Világ, 1920. november (11. évfolyam, 259-282. szám)
1920-11-07 / 263. szám
Vasárnap Utazás a föld könYt — egymillió korona (A YMig tudósítójától.) Kát jwfís kiállitóán, a még a jó klókra emlékeztető könyveaaku lekaestl előttem. Az egyiket F. Plass, k Hamburg—A*i.’x,t€nn lánc nyugatlított vezérigazgatója irta. Oimw^ffw. die Walt. A miért gazdag illusztriciókkal fajjanit füzet — címe: Around the World 110 days of Jo. Cleveland — szintet!d. Hamburg—America V-14iilmkiadásában jelent meg, nyílván a béke éveiben. 1912-ben — amikor az európai hölyvpiacokon százezerszámra jelentek meg a színes útleírások — az emberek még könnyen utaztak át 110 napokat és egy-egy vízumért, a budapesti követségeken nem ácsorogtak napokon át. A háborúban megszűnt a világkörüli luxusutazás. A Rigi Alpok hófehér, jégvirágos hoteljeiből ijedtenmenekültek az emberek és ugyanakkor megszűnt az idegenforgalom az egyptomi királysíroknál, az égkékszínű Gangén partján, a világhírű Táj Mahal-ban, Bombay világhírű trópusi hoteljében. Ki mer ma hosszabb túrákra, gondoláit A lerongyolt európai ál-expresszvonatok ércbeöntött vasszörnyetegei beérik az óránkénti szerény hatvankilométeres sebességgel és az üzleti dolgaik után rohanó kereskedőket Budapesttől Rotterdamig a béke éveinek rövid 48 órájával szemben most, vagy két és fél nap alatt szállítják. És hol vannak a büszke, fejedelmi kényelemmel berendezett hajóóriások, melyek 35—40 csomó sebességgel szelték az Atlanti-óceán habjait és Hamburgtól New Yorkig öt nap alatt tették meg az utat . A háború alatt kipusztultak a tengerjáró luxusba,jók is, melyek jórészt angol és német tulajdonban voltak. Kétségtelen, hogy e téren Németország vezetett és a legszebb luxusutazásokat a német, hajózási társulatok rendezték. Németországtól elvették a hajóóriásokat. A Vaterland valahol Amerikában teljesít szolgálatot és a háború alatt annyira tönkrement, hogy luxusutazásra egyáltalán nem alkalmas, az imperator, a germán hegemónia zozgó szimbóluma, Liverpool és Newyork között közlekedik és angol kiskereskedőket és szöveteket szállít Amerikába. A német hajózási vállalatok a luxusutazásokat kénytelenek voltak beszüntetni és csak most van szó arról, hogy a Hamburg—Amerika-Livré, mely német társulat és az amerikai vasútkirály, Harriman érdekkörébe került, ismét felveszi a személyiszállítást. Mennyibe kerül ma a világkörüli út? Erre a kérdésre a béke éveiben is nehéz volt választ adni. Volt olcsóbb és drágább utazás, mint akinek hogyan tellett. Egy világcsavargó elszántságával , és vakmerőségével álltam avigadóbeli Menetjegyiroda márványpultja elé. ''Fejem fölött bádog tabla, rajta a következő felírással , aki ugyan lekötelező előzékenységgel áll rendelkezésemre, de azért, kétkedve ad választ. Bemutatkozom. — ásóval csak térképen — szól mosolyogva Farkas igazgató úr, aki elmondja, hogy a luxusutazási terveket Müller főtisztviselő dolgozza ki és szívesen fogja a felvilágosítást megadni. Müller úr nyomban átnyújt egy világkörüüli utazásra vonatkozó tervezetet. No, lássuk, merre utaztat bennünket Müller úr, aki megemlíti, hogy a tervezetében felvett világkörüli utat manapság is kilencven nap alatt kényelmesen meg lehet tenni. Tehát: Budapestről a, „Balaton expresszel" Wien-be, onnét „D“ gyorsvonattal (via Innsbruck) Brenner—Verona—Milánó—Genua— San Remo—Montecarlo—Nizza — Cannes — Marseilleig vasúton. Marseilleből a Peninsular and Orientál angol hajóstársaság remek óceán,járó gőzösével Port-Saidig. (Külön kirándulás Port-Saidból Egyptomba, Dairóbaa hajóút a Níluson.) Port-Saidból ugyancsak a Peninsular and Orientál gőzösen Suez és Aden érintésével Bombayba. (Külön kirándulás Indiába: Bombayból Jaipur—Delhi—Ágra —Lueknov—Beoares—Calcutta—Himalája vissza.: Calcutta—Puri—Madrid — Tonjore—Madura—Tuticorinig vasúton. Tuticorinból Ceylon szigetre hajón Colombóig.) . . . Golombóból ismét az említett angol vállalat gőzösén Singapore—Honkong—Shanghai—Jokohamaig. (Külön kirándulás Japánba, Tokió stb.) Jokohamábóla Pacific Mail Steam Co. hajózási társaság Columbia, vagy Venezuela gyorsgőzösén a Csendes-tenger gyönyörű fekvésű és kellemes éghajlatú Honolulu-szigetére. Honoluluból a Pacific Mail gőzössel Vancouverne. (Külön kirándulás San-Franciscoba. Oda. Cleveland—Buffalo— Niagara vittesések—Montrealig. (Buffalo—Newyork külön.) Montrealból, a Canada Pacific hajóstársaság pompás Express gőzösein Liverpoolba, vagy Havre-be. Havre-ból Paris—Basel—Zürich —Innsbruck—Wien—Budapest. — Nos — kérdeztem Mutler urat — mennyibe kerül ez a kilencvennapos világkörüli út? Müller úr kérdésemre a következő útiszámlát nyújtotta át: I. osztály 1. osztály holtorvasúton és hajón is. osztály vasúton 1410.20 magyar korona 813.— magyar korona 3039.20 osztrák korona 1519.60 osztrák korona 235.— líra 145.20 líra 201.40 francia frank 132.70 francia frank 164„1.,9 angol font 155„14„9 angol font 52.55 svájci frank 36.95 svájci frank A fenti összegekben a vauti és hajójegyek, tovább® a hajón az elsőrangú ellátás árai szerepelnek, míg a külön kirándulások költségei nincsenek beleszámítva. Eddig szól Müller úr borsos utiszámlája, amihez bátran hozzákalkulálhatunk kilencven napra — magyar koronában számítva — legalább napi 5000 koronát, ami 450.000 koronának felel meg. Békében egy világkörüli út a Hamburg-Amerika Lime hajóján minimum 050 dollárba került, ma legalább 1800 dollárba, vagyis körülbelül kilencszázezer koronába. Ez az összeg fenti számításunkat igazolja. Müller úr terve szerint hajó és vasúti jegyekért, valamint a hajón való ellátásért amai kurzusok szerint I. osztályon körülbelül 305 ezer koronát Ts. „ ,, 281 „ „ kell fizetnünk. Ehhez járul legalább 450 ezer korona külön kiadás (vasúton kívüli ellátás, kirándulás stb.) továbbá 100—150 ezer korona mellékkiadás. Tettét akárhogy is takarékoskodunk, a világkörüli utazó okosan vasút, visza hajó.) Vancouverből a Canadian Pacific vasút, vonalán Yellaweton Park—St. Paul—Chicago— teszi, ha milliós hitellevelet vált. Ezen alul nincs világkörüli luxusutazás. .. . „ (M. E.) Tengeri és külföldi utazások Mellettem két amerikai úr, mindkettő régi ismerős, Bremer Sándor, egy newyorki előkelő cég főnöke, aki szemem láttára fizet le kétszázezer koronát a hajójegyre. A másik ur Julius Fülöp, amerikai divatárukereskedő, aki Portlandból, Oregon államból rohant Budapestbe, illetve Debrecenbe, ott megnősült és ifjú feleségével együtt holnap már utazik hazájába. (Portland az Egyesült Államok nyugati partján fekszik és Newyorktól olyan messze van, mint