Viața Nouă, aprilie-iunie 1970 (Anul 26, nr. 7867-7944)

1970-06-03 / nr. 7921

Organ al Comitetului județean Galați al P.C.R. și al Consiliului popular județean . m.tjmmUL-urniTmrn ir-rn-rrn —mmnTmmTrTmwn Tmrnm—rrrr— t ANUL XXVI - Nr. 7921 MIERCURI 3 IUNIE 1970 4 PAGINI - 30 BANI PUTERNIC STIMULENT PENTRU DEZVOLTAREA ZOOTEHNIEI, PENTRU ÎMBUNĂTĂȚIREA APROVIZIONĂRII POPULAȚIEI Recent dată publicității, Hotărîrea Comitetului Executiv al C.C. al P.C.R. și a guvernului privind îmbunătățirea prețurilor de cumpărare a animalelor și a produselor animaliere, precum și alte măsuri de dezvoltare a zootehniei constituie o dovadă elocventă și convingătoare a consecvenței cu care conducerea de partid și de stat a țării noastre își dovedește în fapt, preocuparea mereu vie pentru asigurarea unor condiții optime de dezvoltare a tuturor ramurilor economiei naționale. Determinată de necesitatea obiectivă a sporirii producției bunurilor de consum alimentare, necesitate impusă de creșterea tot mai accentuată a populației urbane și a salariului real al tuturor categoriilor de salariați, hotărîrea asigură, prin toate prevederile sale elementele de stimulare concretă și nemijlocită a țărănimii în vederea creșterii și ameliorării șeptelului, măririi producției animaliere și îmbunătățirii aprovizionării oamenilor muncii cu o gamă variată și mult solicitată de produse alimentare: carne și preparate de carne, lapte etc. Pornind de la faptul real, statistic demonstrat, al creșterii vertiginoase în anii ultimului acestor deceniu a consumului categorii de produse și de la perspectiva sporirii și mai accentuate a acestui consum în viitor — consecință firească a unei puteri de cumpărare din ce în ce mai înalte . Plenara din martie a.c. a C.C. al P.C.R. a adoptat Programul național de dezvoltare a zootehniei, ale cărui principale prevederi vizează dublarea producției și a fondului de stat la carne, lapte și ouă in perioada 1969—1975. Traducerea în viață într-un interval extrem de scurt, a acestui amplu program național de dezvoltare a zootehniei presupune nu numai concentrarea unui mare volum de investiții (de circa patru ori mai mult decit în perioada 1966— 1970) ci și folosirea mai eficientă a unor pîrghii economice de maximă importanță, printre care stimularea producătorilor deține un loc deosebit de important. In acest context, al necesităților economice obiective, cointeresarea producătorilor printr-un sistem de prețuri mai rațional fundamentat precum și printr-un întreg ansamblu de măsuri menit să faciliteze obținerea unei rentabilități sporite mai ales în creșterea bovinelor și a porcinelor, constituie premisa creșterii sistematice nu numai a veniturilor unităților agricole și ale fiecărui țăran în parte ci și a livrărilor către fondul de stat, factor de bază al sistemului nostru comercial și de aprovizionare. Pentru că, întreaga suită de măsuri specificată în hotărîre — majorări ale prețurilor de cumpărare, înlesniri la procurarea porumbului pentru cooperatorii și producătorii individuali, acordarea unor prime stimulatorii, scutiri de impozite etc. — nu va putea să prilejuiască decit o creștere și mai accentuată a șeptelului, a tuturor cantităților de produse contractate și livrate statului. Firesc și pe deplin echitabil, Hotărîrea prevede ca o parte din fondurile necesare pentru majorarea prețurilor de cumpărare și acordarea celorlalte stimulente să fie asigurate din vettitrile statului. In același timp însă o parte din aceste fonduri se vor acoperi și prin majorarea unor prețuri cu amănuntul la unele produse de origine animală, majorare care, nu va afecta