Viața Nouă, iulie-septembrie 1969 (Anul 25, nr. 7635-7713)

1969-09-11 / nr. 7697

-4 1 1 ANUL XXVI — Nr. 7697 Proletari din toate țările, unifica ITA 100 Organ al Comitetului județean Galați al P.C.R. și al Consiliului popular județean JOI 11 SEPTEMBRIE 1969 4 PAGINI — 30 BANI ■INI I'llTIllMINIIKaMBM—■BMW Adunarea generală a salariaților de la Șantierul 31 I.C.I.S.G. » ........................................................... „Fisuri mici" care pot provoca „goluri mari" in producție dacă nu sunt lichidate Sarcinile deosebit de importante care stau în fața colectivului de muncă al Șantierului din cadrul 31 montaj-instalații I.C.M.S.G., atît pentru perioada care a mai rămas pînă la finele anului, cit și pentru anul viitor, au fost abordate cu multă competență și responsabilitate în adunarea generală a salariaților, a cărei desfășurare lăsat să se înțeleagă că, deși a pe primele opt luni ale anului au fost obținute o serie de rezultate remarcabile în ceea ce privește creșterea ritmului de execuție și pe această bază, scurtarea termenului de punere în funcțiune a jurnalului nr. 2, totuși o altă serie de neajunsuri care au existat pe parcurs au avut influențe negative în privința obținerii unor rezultate superioare. Aceste neajunsuri, în marea lor majoritate, au fost subliniate cu claritate de către cei ce au luat parte la discuții, darea de seamă, sub aspect critic, al enunțării lipsurilor și a cauzelor care leau generat, a măsurilor ce trebuie întreprinse pentru lichidarea lor, fiind deficitară. Este un lucru cunoscut și un fapt meritoriu că Șantierul 31, întregul său colectiv de muncă, și-a adus o contribuție prețioasă la reducerea termenului de punere în funcțiune a jurnalului 2, la executarea unui volum important de lucrări de montaj și instalații la L.B.R. și L.B.C. Ceea ce a caracterizat însă discuțiile purtate de cei prezenți la dezbateri, a fost, nu înșiruirea rezultatelor obținute, a eforturilor depuse, ci tocmai a acelor lipsuri care mai domină activitatea diferitelor compartimente de muncă din șantier, a căilor și metodelor prin care acestea pot fi definitiv lichidate. Intr-un cuvînt s-a pus un mare accent pe acele „fisuri mici" care crează „goluri mari" în producția de montaj și instalații a șantierului. Astfel, participanții la discuții au arătat în cuvîntul lor, că s-au întîmpinat și continuă să se mai întîmpine încă greutăți în privința aprovizionării cu construcții metalice, cu scule și diferite aparate, greutăți care sînt generate de însăși modul defectuos în care-și desfășoară activitatea serviciul de resort din cadrul întreprinderii. De asemenea, vorbitorii au insistat asupra pierderilor de producție cauzate de folosirea incompletă a timpului de muncă, urmare directă a numărului mare de învoiri care se mai acordă și a absențelor nemotivate, care, dacă se vor menține în același ritm există certa posibilitate de a înregistra valori superioare anului precedent, periclitînd astfel realizarea optimă, conform angajamentelor asumate, a termenelor de punere în funcțiune la unele obiective și a executării în diferite stadii a lucrărilor la altele. Referindu-se la aceste probleme, la cauzele care le-au generat, inginerii Baltă, șeful lotului Constantin 311 și Dumitru Pop, șeful lotului 313 au propus conducerii șantierului, organizației de partid și sindicat, o serie de măsuri menite să lichideze această stare de lucruri ,să conducă la îmbunătățirea activității șantierului pe această linie. • „Bunăoară, au arătat cei doi vorbitori, creșterea responsabilității serviciului C.T.C. în recepționarea materialelor instalațiilor, și în aceeași măsisură a responsabilității personalului din sectorul de aprovizionare, care nu întotdeauna s-a îngrijit ca aceasta să se desfășoare în mod ritmic, în strînsă legătură cu graficele de montaj, reprezintă un factor determinant în îndeplinirea sarcinilor șantierului. Sînt de asemenea, cazuri cînd între loturi, între maiștri nu există o bună înțelegere și colaborare, o cooperare redă în