Newyork—Budapest.) Julius Fülöp szintén néhány százezer koronát fizet le és megkapja a nyugtát. —, A világot akarom körülutazni — szólok Farkas Károly igazgatónak, a Menetjegyiroda vezetőjének, nincsen többé éhség címem, irt egy regényt Alfred Bratt és erről a regényről most sokat, beszélnek, mióta Bratt egy igen érdekes előadásban foglalta össze azokat az adatokat, amelyek hat mutatják, hogy egyelőre csak az energiák kihasználásának küszöbéig jutott el a világ és még korlátlan lehetőségek előtt állunk az energiák értékesítésének területén. Bratt regényének hőse, Bell megoldja a fehérje és a szervezet táplálásához szükséges egyéb anyagok vegyi előállításának titkát. Ezzel száműzi az éhséget a föld színéről és olyan káoszt teremt, hogy gyárát felgyújtják, a felfedezőt halálra keresik és a Bell-kockák előállítását megtiltják. Bell nemcsak kémikus, hanem egy nagy szociális utópiáról álmodik és ennek szolgálatába akarja állítani felfedezését. Ezért nehezen tudja megkapni a kísérleteihez szükséges anyagi eszközöket, mindenki szívesen támogatná, ha Bell üzletileg akarná értékesíteni találmányát, és nem az volna a programja, hogy minden állammal közli felfedezését, egy kikötéssel, azzal, hogy a munkanélkülieknek ingyen kell adni Bellkockákat Végül egy kissé misztikus vonalakkal megrajzoltnépvezér, Whitecchapel-nek, a londoni szegénynegyednek egyik hatalmassága áll Bell mellé és a Whitechapel szegényei adják össze és részben lopják össze azokat az anyagi eszközöket, amelyekre Bellnek szüksége van, hogy számkivetésbe küldhesse az éhséget. Az egyik londoni zsargonszínház hatalmas padlásán rendez be laboratóriumot Bell számára a Whitechapel-negyed. A helyiség fekvése és felépítése kissé romantikus, azonban minden, műszer modern és tökéletes. Bell gyorsan halad előre munkájában és csak az elmaradhatatlan szerelmi intermezzó zavarja meg. Bell életében idegen elem volt a nő, mit egy vasúti szerencsétlenség életének útjába zökkenti Vivian Graham-et, aki természetesen a korszervek világtrösztjének, illetőleg a világtröszt elnökének leánya. Bell kerüli és nem tudja kikerülni Viviant, végre éppen találmányainak végleges felfedezése után Vivian miatt és más okokból repülőgépen szökni akar Angliából. Vivian azonban utoléri Bell Alfrédet a repülőtéren és így hárman indulnak el a biplánon, Vivian, Bell és Ralph Connor, a híres aviatikus, Vivian kikosarazott kérője. A tenger fölött nagy vihar dúl, a repülőgép a hullámokba hanyatlik és másnap a hullámok partra sodorják Vivian és Connor holttestét. Nagy szenzációja van a londoni lapoknak, amit még fokoz aza körülmény, hogy egy ügyes riporter az idő lemérésével kideríti, hogy Connor új rekordot teremtett a londoni doveri út megtételénél. Bellt kihalássza egy hatalmas személygőzöe, amely éppen Amerika felé van útban. Már a fedélzeten fejedelem gyanánt kezelik a felfedezőt és fejedelem gyanánt fogadják az amerikai parton. Az Egyesült Államok éppen most áll új elnökválasztás előtt. Robert már kétezer győzött a választáson és most harmadszor is felveszik a küzdelmet. Azonban népszerűsége kissé elkopott már, tehát kapóra jön számára Bell felfedezése és az éhség leküzdésének programmjával veszi fel a harcot a választáson. A Bell-kockák elindulnak útjukra, noha