Világ Ifjúsága, 1981 (35. évfolyam, 1-12. szám)

1981 / 7. szám

Jim Steenwood, a New York-i zenei szaklap, a New Musical Express mun­katársa fene ideges lett. 1974 forró nyarán már harmadszor buzgólkodott íróasztala körül egy férfi, hogy rásózza barátnője fo­tóit. A szerkesztő végül is kifakadt: „Hagyjon már békén ezekkel a fényké­pekkel — pattogott — ugyan ki kíváncsi egy ilyen kültelki Monroe-ra?!” Aztán eltelt öt esztendő. A kültelki Monroe - Debo­rah (Debbie Harry -, a Blondie együttes sztárja időközben a világ legke­resettebb popénekesnője lett, az erőszakos fotós­­ Chris Stein — pedig a nagy csillag menedzsere, és változatlanul a barátja. TÚLKÍNÁLAT SZŐKÉKBŐL________ Chris Stein nélkül egyéb­ként elképzelhetetlen lett volna a Blondie betörése - New Yorkban annyi volt a rockegyüttes, mint sajtban a lyuk. Chris jól tudta, hogy csak az vághat az él­re, aki félreismerhetetlen márkajelzéssel „védi" ma­gát és produkcióit. A sző­kék Marilyn Monroe óta egyfolytában menő cikk­nek számítottak a poppia­con, de egyúttal túlkínálat is volt belőlük. Debbie csupa nőből álló csapata, a Stillettoes mindig is csak előegyüttesnek számított. Azért aztán Chris 1974-ben merész hadműveletbe kez­dett, összehozta a Blondie együttest, az irodahelyisé­gek és a katonai kantinok falát pedig elárasztotta Debbie-poszterekkel: mély dekoltázs, erotikusan csü­csörített ajkak, a mini alól pimaszul kikandikáló­kihívó harisnyatartó­­­s közben (Marilyn Monroe­val ellentétben) a rideg, tartózkodó, cool sex jelzé­seként a jelszófelirat: „El a kezekkel ..." A poszterek rövid idő alatt kapósak lettek, de az együttesnek 1979-ig kellett várnia az átütő nemzetkö­zi sikerre, amelyet a Heart of Glass hozott meg. Az ezt követő lemezek, az Eat to the Beat (1980) és az Autoamerican (1981) már automatikusan robbantot­tak, a Blondie-koncertek és -turnék jegyei már elő­vételben elkeltek és Deb­bie-posztereinek a fekete­piacon is felment az árfo­lyamuk. Egyébként a Blondie együttes további öt tagja a közönség és a sajtó szá­mára nem más, mint egy rocksztár háttere, akiknek megadatott a szerencse, hogy a csodás szőkét kí­sérhessék. A jó harmincas popcsillag különben New Jersey egyik elővárosában nőtt fel. Fo­gadott gyerek volt, és „pót­mamájára" már 13 évesen „ráhozta a szívbajt" — fes­tette a haját és igyekezett minden valamirevaló srác fejét elcsavarni. Aztán már ez a játék sem volt elég neki: 16 évesen „élesben" is kipróbálta a szerelmet. „Nem bírtam ki tovább” - nyilatkozta. Aztán 17 éves korában New Yorkba repült, hogy közelebbről is megismerje a könnyűzenei élet rejtelmeit. Ez úgy zaj­lott, hogy a Max's Kansas City nevű klubban, amely egyúttal a drogkereskede­lem egyik kiszolgálóboltja is volt, könnyűnek nevez­hető ruhában felszolgált, és más szolgálatokat is tett a törzsvendégeknek - köztük Andy Warholnak, Brian Ferrynek és Jimi Hendrixnek is. Közben maga is a heroin rabja lett, majd — mivel „kábítószerszámlái" meg­lehetősen magasra rúgtak - Hollywoodba ment egy öregecske, de tehetős „vén kecske oldalkocsijaként". Amikor pedig elege volt az öregúr többnyire balsike­rű közeledéseiből, fogta magát, és visszatért New Yorkba. Itt is változatlanul abból élt, amivel a terem­tés folytán rendelkezett. „Dirty Harry” (így hívták akkortájt ismerősei) meg­lehetősen zilált életet élt. CHRIS CSODÁT TESZ A változás akkor követke­zett be, amikor a hetvenes évek elején megismerke­dett Chris Steinnel. „Talán giccsesnek hangzik — nyi­latkozta Debbie —, de csak Chris oldalán ismer­tem meg, mi a szere­lem ..." Leszokott a kábí­tószerről is, és repülét iszik a legszívesebben. „Ez legalább jót tesz make-up gyötörte bőrömnek.” Muzsikája a punk és a diszkó ugyancsak piacké­pes keveréke, ahogy a hamburgi Stern magazin minősíti - inkább művi, mint művészi zene. Hangja tiszta, hűvös és érzelem­­mentes. A nő, aki hajdan odaadás nélkül adta oda magát, most a zenében dalol érzésekről érzések nélkül. A rock jégcsapasz­­szonya, a punk Greta Gar­bója - írták róla a szakér­tők. Ám paradox módon éppen megközelíthetetlensége te­szi olyannyira kívánatossá, főként a pubertáskorú if­jak körében. A valóság egy kis kaland vagy játék egy­­egy környékbeli lánnyal. Az álom: Debbie Harry, a csodák asszonya. Akire elég ha csak rágondol az ember, s már izzad a te­nyere. De várj csak, Deb­bie, várj csak, leszek még én is erős és nagyle­gény ... Debbie egyébként nem tűr meg maga mellett más istennőt a színpadon. Nemrég még előzenekará­­tól, a The Rezillostól is megvált, mivel a bandá­ban egy lány is domborí­tott. Pillanatnyilag pedig Debbie az egyetlen nő a rockolümposz istenkorá­ban. És neki még ez sem elég. Chris Steinnel együtt most egy film producersé­­gébe is belevágtak, s a filmen maga Debbie ját­szaná a főszerepet. Mick Jaggerrel és Carlo Ponti­val is tárgyal különféle forgatókönyvekről.­­ „Pedig - mondta nemrég az álmélkodó újságíróknak - én voltaképpen háziasz­­szony lennék a legszíve­sebben. És gyerekeket is szeretnék, mielőtt még nem késő . .." Nos, egyvalami van, ami bizonyosnak tűnik. Debbie — aki olyan, mintha Ma­rilyn Monroe testvére len­ne, s már-már olyan híres is, mint maga Marilyn - aligha végzi majd úgy, mint a másik szőkeség. A Marilyn-szőke Debbie nem belecsöppent a show vilá­gába, ott „nevelkedett" kegyetlen perifériáin, a show-biznisz cápáinak a közelében. S talán már maga is egy kicsit a cá­pák egyike. 39 Blondie — Debbie Debbie Harry egy partin nyelvet ölt a fotósra. „El a kezekkel.. Jerry Hall, Mick Jagger kedvese jót nevet a tréfán

Next