producție, ceea perce împiedică fără îndoială, obținerea unor rezultate superioare". Ținînd cont că peste puțin timp furnalul 2 va intra în probe tehnologice și de aici apropierea datei punerii sale în funcțiune, o mare parte a discuțiilor a fost axată pe măsurile urgente ce trebuie întreprinse pentru reușita deplină a acestor probe, printre care și terminarea tuturor lucrărilor de pe platforma furnalului, deblocarea căilor de acces, depozitarea construcției metalice în funcție de ritmul de montaj, s-a arătat că pentru realizarea acestor probleme trebuie să existe o mai mare mobilizare a tuturor forțelor șantierului, o mai mare preocupare și răspundere în același timp. O altă parte a discuțiilor a GH. LUPORE (Continuare în pag. a Il-a) O V ú o A UN iV ü-iíSiTAE.A I ! JESCU* 1A$Í C/t/ti în 9 pag. a ll/-a ■ Convorbiri românovietnameze - încheierea vizitei președintelui Pompidou la Bonn - Rezultatele alegerilor parlamentare din Norvegia - Declarațiile premierului nord-irlandez - Rezoluțiile adoptate de reuniunea la nivel înalt a Organizației Unității Africa- Consfătuirile cadrelor didactice dezbateri creatoare in pragul noului an școlar Ieri, în opt centre din județul nostru (Galați, Tecuci, Tg. Bujor, Berești, Ghidigeni, Nicorești, Liești și Pechea) s-au desfășurat consfătuirile cadrelor didactice. La lucrările acestora au participat secretari și membri ai Biroului Comitetului județean de partid, vicepreședinți și membri ai Comitetului executiv al Consiliului popular județean, activiști de partid și de stat, ai organizațiilor obștești, cadre didactice din județul nostru. Consfătuirile au dezbătut sarcinile ce revin în acest an școlar cadrelor didactice, în lumina documentelor Congresului al X-lea al partidului. La Galați, o informare pe această temă a prezentat tov. Dumitru Șoitu, inspector școlar șef al Inspectoratului școlar județean. Materialele prezentate în ședințele plenare ale consfătuirilor și discuțiile ce au avut loc în secții au relevat, în primul rînd, succesele deosebite obținute pe multiple planuri de oamenii muncii din țara noastră, sub conducerea partidului, importanța deosebită pe care conducerea partidului și statului nostru s o acordă dezvoltării și modernizării învățămîntului de toate gradele, creșterii continue a rolului școlii românești în instruirea și educarea tineretului. Au fost evidențiate rezultatele bune obținute decadrele didactice din județul Galați, eforturile lor îndreptate spre înbunătățirea procesului instructiv-educativ, cît și lipsurile care mai persistă pe alocuri în activitatea desfășurată de unii învățători și profesori din școlile județului. Totodată s-au discutat probleme organizatorice legate de începerea anului școlar, realizîndu-se un util schimb de experiență în legătură cu activitatea viitoare de la catedră. în încheierea consfătuirii de la Galați, a luat cuvîntul tovarășul Gheorghe Baroga, secretar al Comitetului județean de partid, care după ce a transmis celor prezenți salutul Biroului Comitetului județean de partid, al Comitetului executiv al Consiliului popular județean a vorbit pe larg despre sarcinile deosebite ce revin cadrelor didactice în acest an școlar, în lumina directivelor celui de-al X-lea Congres al partidului. Trebuie avut în vedere — a spus vorbitorul — că învățămîntul nu are întotdeaunaeficiență imediată, nemijlocită, că actualii elevi se vor integra în viitor în producția socială , de aceea se impune ca nivelul de pregătire să depășească momentul și să urmeze îndeaproape dezvoltarea științei și tehnicii. Pentru realizarea acestui deziderat, esențiale sunt perfecționarea cadrelor didactice, împrospătarea permanentă a cunoștințelor lor, informarea largă cu tot ceea ce s-a creat nou în domeniul de specialitate și în cele adiacente, ridicarea calificării științifice, ideologice și pedagogice. In continuare au fost reliefate lipsurile care mai persistă în activitatea unor cadre didactice subliniind necesitatea ca acestea să fie grabnic înlăturate. Studierea atentă de către