevésbé mondhatjuk el ugyanezt róla a darab végén, amikor — itt már nyilvánvalóan hős! — visszatér, s megmenti az akasztófától Richárdot. Medgyesi Mária (Judit, a lel­kész felesége) finom humorral leplezi le önmagában a megkí­­sérthetetlen erényességre törek­vő, lényegében azonban ízig-vérig asszonyi asszonyt. Színészi felfo­gása helyes: képmutatása nem ellenszenves, inkább mosolyogta­­tó, emberi, éppúgy, mint kétség­­beesett szerelemre­ lobbanása. Vi­szont tisztázatlan és bizonytalan az a felfogás, amelyet első jele­netében érvényesít: belépése és készségeskedése perceiben az öz­vegy házában. A velejéig álszent, önző és gyű­lölködő özvegyet Ruttkay Mária alakítja. Talán a leghálátlanabb szerep: semmi tréfára, semmi fel­engedésre, semmi vígjátéki hu­morra nem ad alkalmat. Erős fe­gyelmező erőre, kifejező eszkö­zei teljes transzponálására lehe­tett szüksége, hogy e morózus szerepből ki ne essék, hiszen ő maga vérbeli komika. Igen érde­kes, különleges jellemet formál Majczen Mária Eszter, a tör­vénytelen lány szerepében. Egy­­egy átsuhanó árnyékkal, vagy felderülő, szinte eszelős ragyo­gással az arcán, egy-egy tétova mozdulatával, félig elnyelt sza­vával sokat tud kifejezni. Rette­gésében néha azonban túlzó.­­ Most figyel fel először a nagykö­zönség Balassa Gáborra (a da­rabban Kristóf­ Richárd féleszű öccse): első sikerét a megyében nem a Háború és béke Nyikolája­­ként, hanem most aratja. Meg kell mondani: a fiatal színész stí­lusa még a legkevésbé sem kifor­rott; nem mentes az erős túlzá­soktól, öncélú és hivalkodó meg­nyilvánulásoktól. Tény azonban, hogy sokszor kap tapsot, azaz el­ismerést. Az igazi humor két kato­nával , Swindon őrnagy szere­pében Basa Györggyel, s még in­kább Burgoyne tábornokéban Tánczos Tiborral jelenik meg a színen. Basa György feszes és os­toba katonatípust alakít találó­an. Tánczos Tibor árnyalt játék­stílusával, könnyed eleganciájá­val, behízelgő szellemességével Shaw csípős nyelvének, kímélet­len humorának megszólal­tatója Nem találunk kivetnivalót a Vágó Nelly tervezte, egyszerű, de stílusos jelmezekben. Gergely Ist­ván fém és egyéb díszletei rend­kívül ízlésesek, s praktikusak is. Legfeljebb az utolsó felvonás színpadképében akad zavaró: a háttér fémkontúros házai megfe­lelőek, de a két oldalsó esetében nem jó e megoldás, mert ezek az emeletes házak, illetve jelzések — a dulakodásban erősen lenge­nek, elmozdulnak. Az ördög cimborája bemu­tatója után biztosak vagyunk ab­ban, hogy a megye közönsége él­vezettel ismerkedik meg — vagy ismerkedik újra — Bernard Shaw igaz emberi gondolataival, csípősen szellemes humorával, s egy értékes élmény révén erősö­dik szeretete, bizalma is a Petőfi Színház iránt. Koncz István : Az ördög cimborája 1963. január 13. 1816. január 13 11 im évvel ezelőtt, 1816. január 13-án fu­t össze előszölr Spielbergben fi­­ vérszomjas osztrák vizsgáló bizottság Batsányi ügyének pertárgyalása 11 előkészítésére, hogy megszerkessze a jegyzőkönyvet és megállapítsa a­­ tárgyalás menetét. <. Az összeállított jegyzőköny hivatkozik arra, hogy „a per ő Felsége * i legmagasabb parancsa és a legtöbb rendőri hatóság erre voatkozó rende­­lete alapján indíttatik meg, éspedig kettős vád alapján: egyrészt, hogy­­ Batsányi a franciáknak 1809-ben Bécsbe történt ellenséges betörése al­kalmával viselkedésével magát gyanússá és felelőssé tette, másrészt, az , 1815-ben Párizsban történt elfogatását milyen okok idézték elő? A tör­­­vényesség látszatát gondosan megőrizni kívánó osztrák vérbíróság —* * amely előzően Martinovics és társai elítélésében már kellő gyakorlatot­­ szerzett­­. Igyekezett úgy feltüntetni eljárását, hogy a Batsányi