Napló, 1969. szeptember (Veszprém, 25. évfolyam, 202-226. szám)
1969-09-12 / 211. szám
tíz főg proletárjei egyesüljetekI ...... ................................ ALAPJO AZ MSZMP VESZPRÉM MEGYEI BUZOTTSÁGA ÉS MEGYEI TAKÁCS LAPJA Péntek, 1969. szeptember 12. AradO fillér XXV. évfolyam — 211. szám Ülőhely 5200 utasnak Megérkeztek az új autóbuszok — Új járatpárok Veszprém és Alsóőrs között — Csomagszállítás Barkason — Utazás vasúti díjszabás szerint három évig — Az AKÖV igazgatójának tájékoztatója az október elsejei forgalom áttereléséről Lassan befejezéshez közelednek a Veszprém—Alsóörs közötti vasútvonal felszámolását, a forgalom közútra való terelését elősegítő építkezések. A különféle építőipari és útépítő vállalatok, hiszek szeptember 20-ig végeznek a rájuk bízott feladatokkal, s ezután többnyire már csak a „birtokba vétel” vár a 15. sz. Autóközlekedési Vállalatra. Tari László, a közlekedési vállalat igazgatója elmondotta, hogy már hosszú ideje teljes „erőbedobással” készülnek a nagy jelentőségű feladat megoldására. A forgalom átterelés ugyanis nemcsak megyénk lakosságát érinti, hanem a szomszédos megyék utazó közönségén kívül az ország közvéleménye figyelmének is középpontjában áll, mert ez az első olyan vasútvonal az országban, amelyet gazdaságtalansága miatt szüntettek meg, s amelyhez hasonlókra sor kerül az elkövetkező években. A 15. sz. AKÖV már megkapta a forgalom áttereléséhez szükséges 34 autóbuszt. Két hónappal ezelőtt megkezdődött a forgalomirányítók, kalauzok, gépkocsivezetők, jegykezelők oktatása, akik majd rendelkezésére állnak az utazóközönségnek. A Veszprém és Alsóörs közötti vasútvonal által érintett községeket október elsejétől négy különböző útvonalon köti össze a vállalat Veszprémmel és ezzel egyidőben Veszprémkülső pályaudvarral. A négy vonal: Veszprémkülső — Veszprém — Vörösberény — Balatonalmádi (Káptalanfüred); Veszprémkülső—Veszprém — Felsőőrs —Balatonalmádi: Veszprémkülső—Veszprém — Felsőőrs —Alsóőrs; Veszprémkülső— Csopak — Balatonfüred. Az útvonalak ilyen megválasztása azért is előnyös, mert gyors utazási lehetőséget biztosít azzal, hogy az autóbuszjáratok nem a vasúti nyomvonalat követik, hanem a legrövidebb útvonalon szállítják az utasokat úticéljukhoz. Balatonalmádiba közvetlenül 55 járatpár közlekedik október elsejétől, míg Felsőőrsöt érintve újabb 15, Balatonfüredre Csopakon át 34, Felsőőrsön át 13, Alsóörsre 15 járatpárral juthatnak el az utazni kívánók. Az említett járatpárok ülőhely száma több mint 5200. Eddig az autóközlekedési vállalat kocsijain az említett helységekbe naponta mintegy kétezren utaztak, a MÁV 7 személyvonatpárján pedig mintegy 2800-an. A számok azt bizonyítják, hogy az új" járatpárokkal bőségesen biztosított a hely a kényelmes és gyors utazáshoz A csúcsforgalomban ugyanis Balatonalmádiba például 20 percenként indulnak majd az autóbuszok. Nem lesz gond a csomagszállítással sem. Meghatározott időben a járatokhoz Barkas típusú csomagszállító kis tehergépkocsikat is csatolnak. Az időpontokat elsősorban az határozza meg, hogy mikor érkezik a megyeszékhelyre, illetve a Balatonpartra poggyász szerelvénynyel ellátott vonat. Ezekhez ugyanis minden esetben csatlakozik Barkas kiskocsivalerősített személyszállító autóbusz. Az utasok kényelmét különösen messzemenően szolgálja majd hogy valamennyi vasútállomáson külön rakodókat is biztosít a vállalat, akik a vonatról díjmentesen szállítják át a poggyászokat az autóbuszok csomagterére, illetve a kistehergépkocsik szállító „platójára”. Meglehetősen nehéz feladat elé állítja az autóközlekedési vállalatot a megyeszékhely helyi forgalmának lebonyolítása. Felmérések szerint ugyanis a reggeli órákban a vonatokon több mint kétezren érkeznek Veszprémbe. Ezért a külső pályaudvar állomásépülete előtt a helyijáratok részére