Napló, 1977. január (Veszprém, 33. évfolyam, 1-25. szám)

1977-01-20 / 16. szám

Tovább növekszik az érdeklődés a politikai irodalom iránt A politikai könyvnapok sikere Még nincsenek végleges, teljes értékelést lehetővé te­vő adatok, de már az eddi­giek is azt mutatják, hogy az idén a politikai könyvna­pok eredményesebbek, mint első megrendezésük óta bár­mikor. Megközelítőleg négy­száz budapesti és háromezer­­háromszáz vidéki pártszer­vezet rendezett könyvnapi vásárt, szinte minden me­gyében könyvkiállításokkal párosítva. Nem egy helyen tágabb közművelődési ese­ménnyé is, váltak a könyv­napok. A veszprémi Bakony Művek kultúrházában pél­dául a politikai könyvek ki­állításával egyidőben mai magyar képző- és iparmű­vészek alkotásaiból rendez­tek bemutatót, s azt lakbe­rendezési kiállítással is ösz­­szekötötték. A terjesztők dicsérete Nagyon sok helyi kezde­ményezés, új ötlet színesítet­te a politikai könyvnapokat. A csepeli Rideg Sándor Mű­velődési és Ifjúsági Ház elő­csarnokában a szabad böngé­széssel, vásárlással egybekö­tött kiállítást a „Politikai könyv- és sajtó hétvége” ve­zette be, filmvetítéssel, bék­és külpolitikai fórummal, amelyen újságírók válaszol­tak a fiatalok kérdéseire, és műsorral, chilei dalokkal, tánccal. Nógrádban, az Or­szágos Bányagépgyártó Vál­lalat­­ salgótarjáni gyáregysé­gében tizenöt szocialista bri­gád nevezett be a Kossuth Kiadó meghirdette Tudjunk többet a mozgalomba. So­mogyban a mezőgazdasági alapszervezetekben több mint egyötödével gyarapo­dott a politikai irodalom vá­sárlóinak, illetve a vásárolt köteteknek a száma. Az örvendetes események mögött a politikai irodalom népszerűsítését igen fontos feladatnak tartó és kezelő pártszervezetek és párttiszt­­ség-viselők — közülük ez al­kalommal heten kaptak ezüst- és kilencen bronzpla­kettet — és a mintegy húsz­ezer alapszervezeti terjesztő áldozatos munkája állnak. Ez utóbbiak közül eddig hatez­ren kapták meg az arany-, nyolcezren az ezüstjelvényt, s az idén kilencvenkilencen a kiváló terjesztő ezüstpla­kettet. Sok éves munkát, erő­feszítést ismernek el ezek a kitüntetések. A Bács-Kiskun megyei Lajosmizsén vagy harmincan tűzhetik már ki az évtizedes tevékenység aranyjelvényét és­­negyvenen az ötéves terjesztői munká­ért kapott ezüstöt. Egy év­tized alatt megtízszerezték a helységben a politikai iro­dalom forgalmát. De meg­négyszereződött a könyvfor­galom az egész járásban. Keresik a klasszikusokat , hogy ez nem csupán he­lyi jelenség, azt jelzi, hogy a Kossuth Kiadó 1976-ban 232 elméleti, politikai művet adott ki, több mint ötmil­lió példányban, hogy az utóbbi három esztendőben megkétszereződött a marxiz­mus—leninizmus klassziku­sai műveinek példányszáma (csak 1976-ban tizenkilenc mű jelent meg több mint kétszázezres példányszám­ban.) S ezek jó része oly ha­mar elkel, hogy néhány hó­nappal megjelenésük után már­ csak könyvtárban talál­hatja meg őket az érdeklő­dő. A klasszikusok a politi­kai könyvnapok alatt is ke­resettek voltak, mind az erre az alkalomra megjelent „Lenin a szocializmus építé­séről”, mind A marxizmus— leninizmus klasszikusainak kiskönyvtárában közreadott művek és A tőke. A könyv­napokon napvilágot látott kötetek között különösen nagy sikere volt a Filozófiai kislexikonnak, a Politikai kisszótárnak, az Évfordulók 1977-nek és Kelen Jolán visszaemlékezésének (Eliram­­lik az élet) amelyből lénye­gesen több is elkelt volna. A fővárosban kiemelkedő­en nagy volt a könyvforga­lom a Csepel Vasmű kilenc gyárában, a Csepel Autó­gyárban, az Óbuda tsz-ben, vidéken Jánoshalmán, Mar­­tonvásárt, a mosonmagyar­óvári kötöttárugyárban, a ceglédi Kossuth tsz-ben, a nyíregyházi Taurus Gumi­gyárban. A tájékozódás eszköze Megnőtt az érdeklődés a marxizmus-leninizmus, a szocializmus kérdései, a nemzetközi élet és politika iránt. A tájékozódás legha­tékonyabb eszköze pedig a könyv. Hogy valóban ez le­hessen, annak feltétele, hogy aki a könyvet megveszi, el is olvassa azt. Ezért jó pél­dául a Vörös Október Férfi Ruhagyár üzemi lapjának kezdeményezése: arra kéri olvasóit, hogy a politikai könyveket olvassák el és vé­leményüket, észrevételeiket írják meg a szerkesztőség­nek. A politikai irodalom ter­jesztése, ismertetése nem kor­látozódhat a politikai könyv­napokra. Ellenkezőleg: azok sikerét hónapok, évek kitar­tó politikai, közművelődési munkája teremti meg. A nemzetközi enyhülés, a szocialista demokratizmus légkörében fogant alkotó vi­ták és eszmecserék növelik a politikai-ideológiai munka jelentőségét, megkönnyítik a céljainkkal való azonosulást, a szocialista szemlélet kiala­kulását. Ehhez nyújtanak se­gítséget a jó politikai iroda­lom és azok terjesztői. Székely Katalin Noteszlapok Tépjük egymást ? Minden notesz sorsa —akár a poháré —, hogy egyszer betelik. Miközben a lapokat té­pem, meglep, hogy hány „pohárcsordulás” szá­radt el bennük. Hány panasz, apró emberi nyűg, amit az újságíró­nak megemlítettek, hát­ha tesz valamit... A kitépett lapokon megannyi emberi lépés: hivatali elutasítás, egészségügyi durvaság. Mennyi érzés, mennyi keserűség, mennyi düh hull a szemétkosárba a kitépett noteszlapokon­, melyek nem kerültek megírásra. Mert apró ügyek. Mert nehéz ki­deríteni. Mert sok az utánajárás. Az élet egyik tűszú­rása, íme: Egy pápai kismama féléves kislá­nyát vitte az SZTK veszprémi rendelőjének gyermekosztályára, ta­lán egy hete. Másfél órát várt, s mikor in­dult kicsinyével a ren­delőbe, az asszisztensnő (szőkén és kérlelhetetle­nül) annyit mondott: Nem lehet, menjen ha­za Pápára és ott majd megvizsgálják a kicsit. „Dehát én Veszprémben vagyok még egy hétig a nővéremnél” — érvelt az asszonyka. Hiába! Szabály ez, avagy kő­­szívűség? — nem tud­hatom. Mindenesetre szíven üti az embert. Nemcsak a kismamát, minden embert. Egy másik lapon ezt olvasom: egy osztályve­zető, aki más városból jött Veszprémbe, lassan magával hozza „körét", s a régebben itt dolgo­zókat szépszerével me­­neszti. Ki érti ezt? A régiek mind rosszak voltak? Egy osztályve­zető-cserével bizonyta­lanná válik a régi mun­katársak sorsa? . .. Kérdések, kérdések. És ki felel rá? Nekem (talán történelmi tanul­mányaim révén) a feu­dalizmus jutott eszem­be, amikor a főember magával hozta vazallu­sait. Ki érti ezt ma, amikor országos szocia­lista politika hirdeti a munkahelyi demokratiz­must, mely ellenszere m­inden osztályvezetői önkénynek és minden beosztotti alázkodásnak. Röpülnek a noteszla­pok a szemétkosárba. S félő, vele hullnak az emberi bizalmak az új­ságíróban. Mégis szóvá kéne tennem ezeket. Igen, mert ezek egy egészséges társadalom egészségtelen pörsené­­sei. (b. ö.) Az iskola gazdaságosságáról — sok kérdőjellel K­orszakunk egyik legfontosabb