însă ridicarea salariului real al oamenilor muncii, prevăzută pentru actualul cincinal. Impusă de considerentul, pe deplin justificat, de realizare a acestor măsuri stimulative fără o diminuare a eforturilor de investiții orien(Continuare în pag. a II-a). O măsură rațională, în folosul tuturor Am citit cu deosebită atenție Hotărîrea Comitetului cutiv al C.C. al P.C.R. și Exea Consiliului de Miniștri privind îmbunătățirea unor prețuri de cumpărare a animalelor și a produselor animaliere, pentru cointeresarea materială a producătorilor, în scopul dezvoltării sectorului zootehnic și am înțeles pe deplin politica înțeleaptă a partidului nostru pentru dezvoltarea armonioasă tuturor ramurilor economiei naaționale, pentru continua creștere a nivelului de trai al celor ce muncesc. Prin aplicarea prevederilor acestei hotărîri, piețele, magazinele vor fi mai bine aprovizionate. Mă alătur cu întreaga mea voință, sporindu-mi eforturile în procesul de producție, țelului nobil al Partidului Comunist Român de dezvoltare multilaterală a statului nostru socialist. Consider că contribuția bănească pe care ne-o aducem noi, cumpărătorii, la cointeresarea materială a țărănimii cooperatiste este neesențială față de cele 850 milioane lei de care vor beneficia producătorii prin unele înlesniri acordate de stat. In discuțiile pe care le-am purtat cu mulți dintre tovarășii mei de muncă, aceștia și-au exprimat profundul lor atașament față de partid, angajîndu-se să realizeze în mod exemplar sarcinile de plan angajamentele asumate în înși trecerea socialistă. CONSTANTIN MUNTEANU, dublător Laminorul de tablă Galați Vom suplimenta contractele încheiate cu statul pentru cooperativa noastră. Hotărîrea Comitetului Executiv al Comitetului Central al Partidului Comunist Român și a Consiliului de Miniștri al Republicii Socialiste România privind îmbunătățirea prețurilor de cumpărare a animalelor și produselor animaliere precum și alte măsuri de stimulare a dezvoltării zootehiei, constituie un puternic stimulent de îmbunătățire a activității în sectorul de creștere a animalelor. Prevederile acestui important document elaborat în condițiile cînd calamitățile naturale au adus pierderi grele agriculturii în general, vor contribui într-o măsură și mai mare la înfăptuirea programului național de dezvoltare a zootehniei și de creștere a producției animaliere adoptat de plenara C.C. al P.C.R. din martie a.c. Aceste măsuri au menirea de a determina o sporire continuă a cantităților de produse agroalimentare —■ îndeosebi de carne, lapte, ouă — în sortimente variate și de calitate superioară. Analizînd stadiul îndeplinirii contractelor încheiate cu statul pentru livrarea produselor zootehnice, precum și condițiile nou create prin adoptarea unor noi metode de îngrijire și furajare a animalelor, consiliul de conducere al cooperativei agricole Cer- VALENTIN GHINEA președintele C.A.P. Cerțești (Continuare în pag. a 11-a). în spirit de înaltă responsabilitate Măsurile prevăzute în Hotărîrea Comitetului Executiv al Comitetului Central al Partidului Comunist Român și a Consiliului de Miniștri al Republicii Socialiste România privind îmbunătățirea prețurilor de cumpărare a animalelor și produselor animaliere au avut și la Combinatul textil Galați, un puternic ecou, fiind întâmpinate cu sentimente de profundă înțelegere și adeziune. Ca ramură principală a agriculturii socialiste, zootehnia intră în rîndul preocupărilor deosebite ale conducerii superioare de partid și de stat. In discuțiile care au avut loc după ieșirea din schimb, în cadrul tuturor unităților, s-a subliniat că : creșterea continuă a populației țării, ridicarea nivelului de trai și a puterii de cumpărare a oamenilor muncii determină o sporire continuă a cerințelor de produse agroalimentare in sortimente variate și de o calitate superioară. — Știm prea bine, spunea tovarășa Sanda Panait de la țesătorie unitatea că oamenii muncii din agricultură, organele județene de partid și de stat se străduiesc să acorde cea mai mare atenție lucrărilor de refacere, de recuperare a pagubelor pricinuite economiei naționale. Socotim că actuala hotărîre partidului este luată într-un spirit de înaltă responsabilitate pentru a se elimina cît mai curînd deficiențele, pentru a face ca în sectorul zootehnic să se obțină succese deosebite. Șeful de schimb Costică Sulea sublinia faptul că majorarea prețurilor de cumpărare, la producători, la unele categorii de animale și la une V. CĂLIN (Continuare in pag. a II-a). La fondul de stat mai multe produse animaliere trate la 31 mai a.c. confirmă eficiența unor asemenea construcții de mari proporții. Față de plan, care prevedea o producție marfă de 23 833 kl lapte de vacă și 153 tone de carne, complexul a livrat la fondul centralizat al statului 24 178 kl lapte și 160 tone de carne, înscriindu-se cu cifre pozitive la toți indicatorii economici. Hotărîrea Comitetului Executiv al Comitetului Central al Partidului Comunist Român și a Consiliului de Miniștri al Republicii Socialiste România privind îmbunătățirea prețurilor de cumpărare a animalelor și produselor animaliere, precum și alte măsuri de stimulare a dezvoltării zootehniei, constituie un nou imbold în munca specialiștilor și muncitorilor din fermele noastre de animale. Sporirea prețurilor de cumpărare va aduce unității noastre importante venituri peste cele prevăzute inițial la începutul anului, ele contribuind creșterea rentabilității produstelor. Pentru a demonstra ce Ing. ALEXANDRU PASCARU directorul I.A.S. Bărboși (Continuare în pag. a II-a). Prin vastul program de dezvoltare a agriculturii, în unitatea noastră s-a construit modernul complex industrial de creștere a vacilor, care anul acesta trebuie să livreze statului peste 61500 hectolitri de lapte și 260 tone carne de taurine. Rezultatele înregis De la animalele proprietate personală - venituri suplimentare Faptul că recenta hotărîre cu privire la îmbunătățirea prețurilor de cumpărare animalelor și produselor aniamaliere stabilește măsuri concrete pentru fiecare categorie de producători, demonstrează că și nouă, țăranilor cooperatori ne revin, în gospodăriile personale, sarcini importante pentru creșterea producției animaliere și mai buna aprovizionare a populației. Ani de-a rîndul m-am numărat printre care au participat cooperatorii activi conform sarcinilor date de conducerea încredinpartidului ș— la asigurarea cu produse de origine animală a fondului pieții. Deși la începutul acestui an am contractat cu statul să livrez, de la vaca care o cresc, 600 litri lapte, citind hotărîrea publicată în ziarele din 1 iunie, am stabilit ca pînă la sfîrșitul anului să predau la centrul de industrializare 1000 litri lapte. In felul acesta voi obține cu aproape 150 lei mai mult decît aș fi primit în cazul cînd această cantitate se socotea după vechiul tarif. Dețin, de asemenea, în gos- IANCA MARIN, membru al C.A.P. Tulucești (Continuare în pag. a Il-a). I Pentru înlăturarea urmărilor inundațiilor, pentru întărirea economiei! Pe platforma C. S. G. După cinci luni de activitate, importante depășiri de plan Răspunzind prin fapte vibrantei chemări a partidului și statului nostru cu privire la sporirea producției în toate ramurile