Világ, 1914. január (5. évfolyam, 1-27. szám)

1914-01-30 / 26. szám

Péntek T­UDOMÁNY IRODALOM. Vitaest a szabadgondolkodóknál A Társadalomtudományi Társaság nagytermé­ben, azon a helyen, ahol a felvilágosodás, a radi­kális közvélemény tudós szószólói szokták beszé­deiket megértő hallgatóságukhoz intézni, ma este az ellentábor, a klerikalizmus szólalt meg, egy világi kongreganista, az „Urak kongregációidnak“ magát m­eggnevezni nem akaró vezető totgja szemé-­ lyében. Erre a rendkívüli alkalomra­­még­ a szokott­­nál is nagyobb közönség gyűlt egybe, s az első padsorokat az előadó társai, a kongreganisták fogl­a­ák el. A kongregatista előadó azzal kezdette előadását, hogy a tudomány nevében jött az ellen­táborba,­ mint hajdan Dániel próféta az oroszlán­­barlangba és a tudomány nevében kér meghall­gatást. Régi frázisok, ősidők óta megrögzött kleri­kális rögeszmék, megcáfolt érvek sorozatai hang­zottak el s az előadó állandóan azt igyekezett bizonyítani hogy meddig terjed a tudomány. Ennek dokumentálására kémiai, fizikai, anatómiai hasonlatok sorozata után, miközben Haeckel tan­­tételeit „találgató fantazmagóriáknak“ nevezte s általunk mindeddig nem ismert magyar kitűnősé­gek ,,tekintélyére“ alapozta egész következtetését, eljutott arra a konklúzióra, amelyre már évezredek óta eljutottak volt az eleai filozófusok. Még Zénón szavaival fejezte ki az előadó azt is, hogy nincsen­­ tudásunk, a valóságot mi meg nem ismerhetjük, sőt még arról sem szólhatunk, hogy tudjuk, hogy semmit sem tudunk. Utalt a kongregációk „áldá­sos“ működésére és a tudomány nevében fejezte be előadását, melyet hosszú vita követett. Bármily furcsa kitételek voltak is a kongregá­ciós előadó „tudományos“ előadásában, a szabad­ gondolkodók meghallgatták, vendégük volt és ők nem sértették meg a vendégjogot. A két órás elő­adást­ figyelemmel hallgatták, még csak ellent­mondó közbeszólások sem akasztották meg a fejte­getéseket, s az előadás simán folyt le. Az „Urak kongregációjának“ önkéntes előadója pedig sokkal tehetségesebb, értelmesebb és kevésbé sötét fel­fogású szónoknak bizonyult, mint a Jézus Szent Szíve templomának ünnepelt „szabadgondolkodó“ előadója, Martinovich páter . . . A hosszú előadást követő vita során elsőnek dr. Detre László egyetemi tanár szólalt fel. Helyte­lenítette az előadás ciánét, mert az előadó volta­képpen nem azzal foglalkozott, ami előadásának címe volt, hogy „mi a tudomány és mit tud a tudomány“, hanem csupán a tudomány határait körvonalazta. Az istenség fogalmának megoldása és e probléma felfogása kinek kinek magánügye, de tudományos meggyőződéssel lehet istenbe vetett hit. Hivatkozik Pasteur-re, a legnagyobb biológusra, kinek elmélkedései már a tudományos divináció határán vannak és Pasteur mégis vallásos volt. A tudomány véges voltának konzekvenciáját nem lehet átvinni más térre, de főleg a kutatás terére nem. Mert a szabadgondolkodás a szabad kutatás természetes következménye. Erdős Viktor tanár szerint az istenségre vonat­kozó pozitívumunk nincsen. Annak, hogy a szabad­­gondolkodók a kongregációt