ténye­zője, s lassan már legdivatosabb kifejezése is a tudományos-techni­­kai forradalom, melynek szerepét ezerféle szempontból elemzik a legkülönbözőbb szak­területek kutatói. A megjelenő könyvek kö­zött azonban egy sincs, amely ne hang­súlyozná nagy-nagy nyomatékkal, hogy a magas műszaki színvonalon működő be­rendezések korában is az ember a termelés legfontosabb tényezője. Dehát miféle ember? Vajon vállalhat-e fontos szerepet az automata gépsorok kö­zött — uram bocsá’ — egy analfabéta? Aligha. Csak a képzett, technikát jól isme­rő, s tulajdonképpen a rábízott gépeket sze­rető ember nyújthatja azt, amit a mi tár­sadalmunk az Embertől vár. S ha csak jelzők nélkül említjük az embert, a gép ura és parancsolójaként, az azért van, mert lassacskán természetesnek tartjuk, hogy mindenki rendelkezik a ma szükséges tu­dással. De tényleg természetes-e ez? Ha így vol­na, akkor már nem szorulnánk százezrek munka melletti intézményes tanulására. A paradicsomi állapot minden bizonnyal az lesz, ha majd az iskola megadja a szük­séges szakmai műveltséget, s az egyén saját érdeklődéséből és akaratából építi rá a megszerzett alapokra tudásának a tár­sadalom igénye és önnön képessége sze­rint magasodó várát, önként, belső kény­szerből. Annyi bizonyos, hogy a jövőben is, ma is az iskoláé a döntő szó: egyre inkább itt formálódik az ember, és — amit most hang­súlyozni szeretnék — itt termelődik az anyagi javak leghatékonyabb előállítója, a tudás. Ha így nézzük a dolgot, nehezen ért­hető az a szemlélet, amely az oktatási in­tézményekre fordított pénzt improduktív befektetésként kezeli, hiszen éppen a leg­produktívabb termelőeszköz, az ész kerül ki a tudás műhelyéből. Hadd vállalkozzam a példa kedvéért egy embertelennek látszó logika levezetésére, minden érző szívű pedagógus megbotrán­­koztatására — de talán az ő gondjaik jobb érzékeltetésére! Adva van egy hatéves gyer­mek, mint munkadarab. Bekerül az oktatás gépezetébe, amely 14 évesen — a techno­lógia szerint —, mint általánosan művelt embert veti ki magából. Ha bizonyos ellen­őrző próbáknak megfelelt, akkor ismét üzembe kerül, amelynek másik végén szé­lesebb látókörű, esetleg szakmát is tudó fiatalként jelenik meg 3—4 esztendő múlva. Újabb próbák után a legjobbak megmun­kálásába belefog a legjobban szervezett, legmagasabb képzettséggel és kiemelkedő szakembergárdával foglalkozó tudásgyár — főiskola, egyetem —, s ebből már olyan „késztermék” kerül ki, amelyen a legfon­tosabb műveleteket elvégezték, csak a fi­nomabb illesztések, csiszolások vannak hát­ra, s az igényekhez való állandó és nél­külözhetetlen igazítgatás — mindenkor a fel­­használás helye szerint. Ugye, embertelen sablon? Éppen az em­beri — ezért a lényegi­­ momentumok hiányzanak belőle. Ez azonban nem vál­toztat azon, hogy az iskolarendszer malmai­nak őrlése finomítja tudássá a szürke agy­sejtek nyersanyagát, így azt sem lehet ta­gadni, hogy az iskola a gazdaság szerves részévé vált, s bizonyos szempontból így kellene gondolkozni róla. Olyan „termelő” egységek ugyanis ezek az intézmények, amelyek egész sereg sajátossággal rendel­keznek, s nemcsak pedagógiai, de közgaz­dasági meggondolásokra is kényszerítenek. Mindjárt itt van az említett tény, hogy a legfontosabb termelőeszközt állítják itt elő. Mekkora figyelmet, micsoda anyagi-szellemi erőt koncentrálunk