de activitate pentru refacerea cit mai rapidă a economiei naționale greu afectată de calamitățile provocate de inundații, siderurgiștii de pe platforma celei mai tinere cetăți a metalului din patria noastră, și-au înzecit în ultima perioadă eforturile și, in pofida unor greutăți întimpinate pe linia aprovizionării cu materii prime, raportează că sarcinile de pian pe primele cinci luni ale anului au fost îndeplinite și depășite, încadrîndu-se astfel in mobilizatoarele angajamente luate în cadrul întrecerii socialiste. Ajutați îndeaproape de organele și organizațiile de partid, muncitorii, inginerii, tehnicienii și specialiștii care-și desfășoară activitatea aici, prin folosirea ca randamnt sporit a capacităților de producție și a timpului de lucru, au realizat în perioada sus-amintită o producție globală și marfă peste prevederile planului, în valoare de 16 054 000 lei și respectiv 37 355 000 lei. In ceea ce privește realizările fizice, acestea sunt concretizate în obținerea următoarelor sporuri de producție : 23 925 tone aglomerat pentru furnale, 8 548 tone fontă, 10 136 tone oțel, 10 747 tone sloburi, 3 464 tone laminate finite și alte însemnate cantități de producție peste sarcinile de plan. Aceste rezultate de prestigiu obținute în perioada la care ne referim vin să confirme, odată în plus, hotărîrea nestrămutată a întregului colectiv de muncă de pe platforma Combinatului de a depune, în continuare, noi eforturi pentru îndeplinirea integrală a sarcinilor de plan și a angajamentelor luate, pentru a da economiei naționale cantități sporite de fontă, oțel și laminate, în conformitate cu cerințele actualei perioade de refacere cât mai grabnică a obiectivelor distruse de calamități. UN NOU ȘANTIER AL MUNCII ENTUZIASTE Refacerea instalațiilor de alimentare cu apă din sursă de adîncime In ziarul nostru de ieri, informam cititorii în legătură cu măsurile speciale luate de Biroul Comitetului județean de partid în vederea repunerii grabnice în funcțiune a instalațiilor de alimentare cu apă potabilă a municipiului Galați, din sursa de adîncime de la Vadul Roșea, ca o nouă dovadă a grijii ce se poartă oamenilor muncii, sănătății și condițiilor lor de viață. Făceam, totodată, precizarea că pe întregul parcurs, de la stația de pompare Fitești și pînă la punctele de captare din județul Vrancea colectivele însărcinate cu această lucrare de un deosebit interes social au început să acționeze în mod eficient. Raidul efectuat în cursul zilei de ieri, pe acest nou șantier al muncii entuziaste, plină de abnegație pe care oamenii o depun împotriva calamităților cauzate de inundațiile catastrofale, a confirmat din plin acest lucru. Punctul Șerbești, sediul uneia dintre cele mai importante instalații — stația de repompare. Urmele inundațiilor sunt evidente, par de domeniul arealului. La peste doi metri înălțime zidurile clădirii poartă pecetea apelor miloase care s-au revărsat din albia Siretului. In jurul împrejmuirii, apa continuă să băltească, vîntul mînînd valurile spre interiorul curții. Inginerul Mircea Goldemberg, inginer șef cu problemele de exploatare energetică la I.R.E. Galați, ne pune în cunoștință cu mersul lucrărilor. — 30 de salariați de-ai nostru și, alături de ei, 15 de la Șanterul Electromontaj, avîndu-i în frunte pe maiștri, Picioruș și Sorin Bondrea, Traian au reușit ca în numai două zile să aducă in stare de funcționare partea de 35 Kv a stației de transformare. Astăzi (N. R. ieri) la orele 19 putem furniza curent mecanismelor de pampare. A fost nevoie pentru aceasta de refacerea întreg instalații, spălarea aparatajelor, de montajul