támadják, nemcsak a tudományos álláspont az oka. Sokkal fontosabb a dogmatizmus, a kritikát nem tűrés ellen irá­nyuló támadás. Dr. Lóránt Jenő szerint az előadó tévedett, amikor a természettudományos felfogást azono­sította az egyes tudósok egyéni felfogásával. Haeckel és társainak felfogását a tudományi sokkal inkább kritizálta és helytelenítette, mint az előadó maga. Végül dr. Polányi Károly reflektált az elő­adásra. Hosszabban fejtette ki a szabadgondolko­­dók és a klerikálisok évezredes ellentétét. Maga helyett két filozófust, az atheista-gyűlölő Pascalt és Kantot szólaltatta meg, végül arra az ered­ményre jutott, hogy a mai vita nem dönthető el, mert meg sem­ fogalmazható. A vallást pedig nem jó bántani, mert ha elemezni kezdjük , az egész épület rombadől. ■ () Szénáé Pál előadása: A Társadalomtudo­­mányi Társaság a polgári törvénykönyv tervezeté­nek szociálpolitikai jelentőségéről előadás-sorozatot rendez, melynek első előadását a Társaság helyi­ségében (VI., Anker-köz 2. II. műl.) január 30.-án, pénteken este fél hét órakor dr. Szende Pál tartja VILÁG 1911. Január 30. 13 meg „Társadalmi haladás és visszamaradás a pol­gári törvénykönyv, tervezetében“ címmel. Vendége­ket szívesen látnak. FŐVÁROS Az elöljárók elöljárója Az idén lesz harmincöt esztendeje, hogy Man­ual Sándor, az V. kerület elöljárója, a fővárost szol­gálja. Harmincöt esztendei szolgálat után az új nyugdíjtörvény értelmében Hanvai Sándornak joga lenne nyugalomba vonulnia. Hanvai Sándor azon­ban hivatalnoki pályája alatt olyan értékes és sok­irányú munkásságot fejtett ki, hogy ezt a munkás­ságát a főváros nem­ nélkülözheti, azért — mint értesülünk — Bárczy István polgármester azt fogja javasolni a közgyűlésnek: kérjék meg Hanvai Sán­dort, hogy maradjon meg továbbra is a főváros szolgál­ataiban. Hanvai Sándor tehát továbbra is a főváros szolgálatában marad. Megválik ugyan az ötödik kerületi elöljáróság vezetői állásától, mert a polgármester Hanvai Sándor tehetségét és tapasz­talatait a főváros számára más irányban akarja értékesíteni. Arról van szó, hogy Hanvai Sándort a polgármester kodifikáló munkálatokkal fogja meg­bízni. Ezenkívül Hanvai megtartja az elöljárók értekezletében viselt elnöki állását s egyúttal őt fogja megbízni a polgármester a kerületi elöljárók és elöljáróságok működésének ellenőrzésével. Erre a fontos és felelősségteljes állásra keresve sem találhattak volna alkalmasabb embert a városhá­zán Hanvai Sándornál, aki húsz esztendő óta, szó­val az elöljárói intézmény megszületése óta elöl­járó. Ezalatt a hosszú idő alatt az elöljárói intéz­ményt igazán magas nívóra emelte. Érezte, hogy a városi adminisztrációnak milyen fontos szerve az elöljáróság, mely a szegény és legszegényebb lakos­ság ügyes-bajos ügyeit intézi. A paragrafusok és tilalmak erdejében annyiszor eltéved ez a szegény és legszegényebb ember. Azért nem elég, hogy az elöljáró csak a törvényt, csak a paragrafusokat is­merje, amelyek alapján ítél. Az elöljárónak ember­­nek kell lennie, nemcsak hivatalnoknak, embernek kell lennie, akinek szíve van. És