Világ, 1842. január-december (1-105. szám)

1842-09-17 / 75. szám

FESTE A, ISIS._____ Megjelenik e politikai, tudományos és művészeti lap minden héten kétszer: Szerdán és Szombaton. Hivatalos tudósításokon kívül, Hirlője közül min­den hirdetményt, egy ötös­ szelet sorától három krajczárért pengő pénzben. Nem­ rendes levelezők kéretnek az Intézethez bérmentesen küldeni közléseiket.VILÁG SZOMBAT, September 1*. Előfizethetni helyben a szerkesztő-hivatalban [Sebestyén-utcza 288. sz. alatt, földszint], félévre postán 6, különben 5 ezüst forinttal; az or­szágban minden — azon kívül csak a bécsi cs. kir. fő­­­postahivatalnál Bécsben. Minden közlés „a Világ szerkesztő-hivatalának“ czím alatt kéretik beküldetni. T­a v­­­a 1­y in. Magyarország és Erdély. (Előléptetés, k­ine­v­ez­ések. Halálozás. — Türelmetlenség.­­ Hivatalos tudósítások a nemzeti színház igazgatása iránt. — Fővárosi hírek. Tudósítások: Baranya, Mar­maros, Zemplény és Zágráb megyék köz­gyűlésiről.—Pozsonyi tűzvész. — Gróf Zichy Domonkos veszprémi megyés püspök beigtatási ünnepe. — Magyar partvidék. (A fiumei kapitányi megbizottság munkálkodásinak eredménye (foly­tatás).— Czáfolat Egerből. —A marhadögrül törvényhozási tekin­tetben. (folytatás.) — Hírlapi kalászok. Külföld. N­a­gy­b­r­i­t­a­n­n­i­a. (A gyárvidékekeni lázongás csi­­lapszik. Sturge József a qnacker, ugyan ennek elnöklete alatt char­tista-gyűlés. Uj csendzavarás Stafffordshireben. A királyné Edin­­burgba megérkezik.) — Francziaország. (Nemours­ég nép­szerűsége körüli fáradozások. Minisztertanács Eu várában. Vám­­szövetségi érzések. Carmenin Madridba hivatik. Számtalan farkas. Algíri hírek, had­mozgalmak, utak.) Belgium. (Brü­sseli népün­nepély.) Dánország (Lehmann nyilatkozata a képviselet fölött.) Németország. (Baden-badeni fürdő. Kölni ünnepély; a főegy­­ház alapköve letétetik.) T­ör­ö­k­o­rszág. (Persa ügy. Izzet enge­dékenysége; a bolgár keresztyének reményei.) Szerbia (Zen­­dületi mozgalmak jelei.) Északamerika Vegyes közlések. TÁRCZA. Az első magyar iparmű—kiállítás Pesten 1842ben (Vége.)­— Sc­had­el né mint Fid­el i­m Wiesbadenben (kritikai vázlat). Hivatalos jelentések és magán-hirdetések. Gabon­ár. Pénzkelet. Dunavízállás. Magyarország és Erdély. A cs. apóst. kir. Fölsége báró Mednyánszky Alajost a magy. kir. udv. Kamara elnökévé, gróf Al­m­á­s­i Móricz pesti váltó-törvényszéki elnököt pedig a m.k.udv. Kamara alelnökévé­, egyszersmind valóságos belső titkos tanácsossá méltóztatott legkegyelmesebben kinevezni. Bi­ring­er Sándor, budai főpostahivatali gyakornok a budai fő­kocsiposta-expeditióhoz második ideigleni já­­rulnokká neveztetett ki. Az esztergomi érsek és Magyarország prímása , her­­czegsége Nádasdy Leopold grófot, Komárommegye örökös főispánját, a nm. Hétszemélyis­ tábla ülnökét és Vajka­­szék nádorává méltóztatott kegyelmesen kinevezni. A nm. magyar kir. udv. kamra a megüresült njbud­ai erdész hivatalra Schreiner Mihály diósgyőri alerdészt alkalmazta. A lubodinai kamarai sebész, Zankó József, f. évi augusztus hó 21 -én meghalt. Fáji Fáy Ferencz, debreczeni váltótörvényszéki ül­nök, Perbenye helységében (Zemplényben) munkás élete 63­. évében meghalt. Benne a fejdelem hű alattvalót, a hon pedig erényes polgárt vesztett. Béke poraira! A VII­ÁG TÁRCKÁJA. Az első magyar iparmükiállitás! Festen . 