Világ, 1920. március (11. évfolyam, 53-78. szám)

1920-03-26 / 74. szám

Esztergom érseke Négyszáztizen­h­íz­ évvel ezelőtt magyar je­löltje volt fi niép­i trónnak. Erdődy Bakócz Ta­másnak szánta a kardinálisok egy része a tia­rát. Bakócz Tamás bátyja tört utat a családnak a névtelenségből és a „nemtelenségből“ a ne­mesi rang, a hatalom és a gazdagság felé. Az ifjabb Bakóczot már bátyjának támogatása se­gítette át a kezdet nehézségein és így Bakócz nagyszerű energiáját elhasználatlan teljességé­ben vihette a püspöki székbe. A vagyonszerzés és a politika volt Bakócz két nagy szenvedélye. Az esztergomi érsekség mellett még egy sor dús egyházi javadalmat foglalt le magának, Ulászló helyett évekig a prímás kormányozta Magyar­­országot, de becsvágya nem tudott beilleszkedni a szűk magyar határok közé. Mesterien értett a magas diplomácia szálainak szövéséhez. Szo­ros nexust szerzett Európa nem egy fejedelmi családjával és „leghűségesebb fia, legjobb pol­gára" volt az akkor hatalmas velencei köztársa­ságnak, amely sok jó szolgálatért volt adósa Bakócz Tamásnak és ezt az adósságát bőkezűen egyenlítette ki, többek között azzal, hogy Ba­­kóczra ruházta a velencei pátriárka lisztjét. Pénzsóvár, hatalomra éhes, kemény, erőszakos ember volt Bakócz Tamás és vagyonában bízva, vagyonát felhasználva formált igényt arra, hogy a II. Gyula néven pápává emelkedett Giulio della Rovere-nek, a kemény katonának utóda gyanánt a katolikus egyház fejévé le­gyen. A konklávén azonban a fiatalok pártja győzött: az olasz fejedelmi és főúri családokból származó fiatal bíbornokok csoportja a maga sorából választotta meg Giovanni Medicit, az egyház és művészet történetének X. Leóját, a képek, a szobrok és a vadászat szenvedélyes barátját. Bakócz Tamás feudális főúr volt és mint korának legtöbb más egyházi méltósága, nem igen gondolt az oltárral és a bibliával. Egyszer azonban Jézus tanítása mégis legyőzte a ke­ményszívű Bakócz T­amás minden világi érde­két és minden világi szempontját. Amikor 1514-ben Dósa György véres és kegyetlen pór­lázadását a még véresebb és még kegyetlenebb megtorlás követte, az a megtorlás, amely job­­bágygyá tette a szabad parasztot is, koldussá tette a jobbágyot és ezzel a magyar parasztosz­­tálylyal együtt tönkretette a magyar nemessé­get, hiszen szegények a nemesek, ha szegény az ország, akkor a súlyos napokban Bakócz Tamásnak volt ereje és bátorsága tiltakozni a végzetes 1514. évi országgyűlés végzetes határo­zatai ellen. Ez a tiltakozás egy új törvénycikkel szaporította meg az 1514-ben hozott dekrétu­mokat, azzal a törvénycikkel, amely a nemte­len családból származott papok elől elzárja a püspöki méltóságot. De ez a törvénycikk örök­­ dicsősége a magyar katolikus egyház történeté­­­­nek és nagyobb dicsősége Bakócz Tamásnak, mint az lett volna, ha neki jut a pápai trón. A velencei követ pedig jelentést tett a signoriá­­nak arról, hogy­ Velence pátriárkája nem lett­­ barbárrá akkor sem, amikor körülötte a boszú és gyűlölet démonai szállodák meg a lelkeket. Bakócz Tamás hű fia maradt Velencének, hű fia maradt az egyháznak, hű sáfárja volt Esz­tergom hagyományainak. Esztergom hetvenhetedik érseke sokáig hallgatott, sokáig várta az ország Esztergom szavát, azt a tanácsot, amelyet a tíz évszázad tradícióitól övezett magyar főpap ad a forró­­láztól gyötört, kényszereszméktől hajszolt ma­gyar politikának. Ma végre megszólalt a prí­más ,és azt mondotta, amit mondania lehetett ma és amit mondania kellett. Az esztergomi ér­sek sohasem tartozott a katolikus egyház libe­rális szárnyához