Hanvai Sándor nemcsak értékes és kitűnő tisztviselő, hanem talpig ember is. Egész sereg humanitárius egyesületnek és intézménynek ő megalapítója és vezetője. Egyéni szeretetreméltóságával, tudásával kivívta a polgár­ság elismerését és ragaszkodását minden téren és most, amikor Bárczy István az elöljáróságok ellen­őrzésével akarja megbízni Hanvai Sándort, a pol­gármester még intenzívebbé akarja tenni a kerületi elöljáróságok működését. Szükség van erre az ellenőrzésre különben is, mert a viszonyok egyre nagyobbá növelik az elöljáróságok hatáskörét. Min­den elöljáró valósággal kis polgármester a maga kerületében, és a központi igazgatóság annyira el van árasztva munkával, hogy alig telik rá ideje, hogy a kerületi „kis polgármestereket“ ellenőrizze. Pedig bizony ezekre az elöljáróságokra olykor ugyancsak ráfér az ellenőrzés, mert nem minden kerületnek egy Hanvai Sándor az elöljárója. — Az alpolgármester helyettesítése. A helyet­tes polgármester Búzáti Károly tanácsost az alpol­gármester szabadságának tartamára az alpolgár­mesteri teendők elvégzésével és az egyik tanácsi csoportba tartozó ügyosztályok felülvizsgálatával megbízta.­­ Üzemi alkalmazottak nyugkére. A törvény­hatósági bizottság legközelebbi közgyűlésén Szigeti János bizottsági tag indítványt fog benyújtani, a­melyben azt kéri, hogy a közgyűlés utasítsa a ta­nácsot oly szabályrendelet kidolgozására és előter­­­­jesztésére, amelynek értelmében a Budapest székes­­f­­ővárosnak és a főváros üzemeinek szolgálatában­­ álló, állandó jellegű, évi fizetéssel nem bíró alkal­­­mazottak részére az illetők, és a székesfőváros­­ hozzájárulásával nyugbérintézetet létesítsenek. Az intézet révén bizonyos tagsági idő után és szolgá­­latképtelenség esetére az alkalmazónak, elhalálo­zásuk esetére pedig hozzátartozóik évi nyugdíjban vagy nyugbérben részesülnek. •1. Autotaxik éjjel. Az Automobil­ Közlekedési Vállalat újabban éjjeli garázst rendezett be a ta­­­­nács felhívására, a Mozsár­ utcai telepen. A garázs-­­ ban egész éjjel, telefonhívásra is, kapható kocsi. A telefonszám 99—­02. K­ÖZOKTATÁS Állami óvónők Kinevezések és áthelyezések Az állami tanítói kinevezések és áthelyezések után, ma az óvónők kinevezését és áthelyezését közli a hivatalos lap. Ebben a hivatalos közle­ményben az a meglepő, hogy kevés óvónőt nevezett ki a közoktatásügyi miniszter. Ezért tesszük mi szóvá a megjelent kinevezési közleményt és r­ámu­tatunk arra, hogy Magyarországon az oktatásügy­nek ez a legalsó, de azért nem kevésbbé fontos fo­kozata: a kisdednevelésügy alig mutat fejlődést. Maga az állam nem jár elöl jó példával, nem mutat valami nagyobb hajlandóságot arra, hogy minél több új állami óvodát létesítsen, emellett hallgatólag tűri, hogy az amúgy is fölös számban lévő óvóképzők mellett újabb és újabb felekezeti óvóképzők létesüljenek. A közoktatásügyi miniszté­riumban halomszámra hevernek okleveles óvónők kérvényei, akik állásokra pályáznak és százával évek óta hiába várakoznak. Megtörtént, hogy egyik audiencián, a miniszter nevében az államtitkár a nála selez­k­ező óvónőnek azt