Viața Nouă, iulie-septembrie 1970 (Anul 26, nr. 7945-8022)

1970-09-26 / nr. 8019

Profesari din toate țările,1uniti-vă 1 Organ al Comitetului județean Galați al P.C.R. și al Consiliului popular județean ANUL XXVII — Nr. 8019 SIMBATA 26 SEPTEMBRIE 1970 | 6 PAGINI — 30 BANI | ÎNCHEIEREA VIZITEI PREȘEDINTELUI CONSILIULUI DE STAT, NICOLAE CEAUȘESCU, ÎN AUSTRIA Sosirea la București Președintele Consiliului de Stat al Republicii Socialiste România, tovarășul Nicolae Ceaușescu, împreună cu soția, Elena Ceaușescu, s-au înapoiat vineri seara în Capitală, după vizita oficială făcută în Austria, la invitația președintelui federal Franz Jonas. Șeful statului român a fost însoțit de tovarășii Iosif Banc, vicepreședinte al Consiliului de Miniștri, Corneliu Mănescu, ministrul afacerilor externe, Cornel Burtică, ministrul comerțului exterior, de consilieri și experți. La aeroportul Băneasa, au venit în întjmpinare tovarășii Ion Gheorghe Maurer, Emil Bodnaraș, Paul Niculescu- Mizil, Gheorghe Pană, Gheorghe Rădulescu, Ilie Verdeț, Maxim Berghianu, Florian Dănălache, Emil Drăgănescu, Janos Fazekas, Dumitru Popescu, Leonte Răutu, Vasile Vîlcu, Ștefan Voitec, Miron Constantineșcu, Ion Ioniță, Vasile Patilineț, Ion Stănescu, precum și soțiile conducătorilor de partid și de stat, vicepreședinți ai Marii Adunări Naționale, ai Consiliului de Miniștri, membri ai CC al PCR, ai Consiliului de Stat și ai guvernului, conducători de instituții centrale și organizații obștești. Au fost prezenți Rudolf Bogner, însărcinat cu atacrn ad-interim al Austriei la București, membri ai Ambasadei Austriei, șefi ai misiunilor diplomatice acreditați în România și alți membri ai corpului diplomatic. La ora 19,20 avionul prezidențial a aterizat. Miile de bucureșteni, aflați la aeroport aclamă entuziast, fac o caldă manifestare de dragoste și înaltă prețuire șefului statului nostru. Conducătorii de partid și de stat veniți în întîmpinare se apropie de scara avionului, salută cu multă căldură pe tovarășul Nicolae Ceaușescu. Pionieri oferă flori președintelui Consiliului de Stat și soției sale. Răsună puternice urale, ovații, se scandează îndelung „Ceaușescu-PCR". Locuitorii Capitalei exprimă în acest fel satisfacția lor, a întregului nostru popor pentru rezultatele fructuoase ale vizitei făcute în Austria a șefului statului, vizită care a contribuit la întărirea și dezvoltarea multilatiala a relațiilor româno-austriece, la consolidarea păcii și colaborării în Europa. Ei exprimă mulțumiri președintelui Consiliului de Stat, pentru contribuția pe care personal o aduce la dezvoltarea prieteniei și colaborării dintre poporul român și toate popoarele lumii la instaurarea unui climat de pace și înțelegere internațională. In această atmosferă de viu și puternic entuziasm, tovarășul Nicolae Ceaușescu se îndreaptă spre mulțime, strînge prietenește mîinile întinse, răspunde aclamațiilor care nu contenesc. (Agerpres) Vineri dimineața a avut loc a doua rundă a convorbirilor oficiale dintre președintele Consiliului de Stat al Republicii Socialiste România, Nicolae Ceaușescu, și președintele federal al Austriei, Franz Jonas. A continuat schimbul de păreri asupra unor probleme ale situației internaționale, subliniindu-se dorința celor două țări de a conlucra și în viitor pentru statornicirea pe continentul european a unui climat de securitate, înțelegere și colaborare pașnică Cei doi președinți și-au exprimat satisfacția pentru evoluția favorabilă a relațiilor româno-austriece, apreciind că vizitele reciproce dintre conducerile de stat ale României și Austriei au contribuit la dezvoltarea legăturilor care unesc cele două țări. In cadrul convorbirilor au fost relevate perspectivele extinderii colaborării și cooperării multilaterale, fructuoase, dintre România și