Viața Studențească, iulie-septembrie 1979 (Anul 24, nr. 25-30)

1979-07-25 / nr. 25-26

I Omul în patria lui Zilei de 23 August Omul, înțeleptul, statornic ca un copac uriaș In pădurea cu umbre și cu lumini. Vistește in timp cu toate ale sale o mie de rădăcini. Coroana rotundă e patria lui de urmași. Istoria în care există și de care depinde, E ca o răscolire de energii Victorioase. Omul, înțeleptul, cu truda lui zilnică susține istoria, îmbrățișat și hrănit de pămint. Fiecare răspunde și apără destinul copacului. Copacul întreg trăiește culoarea intens. Zorile îl întîmpină cu păsări albe. Amurgul îl înfășoară ca intr-un steag purpuriu. Patria lui rotundă trăiește Drumul pe verticală invincibil și viu. Darie ALEXANDRU LINIILE DE BORJĂ ALE VIITORULUI Dezbaterile inițiate pe marginea, recent publicatului proiect de Directive ale Congresului al XII-lea al Partidului Comunist Român cu privire la dezvoltarea economico-socială a României în cincinalul 1981—1985 și orientările de perspectivă până în 1990 au o semnificație deosebită. Ele sunt mărturia interesului manifestat de cele mai diferite categorii ale oamenilor muncii din patria noastră pentru modul in care, în înaltele foruri politice ale țării, este gîndită problematica dezvoltării, sunt gindite gamele complexe de situații cu care se confruntă actualmente construcția socialismului, sunt studiate și anticipate tendințele și orientările ce pot asigura organicitatea evoluției armonioase pe multiple planuri adusă de anii construcției socialiste, sunt trasate hotărit liniile de forță ale viitorului comunist al patriei. Dezbaterea acestor documente, elaborate și fundamentate sub directa Îndrumare a tovarășului Nicolae Ceaușescu, secretarul general al partidului — și adoptate de recenta Plenară comună a C.C. al P.C.R. și Consiliului Suprem al Dezvoltării Economice și Sociale a României — a relevat spiritul profund democratic ce animă viața societății noastre socialiste, fertilitatea și utilitatea practicii promovate de conducerea partidului de consultare a masei membrilor partidului ca și a maselor largi de oameni ai muncii asupra deciziilor ce privesc nemijlocit viața economică și socială a țării, la dezvoltarea căreia fiecare este chemat să își aducă contribuția specifică. Directivele Congresului al XII-lea al Partidului Comunist Român întruchipează voința de mai bine a tuturor acelora ce și-au făcut din munca lor nu numai un principiu, dar și o modalitate concretă de a contribui la edificarea prezentă și de perspectivă a patriei. Citit astfel, din perspectiva unei posibile contribuții creatoare a fiecăruia dintre noi la ceea ce ne-am obișnuit a defini — cu o expresie devenită doar aparent un loc comun, in realitate închizind in ea autea și autea semnificații — ca viitor luminos al țării, textul proiectului de Directive se prezintă ca un ansamblu coerent și bogat in idei, ca un tezaur prețios de sugestii și indicații, un veritabil îndreptar pentru o acțiune de edificare armonioasă și durabilă. Această durabilitate izvorăște dintr-un accentuat spirit de continuitate ce marchează fiecare capitol, fiecare frază aproape. România, care actualmente oferă tabloul unei societăți strîns unite, clocotind de energie și elan revoluționar, se prefigurează ca o comunitate în profundă mișcare, un univers unde înnoirea își lasă o amprentă durabilă asupra oamenilor și lucrurilor. Este suficient să facem în acest sens o comparație între analiza realizărilor prevederilor planului cincinal 1976—1980 și sarcinile de bază ale dezvoltării economico-sociale în cincinalul 1981—1985. Inspirate de Programul partidului de edificare a societății socialiste multilateral dezvoltate și înaintarea țării spre comunism, obiectivele fundamentale ale ambelor cincinale, ca și ale orientărilor de perspectivă pînă în 1990, situează in centrul atenției lor dezvoltarea în ritm susținut a țării în condițiile revoluției tehnicoștiințifice contemporane, trecerea la o nouă calitate a activității economico-sociale pe baza acumulărilor cantitative ale precedentelor etape ale construcției socialiste, ridicarea pe o treaptă tot mai înaltă a bunăstării materiale și gradului de cultură și civilizație a întregului popor, întărirea independenței și suveranității patriei socialiste. Este semnificativ faptul că efortul de asigurare a unor ritmuri susținute de dezvoltare în sectoare cheie ale economiei naționale se vor conjuga tot mai strîns cu tendința de reducere a cheltuielilor de producție și, pe un plan mai general, de rentabilizare susținută a producției. Din imaginea complexă pe care, prin intermediul proiectului Directivelor, ne-o putem forma asupra felului în care se vor Grigore ARBORE (Continuare în pag. 3) In paginile 2-3, dezbaterea Proiectului de Directive ale Congresului al Xll-lea și a Proiectului Programului-directivă de cercetare științifică, dezvoltare tehnologică și de introducere a progresului tehnic în perioada 1981-1990 și direcțiile principale pînă în anul 2000. PROLETARI DIN TOATE JARILI, UNITI-VAI • Dialectica devenirii noastre [pag. 4-5] • Tineri scriitori în amfiteatrele muncii [pag. 6] • Tînăra generație sub steagul luptei antifasciste [pag. 7] • Monumentele anilor libertății noastre [pag. 8-9] Elena Greculesi — „Republica“ (ulei pe pînză , din Expoziția republicană de pictură și sculptură deschisă în cadrul celei de a V-a ediții a Festivalului național „Cîntarea României“). In acest număr, mai puteți citi: 9 VARA STUDENȚEASCĂ - reportaje, știri, note, interviuri despre sfîrșitul sesiunii, practică, lucrări de diplomă, repartizare, admitere, muncă patriotică, vacanță (pag. 11 — 12-13) ; UNIVERSIADA ’79 — o prezentare a lotului sportivilor noștri care ne vor reprezenta în Mexic (pag. 14) ; CAMPIONATUL DE FOTBAL (mai reconfortant ca de obicei)... văzut de cronicarii săi - umor nepătimaș făcut după texte foarte pătimașe (pag. 15)