Napló, 1971. január (Veszprém, 27. évfolyam, 1-26. szám)
1971-01-26 / 21. szám
Világ proletárjai egyesüljetek ! Kedd, 1971 január 26. AratO fillér XXVII. évfolyam — 21. szám Rakodás: éjjel-nappala hét végén is A múlt év közepén a Gazdasági Bizottság a zökkenőmentesebb vasúti fuvarozás, a gyorsabb kocsifordulók biztosítása érdekében határozatot hozott, mellyel gyakorlatilag „kényszerítette” a vállalatokat a gyorsabb rakodásra. Magasabb kocsiálláspénzek és egyéb büntető jellegű bírságok biztosítják a határozat érvényesülését. Az őszi csúcsforgalom — többek között a GB-határozat eredményeként — az előző évekhez képest sokkal zavartalanabbul zajlott le. Hogy kezdődött szállítási szempontból 1971? Mennyire sikerült a fuvaroztatóknak és a MÁV-nak, illetve a MÁV- nak és a rakodásra szerződést kötött VOLÁN-nak egymáshoz közel kerülniük? A GB-határozatban hétvégi és éjjel-nappali rakodások milyen mértékben nőttek szállítási és rakodási szempontból fontos állomásainkon ? Ezekre a kérdésekre szerettünk volna választ kapni köztelefonunk során az illetékesektől. Íme a válaszok: Pápa A ki- és berakodás egyaránt jónak mondható. Ez többek között az itt kialakult VOLÁN—MÁV komplex brigád jól szervezett munkájának eredménye, melyet mi sem bizonyít jobban, mint az a tény, hogy a megyei komplex brigádok versenyében a pápaiak az elsők között végeztek 1970- ben. A hét végén, mint azt Horváth Ignác főintéző elmondotta, összesen 42 Vagon érkezett, melyek kirakását, egy kivételével, határidőn belül elvégezték a címzettek. Csupán a Pápai Állami Gazdaság késett egy vagon takarmánymész kirakodásával. A pápai vasútállomáson különben tavaly ősz eleje óta a mostani volt a legcsendesebb hétvége. A főintéző rövid tájékoztatójában külön megemlítette a TÜZÉP és az Elekthermax jó munkáját a gyors kocsifordulók biztosítása érdekében. Tapolca A hét végén több, mint hetven vagon várt kirakásra az állomáson. Egyetlen késett vagont említettek csupán, a Zala megyei Állami Építőipari Vállalat számára érkezett küldeményt. Az említett vállalat azonban szinte minden hét végén fizeti a kocsiálláspénzt, mert az itt dolgozók minden héten szabad szombatosak, s a kocsi kirakással senki nem törődik. Az év eleje óta a rakodással különösebb fennakadás nem volt, de ez elsősorban a viszonylag kevés kocsirakománynak köszönhető. A VOLÁN ugyanis Tapolcán nem vállal éjszakai rakodást, annak ellenére, hogy a világítás biztosított. A GB- határozat végrehajtásában élenjáró vállalatokként a tapolcai kereskedelmi főnök az ÁFOR-t és a perlitüzemet említette meg, s külön felhívta a figyelmet a zalahalápi kőbánya jó szállításpolitikájára: vasárnap is 44 vagont raktak meg a bánya termékeivel, Devecser Itt is csendes volt a hétvége. Az egyetlen késedelmes, tehát kocsiálláspénzt fizető cég a Váralja Termelőszövetkezet volt. Az állomáson gondot és nagy elővigyázatosságot igényelt egy, a Virágzó Tsz számára érkezett, nagyterjedelmű, különösen gondos nappali rakodást igénylő berendezés. A MÁV -VOLÁN komplex brigád itt is határidőn belül végezte a kocsi ki- és berakásokat. Várpalota A hét végén összesen tizenhét vagon érkezett kirakásra. Fennakadás, késés nem volt. Mint Bakonyi Géza raktárvezető elmondta: örvendetes, hogy újabban az érkező vagonok nagyobb részét a címzettek rakják ki és az esetek többségében határidő előtt. Az utóbbi napokban kocsiálláspénzt csupán a Sütőipari Vállalat várpalotai részlege fizetett, de a késések itt sem voltak túl nagyok. Avárpalotai szakemberek tapasztalatai szerint hasznos volt a MÁV kezdeményezése, amely szerint az őszi csúcsforgalomban a rakodásban élenjáró vállalatok és üzemek rakodási idő kedvezményt kaptak ez év március 31-ig. A Várpalotai Szénbányák vegyesüzeméből a fatelep és a brikettező vasúti kocsi rakományaira a rendelkezések szerint öt óra helyett 12 óra a rakodási idő. Bár jók a MÁV —VOLÁN kapcsolatok, a várpalotaiak megemlítették, hogy a VOLÁN a