Napló, 1996. január ( 52. évfolyam, 1-26. szám)

1996-01-23 / 19. szám

1996. január 23., KEDD Hazánk és a NATO... Clintonnak január 13-án Tuzlába kellett volna repülnie, s onnan Taszárra, ám minden fordítva történt, s hogy miért, so­ha nem fogjuk megtudni. Hivatalosan ködöt emlegettek, de ar­ról sem lehet megfeledkezni, hogy a titkosszolgálatok gyűlö­lik, ha egy sebtében előkészített elnöki utazás helyszíneiről és időpontjairól mindent előre tudni lehet. Biztonsági kockázatnak nevezik az ilyesmit, s nemcsak Amerikában, nem is csak magas rangú személyek látogatása­kor szokás mérlegelni. Mind a boszniai békéltetésben való részvétel, mind a NATO-hoz való csatlakozás egy és ugyanazt a kérdést állítja a magyar katonai és politikai vezetés elé: me­lyik út, melyik csatlakozás vagy melyik távol maradás jár ke­vesebb biztonsági kockázattal Magyarország számára? Az Egyesült Államok elnöke nem látszott túláradóan lel­kesnek, amikor azt kérdezgették tőle, hogy közelebb került-e Magyarország a NATO kapujához azáltal, hogy csatlakozott a boszniai nemzetközi béketeremtő akcióhoz. Tulajdonképpen kitért e kérdés elől, ami az adott körülmények között nyugod­tan tekinthető tagadó válasznak is. Az Egyesült Államok nagy jelentőséget tulajdonít a magyar részvételnek, hajtogatta az elnök, alapjában véve jóindulatúan és alapjában véve semmitmondóan. Mondani ugyanis nem mondhatott semmit erről a témáról, még annyit sem, mint álta­lában szokott mondani, ha nem az orosz határoktól pár száz kilométerre, Európa egyik legkényesebb pontján kérdezik. Nem mondhatott semmit Csehország és Lengyelország szom­szédságában sem, amelyek ugyancsak részt vesznek a közös békeküldetésben. Lengyelország NATO-ba való bevonását például sokkal fontosabbnak tartják a kongresszus alagsori irodáiban szorgalmasan dolgozó stratégiai elemzők, mint Ma­gyarországét. De Lengyelország sem kaphat választ az ilyen kérdésekre. A boszniai rendezésben való közös orosz-amerikai részvé­tel precedens értékű a világpolitikában, s a mai napig még si­kertörténet. Nem tudni, mit hoz a holnap, mikor bújnak elő téli szállásaikról újra a különböző nemzetiségű boszniai farkasok. Tudható viszont, hogy a háború féken tartásának alapvető fel­tétele a Balkánon a szerb kormány mértéktartása. Szarajevó szerb negyedeiből lehet provokálni, a boszniai szerbek két nagy régióját összekötő korridoron lehet ütközetet vívni, de ezekből a csetepatékból az IFOR-erők jelenlétében többé nem lesz háború, ha Belgrád nem akarja. Belgrád pedig, ha meg akar őrizni valamit Tito Jugoszláviájának nimbuszá­ból, azaz regionális hatalmi helyzetéből, akkor csak azt akar­hatja, amit Moszkva megenged. Moszkva pedig akkor látná szívesen a kelet-európai államokat a NATO-ban, amikor a há­ta közepét. Az IFOR-hadművelet révén Magyarország csatlakozásá­nak kérdése valószínűleg évekre ad acta kerül. A hazai pártpo­litikában ez semmiféle konfliktushelyzetet nem idézett elő. Kényelmes a kormányzópártoknak, mert egy kényes kérdést egy időre levesz a napirendről, talán még a napirend előtti na­pirendről is. Kényelmes az ellenzéknek, mely kényszerítve ér­zi magát a NATO-csatlakozás elleni hadakozásra, de