ellen felhozott vádak mérlegelhetők-e, mint a büntetőtörvénykönyvbe ütköző­­ bűncselekménynek­? Volt gondjuk arra, hogy aki „a magyar nemzetnek s a felséges uralkodóházzal szemben hangoztatott némely panaszát.. . továbbá „a magyar történelemmé’. Is Összefüggő... sérelmes kifejezés* 1 is bele­toldott” Napóleon kiáltványába, azonkívül mint „magyar nemes ‘ ember már az 1791-iki Martinovics-féle összeesküvésbe is bele volt ke­­­­verve”, aki „Kufsteinben ismeretséget kötött Maret francia miniszter­­­rel”, vele „1809-ben minden tartózkodás nélkül közlekedett”, továbbá­­ „a békekötés után, midőn a franciák Bécsből kivonultak, Batsányi titok­­­­ban velük szökött és Párizsba ment”, azonkívül „a közötte és felesége között lefolyt levelezés — mely az iratokhoz van csatolva —, beigazolja , gyűlöletét és kifogásait az osztrák Intézmények Iránt, valamint azt a­­ szándékát, hogy többé vissza nem tér; mindezek alapján a Jogi kö­­­­vetkeztetéseket levonva — mint császári alattvalónak közreműködése • 1 lázító kiáltvány megszerkesztésében, felségárulás bűntettét képezi, sérté­­­­sei az állam fejével szemben... az állam belső nyugalmának megzava­­­­rása ... — bűnössége bizonyítható.”­­ A vizsgáló bizottság sietve elkészült a periratok feldolgozásával, hogy­­ minél előbb megkezdhesse egy „újabb magyar rebellio elfojtását" Ba­­­­tsányi ügyének tárgyalásával. WWWWWNtWWWWWWVAAA/WWN^A^^A/WW Elhúnyt idősb Lendvay Ferenc, a Pertiit Színház tiszteletdíjas munkatársa Pénteken este, Shaw vígjáté­kának veszprémi bemutató elő­adása közben tragikus hirtelen­séggel, hatvanhét éves korában elhunyt idősb Lendvay Ferenc, a színház tiszteletdíjas munka­társa, a színházigazgató édes­apja. A legutóbbi hónapokat fia mellett töltötte, s mint tisz­teletdíjas — maga is színházi szakember lévén — tevékenyen részt vállalt a színház munká­jából. Ő foglalkozott a fiatal ösztöndíjasokkal, ő őket művészetelméletre, tanította tikára, színháztörténetre, eszmé­ezen kívül rendszerint ő állította össze a színlapok szövegét. S mennyi szellemességgel, fárad­hatatlan búvárkodással!... Kedves, szelíd, derűs alakját a premieren, az első felvonás alatt még ott láthatta a közön­ség szokott helyén, az oldalpá­holyban. A második felvonás szünetében rosszul lett, s mielőtt kórházba szállíthatták útközben, a mentőautóban volna, el­hunyt. Halála megrendítő és jelké­pes: a színészek könnyeikkel küszködve játszották végig Shaw-vígjáték harmadik felvo­n­­ását. Ismerősei és szerettei megrendülten gyászolják. Mentség és fellebbezés S­ZÖGEZZÜK LE először a lényeget jelentő tényeket. Itt él Tihanyban egy magát „író- és festőművész” címmel tisztelő, magát írónak és festő­művésznek képzelő ember, Koós- Hutás Gergely. Ez tulajdonképpen­­ nem is lenne közügy, írni sem­­ kellene róla, elvégre mindenki azt képzel magáról, amit akar. Csakhogy Koós-Hutás képzeleté­­nek képek a következményei, me­lyeket kiállít és a rászedhető em­­­bereknek el is ad. Elad, mégpedig magas áron. Nehéz ezresekért olyan — min­den művészetet nélkülöző — ké­peket, melyeknek „értéke” (keret­tel együtt) valamivel az üres keret i értéke alatt lehet. Tehát: anyagi­lag és erkölcsileg megkárosítja a­­ vevőit. Törvényellenesen, plakáton hir­deti önmagát, kiállítást rendezett engedély nélkül, külföldiek is lá­­­­togatták állandó kiállítását laká­­s­­án, hogy aztán — ezt kiáltva ki magyar képzőművészetnek —­­nevetségessé tegyék külföldön a szép sikereket elért, igaz magyar képzőművészetet.