Napló, 1971. január (Veszprém, 27. évfolyam, 1-26. szám)

1971-01-16 / 13. szám

Az ajkai üveggyárban (Fotó: Péterfay) Dr. Soós Gábor látogatása megyénkben A mezőgazdasági és élel­mezésügyi miniszter első he­lyettese, dr. Soós Gábor teg­nap Veszprémbe látogatott. A megyei pártbizottság szék­házában párt- és állami ve­zetőkkel az élelmiszergazda­ság 1970-es eredményeit, ta­pasztalatait elemezték, idei és perspektivikus feladatairól cserélték ki gondolataikat. A tanácskozás munkájában részt vett Pap János, az MSZMP Központi Bizottsá­gának tagja, a megyei párt­­bizott­ság első titkára. dr. Spilák Antal, a pártbizottság gazdaságpolitikai osztályának vezetője. Vándor József, a megyei tanács vb elnökhe­lyettese. Kriska János, a me­zőgazdasági és élelmezésügyi osztály vezetője. A veszprémi tanácskozás után dr. Soós Gábor megyei vezetők társaságában a pápai járásba utazott. Pápán az Ál­­latforgalmi és Húsipari Vál­lalat munkáját tanulmányoz­ta, majd a vaszari termelő­szövetkezetet kereste fel. Világ proTetárral egyesüljetek? 1UAPEC Szombat, 1971 Január 16. Ara 1 forint XXVII. évfolyam — 13. szám A munkaverseny szervezése — vállalati érdek és feladat is Napirenden az ér- és bérpolitika Május 4—8 között tartják a szakszervezetek XXII. kongresszusát Ülést tartott a SZOT Pénteken az ÉDOSZ szék­­­ házban ülést tartott a Szak­­szervezetek Országos Taná­csa. Első napirendi pontként Nemeslaki Tivadar, a SZOT titkára tartott beszámolót a negyedik ötéves terv és az 1971. évi népgazdasági terv végrehajtásával kapcsolatos szakszervezeti feladatokról. Rámutatott, hogy a követ­kező évek legfőbb gazdaság­politikai feladata a termelés hatékonyságának növelése, s ezzel a lakosság igényeinek jobb kielégítése. Ennek se­gítése a szakszervezetektől is jobb munkát, korszerűbb munkastílust igényel. A SZOT titkára az élet­­színvonal emelésének több jelentős kérdését elemezte. A többi között elmondotta, hogy az árszínvonal növeke­dése az elmúlt években az évi 1-2 százalékos határon belül maradt. Mégsem kerül­heti el a szakszervezetek fi­gyelmét, hogy a munkások, a bérből és fizetésből élő családok az árak alakulásá­val foglalkoznak a legtöbbet E kérdés megítélésénél a szakszervezeteknek kiinduló­pontja: a fogyasztói árak kí­vánatos rendszerének az életszínvonal növelését, a célszerűbb fogyasztási szer­----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------s keret kialakítását kell szol­gálnia. Tovább kell szigorítani az árak központi, állami és tár­sadalmi ellenőrzését. A szak­­szervezetek helyeslik, hogy a kormány piacellenőrző szervezetet kíván kiépíteni. A szakszervezetek messze­menően egyetértenek a párt Központi Bizottságának az­zal az álláspontjával, hogy gazdasági visszaélések, hará­­csolás, árdrágítás, csalás ese­tén gazdasági szankciókat al­kalmazzanak, illetve bünte­tőeljárást indítsanak. A bérezési helyzetről szól­va a SZOT titkára utalt ar­ra, hogy az utóbbi időben jogosan sokszor esett szó ar­ról, hogy a bérek jobban tükrözzék a felelősség, a szakképzettség és a munka­­körülmények szerinti kü­lönbségeket. A kérdés leegy­szerűsítése, ha valaki bérdif­ferenciálás alatt csupán a vezetők és a beosztottak bér­­különbségét érti. A keresetek differenciálá­sa politikai és erkölcsi szem­pontból azt is jelenti, hogy a jobb, a hatékonyabb mun­ka a dolgozók, a munkások nagy tömege számára­ na­gyobb anyagi elismerést biz­tosítson. A pártkongresszu­son is felmerült, s a szak­­szervezetekben is gyakori téma a munka nélkül szer­zett jövedelmek kérdése E problémával az illetékes szervek foglalkoznak és in­tézkedések is várhatók. Végül a szocialista mun­kaverseny-mozgal­omról szólt, amelynek kibontakozá­sához a gazdaságirányítás új rendszere kedvezőbb feltéte­leket teremtett. A verseny­mozgalom alapvető felada­ta, hogy segítse a vállalati munka hatékonyságának nö­velését, s mivel ebb­en a gaz­dasági vezetés is igen érde­kelt, a verseny kibontako­zása a vállalat számára ma sokkal