lelke mélyén elfogadja, hogy Európának ebben a térségében nin­csenek katonai légüres terek. Clinton villámlátogatásának időpontjában Magyarorszá­gon hatezer amerikai katona és sok ezer harci jármű tartózko­dott. Ezek jelenléte valószínűleg többet jelent térségünk biz­tonsági kockázatainak csökkentése, például a balkán háborúk átterjedésének kizárása szempontjából, mint a NATO-ban va­ló formális jelenlét. Ez utóbbiról tehát a következő időszakban sokkal kevesebbet hallunk majd, mint eddig. Bokor Pál Tátrai turistakalandok Helikopterrel kellett vasár­nap a martini kórházba szállítani egy 50 éves magyar turistát, aki síelés közben szenvedett köny­­nyebb sérülést a Túrócszent­­mártonhoz közeli hegyekben. Szombaton egy másik, 65 éves magyar turista keresésére indultak el a hegyi mentőszolgá­lat emberei. Az idős úr sítúráról tért volna vissza a szálláshelyére, de mert elvétette az irányt, nem tudott időben visszatérni az üdülőbe, ahol társai már keresték. A mentőszolgálat emberei nem sokkal azután, hogy a kere­sésére indultak, egy magánüdü­lőben találtak rá a magyar sítú­rázóra. Félelmetes és nagyszerű, amit a neuro-számítógépek­­ről hallottam nemrégiben. A „neuro” az orvosi szaknyelv­ben ideget jelent, így eleinte nem nagyon értettem, hogyan jön össze a kettő. A homályt Csatlós Barna, a Veszprémi Egyetem Műszaki Informati­ka Intézetének fiatal tanszé­ki mérnöke igyekezett elosz­latni, aki kandós végzettségé­vel a képfeldolgozás és neu­­ro-számítógépek tanszék hall­gatóinak képzésében vesz részt. Emellett a Műegyetem mérnöktovábbképzőjét végzi, hogy megszerezze az egyetemi oktatói jogosítványt.­ ­ A neuro-számítógép ah­hoz hasonlóan működik, mint ahogy a sejtek közötti informá­cióátadás végbemegy. Kísérleti stádiumban léteznek már úgy­nevezett fehérje-számítógépek, amelyeknél a sejtek - külön­böző közegben és hatásokra bekövetkezett - szerkezeti vál­tozásait használják fel az in­formációk tárolására és átadá­sára. - Olyan ez, mint valami tudo­mányos-fantasztikus fikció. - Lehet, de a tapasztalat azt mutatja, hogy a sci-fik számos hihetetlen eleme előbb-utóbb valósággá válik. - Beszéljünk inkább a jelen­ről, azon belül is az orvosi infor­matikáról, mert úgy hallottam, ilyen tárgyat is oktatnak a tan­széken.­­ Informatikus mérnöki kép­zés ötödik éve van az egyete­men, most fog végezni az első évfolyam. Ezen belül az orvosi informatika, mint a harmadik év második félévétől választható tárgy, csak körülbelül kétéves távlatra tekint vissza. Az elő­adásokat a Magyar Tudomá­nyos Akadémia Központi Fizi­kai Kutatóintézetének munka­társai, dr. Kozmán György és dr. Cserjés Zsuzsa tartják, én pedig a gyakorlatokat és a szeminá­riumokat vezetem. Az alapozást szolgáló élettani ismereteket a budapesti orvosegyetem Élet­tani Kutatóintézete oktatóinak közreműködésével sajátítják el a hallgatók. Erre feltétlenül szükség van, hiszen a társaság nem rendelkezik olyan szintű kémiai és biológiai ismeretek­kel, amelyek a továbbiak meg­értéséhez nélkülözhetetlenek. - Mennyien választják ezt a képzést a tanszék hallgatói kö­zül? - Évfolyamonként 40-60- ból 10-12-en. - Szégyellem, de az még mindig nem világos számomra, valójában mit is jelent - és fő­leg, hogy mire használható - az orvosi informatika. - Azoknak az informatiku­soknak, akik ilyen kiegészítő képzettséget szereznek, az orvo­si problémákat és igényeket kell úgy megfogalmazniuk, hogy az a számítógépes programozó számára érthető legyen, és egy­értelművé tegye a megoldandó feladatot.