például a valutát hozó üzemekre, iparágakra! Vajon ilyen szem­pontból felveheti-e ezekkel a versenyt az iskola? Kap-e annyi támogatást ez az in­tézményrendszer, mely hosszabb távon min­den exportnál dúsabban kamatozik? Egy másik sajátosság: az iskola olyan üzem, ahol a selejtet egyszerűen nem lehet észlelni. A nevelés eredménye vagy ku­darca gyakran csak évek múlva mutatko­zik, s akkor sem biztos, hogy az iskola fe­lelős egyedül. Ebből az következik, hogy csak olyan dolgozókkal teljesítheti az is­kola a megnövekedett feladatát, akik ma­guktól, a selejt követhetetlenségének tuda­tában is teljes erőbedobással, lelkiismeretes­séggel dolgoznak. Kérdezem, csak ilyenek vannak-e az iskolákban? Újabb egyéni vonás: minden munkahely közül itt dolgoznak a legdrágább nyers­anyaggal, a formálódóban levő emberrel. _ Nemcsak abban a közhelyszerűen patetikus értelemben, hogy minden szülőnek szem­e­­fénye, legdrágább kincse a gyermek. Gaz­daságilag is a legnagyobb érték a megszü­letett tehetség, amelynek kiművelését, pal­lérozását, lehető legnagyobb ívű fejlesztését elmulasztani a legfényűzőbb, ugyanakkor egyszer, s mindenkorra helyrehozhatatlan pazarlás. Ebből az következik, hogy a leg­drágább anyaghoz, a legtehetségesebb, leg­szélesebb látókörű embereket kellene állí­tani. Ezek vannak-e az iskolákban? A­z is egyedi jelenség, hogy ebben az „üzemben” minden munkadarab különbözik a másiktól, a kooperá­ciós partnerek száma pedig óriási. Majdnem azt írtam, hogy annyi, ahány gyerek van. Valójában azonban jóval több, mint a csa­ládok száma, hiszen ezeken kívül ezernyi tényezőre kell figyelemmel lennie a neve­lőnek. Mindez a munkát olyan összetetté, sokrétűvé, végső soron nehézzé teszi, hogy az más szakmákban alig-alig tapasztalható. Ha itt említjük az iskolai munka fontossá­gát a társadalom életében — amiről fentebb bővebben is szó volt — nem vitás, hogy az iskolákban, a tudás gyárában termelőket kellene a legjobban, de legalábbis nagyon jól megfizetni. Nem is kérdezem, hogy így van-e? Az íráson végignézve sok kérdőjelet látok a bekezdések végén. Ezek egyetlen, kérdő­jelre rímelnek: betölti-e az iskola a tudo­mányos-technikai forradalomban rá rótt sze­repét? A válasz világos: nem tölti be. S még egy mondat, az egyensúly kedvéért fel­kiáltójellel: betöltheti-e, ha ennyi a kér­dőjel ! Czingráber János Almádi gyerekek a könyvtárban Nemcsak könyvet köl­csönözni, hanem olvas­gatni, játszani, zenét hall­gatni is szívesen fölkere­sik a gyerekek Balatonal­­almádi könyvtárát. Nagy örömükre stúdiót rende­zett be nemrégiben a me­gyei könyvtár és a nagy­községi tanács, mintegy 100 ezer forintos költség­gel. Egyidőben hat fejhallga­tón vagy hangszórókba „kierősítve” hallgathatják a rádió műsorát, vagy a kedvükre való muzsikát, verset — közel 700 hang­lemezről válogatva va­lamint sztereó felvételek­ről az elmúlt tíz évben rendezett irodalmi estek műsorát, így magasabb színvonalúvá vált a több esztendős zenei ismeret­terjesztő sorozat. Kéthe­tente most már külön gyerekeknek, külön­­ fel­nőtteknek rendeznek elő­adásokat, de szinte­ min­dennaposak a különféle klubfoglalkozások. (Fotó: Borbás) Több tucat lap, folyóirat között válogathatnak a böngésző gyerekek Könyvespolcok előtt játék a betűkkel... Tóth Hajnalka könyvtáros kezeli a stúdiót NAPLÓ — 1977. január 20. csütörtök —5

Next