ajánlotta, hogy menjen­­ inkább varrónőnek, vagy masamódnak, mert sokkal okosabb, mint hiába várni és csak várni. Ha maga az állam az ő kétmilliárdos költség­­vetésében évenként legfeljebb húsz-harminc új óvóa­dót nyit és ha a pótadókkal egyre súlyosabb gon­dokba kerülő községek nem szerveznek új óvónői állásokat, valósággal könnyelműség számba megy a kormánynak az rendszere, hogy mesterségesen termeli az állásnélküli proletárokat, nemhogy bi­zonyos időre beszüntetne egy-két óvóképzőt, de a szombathelyi püspökségnek engedélyt ad, hogy újabb óvók­pzőt nyisson, ahol évenkint egy se­reg szegény leány soha, vagy későn teljesülő vá­gyakért, végig szenvedje az álláskeresés kínszenve­dését. A mai napon csak az alábbiaknak hozol­ ked­ves hírt a kinevezések következő közleménye: Boczkó Mária Eelicát a mikei,akai, Beichert Mátyásnét a majláth­falvai, Horváth Arankát a kisgarami, I­olicsekné Janó Juliannát a lugosi, Kis Mária Lunát a kisbarcsai, Holtan Jolánt a gajári, Kosik Idát a dunaszentilonai, Kozmára Erzsébetet a kerepallósi, Hősök Antóniát a kisgarami, Ko­vácsáé Spalier Annát a zilahi, Kovács Ilonát a felsőcsebényi, Král Máriát a miszlókai, özv. Langer Vilmosnét a szalonczai, László Annát a kuczorai, Lengyel Ilonát a reformátuskovácsházai, Lipták Vilmát a pilisszentkereszti, Lipthay Gizellát a leordinai, Lukács Ilonát az irkóczi, Mattyasovszky Margitot nagykosztolányi, Minkó Irént az egri, Pethó Amáliát a fiume-torellai, Rácz Margitot a marosludasi, Rónai Imrénét a márki, Schein Jolánt a laczkófalvi, Schill Katalint az aradi, Takács Irént a marosvásárhelyi, özv. Turchányi Endrénét a tótprónai állami óvodákhoz nevezte ki a közok­tatásügyi miniszter. Ezekre az állásokra való tömeges kinevezés nem azt jelenti, hogy ezek újonnan nyitott óvodák. Több állás megüresedett részint elhalálozás, részint az állas, mert több óvónőt nyugdíjaztak, avagy az óvónők állásukat elhagyták. A kinevezéssel egyidejűleg a közoktatásügyi miniszter a következőket helyezte át: Ajtai Gizellát Marosludasról Marosvásárhelyre, Benedek Katalin Irént Tolcsváról Beregszászra, Blahó Rózát Palonczáról Vágsellyére, Bókis M. Máriát Breznóbányáról Erzsébetvárosra, Dóri Iza­bellát Liszkófalváról Tolcsvára, Csehi Szerénát Vásárosnaményból Bártf­ára, Czipauer Annát Vág- Sellyéről Törökkanizsára, Ehrenreich Ellát Kuczo­­ráról Kiskundorozsmára, Ferenczy Viktóriát Keve­­pallósról Kökényesre, Gáborné Tóth Stefániát Beregsze­ntről Vásárosnaményra, Gedeon Katalint Mezőlaborczról Mecz­enzéfre, Gonda Emíliát Me­­czenzéfről Nagytéténybe, Grófi Gizellát Perlakról Gyöngyösre, Gyenge Rózsit Fiuméból Rákosligetre, Halász Gizellát Alsójárából Mezőlaborczra, özvegy Hidegi Bélánét Pilisszentkeresztről­ Gyöngyösre, K. Szabó Irmát Irkóczról Tasnádra, Kiss Vilmosnét Rajkáról Czinkotára, Kissné Hornícsek Rizát Rá­kosligetről Kispestre, Hodobay Józsefr­ét Budafok- Kelenvölgyről Kispestre, Konkoly Jolánt Magyar­­beczéről Kétegyházára, Levicsek Júliát Tóthróná­­ról Stubnyafürdőre,­­ Hagy Margitot Kökényesről Marczalib­a, Néde­ry Ilonát Czinkotáról Budafok-

Next