Világ Ifjúsága, 1976 (30. évfolyam, 1-12. szám)

1976 / 5. szám

11 KÉRDÉS-11 VÁLASZ NEMZEDÉKÜNKRŐL Rendszeresen járok diszkós helyekre meg­figyelőbe, mégis előfordul, hogy egy-egy új divatötletet tizenkét éves lányomon fe­­cepzek fal. — Van-e valami különbség a magyar fia­talok és a külföldiek divatja között? — Öltözködésben semmi. Csupán a lá­nyaink festetlenebbek, mint a külföldiek, akik erősen kifestik arcukat, szájukat, sze­müket. Szerintem szebb a természetesség. Miért nincs manapság annyi csillag a magyar labdarúgás egén, mint régen? Rá­kosi Gyulától, a Ferencváros egykori já­tékosától, a magyar ifjúsági labdarúgó­válogatott jelenlegi kapitányától kaptunk feleletet. — Annyi más területe van ma az életnek, ami csábítja, vonzza a fiatalokat. Például a zene és a tánc. Mindenük megvan, na­gyobb jólétben élnek, mint mi, vagy az elődeink. Az életben nem szokták meg, hogy keserves munkával jussanak előbb­re. Ugyanakkor elriasztja őket, hogy az élsportban egyre nőnek a követelmények: amikor én fociztam, heti négy edzés ele­gendő volt, ma a napi egy-két edzés a normális, s ráadásul a sportot is jóval fia­­talabban kell elkezdeni. Lassan úgy tűnik, UUA IONT A SIH CSftUIG? hogy csak az aszkéta típusok tudnak iga­zán kimagasló eredményt elérni a sport­pályákon. — Akadnak-e ilyenek? — Sokan „másodállásban”, hobby­ként akarnak sportolni, s csupán addig, amíg az kellemes nekik. Tíz közül jó, ha egy akad, aki fanatikus, hajt az eredményért, s az olimpiai vagy világbajnoki cím lelke­síti. A többieket is vonzza a lehetőség, de elriasztja az egyre növekvő követelmény.­­ Végül is nem olyan nagy baj, ha valaki csak saját szórakozására, egészsége érde­kében sportol, s inkább a sportot hanya­golja el, mint életének megalapozását, a tanulást. — Valóban, de nem szabad figyelmen kí­vül hagyni, hogy a kettőt egyszerre is le­het nagyon jól csinálni. Soroljam a sport doktorait? Fenyvesi, Pataki, Lévai, Ka­­muti, Szívós, Konrád, Török Feri... Nem látják tisztán a fiatalok, hogy a sportpá­lyafutás befejezésekor a pályán szerzett minősítést nem lehet átmenteni a munka­helyre, s ebből nagyon sok probléma adó­dik. Aki nem készült fel kellően az életre, annak a sportban szerzett babérjait ugyan­csak megtépázzák a csalódások, a kudarc. Ebben igen nagy a sportvezetők feladata és felelőssége: tisztelni kell azt, aki szív­­vel-lélekkel sportolni akar, de ösztönözni kell, hogy tanuljon is. — Mások-e a mad sportoló fiatalok, mint az egy-két generációval korábbiak? — Érzékenyebbek és műveltebbek, jobban igénylik a megértést. Hozzám nem szólt senki, ha napokig búvalbélelt voltam, ma egy edzőnek a gyerekek „lelkével” is tö­rődnie kell. * VAN HOGY NINCS HUMORUK? Árkus József, a Ludas Matyi főszerkesz­tője: — Most már nyugodtan bevallhatom, vi­lágéletemben arra a kérdésre vártam, hogy véleményem szerint van-e a fiatalok­nak humora. A nagy álmok szerencsére olykor valóra válnak, végre megkérdezték. Igaz, jobb lett volna, ha korábban érkezik a kérdés, amikor még magam is fiatalnak számítottam, de így legalább tárgyilago­san, a személyes elfogultság vádja nélkül válaszolhatok. Tehát, lássuk csak. Az a véleményem, hogy