­­ Ezek szerint amolyan is­meretközvetítőként működnek majd az orvos és a számítógépes szakember között? - Igen, így is lehet mondani. - Gondolja, hogy lesz keres­let a munkájukra és lesz hol hasznosítani a tudásukat? - Úgy vélem, igen, mert az informatika egyre inkább teret nyer a kórházakban is. Mivel az orvosok nem kapnak megfelelő informatikai képzést - többnyi­re a szemléletükkel sem egye­zik­­, a számítógépeket viszont használniuk kell, szükség lesz olyan szakemberekre, akik át­látják és menedzselik a felada­tokat. - Nem egy egészségügyi in­tézményben ott vannak már most is a számítógépek... - Ez igaz, de sok helyen ki­használatlanul állnak, mert nincs hozzáértő emberük, vagy egyszerűen csak képtelenek legyőzni a technikával szemben érzett félelmüket és idegenke­désüket. Eleinte én is így voltam vele, féltem, hogy elrontom a gépet vagy helyrehozhatatlan­­hibát követek el, míg rá nem jöt­tem, hogy az ember a hibáiból is rengeteget tanulhat. Nincs me­se, le kell ülni a számítógép elé, és bátran nekilátni. (l. bonnyai) Mi az orvosi informatika? FÓKUSZ NAPLÓ 5 Újszerű razzia Veszprémben Rendőrkocsik fékeznek a veszprémi belső útgyűrű Csil­lag utcai szakaszán. Tizen­nyolc rendőr villámgyorsan lerakja az úttest közepére a bólyákat. Rövid helyszíni el­igazítás, és már kezdődik is az akció. Tizenkét kocsit állíta­nak meg egyszerre, ugyaneny­­nyi rendőr nyújtja be a pilótá­nak az elektromos, illetve a hagyományos szondát. Ez al­kalommal csupán egyre kí­váncsiak: ivott-e szeszes italt a gépjárművezető? A közeli panelházak erké­lyein szépszámú közönség nézi a mind olajozottabb ellenőrzést, amelynek Papp Csongor had­nagy az irányítója. - Ne engedjétek, hogy a sor­ból kiálljanak! - adja az utasí­tást a hadnagy rádión. Jó néhá­­nyan, akik még nem soroltak be az egyirányú „utcába”, megfor­dulnak, s kerülő úton mennének tovább. Az egyik étlászos kocsi is így tenne, mondván: „ Villám­gyorsan mozognom kell.” Az egyik tiszthelyettes fanyar meg­jegyzését rádión halljuk: „Ne­kem meg villámgyorsan be kell fizetnem az áramszámlát...” Beszélgetésre amúgy nincs idő, 3-4 perces szondafújás után már jön a következő tizen­két gépkocsi. A helyi járatú bu­szok „szabad elvonulást” kap­nak, őket majd máskor, máskép­pen ellenőrzik. A háttérből figyeljük az akci­ót Döbrönte Gábor főhadnagy­­gyal, a városi kapitányság köz­lekedési osztályának vezetőjé­vel, aki elmondta, Veszprémben minden tizedik balesetnél a ve­zető ittas volt. Ezért is gondolták úgy, hogy az elkövetkezendő hetekben megismétlik még né­hányszor ezt a fajta ellenőrzést itt, a város legforgalmasabb, sok balesetet látott útszakaszán. Egy kis FIAT-ot állítanak ki a sorból. Elszíneződött a szonda. - Az autómosónál voltam, míg vártam a kocsira, megittam egy üveg sört - hadarja a közép­korú férfi, akit a zsaruk legutóbb akkor csíptek ittas vezetésen, amikor Babettáján közlekedett. Tréfára fogja a dolgot. - Tegnap hajnalig mulattam, ittam az ismerősökkel, ma kel­lett a „gyógyszer”, azaz a sör. Nem tagadom, ittam. Széles gesztusaiból arra lehet következtetni, hogy többet is iszogatott egy üveg folyékony kenyérnél. Nem telik el nyolc perc, egy mazdás száll ki kény­szeredetten a volán mögül. Mindkettőjüket beültetik a „me­seautóba”, irány a kórház! Vér­vétel.