külön öt kocsiállásos pályaudvart építenek. A távolsági forgalmat pedig az állomásépülettől nem messze lévő, önálló forgalmi irodával ellátott hat kocsiállásos autóbusz pályaudvar szolgálja ki. A vasúti személyforgalom közútra terelésének költségeivel kapcsolatosan a 15. sz. AKÖV igazgatója elmondotta, hogy mindazok, akik munkába vagy iskolába járnak, további három évig a vasúti díjszabás szerint utazhatnak az AKÖV járatain. Azok pedig, akik időszakos bérletet váltanak, 20 százalékos kedvezményben részesülhetnek. A különféle díjszabásokról, valamint az autóbusz menetrendekről a napokban 20 ezer tájékoztatót bocsájt ki az AKÖV, ezenkívül a Veszprém és a Balaton-part közé eső falvak, községek szolgálati helyein is részletes felvilágosításokat kaphatnak az utazni kívánók már szeptember 20-tól. (andrássy) Épül a veszprémkülsői autóbuszpályaudvar. Hat fűrészfogas és két csuklós beállóhely várja október elsejétől az autóbuszokat. (Fotó: Borbás János) A képen látható hatalmas, 28 tonnás gáztüzelésű kazánnal többen találkozhattak megyénk országútjain tegnap, tegnapelőtt. A szombathelyi kórház új, nagyteljesítményű tüzelőberendezése nem mindennapi méreteivel ugyancsak kacskaringós „országjárást” tett meg, hogy elérhessen rendeltetési helyére. A csaknem öt méter magas, a Láng Gépgyárban gyártott kazánt szállító több mint húsz méter hosszú traileres szerelvénynek ki kellett kerülnie csaknem minden hidat, aluljárót, hogy a többmilliós értékű berendezést Szombathelyre szállíthassák. Az inotai híd miatt „meglátogatta” a Balatont is a 22. AKÖV szerelvénye. A kazán 10—15 kilométeres sebességgel tegnap este megérkezett a vasi megyeszékhely kórházába. (Fotó: Péterfay Endre) A Minisztertanács ülése Elismertük a Líbiai Arab Köztársaságot A kormány Tájékoztatási Hivatala közli. A Minisztertanács csütörtökön ülést tartott. Jóváhagyólag tudomásul vette Tímár Mátyásnak, a kormány elnökhelyettesének tájékoztatóját a magyar párt- és kormányküldöttség részvételéről a Románia felszabadulásának 25. évfordulója alkalmából rendezett ünnepségeken, valamint beszámolóját a jugoszláv szövetségi végrehajtó tanács elnökhelyettesével augusztus 27 és 31 között folytatott tárgyalásairól. A kormány határozatot hozott Magyarország részvételéről a nemzetközi atomenergia ügynökség közgyűlésének szeptember 23-án kezdődő bécsi, 13. ülésszakán; a magyar küldöttség vezetésével dr. Straub F. Bruno egyetemi tanárt, a Magyar Tudományos Akadémia alelnökét bízta meg. A külügyminiszter elő terjesztésére a kormány úgy határozott, hogy a Magyar Népköztársaság elismeri a Líbiai Arab Köztársaságot. Az Országos Tervhivatal elnöke jelentést tett a népgazdaság első félévi fejlődéséről. A beszámoló megállapítja: 1969 első félévében sikeresen valósultak meg a népgazdasági terv célkitűzései, egyre határozottabban bontakozik ki a gazdaságirányítás reformja. Az idei népgazdasági terv — a korábbi évekhez viszonyítva mérsékeltebb növekedési ütem mellett — elsősorban a hatékonyság növelését, az egyensúly javítását tűzte ki célul. 1969. első félévében az ipar 3 százalékkal termelt többet,mint egy évvel ezelőtt. A vállalatok jobban figyelembe vették a vevők igényeit, ezért a termelésnél nagyobb mértékben emelkedett az értékesítés, a készletnövekedés mértéke pedig kisebb volt, mint az elmúlt esztendőkben. Jók a mezőgazdasági terméseredmények. Minden fontosabb növényféleségből több termett, mint a megelőző években és mint amenynyit terveztek. Az év első hat hónapjában a lakosság pénzbevétele, nagyobbrészt a dolgozók létszámnövekedése folytán, 10 százalékkal emelkedett, hasonló mértékben nőtt a kiskereskedelmi forgalom is. Javult a beruházási tevékenység, bár az építkezések terén a szükséglet és a kapacitás közötti feszültség továbbra is fennáll. A külkereskedelmi áruforgalom