forgalomtól függetlenül éjjelente csak egy brigádot foglalkoztat, pedig rugalmasabb szervezéssel jobban lehetne alkalmazkodni a forgalomhoz. Veszprém Közepes volt a megyeszékhely hétvégi rakodási forgalma, mint azt munkatársunknak Pócza Géza főintéző elmondotta. A két nap alatt 42 kocsirakomány érkezett, melyet a VOLÁN emberei és a címzettek határidőre kiraktak. Dicséretes a Faárugyár, az építőipari vállalat és a gabonafelvásárló munkája, hiszen a hét végén mindhárom vállalat 3-5 vagon árut kapott. Két vagonnal volt különösebb gond, az egyik egy különleges kirakást igénylő textiles küldemény, a másik pedig egy, a DJ/VIÉP-nél dolgozó anyagbeszerző nevére érkezett cement rakomány, melyet, míg a vállalati címzettet ki nem nyomozták , nem lehetett kirakni. Éjszakai rakodásra a hét végén nem volt szükség. A főintéző megemlítette, hogy a veszprémi vállalatok viszont nem élnek azzal a lehetőséggel, hogy szombat—vasárnap is végezzenek berakodásokat — többek között ez az oka annak is, hogy, sajnos, elég gyakori az állomásokon a kocsihiány. Tavaszi hangulat a Bakonyban és a Balatonnál Eltűnt a hó — Száraz úton sok gépkocsi felesleges teher a síléc — Tele lesz a pince? — Süllyedő jégvitorlás Régi mondás: Ha megcsordul Vince, tele lesz a pince! Nos, ha ez így igaz, akkor ebben az évben — szüretkor — alaposan megtelnek majd a hordók, kádak — borral. Ilyen hamar még nem csordult meg az eresz öt évtized alatt. Két havazás, két olvadás — ez a mérlege eddig a bakonyi télnek. És most alig találni összefüggő hótakarót, még a Magas-Bakonyban is foltosra szaggatta a fehér leplet a hirtelen érkezett meleg. Szombaton 22, vasárnap 16 fok meleget mértek a Zirctől északra elterülő védett völgyekben és a Kisalföld peremén. A kellemes idő, a száraz utak kicsalogatták a kirándulókat. Vasárnap délben gépkocsikaravánok indultak Győrből a Balatonhoz, a cseszneki nyaralótelephez. Gézaházánál autóbuszok és gépkocsik parkíroztak, fővárosi gimnazisták keresték fel a Magas-Bakonyt. A meleg idő felébresztette az alvó természetet is. Kibontotta szürkés-fehér bolyháit a Veszprémvarsányban és a keresztúri réten, a fenyves erdőnél már hóvirágot is találtak. A Balaton-parton nem volt se hóvirág, se jégvirág; hogy mégis a tavasz közeledik, azt a látogatóktól, kirándulóktól „kivirágzó” balatonfüredi móló bizonyította A múlt vasárnapihoz hasonló kirándulóforgalom jellemezte ezt a hétvégét is a tó partján. A különbség legfeljebb annyi volt, hogy most vasárnap már bizony bátorság kellett ahhoz, hogy valaki a süppedés, olvadó jégre merészkedjék. Árván várakoztak a parton az alig használt fakutyák, s hiába látszottak a gondosan lekotort pálya olvadó körvonalai, a kirándulók a biztosabb talajt választották. A déli órákban reménytelenül vesztegelt egy árva jégvitorlás a jég közepén, többen arra fogadtak: elsüllyed-e a tízfokos melegben olvadó jégen? Bár nagy volt a gépkocsiforgalom, az autósok inkább nagyobb túrákat tettek, így inkább „átmenő forgalomról” beszélgethetünk a nagy „randevúzó” helyeken: Almádiban, Füreden, Tihanyban. A 71-es úton találkoztunk az év első stopposával is! Mint a hatalmas szakállú egyetemista, Bártfay Csaba elmondta: ez évben csúcsot akar javítani, vagy legalábbis többet akar stoppozni a tavalyi 30 ezer kilométernél... Tihanyban, szolgálati lakása előtt találkoztunk Vidák János balatoni hajóskapitánnyal is: — Jövő héten akár már vízreszállhatnának! ? — Odébb van az még! Egy azonban már biztos: olvad a tél... _________________________________ Ötvenen dolgoznak a nadrágszalagon. Itt készülnek a gyermekshortok. Képes riportunk Sümegről a 3. oldalon. Amíg a Javaslatból törvényess Tanácskozás az országgyűlés következő ülésszakának előkészítéséről Kállai Gyula elnökletével hétfőn a Parlament Gobelintermében értekezletet tartottak az országgyűlés tisztségviselői, állandó bizottságainak elnökei, illetve a képviselőcsoportok vezetői. A tanácskozáson — amelyen