fontosabb, mint az­előtt. A munkaverseny, a dolgozók kezdeményezései­nek szervezése ma már nem választható külön a munka szervezésétől, ezért feltétle­nül változtatni kell azon a szemléleten, hogy a munka­­verseny irányítása és szer­vezése csakis a társadalmi szervek, s ezen belül főként a szakszervezetek feladata. A munkaverseny szervezése vállalati feladat is. A második napirendi pont­ként Somoskői Gábor SZOT- titkár előterjesztette az el­nökség javaslatát a szakszer­vezetek XXV. kongresszzusá­­nak napirendjére és előké­szítésének módjára. A ta­nácsülés az előterjesztést el­fogadva határozatot hozott arról, hogy a magyar szak­szervezetek XXII. kongresz­­szusát 1971. május 4 és 8-a között tartsák. Harmadik napirendi pont­­ként Földvári Aladár, a SZOT elnöke számolt be a SZOT legutóbbi ülése óta veszett elnökségi munkáról, vagyis a szakszervezeti vezető szer­vek új­já­választásának eddi­gi tapasztalatairól, a nem­zetközi kapcsolatok tovább­fejlesztéséről, a SZOT elnök­­ségének­ fontosabb határoza­tairól és intézkedéseiről. Emelkedő nyereség és osztalék Közgyűlés a Veszprém és Vidéke Asztalos KTSZ-nél Tegnap délelőtt, telephe­lyének tanácstermében tar­totta ünnepi, vezetőségvá­lasztó közgyűlését a Veszp­rém és Vidéke Asztalos KTSZ. A tanácskozáson meg­jelent Kiss János, a városi tanács vb elnökhelyettese. Czinczás Mihály és Oláh Zol­tán a KTSZÖV osztályvezetői a ktsz kollektívája. Az elnökség és a különféle munkabizottságok megvá­lasztása után a küldöttérte­kezlet elfogadta az alapsza­bály módosítását a nőbizott­ság működésére az érdek­­képviseletre vonatkozóan majd az OKISZ ajánlásának megfelelően hozzálátott a vezetőségválasztás lebonyolí­tásához. Gál Lajos, a ktsz elnöke, a vezetőség beszámo­lójában rámutatott, hogy a szövetkezet, amely ez év au­gusztus 20-án ünnepi fenn­állásának 20. évfordulóját, az utóbbi öt év alatt figyelem­reméltó eredményeket ért el: öt évvel ezelőtt még csak 8,1 millió forintos tervet teljesí­tettek, míg tavaly a 12,3 millió forintos termelési ter­vet is túlteljesítették: 13 mil­lió 165 ezer forint értékű bú­tort gyártottak. Igaz, a lét­szám is nőtt: az öt év előtti 64 helyett most 84—88 a szö­vetkezet dolgozóinak száma, az igazi ok azonban a ter­­méli,m­vtiv növelésében ke­resendő. Ez a magyarázata annak, hogy a szövetkezet évente, átlagosan egymillió forinttal növelte a termelési értéket.­­ Pedig a szövetkezet igen nehéz körülmények között elavult telephelyen zsúfolt helyiségekben dolgozik. Be­­­­ruházásra eddig sem ereje , sem lehetősége nem volt,­­ csak egy-két gépet pótoltak Ennek ellenére a tervet rend­szeresen teljesítették, s a ta­valyi év után várhatóan mintegy kétmillió forint nye­reséget értek el. A szövetke­zet vezetősége elkészítette a IV. ötéves és a tízéves távlati fejlesztési tervet. Előrelátha­tólag 1972—73-ban költöznek új telephelyükre a Dózsavá­­rosba, ahol csaknem 6 millió forintos beruházással korsze­rű asztalosipari üzemet hoz­nak létre. A beruházást egy­részt saját erejükből, más­részt bankhitelből hajtják végre A fejlesztési program­ban főként a korszerű gépek beszerzése szerepel mert a terv szerint a jelenlegi kis­ipari módszert nagyüzemi gyártással kívánják felvál­tani. A terv szerint a termé­kek jó részét, mintegy 80 százalékát a lakosság igé­nyeinek kielégítésére készí­tik, tovább növelik az isko­la- és irodabútorok mennyi­ségét is. A BalalOHart fei*E£zííse W'Am­ ügyi és Városfejlesztési Mi­nisztériumban pénteken Bondor József építésügyi és városfejlesztési miniszter el­nökletével ülést tartott a tárcaközi bizottság. A köz­ponti program megvalósítá­sának első évére, 1971-re elő­terjesztett fejlesztési javas­latokról tárgyalt. Meghatá­rozta, hogy a központi Bala­ton-fejlesztési alapból erre az évre előirányzott mintegy 110 millió forintot milyen mun­kák támogatására kell fordí­tani. A Balaton-part kiépítésé­nek másik nagy pénzügyi­­ forrását a települések, köz­­s­ségek tanácsai adják, így