unor nocabluri de 6 Kv. Stația de repompare e un adevarat stup de albine. In jurul puternicelor și complexelor agregate tehnologice, ale instalațiilor de automatizare roiesc într-o ordine desăvîrștă, cu spor, echipele de instalatori și lăcătuși, de la I.C.G., cele de electricieni de la Combinatul siderurgic Galați. Nu mai puțin de 45 de instalatori de termoficare, ne precizează tovarășul Alexandru Vasiliu, directorul I.C.G., pe care-l găsim în halat de lucru, muncesc la curățirea instalațiilor, a subsolurilor stației melor de repompare și a sistede ventilație acoperită de micul enorm cărat de ape. Orice poate dăuna particulă de nisip bunei funcționări și din acest motiv se acordă o mare atenție pentru înlăturarea lor. O echipă de 6 electricieni de la I.G.L. a și executat revizia instalației de iluminat. Și aici, fruntașii, oamenii destoinici, cu un înalt spirit de abnegație își fac simțită prezența. Sunt cei conduși de teh GH. TEODORESCU (Continuare in pag. a ll-a) La Dunăre — nici o palmă de pămînt cedată apelor Digul de la Dunăre nu a cedat pînă acum nici o palmă de pămînt apelor. Fluviul crește sau staționează, undele sale încearcă să trecă sau coboară liniștite spre mare. Centura de siguranță a văii orașului însă, dă dovadă de o stabilitate și o rezistență constantă. Se cunoaște că s-a muncit temeinic, că fiecare metru de pămînt a fost transformat într-un bloc de duritatea granitului, că fiecare pilon a fost bătut cu grija constructorului care durează un edificiu trainic. Cîteva pichete de pază și supraveghere controlează disputa dintre dig și ape, au la îndemînă toate mijloacele pentru o intervenție promptă, pentru stăvilirea eventualelor infiltrații. Sunt salariați de la DRNF, Exportlemn, SNG etc, de la toate întreprinderile apărate de viiturile fluviului. In tronsonul al patrulea, în dreptul IAS Bădălan, oamenii, neîncrezători în masca liniștită a Dunării, continuau să supradimensioneze coronamentul digului, fortificîndu-l cu piatră și beton, punînd astfel în afara oricărui pericol întinsele și mănoasele terenuri agricole. Grija cu care este întreținut digul, seriozitatea celor care au fost desemnați să-l controleze, va face desigur imposibilă penetrația apelor. R. M. ILA PRUT Ofensivă viatului, a valurilor dezlănțuite Pe dig de luni seară cînd vîntul sufla cu o viteză de 7-12 km pe secundă și în rafale s-a impus o permanentă stare de alarmă. In noaptea de luni spre marți a fost mai multă mișcare de oameni și de utilaje. Supravegheat îndeaproape, digul a rezistat asaltului neîncetat al valurilor. Asta și datorită faptului că în zonele cele mai expuse, el a fost consolidat din vreme cu piatră. O dată cu zorile de ieri viteza vîntului a crescut și mai mult (10-12 msec). Munca continua insă cu mai multă intensitate. Localilizarea grabnică a infiltrațiilor (de la km 1+350, km 1+850, km 7+850 etc, etc) a întreținut o atmosferă de maximă încordare. 285 de autobasculante au cărat neîncetat pămînt pe toată lungimea digului. Acolo, in punctele critice munceau peste 1 200 de oameni. Digul urcă neîncetat. Sunt porțiuni unde s-a supraînălțat cu 50 cm pînă la un metru. Cota siguranței la care s-a ajuns a necesitat numai în perioada 22-31 mai a.c. excavarea, transportarea și compactarea pe dig a 28 750 mc de pămînt. Acum infiltrațiile, cit și fenomenul de încetinire a deversării impus de nivelul ridicat al Dunării rețin încă pe baricade atenția și impun eforturi înzecite din partea unui număr însemnat de oameni, antrenează un întreg arsenal de utilaje. Oră de oră, zi și noapte digul este cercetat metru cu metru pentru a se din vreme