Graham jóelőre figyelmezteti Roberts-et, hogy katasztrófába viszi a világot. És csakugyan: az ingyen kapott Bell-kockák lehetségessé teszik a sztrájkok végtelen kiterjesztését, aláássák a gazdasági termelés egész épületét, nyomort hoznak,nem pedig jólétet, míg végül elkeseredett márkisasszonyok felgyújtják Bell közadakozásból épült monumentális gyárát és Bell motoroscsónakban rohan a lángok közé meghalni. Roberté megbukik az elnökválasztáson, Graham embere vonul be a Fehér Házba és a Bell-kockákat átok alá vetik, Amerika példájára, az összes államok. Eddig van . . . díszítés van rajta, az arannyal szőtt keskeny brokátszalag. Divatos még a bőrből készült kalap, fehér, fekete, vagy szürke színben. Csak a kalap teteje késsütt a bőrből, az úgynevezett fej. A kalap többi része bársonyból van. Estélyi kalapnak legdivatosabb a fekete tink fekete csipkével, vagy egyetlen, keskeny circi szalaggal díszítve, ami folytatásában olyan hosszú, hogy leér egészen a détollet-age-ig. Mint valami fekete kígyó körülöleli a szabadon hagyott nyakat és a vállakat. Parisban jó 5000 franc egy divatos kalapnak az ára. Ott se igen van sok nő, aki kéthetenként változtatja — a divat szeszélye szerint — összes kalapjait. VILÁG 1920. november 7. 3 Egy szállodai szobává busz jelentkező van Hét szálloda, ntegatszínt a háború óta (A Világ tudóitójától.) A szállodaszobák kérdése is hozzátartozik a kroai világ történetiéhez. Állandó probléma és az egész város köztudatában forgolódik, hogy Pesten, nem lehet szállodai salemat kapni. Azaz jobban mondva lehet, csak éppen adiék nem kaphatnak, akiknek a szállodákat léptetni:: az átutazók. A szálloda, már nem az átutazók fogadója. Aki vidékről jön Pestre, vagy idegen országból jön Pestre, hasztalan keres szállodában lakást, mindenütt azt a szomorú választ kapja, hogy nincs üres szoba. A pesti éjszakában kétlovas kocsik vándorolnak, meg döcögő konfiiskocsik vándorolnak. A kocsis mellett törődött bőrkofferek és a kocsiban törődött utasok ülnek. Szállodáról-szállodára jönnek-mennek a lakást keresők, de csak nagyon kevés akad közöttük, akinek szerencséje van és fedél alá jut éjszakára, ezért szállodai szobára már gondolni se mernek az átutazók. Egyetlen vágyuk az, hogy a Hideg éjszakából tető alá kerülőnek. A szállodák halljában, folyosókon, irodahelyiségekben és a portásfülkékben alszanak , a pesti átutazók, De akad olyan is, aki visszafordul a pályaudvarra és a váróteremben tölti az éjszakát. .A ■ ' / Hat nagy szállodaimi 20 üres szoba A Dunapalotában oSzcsen 110 szoba van Ez a 110 szoba állandóan el van foglalva, sőt az összes fürdőszobák,sapdahelyiségek, az igazgató saját lakása és az ülésterem óra el vtán foglalva. Az összes helyiségek 94 százalékát a külügyminisztérium rekvirálta el az idegen államok megbízottai és kiküldöttei részére. Ezek állandó lakók a Dunapalotában. A fenmaradó szobák közül naponta legfeljebb egy-kettő lesz üres, de eltelnek napok, hogy egyetlen egy sem. Azaz üres nem lesz egyetlen szoba sem, mert azonnal akad rá és vár rá 15—20 jelentkező. Azért ilyen kevés, mert a legtöbb szállodai lakási kereső már megszokta, hogy úgy sincs szoba, hát nem is keres. A Vadászkürt-szillondán 78 szoba van. A szobák 10 százalékát a hadügyminisztérium foglalta