18 48ben. (Vége.) Ezen első magyar iparmükiállitás, melly ez év­ben Pesten létesült, nem mutatja ugyan még azon ered­ményt, mellyet egy országtól, minő kedves hazánk, várni le­hetne, minek egyik fő oka az, hogy az egész intézkedés két rövid hónap alatt mintegy rögtönözve volt; több ágaiból a misiparnak és kézi dolgozatoknak mutatványt sem lát­tunk, de mégis mindenesetre figyelmet érdemel, annál inkább, mivel azon kevés közt, a­mi van, meglepő tárgyakra, meglepő szépséggel és csínnal dolgozottakra akadtunk. A beküldött tárgyak száma 200ra megy. Az elrende­zés csinos, de sokkal czélszerűbbnek gondolnék a jegy­zék­könyvecskében i­s a teremek sora szerint rendezni a tárgyak számsorát, mint úgy a­hogy van, összevissza minden látszólagos rend nélkül, és legfelebb a szerint, a mint beküldettek. Mert ki a kiállítás teremeit látogatja, azt sokkal kevésbbé érdekli, ki mit küldött be előbb, mert hiszen ez úgy sem érdeme a beküldőnek, mint az, hogy mi fi­gyelmét magára vonó,rögtön mégis nézhesse készítője nevét. Feltűnőbbeknek ezeket találtuk: sziksó, a kerek­egyházi soda gyárból; fejér és sárga selyem, több beküldőtől; aranyzott és ezüstözött fekete kőedény a batizi gyárból (Erdélyben); papírpéldányok a fiumei és slabocsi gyárakból; Vass Imre fátlan téglafedél mintája; Zanggtól Eperjesen egy háromkerekű loco­­motiv mintája; arany­zott üvegek Pichler loson­­czi gyárából; Csáforti Tót Terézia szám szerint 30ra menő legkülönneműbb hölgyi munka díszpéldányai; vas­­öntvények Rusznyáról; iratmásoló gép Andrássy Károly gróf oláhpataki vashámorából; Szíj Sámuel pesti erőmű­vész kilencz rendbeli gyártmányai, mint: maláta­zúzó gép, szecskametsző, tengerimorzsoló, festék­dörzsölő gép ’sat.; Dessewffy Sámuel gróf fintal bőrgyárából különféle bőrök; hydrostati­­cus tanuló lámpa ’s egyéb készítmények, Morgen­­th­aler pesti bádogostul; magyarbunda, Biske, pesti szűcstől; fahíd vasutakhoz, szegek és horgok nélkül,— egy másik, csap nélkül,— mindkettő amerikai mód sze­rint: Zojcsák, pesti asztalostól; porczellán edény a pápai és herendi gyárakból; fénymázos bőr, Wit­­kowszkytól; csülleng indigo Szebényi rosnyói che­­micustól; posztóneműek a gácsi gyárból és a kassai szegények házából; sakkjátékok Mayer és Neumann pesti esztergályosoktól; Schönborn gróf munkácsi vasgyá­rából vasöntvények; gőzgép főzés, mosás ’s egyéb használatra, Schuhmantól; szabad kézzel készített 110г 12 ft. brillant bill­i­kom a Losoncz melletti üveggyárból, mellyet már a művészeti kiállításban is láttunk ; igen szép asztalos művek, bútorok, Steindl, Coffin és Tre­­schertől; zongorák, Swab, Pachl, és Seilertől; szár­­gubna Malatinskytól Miskólczon, mellynek alig akadand vevője, annyira tulterhelt czifra; — könyvkötő mun­kák Kammerlohr és Haenszlertől; csigagép, melly 65 f. erővel 130 m. nyomást tesz; Kempf Annától Budán: vi­rágbokor 50 virágból, igen gyönyörű; és még szá­mos más tárgy, miket mind elősorolni a hely szűke tiltja. Legyen elég még emlitni a faművek közöl egy mozaikot 62 féle magyarhoni fából, Hanky Mihálytól; — a varro­­mányok közöl Hebert Engelbert belföldi kelmékből készített öltönyeit, — ’s Grund Antal varrásnélküli ame­rikai mód szerint csinált lábbelijeit, Korch Péter pesti bársonygyártmányait. Láttunk jeles mutatványokat kötél­verő munkákból, vászonnemüekből, czukorból, szappanból, dohányból is ’s a mechanikai művek közt jeles órákat is. Länderer és Heckenast könyvnyomó intézete is adott sze­reo­l­a­p és congrevlapokat és nyomatokat, mellyek igen csinosak; de a kiállítás lajstroma, melly szinte az ő nyomdájokban készült, csakugyan nem alkal­mas műipari példányként díszelgni, — mert némelly nevek­etannyira elferditvék a két külön, magyar és német nyom­tatványokban, hogy nem tudni, mellyiknek higyünk. Csak néhányat idézek mutatványul: magyarul: Korch, né­metül Koch (?); m. Hiesling, n. Kiessling (?); m. Vi­rág Ferencz, n.Klag Franz (?); m. Turowszky, n. Turowsky (?); Ta­m­ber­g­er és Fanber­­g­e­r (?); F­r­e­i­e­r és Troyer (?); Weither és Wer Hier (?) és a többi. A közönség élénk részvétet tanúsít ez új intézet iránt sűrű látogatás és figyelmes szemlélés által, naponkint 5—600 ember, sőt több is, va­sárnapokon ezeren felül is, jelenik meg. Emmerling ---— Pest, September 17-én 1842. Türelmetlenség. Különös jelenet az emberiség történetrajzában , hogy az értelemfejlődés minden korszaka türelmetlen­séget idézett elő. A fölületesen gondolkozó könnyen azt vélhetné, hogy a türelmetlenség eredeti bűne az embernek’s elválaszthatlan szövetségese a művelődés­nek. Nincs nemzet, mellynek évrajzai a türelmetlenség példájit nem mutatnák; nincs ember, ki türelmetlen­séget nem gyakorlott, vagy nem szenvedett. Sem hit, sem tudomány, sem művészet nem óhaták meg tőle a nemzeteket; sőt épen ezek látszanak azt előidézni; de valóban csak látszanak, mert az igaz hit, benső vallásosság, alapos tudomány, kiképzett művészet nem szülő oka, hanem irtó eszköze a türelmetlenségnek; és a türelmetlen ember nem lehet igazán vallásos, nem alapos tudományi­, nem művészileg képzett. Alig hi­szem, hogy találkozzék, ki ennek ellen mondjon. — Vagy a kereszténység, mohamedanismus, Protestan­tismus, absolutismus, republicanisms, kantismus, he­­gelismus, részint fegyver-, részint tollharczait fogja-e idézni valaki, hogy hit és tudomány embereit mutasson föl, kiknek példája ellenkező véleményt igazol ? De ott, hol észnek kell birószékbe ülnie, hogy az örök­igazság törvényei szerint elvek fölött ítéljen,a mérlegbe nem jő az egyéni tekintély, mellyet férfin önnön kor­társai előtt vívott ki magának, ’s az ész nem hagyja magát megvesztegettetni, hogy hamis ítéletet mond­jon. — És ha kérdeném most már: áll-e az örökigaz­ság törvényei szerint az elv, hogy minden ember sza­badon gondolkozhatik ’s alakíthat magának véleményt és meggyőződést? Kétségkívül igenlő válaszra számol­hatnék. ’S ha kérdeném tovább: váljon ez elv szerint cselekedtek-e azok, kik hitben, tudományban, poli­tikában ’stb. saját egyéni véleményöket vagy meggyő­­ződésöket másokra erőszakolni törekedtek, ’s az azt el nem fogadók ellen síkra szálltak, sőt üldözőikké let­tek? bizonyosan tagadó feleletet kapnék; mert hisz világos, hogy ezek a véleményszabadságot akarák el­­tapodni ’s szellemi zsarnokságot gyakorolni azokon, kiknek szintúgy azért adott isten észt, hogy gondol­kozzanak, mint nekik, ’s kik ennek szabad használa­tára szintúgy jogosítva valának, mint a felsőbbséget követelők. Kétségtelen, hogy a türelmetlenség mindig zsarnoki hatalmat gyakorol ,s embertársát nemcsak gyámoltja­ hanem rabszolgájaként járszalagon vezeti. Ennélfogva mintegy rejtélylyé válik ama tény, mellyet pedig mindennapi tapasztalás bizonyít, hogy épen azok valának az emberiség legszentebb jogainak tettleges eltapodói, kiknek fölvilágosodás és emberi jogegyenlőség hangzott szüntelen ajkaikon; ’s hogy találkozának min­dig ollyanok, kik a cselekményekre nem ügyelve, a tanok csillogó álfényétül megvakitottan, szellemzsarno­kaikat bálványozni készek valának. ’S e rejtély nem csupán a múlt idők tulajdona. Mindennap találkozunk ma is a türelmetlenség hatalombitorló férfiaival, ’s lát­juk, mikép szabad hitet, szabad gondolkozást, sza­bad szólást, szabad sajtót, szabad földet, szabad pol­gári befolyást, és isten tudja még milly szabadságo­kat követelve nem annyira maguk mint embertársaik számára, ugyanezen embertársaiktól önmaguk elvei, tanjai és hatalma ellenében vak hitet, iskolagyermeki gondolatfüggést és szolgai alárendeltséget kívánnak. Az olvasó érteni fogja kétségkívül, hogy itt korunknak