Austria, în acest sens fiind date indicații organelor de resort. Convorbirile s-au desfășurat într-o atmosferă cordială, de deplină înțelegere. In încheiere, a fost adoptat un comunicat comun cu privire la vizita președintelui Consiliului de Stat al Republicii Socialiste România în Austria. (Agerpres) Încheierea convorbirilor oficiale Plecarea din Viena După-amiază, președintele Consiliului de Stat al Republicii Socialiste România, Nicolae Ceaușescu, împreună cu soția sa, Elena Ceaușescu, și celelalte persoane oficiale din suita sa au plecat din Viena spre București. ...Marea poartă a Vienei, aeroportul Schwechat, de unde a decolat avionul prezidențial este sărbătorește împodobită cu drapelele naționale ale României și ale țării gazdă. Președintele Consiliului de Stat, Nicolae Ceaușescu, și soția sa sosesc la aeroport împreună,cu președinte!, Franz Jonas și soția sa. Cei doi președinți trec în revistă garda de onoare aliniată pe aeroport. Sunt intonate imnurile de stat ale celor două țări, în timp ce, în semn de omagiu, se trag 21 de salve. își Președintele Nicolae Ceaușescu ia apoi rămas bun de la celelalte personalități austriece venite pe aero Continuare în pag. a VI-a) COMUNICAT COMUN“ cu privire la vizita în Republica Austria a președintelui Consiliului de Stat al Republicii Socialiste România, Nicolae Ceaușescu (21—25 septembrie 1970) La invitația președintelui federal al Republicii Austria, președintele Consiliului de Stat al Republicii Socialiste România, Nicolae Ceaușescu, împreună cu soția, Elena Ceaușescu, a făcut o vizită oficială în Austria, între 21—25 septembrie 1970, ca răspuns la vizita în România a președintelui federal Franz Jonas. Președintele Consiliului de Stat și persoanele oficiale care l-au însoțit au vizitat Viena, capitala Austriei, Kaprun, Salzburg și Linz, întreprinderi industriale și instituții culturale din aceste localități. înalților oaspeți români li s-a făcut pretutindeni o primire cordială. Președintele Consiliului de Stat al Republicii Socialiste România și președintele Republicii Austria au purtat convorbiri la care au participat : Din partea română: Iosif Banc, vicepreședinte al Consiliului de Miniștri ; Corneliu Mănescu, ministrul afacerilor externe ; Cornel Burtică, ministrul comerțului exterior; Dumitru Atumitu, ambasador extraordinar și plenipotențiar al Republicii Socialiste România in Austria. Din partea austriacă : Bruno Kreisky, cancelar federal ; Rudolf Hauser, vicecancelar ; Rudolf Kirchschläger, ministrul afacerilor externe ; Josef Stamnbacher, ministrul comerțului, industriei și meșteșugurilor ; Hertha Firnberg, ministrul științei și cercetării ; Ernst Eugen Veselsky, secretar de stat în Cancelaria Federală ; Eduard Tschop, ambasador extraordinar și plenipotențiar al Republicii Austria în Republica Socialistă România. Convorbirile s-au desfășurat într-o atmosferă de prietenie și înțelegere reciprocă ce caracterizează relațiile intre cele două țări și au oferit prilejul efectuării unui larg schimb de păreri asupra raporturilor lor(Continuare în pag. a VI-a) UZITA U AGENȚIA uimțIMA PUNN ENERGIA ATIVCA Cuvîntarea tovarășului NICOLAE CEAUȘESCU Cea de-a cincea zi a vizitei în Austria a președintelui Nicolae Ceaușescu, a soției sale Elena Ceaușescu, și a persoanelor oficiale care-l însoțesc pe șeful statului român a început cu vizitarea Agenției Internaționale pentru Energia Atomică din capitala Austriei. Viena este sediul a două organizații specializate ale ONU : Agenția Internațională pentru Energia Atomică (AIEA) și Organizația Națiunilor Unite pentru Dezvoltare Industrială (ONUDI). Congress Centrum, o monumentală aripă a palatului Hofburg, găzduiește în aceste zile sesiunea anuală a Conferinței generale a AIEA. Frontispiciul palatului este cu steagurile țărilor