toate cadrele didactice a documentelor Congresului X-lea al partidului, aprofunat darea bogăției de idei novatoare, însușirea spiritului constructiv, realist al acestora și transpunerea lor în viață, cu simț de răspundere, în toate laturile activității școlare constituie o sarcină de mare răspundere, o datorie față de partid și popor, o obligație față de cei pe care îi instruim și educăm, o contribuție la eforturile întregii națiuni pentru făurirea unei societăți socialiste înaintate, a subliniat vorbitorul. După ce a precizat, sarcinile ce revin organizațiilor de partid și de tineret din școli, conducerilor de școli, Inspectoratului școlar județean în creșterea calitativă a muncii de instruire și educare a elevilor, vorbitorul a spus în încheiere : Exprimînd nețărmurita încredere în corpul nostru didactic, în toți slujitorii devotați și entuziaști ai școlii, în numele Biroului Comitetului județean de partid, al Comitetului executiv al Consiliului popular județean, vă urez dumneavoastră, tuturor profesorilor, învățătorilor și educatorilor din județul nostru noi și însemnate succese în activitatea nobilă pe care o reîncepeți peste cîteva zile. Turbina de 60 MW de la Centrala electrică și de termoficare Galați Foto : F. POFA Femeile pe deplin angajate în lupta pentru îndeplinirea sarcinilor trasate de Congresul al X-lea al partidului Insuflețitorul program al României socialiste adoptat de Congresul al X-lea al P.C.R. a dat un impuls nou, un spirit novator de dinamizînd pretutindeni muncă, gîndirea creatoare, mobilizînd noi resurse materiale și umane. Prevederile documentelor elaborate de înaltul forum al comuniștilor, ne dau tuturor imaginea luminoasă a societății socialiste, multilateral dezvoltată, sporind în conștiința fiecăruia îndemnuri noi spre o dăruire totală pentru îndeplinirea sarcinilor ce ne revin. Un profund ecou și sentimente de recunoștință stăruie și acum în conștiința și inimile femeilor din județul Galați, pentru cuvintele de înaltă apreciere adresate de secretarul general al partidului, tovarășul Nicolae Ceaușescu, la tribuna Congresului al X-lea, considerându-le pe femeile țării, o forță remarcabilă construcției socialismului, caare își aduce contribuția activă la dezvoltarea producției materiale, la creația spirituală, educarea tinerei generații, la progresul patriei. Este o apreciere care ne onorează și ne ridică la titlul de mare cinste de a fi părtașe la efortul creator, ne înnobilează întreaga muncă și ne face să ne integrăm mai puternic la activitatea poporului căruia îi aparținem. Sîntem conștiente, de marea semnificație pentru viața și activitatea noastră, în noua etapă de dezvoltare și perfecționare a activității sociale, în care ni se oferă și mai bune condiții pentru evoluția noastră profesională, social-politică, cetățenească, pentru viața de familie, pentru educația și viitorul luminos al familiei. Creșterea rolului organizațiilor de masă și obștești atrage după sine, în evoluția democrației socialiste, răspunderi noi comitetelor și comisiilor femeilor. Incadrîndu-ne în elanul muncii entuziaste al întregului popor, pentru înfăptuirea istoricelor hotărîri ale Congresului al X-lea cu deosebită responsabilitate înscriem pe agenda noastră de lucru obiective specifice muncii creatoare, în spiritul exigențelor și cerințelor ridicării calitative a contribuției muncitoarelor, inginerelor și tehnicienelor din întreprinderile județului Galați, la îndeplinirea și depășirea planului de producție, împreună cu Consiliul județean al sindicatelor ne propunem să organizăm acțiuni cultural-educative, de propagandă tehnică care să ducă la creșterea eficienței economice, pentru sporirea substanțială a aportului femeilor în rezolvarea competentă a sarcinilor de producție. Pentru femeile de la sate, Comitetul județean al femeilor va conlucra cu U.J.C.A.P. în scopul stimulării aportului cooperatoarelor la sporirea contribuției lor, la soluționarea tuturor problemelor legate de creșterea producției vegetale și