­­AM­IT LEHET, mit kell tennie annak, aki mindezt meg akarja akadályozni, vagy éppen, akinek hivatalból kötelessége megakadályozni ezt? Természete­sen, leleplezni a kártevőt. Admi­nisztratív fellépésről szó sem le­het. Már csak azért sem, mert­ nincs megfelelő rendelet. És aki leleplez, aki kötelességének tart­­­ja, hogy a párt művelődéspoliti­­­kája szellemében cselekedjen, az [ államhatalom érdekében és ne­­­vében ? Az ellen már fel lehet lépni adminisztratív úton is és­­ fel is lépnek ellene. Ehhez van 1 paragrafus. Helyreigazítást kellett közöl­­­­nünk lapunkban egy leleplező­­ cikk után. Ezer forintra, vagy 10 napi elzárásra büntették a me­gyei tanács művelődésügyi osz­­­tályának vezetőjét, mert a kö­­­­telességét teljesítve véleményt közölt a Képzőművészeti Alappal , és segítséget kért a kártevés el­­­­len. Azzal pedig, aki a Képző­­­művészeti Alaphoz küldött hiva­­­­talos levél tartalmát Koós-Hutás­i Pál közölte, aki a hivatalos tit­­­kot megsértette, azzal nem tör­tént semmi. Amiért az osztályvezetőt meg­­­büntették, ugyanazért a megyei tanács akkori előadóját is. E cikk írása idején eljárás fo­lyik dr. Vajkai Aurél ellen is, aki szakvéleményt közölt Koós-­ Hutás képeiről, és — ezzel adott­ alapot az önmaga elleni bírói el­járásra — Koós-Hutás személyé­ről is. ■ GAZ, VALAMENNYIEN, akik " Koós-Hutás „művészetét” bíráltuk, ebbe buktunk bele: nem tudtuk különválasztani a „művésztől” a „művet”. Nemcsak azt állítottuk, hogy Koós-Hutás­­nak fogalma sincs a rajztechni­káról, azt se tudja mi fán terem a művészet, az esztétika, hanem más vonatkozásban is tettünk a személyére megjegyzéseket. Szol­gáljon mentségünkre, hogy egy­némely körülmény „megtévesz­tett” minket. őszintén szólva, gyanús volt már az élet története, pályafutása is. Minden áron művész akart lenni, írónak indult, de ezt sen­ki sem volt hajlandó tudomásul v­enni. Különösképpen azután, hogy első írói „művei” is megje­lentek. Megjelentek, mert — csak nem hagyhatta, hogy „más gaz­dagodjék rajta” —, kiadta ön­maga. Miután így „kiaknázta” a „művészetében” rejlő anyagi le­hetőségeket és kellőképpen vis­­­szaverte a „befutottak” rágal­mait, melyek szerint ő dilettáns lenne, egy kisvárosban autóbusz vállalkozó, majd másutt bazár­árus lett, később kifőzdét nyitott,­­ majd zárt, míg végül is megtudta: tulajdonképpen festőművész­nek született. És valóban: festészetében ugyanannyi művészet rejlik, mint írásaiban. (Ez nem politikai kér­­dés: a felszabadulás előtt is, után is így ítélik meg a szakértők.) A rajzolni, festeni nemtudást maradéktalanul bizonyítottnak hittük már abból, hogy láttuk as képeket. Nem arról van szó, hogy valamiféle irányzattal szöliünk szembe, amikor Koós-Hutás ké­peit elítéljük. Hol vannak ezek a képek attól, hogy irányzatba le­hetne sorolni őket?! Még csak nem is giccsek, hiszen egyes giccs képek komoly rajztudást bi­zonyítanak. Így láttuk. Ehhez já­rult, hogy megyénk szakértői, festőművészei és hazánk legki­válóbb szakértői is egyetértettek velünk. A Magyar Népköztársa­ság Képzőművészeti Alapja hiva­talos jegyzőkönyvében megálla­pította: „Nevezett tevékenységé­nek művészi értékelése fel sem merülhet. Kontármunkát végez. Mázolmányai dilettánsak, tartal­milag károsak, formailag ízlést­­rombolók. Politikai téma felveté­sű munkái kifejezetten sértik rendszerünket és a munkásmoz­galom eszméit.” És a jegyzőköny­vet aláírták dr. Fehér Zsuzsa művészettörténész, B. Supka Mag­dolna művészettörténész, Papp Gyula, Iván Szilárd, Vecsési Sán­dor festőművészek, Fenyő A. Endre festőművész, a Képzőmű­vészeti Alap szaklektora és Föl­des Magda előadó. E­LHITTÜK magunknak és Ebből következtek aztán bün­tetendő, de a lényeget csak má­sodsorban érintő, személyeskedő állításaink. Engedelmet, megté­vesztett bennünket a logika, így okoskodtunk: A képek teljesen TM nekik.

Next