împodobit pante. Astăzi, în mod partidldeosebit, intrarea la Congresszentrum este flancată de drapelul României, care flutură alături de drapelul Națiunilor Unite și de cel al Austriei în cinstea președintelui Consiliului de Stat al Republicii Socialiste România Nicolae Ceaușescu, oaspete de onoare al conferinței. AIEA are ca obiectiv esențial stimularea cooperării între state în diferite domenii folosirii energiei nucleare ale în scopuri pașnice, inițiind, pe baza unui program diversificat, acțiuni de colaborare între țările membre ale organizației, cu respectarea principiilor egalității și avantajului reciproc. AIEA încurajează formarea de cadre specializate, acordarea de asistență tehnică, prilejuiește schimburi utile de experiență și, prin centrul internațional de documentare, facilitează tuturor membrilor săi cunoaștere a ceea ce se realizează în domeniul , vast al cercetării și aplicării energiei nucleare în scopuri pașnice. In aceste eforturi, AIEA se bucură de sprijinul larg al Republicii Socialiste România, țara noastră acordind o deo(Continuare în pag. a VI-a.) Domnule președinte, Doamnelor și domnilor, inii este deosebit de plăcut să folosesc prilejul oferit de vizita oficială care o fac în Austria, pentru a saluta pe participanții la Conferința Generală a Agenției sale pentru Energia InternațiaAtomică. Conferința dumneavoastră, care reunește iluștri reprezentanți ai științei din peste 85 de țări membre ale Agenției, se înscrie ca un eveniment de seamă în viața internațională, polarizînd larg interesul și atenția opiniei publice mondiale. Importanța ei este determinată de faptul ca dezbate problemele unui compartiment esențial al științei contemporane, cu profunde implicații pentru progresul societății omenești, pentru pacea și securitatea popoarelor. Fizica nucleară, descifrarea tainelor atomului a deschis omenirii calea unor mari realizări în dezvoltarea forțelor de producție, în amplificarea și perfecționarea creației materiale și spirituale, în ridicarea nivelului de civilizație și bunăstare. In același timp, este cunoscut că fizica nucleară este aceea care a contribuit la realizarea celor mai teribile mijloace de distrugere — bomba atomică și cu hidrogen. Misiunea fundamentală pe care statele membre au încredintat-o Agenției sale pentru Energia InternațiaAtomică este tocmai aceea — stipulată expres în însuși statutul agenției — de a încuraja și facilita în lumea întreagă utilizarea în scopuri pașnice a energiei atomice. Știința nu se poate dezvolta, nu poate înflori decit în condiții de pace, intr-un climat de încredere și colaborare intre popoare. Oamenii de știință sunt, prin însăși natura activității lor, profund interesați ca atomul să servească păcii, viațai, să vegheze ca roadele creației lor să fie folosite pentru progresul și bunăstarea popoarelor. Este evident că dacă mijloacele materiale și uriașele fonduri absorbite în prezent de producerea armelor atomice și de cercetările pentru perfecționarea lor ar fi îndreptate spre realizarea, cu ajutorul energiei nucleare, a unor obiective pașnice, s-ar putea asigura un considerabil pas înainte în ameliorarea condițiilor de viață ale umanității. A împiedica transformarea acestei uriașe cuceriri a geniului uman în instrumentul unui dezastru al planetei noastre, a-i conferi în mod exclusiv menirea de generator al progresului și prosperității acesta este un măreț ideal — al epocii noastre, căruia toți oamenii de bine îi închină eforturile și energia lor. Acționînd în acest spirit, savanții și cercetătorii atomiști pot găsi limbajul comun care să le permită ca — indiferent de convingerile lor filozofice și politice, de apartenența la un sistem social-politic sau altul — să-și aducă, împreună, contribuția la promovarea țelurilor nobile