és sohasem értett egyet a ka­tolicizmus olyan vezéreivel, akik az engedmé­nyek és a kiegyezés útján jártak. Az esztergomi érsek sohasem akart lemondani akár csak egy töredékéről annak, ami az egyházé, és nem­ tűrte a legkisebb határsértést sem a vallás do­míniumában. A magyar politika keresztény kurzusáról tehát a katolicizmus igéinek és a kereszténység nagy etikai tanításainak szem­pontjából nem ítélkezhetik hivatott bíró, mint a magyar egyház feje és a magyar ecclesia mi­­litans régi vezére. — Magyarországot figyelik. Jelenleg kis incidensektől függhet az ország sorsa. Több higgadtságra és okosságra sohasem volt szüksé­günk, mint most —mondotta a prímás. — Ma az indokolatlan pártoskodás egyenlő a haza­árulással. Az ország kérve könyörög, mint egy anya veszekedő fiaihoz: békül­delek! Magyaror­­­szág eleget okulhatott a történelemből, tudja, hogy a török hódoltságot meghosszabbította a pártoskodás. A Zápolya és az udvari, az erdélyi és magyar párt, a kuruc és a labanc pártosko­dás. Ne kezdjük újra. Legyünk méltók a nagy időkhöz, mert szörnyű felelősséget vi­selünk! A primás szava tömören, világosan, tisztán kijelöli a magyar belpolitika elé azt az utat, amely a jobb béke felé vezet. De a primási sza­vak alighanem süket fülekre fognak találni, hi­­■­szen a magyar belpolitika igazán nem vetheti alá magát a jobb béke érdekeinek akkor, mi­kor azt látja, hogy még a magyar külpolitika is­­ csak nagyritkán gondol arra a nehéz küzde­lemre, amelyet vívnia kellett volna és vívnia , kellene a jobb békéért. A­­ Emberek a háborúban Írta: Felesty Gáza Egy ideig úgy látszott,hogy a háború nem hasít nyomot az iregforyomban. Az élmények el­­tipróan súlyosak­ voltak, a problémák ködbe­­veszően nagyok és áttekinthetetlenül paradoxak. Csak azok vették a tollat kezükbe, akik nem éreztek semmit és nem láttak meg semmit a háborúból. Az ilyen könyvek között alig akadt több egy-kettőnél, amely legalább a Rostand­­romantika színeit és szép vonalait képviseli, mint a La vie noble et heroique de Guynemer, a híres francia aviatikus félig regénynyé átköl­­tött életrajza. Azután mégis megszületett a há­ború irodalma, Wells öt nagy regényben küzkö­­dött a háború problémáival. Ezek a regények sokat foglalkoznak a háború technikai eszkö­zeivel, hiszen Wells fantáziáját mindig izgatták a technika fejlődésének lehetőségei. De a súly­pont természetesen nem a technikai részleteken nyugszik: a háború szociális problémája, szo­ciális képtelensége volt Wells legmélyebb élmé­nye az ötvenkét rettenetes hónap alatt. A Himalaya tömege mérhetetlenül nagy egy ember alakjához mérve, de a Himalaya mégis csak egy jelentéktelen ránca, egy mikro­szkopikus horpadása a földkéregnek a föld tö­megéhez képest. Kiellen állította fel ezt a ha­sonlatot, amelyből szerinte az következik, hogy a háború csak addig értelmetlen és kegy­etlen földrengés, m­íg a háború által keresztrefeszí­­tett generáció kurta életével mérik a szenvedé­seket és a pusztításokat, de a népek és az orszá­gok évezredes életében csak szükségszerű, sima, egyszerű eltolódásokat jelentenek az ágyúdör­­gés és a szuronyroham évei. Kiellen hasonlatát ma már nem idézik többé. A háború katasztró­fának bizonyult, nem csupán a véletlenül ér­dekelt egyénekre nézve, hanem az országok és a népek számára is. Azt sokan látták előre, hogy a háború anakronizmus, teljességgel idő­szerűtlen anakronizmus a világgazdaság korá­ban. Wells többet látott meg, Wells meglátta azt is, hogy a XX. század társadalmi felépítésé­nek tinóm­, bonyolult óraszerkezete nem bírja el az európai háború