animale, folosirea rațională a pămîntului, organizarea mai bună a muncii, îmbogățirea cunoștințelor agrozootehnice, întărirea simțului de răspundere față de muncă în C.A.P., păstrarea avutului obștesc. In acest sens, ne-am propus diferite acțiuni de generalizare a experienței pozitive a femeilor care muncesc în zootehnie, în cooperativele agricole de producție din Schela, Vînători și Indepen-ELEONORA MARCULESCU președinta Comitetului județean al femeilor Galați (Continuare în pag. a II-a) Furnalul de 1700 mc de la Combinatul siderurgic Galați. Se elaborează o nouă șarjă. Premieră la Teatrul de stat „ZILE FIERBINȚI" Teatrul de stat din Galati a prezentat recent in orasul Tg. Bujor premiera spectacolului „Zile fierbinți". „Zile fierbinți“ este un spectacol — alcătuit din două piese intr-un act: „Oameni sub cer de August" de Octav Măgureanu si „O călătorie întreruptă" de Al. Adrian. In rolurile principale apar: Ion Lemnaru, proaspăt absolvent al Institutului de teatru „I.L. Caragiale“ din București, care debutează la Galați, Florin Dumbravă, Lavinia Teculescu, Stela Popescu , Leonard Calea, Șerban Bogdan ș.a. Regia spectacolului aparține lui Lucian scenografia lui Temelie, Ovidiu Moșinschi. TOATE TORȚILE MOBILIZATE PENTRU REUȘITA «ffii AGRICOLE DE TOAMNĂ! O bună planificare a muncii asigură Executarea la timp și de calitate a tuturor lucrărilor Tovarășul Ion Negoiță, Erou al Muncii Socialiste, președinte al cooperativei agricole „11 Iunie" Pechea ne răspunde la trei întrebări, care vizează capacitatea de a te încadra în timpul optim al campaniei de toamnă, operativitatea, economia de timp și de forță de muncă.  Cooperativa agricolă de producție pe care o conduceți de 17 ani, este binecunoscută în județul nostru și în țară pentru rezultatele economice și organizarea gospodărească. Vă rugăm deci, să ne pundeți . Ce importanță răsacordă consiliul de conducere întocmirii planurilor operative de organizare a muncii și care sunt elementele, de care țineți seama în planificare ? Ca vechi lucrător al ogoarelor pot spune că întotdeauna, țăranul gospodar și-a avut calendarul său agricol, legi moștenite de a chibzui bine și cum să-și facă mai temeinic munca în primăveri și în toamne. Activitatea noastră în cooperativa agricolă urmează la modul mai amplu tradiția gospodărească din bătrîni. Bineînțeles, noi lucrăm la nivelul unei mari unități economice, care se profilează tot mai puternic pe metodele industrialagrare moderne. Consider că planificarea muncii este lucrul cel mai important. In planificare trebuie ai în vedere mai multe elesămente : să știi cînd trebuie făcută o muncă sau alta, să ții seama că începe recoltatul sau însilozatul, semănatul sau executarea ogoarelor de toamnă și altele. Cînd întocmim planurile de muncă avem mai întîi în față normele bine cunoscute, de timp și de producție ale omului, ale mașinilor și unei TUDOR MANTA (Continuare în pag. a II-a) La C. A. P. Blînzi au crescut prea mari buruienile neglijentei Campania de toamnă a intrat practic în drepturile sale. Ne-o spune forfota din curțile secțiilor de mecanizare, peria deasă și verde a culturilor de secară însămînțate nu demult, seriozitatea cu care se discută detaliat planul fiecărei acțiuni din campanie, recoltarea rapidă și pe suprafețe din ce în ce mai mari a florii-soarelui și a hibrizilor timpurii de porumb. Marți, însă, deși soarele a fost darnic și s-a putut lucra din plin în diferite puncte ale județului, aversele neglijenței au umbrit atmosfera de muncă existentă în majoritatea unităților. La C.A.P. Blînzi, de pildă, sunt cultivate cu porumb 876 ha din care cu hibrizi timpurii aproape 55 la sută. Cu toate acestea deși... „avem porumb ajuns la maturitate, bun de recoltat din grupa HD-208 la punctul Berciuanu și doi, nu ne-am apucat încă, căci se află departe de gospodărie“, ne declara președintele C.A.P. Blînzi — Gheorghe Stoica. Ne-am fi apucat noimai din timp dar ne încurcă inul. (Marți, din suprafața totală de 70 ha cultivată cu această plantă se recoltaseră doar 40 ha). La acestea se adaugă faptul că planul de însilozări 3 000 tone menit a fi realizat pînă la 15 septembrie 1969 este la ora actuală îndeplinit în proporție de (nu este absolut nici o greșală) 4,6 la sută (100 tone secară și 40 tone porumbi). De altfel situația gropilor pregătite pentru însilozări este sub orice critică. Cinci gropi (din zece aflate lîngă sediul C.A.P.