pe care Agenția și le-a propus și care răspund dezideratelor întregii omeniri iubitoare de pace. România s-a pronunțat și se pronunță în mod consecvent în favoarea unor măsuri ferme de dezarmare generală, și îndeosebi de dezarmare nucleară, considered că singura modalitate de a elibera omenirea de coșmarul războiului nuclear este oprirea producției acestor arme, stocurilor existente, distrugerea interzicerea definitivă a folosirii energiei atomice în scopuri militare. Ca urmare a intrării în vigoare a Tratatului de neproliferare, Agenției Internaționale pentru Energia Atomică revine misiunea de a organiza și controlul asupra realizării prevederilor lui, în așa fel nicit să se împiedice proliferarea armelor nucleare și, în același timp, să se asigure tuturor statelor accesul liber la folosirea energiei nucleare în scopuri pașnice. Agenția Internațională pentru Energia Atomică poate contribui prin activitatea ei ca marile avantaje pe care le oferă aplicarea fizicii nucleare să intre cit mai larg în circuitul mondial de valori, să contribuie la înlăturarea subdezvoltării, la ridicarea nivelului de civilizație al tuturor popoarelor. O importanță deosebită are în acest sens activitatea Agenției pentru dezvoltarea cooperării pe planul cercetării și folosirii energiei nucleare în scopuri pașnice, pentru intensificarea schimbului de informații și de experiență, pentru sprijinirea eforturilor țărilor membre care luptă pentru recuperarea rămînerii în urmă în acest domeniu. Pe această cale, Agenția Internațională pentru Energia Atomică poate contribui din plin la destinderea internațională, la înontinuare în pag. a VI a l Cititi in pag. a ///-a ORIZONT CULTURAL Tovarășul Vasile Vîlcu a împlinit 60 de ani Comitetul Executiv al Comitetului Central al Partidului Comunist Român a adresat tovarășului Vasile Vîlcu, membru al Comitetului Executiv al C.C. al P.C.R., vicepreședinte al Consiliului de Stat al Republicii Socialiste România, cu prilejul împlinirii vârstei de 60 de ani, următoarea scrisoare : Dragă tovarășe Vîlcu. Cu prilejul împlinirii a 60 de ani de viață, Comitetul Executiv al Comitetului Central, al Partidului Comunist Român îți adresează calde felicitări, urări de sănătate și fericire ! Intrat din anii tinereții în rîndurile mișcării muncitorești, te-ai călit ca militant revoluționar al Partidului Comunist Român, ai participat cu neînfricare la luptele purtate de oamenii muncii împotriva exploatării și asupririi burghezo-moșierești, a fascismului și războiului hitlerist, pentru eliberarea patriei, îndeplinind cu spirit de abnegație și devotament sarcinile încredințate de partid. Se bucură de o binemeritată considerație activitatea desfășurată după 23 August 1944, în funcțiile de răspundere ce ți s-au încredințat, ca primsecretar al organizației regionale de partid Dobrogea, președinte al Uniunii Naționale a Cooperativelor Agricole de Producție, iar în prezent ca membru al Comitetului Executiv al Comitetului Central al Partidului Comunist Român și vicepreședinte al Consiliului de Stat al Republicii Socialiste România. Partidul nostru comunist promovează neabătut politica sa marxist-leninistă de edificare a orînduirii socialiste, de înălțare economică și socială a patriei, de înflorire multilaterală a națiunii noastre socialiste, de întărire a prieteniei și alianței cu țările socialiste, a colaborării cu celelalte state, a unității mișcării comuniste și muncitorești, a forțelor antiimperialiste. In înfăptuirea acestei politici aduci o valoroasă și apreciată contribuție. Activitatea îndelungată pe care ai desfășurat-o în mișcarea revoluționară, slujirea cu credință a intereselor clasei noastre muncitoare, ale poporului român, a cauzei socialismului și comunismului ți-au adus stima și prețuirea întregului