a mai fiataloknak kivételes humorérzékük van. Valamint az a véleményem, hogy a mai fiataloknak annyi humorérzékük sincs, mint egy piros szemű házinyúlnak. Továbbá az a véleményem, hogy az öre­gek vicces emberek. Meg az is a vélemé­nyem, hogy az öregek nem értik a viccet. Mielőtt teljesen belezavarodnék, gyorsan abbahagyom ezt a kategorikus k­ijelentge­­tést, illetőleg általánosítást, amely előtt — lelkiismeretes ember lévén — egyéni köz­vélemény-kutatást folytattam. A reprezen­tatív felmérés célja eredetileg annak vizs­gálata volt, hogy miképpen reagálnak a fiatalok az úgynevezett alapviccre. Ez így szól: a kínai gyűlés szónoka arról beszél, hogy az életszínvonal szüntelenül emelke­dik, ma már mindenki hozzájuthat a leg­különbözőbb fogyasztási cikkekhez, az em­berek jól tápláltak és jól öltözöttek. Nagy taps, a szónok lejön az emelvényről, és ki­felé menet észrevesz egy férfit, akinek csak az egyik lábán van cipő. Megtorpan és résztvevően kérdi: „Mi történt, elvesz­tette?” Mire az csillogó szemmel: „De­hogy, találtam!” Ezt a viccet elmondtam egy tizenhét éves fiatalembernek, aki nevetett rajta. Követ­kezésképpen: a­ fiúknak van humora! Nem sokkal később elmeséltem egy tizennyolc esztendős lánynak, aki fagyosan végig­mért, mondván, hogy ez ócska trükk az ismerkedéshez, szűnjék meg. Következés­képpen a lányoknak nincs humora. Har­madszorra egy húszéves mérnökhallgató­nak adtam elő a viccet, aki figyelmesen végighallgatott, majd így szólt: „Nagyon érdekes, de kétséges, hogy hiteles-e a tör­ténet. Nemrég azt olvastam ugyanis, hogy a kínai helyzet áttekinthetetlen, az onnan érkező híreket fenntartással kell fogadni.” Azóta is töprengek, hogy ennek a fiatal­embernek voltaképpen van-e humora vagy sem. Az ellentmondó tapasztalatokból, amelyek további részletezését engedelmükkel mel­lőzöm, mindenesetre nem lettem okosabb. Illetőleg hajlok afelé, hogy a humor iránti fogékonyság aligha tekinthető életkori sa­játosságnak. Ismertem apró gyermekeket, akik akkor sem nevették el magukat, ha csiklandozták őket. Viszont gyakran ta­lálkozom öregekkel, akik a legenyhébb él­celődésen is úgy nevetnek, mintha csiklan­doznák őket. Eszerint vannak koraöreg fia­talok és öregifjú öregek. Ám kétségtelen, hogy ugyanakkor vannak fiatalos fiatalok és sótlan öregek is. Ezzel már megint eljutottam a belezavaro­­dás határáig, tehát illő volna végre valami értelmeset is mondani. Nos, az a vélemé­nyem, hogy kétfajta ember van. Az egyik, akinek van humorérzéke, a másik, akinek nincs. És a vicc az, hogy a humorérzéket nem lehet tanulni. Vagy van, vagy nincs. Ezzel szemben bizonyos körülmények kö­zött el lehet veszíteni, de ez sem a korral, hanem inkább a beosztással függ össze. Mielőtt bárki félreértene, hozzáteszem, nem a magas beosztású vezetőkre célzok, hanem a saját esetemre. Amióta ugyanis vicclapszerkesztő lettem, mind gyakrab­ban hallom vissza, hogy elvesztettem a hu­morérzékemet. Pedig én nem is vagyok magas beosztású vezető. * RÁKOSI GYULA: Tisztelni kell azt, aki szívvedésekkel sportolni akar, de ösztönözni kell, hogy tanuljon is ARKUS JÓZSEF: És a vicc az, hogy a humorérzéket nem lehet tanulni .

Next