csupán politikusait érintem, őket, kik erőnek erejével népboldogító szerepet vállaltak, ’s akarja vagy nem a­­ szegény halandó, kiemelik őt a polgári társasélet jelen viszonyaiból és keble boldogságát önmagok után mér­ve (Lásd P. H. 166. sz. 548. lap 1­ső hasábját­ magokkal viszik a politikai cselekvőség mezejére, a jog­egyen­lőség országába ’s a theoriák boldogító valhallajába, a képzelet tündérországába, hogy ott az emberi anyag­­köntösbül kivetkeztetve,alkotmányuk varázsfáján termett aranyalmával ’s a szabadság örökcsörgedezésü forrá­sának nektárával elégítsék ki a földiekkel elégületle­s nekké tett polgárok ábrándos vágyait, ok gyűlölik a gyámságot, mellyet a társadalmi szerkezet ’s a törvé­nyek ótalmazó karja nyújt, és gyűlölésére ingerüli azokat (L. P.H. 165.sz. Iso h.­ kik saját bizonyításuk szerint is (L. P. N­. 166. sz. 3. hasáb.­ „politikai kép­zettség“ díjával vannak, kiknek tehát, ismét saját el­ismerések szerint „politikai nevelést“ kell adni. Gyö­nyörű ellenmondásocska ismét a P. N­. non plus ultra logicájából! Nevelés kell! politikai nevelés, de gyám­ság,­ politikai gyámság, nem! Ok igen jól ismerjük mi e gyámság­ elleni ragdalkozást. Legfőbb jelleme ez a túlzó liberalizmus vezérbajnokinak. Ne hagyjátok ma­gatokat vezetni, igy szólnak ők, tegyetek öntetszés­­tek, önbelátástok szerint, a­­mit más nyújt, az szap­panbuborék. Játéknak szép, de gyermeknek való, vagy ha több, mint az, úgy gyámi kegy, de kinek gyámja van, az még kiskorú.“ Ilogy illy szavak izgató hatá­sukat el nem veszthetik (’s fájdalom, el sem is vesz­tették, tudni fogja, ki az emberismeret nagytudomá­­nyának csak küszöbét lépte is át. Hisz a gyermeknek is roszúl esik,ha gyermekségét gúnyolod, vagy élet­lenebbül bánál vele, mint értelemfejlettsége szerint magát érdemesnek tartja. Hisz ő is mindent együtt akar tenni a nagy emberrel, ’s ifjú éveinek zsenge ürö­mit számtalanszor megkeseríti a gondolat, hogy ő még sohá nem fog egyenlő lenni a fölserdültekkel, és so­káig nélkülöznie kell azon élvezeteket, azon szabad­ságokat, mellyeket a férfiak által naponkint gyakorol­tatni lát. ’S az okos apa mégsem enged több szabad­ságot fiának, mint mennyi kora ’s tehetséges fejlett­ségével arányban áll; nem enged, mert szereti őt, — mert javát akarja. De ti előttetek gyűlöletes szó a gyámság ! Ti szabad kényt engednétek a fiúnak, hogy tetszése szerint tomboljon vagy káromkodjék! ’S fáj­dalom nagyon is érezhetővé kezd lenni a társasélet minden viszonyaiban az éretleneknek beavatkozása olly ügyekbe , hol csak a „senile consilium“ tapasztalati bölcsesége szabhatja ki biztosan a teendők sorát. Min­den kornak van istene! mond a költő. Minden kornak van munkapályája, mondom én! Ha erős, hatal­mas nemzetet akartok nevelni, eszközöljétek, hogy minden kor híven szem előtt tartsa munkapályáját. Ha akartok elégedett, békés hazapolgárokat bírni a nem­zetben, óvakodjatok vágyaikat elérhetlenek után izgat­ni, óvakodjatok elhurczolni az ösvényrül, mellyre keb­lének vonzalma ’s lelkének tehetségei összehangzólag lépteték. Ne akarjatok mindenkiből választópolgárt, me­gyei szónokot, országgyűlési követet ’stb képezni. Nemcsak e néhány út szerzi meg a kebel boldogságát; nemcsak e néhány ösvény az, mellyen haladva becsü­letes férfiú’s lelkes hazapolgár nevezetére érdemesül­hetni, nemcsak ezen módok által használhatni ember­társának ’s nemzetének. De feledém ismét, hogy ti mindig magatok után mértek másokat! Bennetek köz­pontosul minden érzelem, minden akarat, minden tu­domány. ’S ezért ti nem tűrtök más érzeményt, más akaratot, más tudományt, mint melly a tietekkel azo-

Next