teherpróbá­ját. Wells többnyire a man of the Street sze­mével nézi és írja le a háború külsőségeit: a bou­­levard-lapok olvasójának, a londoni külváro­sok szatócsának, az áhitatosan jóhiszemű gép­írók­isasszonynak egyre nagyobb elálmélkodása és fokozatos lelki felborulása a háttere, a kórusa a regényeknek. De az egyén, az individuum so­hasem érdekelte túlságosan Weleset: a társada­lomnak nevezett különös és titokzatos kollek­tív lény köti le figyelmét, lendíti szárnyra fantá­ziáját, foglalkozt­aja analízisének éles és precíz szerszámait a háborús regényekben is. A háborúba sodort egyén vergődése, a csukaszürke egyenruha­­által körülfogott érzé­sek és élmények talán a német Irodalom örök dilettánsának, Alfred Walter Heymel-nek h­á­­borús jegyzeteiben törtek fel először az öntudat­lan mélységeiből és lépték át a tudat küszöbét. Alfréd Walter Sleymel-ről mintázta meg, a pam­fi elírás ízléstelen , élethűségével Prinz Ka­­ckuck alakját Otto Ju­­us Bierbaum. Rejtélyes származás, fabzín, nevelő­szülöknél töltött gyer­mekévek, az örökbefogadás a sokszoros millio­mos házaspár által, a fiatalon öröklött hatal­mas vagyon, a külsői kísérletek és a társadalmi ambíciók, az ingatag tétovázás, a modern iroda­lom mecénásának szerepe és az űrlovas fölényes életműv­észe­te között; ezek mind Alfred Walter Heymel életének voltak fejezetei, mielőtt re­gényfejezetekké lettek volna a Prinz Kufkuck­­ban. A regén­yhős és a mintakép életének útja ott válik el, ahol Heymel végzett husz milliójá­val és a kövér, beretvált Solf-nak, a szanszkti­­lológusból lett kedves, bölcs éjszakai embernek és koloniális államtitkárnak jóvoltából Afrikába ment, ném­et gyarmatpolitikát­­csinálni. Ebben a fordulatban volt stílus. De Heymel még­sem a trópusok alatt fejezte be szülés és gazdag éle­tét, hanem valahol Reims alatt, a francia had­színtéren, az ulánus főhadnagy­­ egyenruhájá­ban. .És ami­ sohasem­ adatott meg neki lírai verseiben, az sikerült hevenyészett háborús fel­jegyzéseinek papírra vetésénél: a lélek legmé­lyére markolt, tudatossá tette az öntudatlant, formát adott a formátlannak. A fiatal Juan Psichary is életével vásárolta meg azt a néhány szép, mély és tiszta sort, amely a háború lelkét rögzíti le.. Claude Farrére semmit­­ sem vesztett mondatainak nemesen tompított, finom színeiből és semmivel sem ha­tolt mélyebbre a lélek felülete alá, mint régibb regényeiben, noha tengerész­tiszt létére leeresz­kedett ír szárazföldi háborúhoz és nem egyszer töltött nehéz órákat­ a tank fojtott levegőjű ha­lál­kamrájában. " Ez a kicsinyekben nagy és­ na­gyobban, kicsiny írásművész üres tarsolyával tért vissza a háborúból. Viszont elementáris nagyság van és emberfölöttien nagy szenvedé­sek végtelenül egyszerű leszűrődése abban az angol antológiában, amely­et-hát névtelen, lég- Hirdetések felvétetnek Budapesten a VILÁG kiadóhivatalában* Blockner J* Győri és Nagy Staius és Tsa.Tenczer Gyu­la, Hegyi Lajos, Klein Simon és Tsa, Leo­­­pold Gyula, Leopold Cornél, Schwarz Jó­zsef, Siklay, Mezei Antal, Mosse Rudolf, Eckstein Barnát h­ird. irodákban, Bécsbetn Hausenstein és Vogler, M. Dukes Nacht, Rudolf Mosse. Berlinben Rudolf ICol­­bau, Berlin NW. unter den Linden 10/41* Szerkesírőség és kiadóhivatal vH., Andrássy-ut 47. szám. Előfizetési­ árak Magyarországban: Egész évre 220 korona, félévre 110 korona, negyedévre 66 korona, egy hóra 20 korona. A „VILÁG* megjelenik hétfő kivételével mindennap. Egyes színű ára Budapesten, vidéken és pálya*­udvarokon 80 fillér. XI. évfolyam Budapest, 1920 PÉNTEK március 26. 74-ik szám

Next