șuvoiul de stăvilia pe care încearcă să se strecoare. S-au creat posturi fixe de observație. De asemenea, se patrulează pe toată lungimea digului ; in zona a trei sectoare s-a asigurat iluminatul electric. Pe o porțiune din teritoriul cantonului nr. 8 apa s-a propagat mai serios, infiltrațiile menținindu-se cu toate eforturile depuse. Atunci, s-a apelat de urgență la ajutorul scafandrilor de la A.F.D.J. Galați. Ei au așezat pe taluzul interior foi de polietilenă. încă o dată drumul apei a fost oprit. Lupta continuă. Hotărîrea oamenilor este neclintită : nici un petec de pămînt cedat puhoaielor. Și pentru aceasta acționează ore în șir, uitind uneori și de cele 2-3 ore de somn pe noapte. Și cînd spunem aceasta ne gindim la muncitorii din echipele conduse de Vasile Banu, Toader Amorțiță și Anton Jalbă, la sutele de militari de sub comanda ofițerilor Constantin Cercelaru, Romulus Dorgoșan Teodor Vinț - alți cițiva dinșitre cei care de zile și nopți se află acolo la datorie infruntînd vicisitudinile naturii întru apărarea de inundații a peste 26 000 ha teren agricol. C. MIHĂILESCU La stația de repompare a apei din Șerbești, se lucrează intens pentru înlăturarea efectelor inundației. Foto : P. POPA (Continuare în pag. a II-a). ÎN AGRICULTURA JUDEȚULUI Măsuri de reinsămintare grabnică a suprafețelor calamitate în cursul lunii mai calamitățile naturale au afectat și unele zone din județul nostru provocînd distrugerea culturilor pe o suprafață ce cuprinde peste 14 000 hectare, în acestea adăugîndu-se și solele care din cauza băltirii nu s-au putut însămînța apei la timp. La chemarea Comitetului Central al Partidului Comunist Român, a Nicolae Ceaușescu, tovarășului personal, Biroul Comitetului județean de partid Galați , a stabilit un întreg complex de măsuri pentru lichidarea grabnică a consecințelor inundațiilor. Pe această linie se înscriu și acțiunile ce se întreprind în aceste zile, pe ogoare, în vederea identificării și reînsămînțării cu maximă operativitate a tuturor calamitate, atît în terenurilor unitățile agricole de stat cît și în cele cooperatiste. Astfel, în cursul zilei de 1 iunie specialiștii de la Direcția agricolă județeană și Inspectoratul județean al I.A.S. s-au deplasat în unitățile agricole ce dețin terenuri fundate, în vederea identifiicării lor, stabilirii plantelor ce vor fi reînsămînțate și fixării termenului de executare a lucrărilor.. O dată cu determinarea suprafețelor inundate, in fiecare cooperativă și întreprindere agricolă au fost nominalizate operațiunile ce trebuie executate într-un timp cît mai scurt — instalarea de agregate de pompare sau săparea de canale — pentru evacuarea apei de pe sosele băltite, specialiștii organelor agricole județene urmînd să sprijine permanent, pe teren, unitățile respective pînă la încheierea acțiunii. De asemenea, s-a stabilit ca în următoarele zile să se asigure toate cantitățile necesare de semințe ,pentru ca: Pe terenurile ce au fost inundate, reînsămînțarea culturilor de cimp (porumb, floarea, soarelui, fasole, plante furajere etc.) să se execute grabnic, la fel și la legume, lucrări care, în funcție de soiuri, să se termine pînă sfîrșitul lunii iulie. Concomitatent, prin acțiunea organizată și condusă de către Comitetul județean de partid au fost depistate unitățile care dețin cantități suplimentare de răsaduri — I.A.S.-urile Bădălan și Bărboși, C.A.P.-urile Tulucești, Șivița, Foltești — în scopul repartizării , în coperativele deficitarelor și ale căror grădini de legume, răsadnițe și sere înmulțitor au fost calamitate. Pentru executarea unor lucrări de bun nivel agroteh