­­ Mi lesz e­kkor, ha bevon­ják a jogsiját? — kérdezem a FIAT-ostól, akiről kiderül, épí­tésvezető, tehát állandóan szük­sége van autóra. — Az legyen az én titkom — mondja nevetve a szemembe. Ezután mire gondolhat az ember? Van egy másik jogosít­ványa is, mert az előzőt „elvesz­tette”? Néhányan megpróbálják ezt a trükköt is alkalmazni, csak­hogy a közlekedésieknek van egy naprakész listája, amelyen azok szerepelnek, akiknek el­vették a jogsiját, mert ittasan ve­zettek.­ Persze a rutinos járőrök ismerik látásból is a „visszaeső­ket”. Rájuk külön figyelnek.­­ Szabálysértést követ el az, akinek a vérében 0,8 ezrelék alatti­ a véralkohol-koncentrá­­ció. Őket egy évig tilthatjuk el a vezetéstől — magyarázza Döb­rönte Gábor. — Ha ennél maga­sabb a szint, már bűncselek­ményről beszélünk, akkor pe­dig a bíróság akár élete végéig is bevonhatja az illető vezetői engedélyét. Ami persze kincs, sokszor mindenféle mesét kita­lálnak, csak hogy megússzák a felelősségre vonást. Mesélhet­nénk róla... Mesél is. Míg fél szemmel beosztottjai munkáját figyeli, elmondja, vannak, akik hamis tanúzással próbálják félrevezet­ni a rendőröket. Mások az ellen­őrzés helyszíne előtt helyet cse­rélnek a volán mögött. Mintha ezt nem látná a rendőr... Avagy: baleset után azt mondják jegy­zőkönyvbe, hogy egy ismeret­len vezette a kocsit, aki sajnos lelépett. Ki hiszi el, hogy milli­ós értékű kocsit valaki átad egy vadidegennek. Ez is afféle daj­kamese. Nem ritka, hogy a halálos gázolást az illető sokszor magá­ra vállalja. Miért? Az ok egysze­rű: ő nem ivott, míg a sógor vi­szont fel volt „töltve”. Az álve­zető megússza egy felfüggesz­tett börtönbüntetéssel, ám, ha a piás vezetőt marasztalják el, őt letöltendő szabadságvesztéssel büntetik. Az egyórás akció végén bi­zony jólesik a járőröknek is be­ülniük a kocsikba. Fél óra pihe­nő a kapitányságon, majd irány vissza. Ugyanaz a „játék”, csak most a jogosítványokat nézik meg. Kint egyre hidegebb van, a köd alattomosan száll alá. Mire eljön a fél hat, már ismét több száz autós esett át a gyors szű­résen. Csupán egy vezetőnek nem volt jogosítványa , otthon felejtette. Ő valószínű, hogy figyelmeztetéssel megússza könnyelműségét. Más ellen­őrzések alkalmával ennél sok­kal rosszabb volt az arány. Csak nem ment ilyen gyorsan híre az akciónak a megyeszék­helyen? Az esti órákban kisebb cso­portokat alkotnak az egyenruhá­sok, így folytatják akkor már a teljes körű ellenőrzést. Néhány ezer forintot beszed­tek este hétig. Hiába, sok min­denen el lehet „csúszni”.... Mátételki András Ilyen akció még nem volt a városban: egyszerre tizenkét gépkocsivezetőt ellenőriztek Döbrönte Gábor szerint minden tizedik balesetet ittas vezető okozza Fotó: Korbély

Next