partid, ale tuturor oamenilor muncii. La aniversarea zilei de naștere, îți dorim din toată inina. dragă tovarășe Vîlcu, ani mulți, putere de muncă și noi succese în activitatea rodnică pe care o desfășori ! COMITETUL EXECUTIV AL COMITETULUI CENTRAL AL PARTIDULUI COMUNIST ROMÂN LA TECUCI A fost pusă sub tensiune stația de 110 Kv Ieri, locuitorii municipiului Tecuci, au trăit un eveniment deosebit marcat de punerea sub tensiune a stației de 110 Kv destinată alimentării cu energie electrică a întreprinderilor industriale, a populației municipiului și a localităților limitrofe. Prin punerea in funcțiune a acestui important obiectiv, dotat cu instalații și aparataj de control de înaltă tehnicitate, se realizează o mai bună aprovizionare a acestei zone industriale a județului Galați, cu energia electrică necesară desfășurării normale a activității productive în toate unitățile și totodată, se materializează una din propunerile făcute de ei cu prilejul alegerilor de deputați în Marea Adunare Națională, care au avut loc anul trecut. La festivitatea prilejuită de darea în exploatare a acelti stații au participat tovarășii Constantin Dăscălescu, membrii ai C.C. al P.C.R., prim-secretar al Comitetului județean de partid Galați, președintele Consiliului popular județean, Traian Gătej, prim-secretar al Comitetului municipal de partid Tecuci, primarul municipiului, activiști de partid și de stat, conducători de întreprinderi și instituții, reprezentanți ai constructorului și beneficiarului, locuitori ai municipiului Tecuci. Apreciind această nouă realizare, care vine să întregească zestrea de obiective economice și industriale construite în ultimii ani, aici, tovarășul Constantin Dăscălescu, i-a felicitat călduros pe proiectanți, structori și pe beneficiar, conpe toți acei care au contribuit la construirea și darea în exploatare a acestui important obiectiv, urîndu-le noi succese la activitatea de viitor, noi realizări pe tărîmul construcției economice. ÎN PAGINA A ll-A Culesul viilor si vinificatia — In lucrări care se cer urgentate ! Sus) cupola parașutelor multicolore YR-ul e gata de zbor. S-a primit ordinul de misiune. Încă un control al parașutelor, încă o indicație și grupul celor 10 (fotografia de sus) - șapte băieți și trei fete - echipați in combinezoane ,de salt portocalii și albe se îndreaptă spre avion. Trec citeva secunde și... decolare de pe aerodromul Stației Aviasan din Galați. — Vreau vîntul... Vintul ?, repetă cu insistență instructorul Teodor Tănăsescu din partea Federației Române de Parașutism. - 6... 7 metri pe secundă, citește cineva pe anemometru. Rafale. Avionul s-a pierdut undeva in zare. Revine [UNK] Planează și deodată apar la 800 de metri trei ciuperci multicolore care cresc tot mai mari in vreme ce se apropie de sol. — Sint tetele auzim de undeva. Nu mai trebuie să avem nici o confirmare, atita timp cu atestarea sonoră vine tocmai de unde ne așteptam mai puțin, de sub cupolele parașutelor. Lala, cum te simți ? Instructorul „bruiază" răspunsul prin rodofon. Indicații precise sigure și scurte le intimpină pe fete — Lipește picioarele... lipește picioarele. Contactul cu pămintul. Instructorul n-are vreme decit pentru un „foarte bine copil" — pe care ni l-a mai repetat de citeva ori - căci alte trei parașute purtate de vînt coborau spre pămint Și in sfirșit, avionul mai trece o dată de data aceasta la 1000 metri. Se desprind patru băieți 10 secunde cădere liberă. Apoi deodată cerul se împodobește cu aceleași tloi multicolore. Avionul vine la aterizare și astfel o nouă lansare se încheia Șase echipaje efectuaseră de acum in ziua aceea 60 de salturi Și era de abia la amiază Din nou adunarea, fără parașute insă. Așa se obișnuiește, ca după fiecare lansare CORNEIU MIHAIESCU (Constnuate in pag a V-a| *