megjelent Vass Istvánné és dr. Beresztóczy Miklós, az országgyűlés alelnöke, valamint dr. Papp Lajos, a Minisztertanács tanácsi hivatalának elnöke — dr. Korom Mihály igazságügyminiszter tartott tájékoztatót a tanácstörvény tervezéséről. A törvényjavaslat — mondotta egyebek közt — új módon határozza meg a tanácsok jellegét, fokozott hangsúlyt ad népképviseleti önkormányzati, államigazgatási funkciójuknak. A hamarosan az országgyűlés plénuma elé kerülő törvényjavaslat növeli a tanácsok szerepét a helyi államigazgatási munkában, a lakosság ellátásában; szélesíti a választók állandó tevékeny közreműködését a tanácsi feladatok meghatározásában, végrehajtásában és ellenőrzésében; fokozza a tanácsok önállóságát, felelősségét, s ezzel egyidejűleg erősíti a központi állami irányítás hatékonyságát. A referátumot követő vitában kifejtette véleményét dr. Ortutay Gyula, Gálla Ernő, Sándor József, S Hegedűs László, Gazsó Sándor, dr. Varga Péter Varga Gáborné, Illés Dezső, dr. Pesta László, dr. Orbán László, Papp Lajos, dr. Bognár József, Jedlicska Gyula és Bencsik István országgyűlési képviselő. Végezetül Kállai Gyula tájékoztatta a tanácskozás résztvevőit az országgyűlés következő — s ebben a ciklusban utolsó — ülésszakának teendőiről. Az országgyűlés elnöke összegezte a testület elmúlt évi munkájának főbb tapasztalatait is. Ér- és belvíz Észak-Nagyszerszálsn, riadókészültség megyénkben Jégtorlaszokat robbantottak a Tarnán Az észak-magyarországi patakok az olvadás hatására bőséges vízpótlást szállítanak a folyóknak. A hétfő hajnali fagy átmenetileg csökkentette ugyan az olvadást, de a Borsod megyei Taktát továbbra is másodfokú, a Heves megyei Tárnát pedig elsőfokú árvízvédelmi készültség őrzi Árhullám indult el a Bodrogon is, s ennek megfelelően elrendelték a folyó teljes hosszában az elsőfokú árvízvédelmi készültséget., Az Északmagyarországi Vízügyi Igazgatóság intézkedésére a tiszalöki duzzasztómű zsilipeit 50 centiméterrel lejjebb süllyesztették, s így meggyorsult a megáradt Tisza-menti folyók vízének levonulása. Az áradások feltörték a jeget és megindították a zajlást a mellékfolyókon. Elsősorban a Taktán jelentett gondot a jég. Ezért a tokaji kőbányászok brigádjai több mint húsz helyen, zömében Tarnaörs környékén felrobbantották a folyókanyarokban, hidak környékén megakadt, összetorlódott jeget. Hétfőre már elvonult a jég a Tárnáról. Az elsőfokú árvízvédelmi készültséggel őrzött Berettyó alsó szakaszán két kis jégtörő hajót állított munkába a Debreceni Vízügyi Igazgatóság. A vízügyi igazgatóságok és a mezőgazdasági nagyüzemek sok brigádja most a belvízcsatornákat tisztítja, jégteleníti. Ennél is sürgetőbb a lakott területek csatornáinak, útmenti árkainak rendben tartása. A Székesfehérvári Vízügyi Igaz Hatóság Veszprém megyei szakaszmérnöksége főmérnökének, Kaliczka Lászlónak tájékoztatása szerint Veszprém megye területén eddig csupán az elsőfokú árvízvédelmi készültséget kellett elrendelni. A hirtelen jött olvadás szerencsére eddig nem okozott nagy gondot. A főmérnök elmondotta, hogy a szakaszmérnökség hetven dolgozója állandó figyelőszolgálatot tart a Gerence, a Torna, a Marcal és a Bakonyér partján, hogy szükség esetén a kellő intézkedéseket megtegye. Eddig két esetben rendelték el a riadókészültséget, mind a kettőt a hét végén. A patakok, így a Gerence és a Bakonyér egyes részeken megteltek uszadékkal és hordalékkal, s így több helyen „duzzasztók” keletkeztek, melyek például a Bakonyér szintjét szinte egyik óráról a másikra 130 centiméterrel emelték. Ez a magasság már a meder telítettségét jelentette. Szerencsére a hirtelen jött ár a Gerencén és a Bakonyéren is még nagyobb károk okozása nélkül levonult. Mezőgazdasági károkról, nagyobb belvizekről eddig nem érkezett jelentés, bár a belvízveszély továbbra is fennáll. A megyei szakaszmérnökség veszprémi központjában éjjel-nappal ügyeletet tartanak. Kellemes a téli napsütés...