a tervezettnél kedvezőbben alakult. A Minisztertanács a bezámolót jóváhagyólag tudomásul vette. Felhívta az érintett minisztereket és országos hatáskörű szervek vezetőit, hogy az év hátralevő részében a terv sikeres teljesítésének érdekében a szükséges intézkedéseket tegyék meg. Határozatot hozott arra is, hogy a hazai termelés fokozása mellett az áruellátás folyamatossága és választékának bővítése érdekében növelni kell a közszükségleti és fogyasztási cikkek importját. A népgazdaság első félévi fejlődéséről szóló jelentéshez kapcsolódva, a munkaügyi miniszter a munkaügyi helyzetről számolt be. Az előterjesztés megállapítja: 1969 első hat hónapjában változatlanul jelentős volt a munkaerő kereslet. A vizsgálatok arra utal- nak, hogy a vállalatok ez évben a bérfejlesztést elsősorban a munkaerő megtartására, a létszámhiány betöltésére, illetve a kereseti arányok javítására fordítják. A Minisztertanács a jelentést elfogadta. A mezőgazdasági és élelmezésügyi miniszter a nyári mezőgazdasági munkák végrehajtásáról és az őszi mezőgazdasági és felvásárlási munkákra való felkészülésről tett jelentést. A mezőgazdasági nagyüzemek jól szervezetten készültek fel a nyári munkákra. A gabona 93 százalékát géppel aratták — az előző évben 91 százalékát —, ezen belül a kombájnnal betakarított gabona aránya több mint 90 százalék — az előző évben 88 százalék — volt. A mezőgazdasági dolgozók lelkiismeretes munkával a viszonylag nagyobb arányú megdőlés ellenére jó eredményeket értek el. A gabonafelvásárlást szervezetten, zökkenő nélkül végezték. A soron következő feladat a mezőgazdasági üzemekben mintegy 4 millió hold kapás- és egyéb növény termésének betakarítása, 3,5 millió hold őszi vetésű növény talajelőkészítése és vetése, körülbelül 700 ezer hold istállótrágyázása s csaknem 4 millió hold őszi mélyszántása. Ebben az időszakban kell gondoskodni mintegy 375 ezer hold szőlő szüreteléséről, feldolgozásáról is. Az őszi mezőgazdasági munkák elvégzéséhez szükséges erő- és munkagépekből, valamint alkatrészekből — műtrágyaszórók és silókombájnok kivételével — a forgalmazó vállalatok teljes egészében ki tudják elégíteni a mezőgazdasági üzemek várható igényeit. Vetőmagvakból is elegendő készlet áll rendelkezésre. A Minisztertanács a jelentést megvitatta és elfogadta, majd egyéb ügyeket tárgyalt. Jelenleg hetven munkás dolgozik a bányában. Dolgoznak és panaszkodnak. Alig ad a vasút vagont, hetenként csupán egy-kettőt kapnak. Pedig a képen is látható tőzegkazalban 2—300 vagonnyi tőzeget is felhalmoznak. Zerényi László, a csápos kaztatógép vezetője milliméterenként halad előre, és simítja előírásos „nadrágélbe” a prizma alakú tőzegkazlat. Nemrégiben negyven főiskolás, középiskolás lengyel fiatal vendégeskedett a bányánál. A munkásszálláson laktak, és rengeteget segítettek a munkában. (Képiport a 3. oldalon) A szakmunkásképzésről tárgyalt a megyei oktatási tanács A szakmunkásképzés helyzetéről tárgyalt tegnap délelőtt a megyei oktatási tanács. A téma különösen időszerű, hiszen még ebben a hónapban napirendre tűzi az országgyűlés. Szente Lajos, a megyei tanács munkaügyi osztályvezetője beszámolt az ipari tanuló képzés jelenlegi gondjairól. Elmondotta: a szakmunkásképző intézetek adták az elmúlt tíz év alatt a népgazdaságnak a szakemberek 71 százalékát. Ennek ellenére az intézetek ellátottsága nem kielégítő. A tanműhelyekben igen sok az elhasználódott gép, gondok vannak az étkeztetés körül is. A vidéki tanulók részére nehezen tudnak szállást biztosítani. A megyében mindössze 1 808 férőhely van, csak fiúk részére. A továbbiakban az előadó részletesen foglalkozott a szakmunkásképzés jövőbeni feladataival. Ezután Váradi László, a várpalotai 304-es MVM intézet és szakközépiskola igazgatója, a megyei oktatási tanács tagja tartott korreferátumot