az idén mintegy 120 millió fo­rintot irányoztak elő az üdü­­lőterület fejlesztésére A leg­nagyobb szervek az idén ösz­­szesen 1,7 milliárd­ Ft-ot ru­­­­háznak be, közösen. A három­­ forrásból tehát ebben az év­ben megközelítően kétmilli­árd forint értékű beruházás­sal fejlődik, szépül a Bala­­ton-part. A tárcaközi bizott­ság azonban kívánatosnak tartja, hogy a Balaton kör­nyékén beruházást végző in­tézmények, szervek fejlesz­tési szándékairól — a kor­mányhatározatnak megfele­lően — időben tájékoztassák a bizottságot, hogy a beru­házások koordinálására, ösz­­szehangolására és előkészíté­sére is elegendő idő marad­jon. Alig egy évvel ezelőtt hagyta jóvá a kormány a Balaton-fejlesztési központi programot, s határozatára e feladat végrehajtásának ma­gas szintű irányítására, ko­ordinálására és támogatására B­alaton-fejlesztési tárcaközi bizottság alakult. Az Építés­ Jégvágók... Tihanyban jár­ a tél című képriportunk az 5. oldalon. Jogalkotás és távlati tervek A közéleti prognózis sz­­­rint már a közeljövőben több törvénytervezetet szentesít majd az országgyűlés és a továbbiakban is szükség lesz az érvényben lévő jogszabá­lyok módosítására. Az évekei kel, évtizedekkel ezelőtt aki kötött törvényeket, rendele­teket hozzá kell igazítanunk gyorsan változó-fejlődő tár­sadalmi és gazdasági éle­­tünkhöz. Ha a jogalkotás elmarad, vagy éppen elszakad az­ élet­től, akadálya lehet a fejlő­désnek. Olyan gát amit csak „törvénysértéssel” léphetnek át. Különösen fontos feladat lesz ez az idén és a követke-­­­ő években ,— a negyedik öt­éves tervidőszakban — ami­kor egymást érik a társadal­mi események, rohamosan izmosodik a vállalatok, az in­tézetek gazdasági tevékeny­sége az élet minden terüle­tén. Jogászaink, törvényalkotó tudósaink jól érzékelik az élet érvelését és azonnal reagálnak a változásokra. So­ha ilyen pontosan, ütemesen nem készültek törvények és rendeletek, mint az utóbbi években. Kár, hogy jól meg­fogalmazott, időben közzétett törvényeket már nem köve­tik hasonló ritmusban és megfelelő időben a végrehaj­tási utasítások, sokszor még a nyomtatványok is hiányoz­­nak ahhoz, hogy a kormány, a parlament döntését a gya­korlatban is valóra válthas­sák. Éppen ezért foglalkozott csütörtöki ülésén a jogalko­tás programjával a Minisz­­tertaanács. Megvitatta az igaz­ságügyminiszter előterjeszté­sét az 1971—1974 közötti idő­­szak feladatairól. A program olyan részfel­adatokat tartalmaz mint az államélet, a szocialista de­mokrácia továbbfejlesztése a közéletben, az állampolgá­rok és a választott, valamint, a hivatali szervek közötti kapcsolatban. Az új gazda­ságirányítási rendszerben, az utóbbi két esztendőben be­következett gazdasági válto­zások szinte követelik, hogy törvényekkel és törvényerejű rendeletekkel segítsék a to­­vábbi fejlődést, fejlesztést. Nem kerüli el a jogászok fi­gyelmét a lakosság életkörül­ményeinek javításával egy­beforrott jogszabályok mó­dosítása, újak kidolgozása sem, éppen azért, hogy a szolgáltatások, az ellátás, a lakáselosztás visszatérő fel­adataink jobb megvalósulá­sát segítsék. A közművelődés és az egészségvédelem külön he­lyet kapott a négyéves, jogal­kotási programban, mint olyan célkitűzés ami sok­­százezer fiatalt és tízmillió lakost érint az iskolákban és a rendelőintézetekben. Nem arról van szó, hogy ami eddig jogszabályokban szerepelt, ma már elavult. Csupán egyes paragrafusok, egyes részek szorulnak mó­­dosításra. Az alapelv hogy a szocialista társadalom egyenlő jogokat biztosít min­den állampolgára számára, megmásíthatatlan Az alap­elv, hogy első helyen szerep­pel az alkotó EMBER, meg­másíthatatlan alkotóeleme valamennyi törvényünknek, jogszabályunknak. A Minisztertanács a távlati jogalkotási programot jóvá­hagyta és intézkedett, a jog­szabályel­őkészítő munkát a program szellemében kezdjék meg. Törvényekkel és rendele­­tekkel is alátámasztjuk, ser­kentjük a negyedik ötéves terv eredményes megvalósí­tását. ■» sáldoan­ ■» 1

Next