-ului), cu o capacitate totală de aproximativ 000 tone sînt acoperite complet de buruieni și doar ușoare denivelări mai amintesc faptul că aici au existat „preocupări" pentru asigurarea hranei animalelor în timpul iernii. Doar una singură făcea muncii a șase oameni obiectul care reușiseră pînă marți la orele 14 să depoziteze pe fundul ei 40 tone coceni mai mult netocați. Modul cum se efectuează însilozatul este subliniat nedorit, o dată în plus, și de faptul că, în ziua de 8 septembrie nu s-a lucrat la cules porumb, iar în 9 septembrie operațiunea de recolta- HORAȚIU MAZILU (Continuare în pag. a II-a) Un cămin pentru nefamiliști cu 300 locuri Pe strada 13 Iunie, în peisajul din această parte a municipiului Galați, a apărut un bloc cu 8 nivele. Aici locuiesc constructori, montori, sudori și alți meseriași nefamiliști din Șantierul naval Galați. Căminul cuprinde 300 de locuri și este dotat cu camere speciale de serviciu. In aceste camere sunt instalate mese și mijloace pentru călcat îmbrăcămintea, surse de energie și căldură pentru pregătirea unor mici gustări. Prin confortul său, căminul este o realizare importantă pe linia ridicării nivelului de trai și creării de condițiuni tot mai bune pentru tinerii constructori de nave nefamiliști. Se dezvoltă și se modernizează unele întreprinderi gălățene relor și locurilor de muncă, aplicînd metode avansate de lucru, colectivul de la I.C.S.I.M Șantierul Galați a reușit să îndeplinească planul de producție pe primele 8 luni ale anului în proporție de 115 la sută, terminînd lucrările la hala de armare a Șantierului naval, montarea unui mare post de transformare și altele. pe Constructorii și montorii de acest șantier lucrează în prezent la executarea unor noi obiective. Este vorba de estacada bloc-secții și platforma casei de 20 000 de tone de la Șantierul naval și halele de acoperiri metalice și mecanică ușoară de la Uzina mecanică navală din Galați, obiective pe care colectivul de muncă de la I.C.S.I.M.. Șantierul Galați este hotărît să le dea în fode buna organizare a șantierosință înainte de termen. La Șantierul naval Galați au fost construite în ultimii ani numeroase hale, cheiuri de armare, cale de lansare pentru nave cu tonaj sporit. Macarale și puternice poduri rulante, mașini și utilaje au fost instalate și la Uzina mecanică navală. La construcția și modernizarea acestor mari întreprinderi gălățene o contribuție de seamă a adus-o colectivul de muncă de la întreprinderea de construcții speciale industriale și montaj — Șantierul Galați. In anii construcției socialiste, muncitorii, tehnicienii și ingineri de aici au realizat un volum de investiții in valoare de peste 500 milioane lei. Au fost montate printre altele peste plan circa 40 milioane tone mașini și utilaje, au fost bătuți peste 250 km fișe, piloți etc. Preocupîndu-se îndeaproape Un nou „Dialog al vîrstelor“ Concursurile cu public au intrat in tradiția manifestărilor cultural-artistice ale marilor întreprinderi de pe cuprinsul județului nostru. In ziua de 13 septembrie a. c., Comitetul sindicatului I.C.M.S.G. organizează un nou și interesant „Dialog al vîrstelor" Spectatorii vor avea posibilitatea să încurajeze interpreții preferați, potrivit cu tinerețea sau cu experiența lor, în cadrul următoarelor probe : soliști și soliste de muzică ușoară, soliști și soliste de muzică populară, soliști dansatori, soliști instrumentiști, interpreți de monoloage satirice. Vor concura pentru „tineri" participanți in vîrstă pînă la 25 de ani și pentru „vîrstnicii“ de la 35 de ani în sus. In sala „Vlahuță“ din Galați se vor acorda în final, premii câștigătorilor frumoase