le, 5 százalékot az erdélyi menekülteknek rekviráltak és ezeken kívül 15—20 szobában régi, állandó pesti lakos lakik. Au pont a 3—-1 szoba lesz szabad és erre 30—35 ember jelentkezik. A Bristol-bem .192 szoba van. A szobák 82 százaléka el van rekvirálva. A Bristol régi törzsvendégei éjszakáról-éjszakára a hallban, fotelekben, folyosókon és irodahelyiségben alszanak. Éppen mikor ott vagyok, akkor könyörög egy család a portásnak: — Engedje meg, hogy a hallban lefeküdjünk. Tegnap éjszaka a váróteremben aludtunk,... nagyon fáztak a gyerekek ... Ez a család 10 év óta állandó vendége a Bristolszállodának, de 20 esztendős öreg ismerősök is aludtak már éjszakákon át a kávéházi asztal tetején. Mo st szavirág élete van a női kalapok d divatjának. Ezt is, mint minden divatot Paris diktálja,és Páriában háromhetenként, sőt kéthetenkint már és más formájú kalapokban jelennek meg az elegáns hölgyek. .4 tagújabb ostriai kalap, turbán, vagy olyan formájú, niisztedi régi rómaiak sisakja volt. A turbán tulajdonofttipen sportkalap, ilyenkor tarka szövetből készül, vagy bundához viselik, ilyenkor meg drága brokátból állítják össze. A brokát fekete, sötétt,, kék, rózsaszínű, zöld, vagy barnul brokát, kigyónni a sok színváltozatot felsorolni. A hímzés arany, vagy tízüst hímzés. Fantasztikus ábrák, csillagzatok, figurák, sőt állotmotivumok és egész paloták, meg házsorok vannak kihímezve a brokátba. Van olyan turbán is, amelynek az oldaláról szalagosakor omlik lefele és akad olyan is, amelyiket egy strindoll ölel körül... A római sisakra emlékeztető kalapformák egyszínűek. Színes kalap ebben a formában nem divat. A legtöbb egyszerű fekete, szürke, vagy barna, bársonyból kissütt. Ma már Alajstr tábornokról sok szó esett az elmúlt hetekben, M Majstr tábornok prókált fegyverekkel befolyást gyakorolni, a karintiai népszavazásra és Majstr tábornok szállotta meg, I'Annunzio és Zeligovszky példáját követve, a karintiai népszavazási területet, mikor Jugoszlávia ellen döntött a plebiszcitum. Majstr tábornokról, a jugoszláv imperializmus bajnokáról most kiderült az, hogy a háború elvesztéséig őrnagy volt a császári és királyi közös hadseregben, ahol kötelességéhez híven harcolt Szerbia ellen is. Változnak az idők, változnak az emberek, a császári és királyi őrnagyból gyorsan lett tábornok, gyorsan, de elég hosszú idő alatt arra, hogy a jugoszláv tábornok nem emlékezték többé a császári és királyi őrnagyra, 2.000.000 szavazatot kapott Eugen Debs, az amerikai szocialista párt elnökjelöltje. Negyedszer állítanak elnökjelöltet ács amerikai szocialisták és negyedszer volt Debs a jelöltjük, aki a múlt választáson csak 100.000 szavazatot kapott. Debs szervezte az első vasutas sztrájkot Amerikában, majd országos szervezetbe egyesítette a vasutak alkalmazottait, jelenleg pedig a második évet tölti ki a tízesztendős börtönbüntetésből, amelyet kémkedésért rótt ki rá a bíróság, Debs ugyanis pacifista beszédeket mondott és ezekben a beszédekben utalt arra, hogy milyen sulyne áldozatokat jelentenek Amerikára nézve a katonai, készülődések. Az ítélet szerint Debs ezáltal katonai titkokat szolgáltatott ki az ellenséges országoknak és így a kémkedés bűnét követte el. Most kétmillió szavazat, esett az elnökké jelölt kémre.