Világ, 1923. április (14. évfolyam, 74-97. szám)

1923-04-01 / 74. szám

Vasárnap Az új közigazgatási reform A b­elügyminiszter néhány nap előtt a fő­ispánoknak és a közigazgatási szakértők egy sorának megküldötte a közigazgatási reformra nézve kidolgozott törvényjavaslat­tervezetét , és ezáltal most fellebbent a fá­tyol az első alkotmány­javaslatról, amely ankét után a nemzetgyűlés elé kerül majd döntés végett. Az 1920 januárjában válasz­tott nemzetgyűlés kétesztendős tevékeny­sége alatt a választói jogot, a válasz­tási eljárást sem szabályozta, és még ke­­vésbbé volt módjában foglalkoznia a ma­gyar alkotmányos élet egyéb szabályozatlan kérdéseivel. Hiszen Magyarország elvileg ma is a kétkamarás rendszer alapján áll, csak éppen­­ nincs felsőház, mert sem az első, sem a második nemzetgyűlés elé nem került olyan törvényjavaslat, amely a felső­ház összetételét, megalakulását, jogkörét szabályozta volna. Magyarország tehát ki­rályság király nélkül és a magyar törvény­hozás kétkamarás, második kamara nél­kül. Ugyanígy szabályozatlanul maradt a vármegyei közigazgatás és a vármegyei autonómia rendkívüli jelentőségű kérdése, és a provizóriumot itt sem váltotta fel még a törvényes állapot, hiszen a vármegyei törvényhatóságokban ma is azok a bizott­sági tagok ülnek, akiket a háború előtt vá­lasztottak meg, mert a háború alatt már szüneteltek a megyebizottsági választások, és 1920 óta mindig az volt az álláspont, hogy a közigazgatási reform már küszöbön áll, tehát a régi alapon nem lehet többé me­gyei választásokat megejteni. A megyei vá­lasztásoknak egyébként megvolt az az aka­dályuk is, hogy még a választói jognak mi­nisztertanácsi szabályozása is nagy átala­kulást jelentett a régi választási renddel szemben, és ez logikailag lehetetlenné tette a vármegyei választások megejtését a régi alapon, szűkebb választói joggal, és a­­viri­­lizmus intézményének változatlan fenn­tartásával. A kiszélesített virilizmus A most szétküldött reformtervezet igen nagy feltűnést fog kelteni, mert a reform­nak nem az a célja, hogy a választói jog demokratizálását kiterjessze a vármegyére és a városi bizottságokra , hanem ellenke­zőleg, a közigazgatási reform megpróbálja ellensúlyozni a képviselőválasztás demokra­tizálását és a felsőházon kívül a megyei bi­zottságnak is a fék szerepét szánja, a nagy­jából demokratizált képviselőházzal szem­ben. A törvényhatósági választói jog szű­kebb lesz, mint a képviselőválasztásoknál, mert feltételei közé tartozik, hogy a vá­lasztó legalább öt év óta a vármegye terü­letén lakjék, azonfelül pedig a megyei bi­zottság tagjainak alig több mint egynegyede fog kikerülni az összes választásra jogosul­tak megkérdezése alapján. A reformtervezet ugyanis a megyebizottság tagjait öt kate­góriára osztja, és az öt kategória közül csú­fsán egy kapja megbízatását direkt válasz­tás útján. • A törvényjavaslat szerint ugyanis a meg­határozott időre választón tagok egyh­arma­dát a községi képviselőtestületek küldik ki, az ingatlan vagyonnal rendelkezők közül, másik harmadát járásonként három évre választják a legtöbb adót fizetők, és pedig a járásban négyszer annyi legtöbb adót fize­tőnek van ilyen virilis választói joga, mint ahány legtöbb adót fizetőt küldhet ki ez a járás virilis alapon a megyei bizottságba , és csak a harmadik harmadrészt választják az összes választhatók közül az összes vá­lasztók. Ez a szakasz tehát fenntartja bizo­nyos módosításokkal a virilizmus intézmé­nyét és látszólag ugyan megszorítja a virilis jogú megyebizotsági tagok számát, amely idáig fele volt és ezentúl csak harmada lenne a meghatározott időre választott bi­zottsági tagoknak , de a gyakorlatban in­kább a virilis jogú megyebizottsági tagok számának jelentékeny kiszélesítését hozza meg a reform. Mivel a mezővárosok, a nagy­községek és a kisközségek képviselőtestületi tagjainak szintén csak egyharmadát válasz­tanák az összes választhatók közül, a tör­vényjavaslat szerint, egy másik harmadát pedig azok közül, akik tíz holdnál nagyobb földbirtok után fizetnek földadót, míg a községi képviselőtestületi tagok harmadik harmada választás nélkül kapja mandátu­mát, sorrend szerint a legtöbb adót fizetők sorából, nem nagy túlzással, legutóbb át­vitt értelemben virilistává lehetne minősí­teni a meghatározott időre választott bizott-­­­sági tagoknak azt a harmadát is, amely a­­ községi képviselőtestületektől kapja meg­, bizatását. Üzenet a török császárnak Írta : Mára lenne Az ember csakugyan sohse tudja, mire virrad.! Én például tegnap este mindenre­ gondoltam a világon, csak arra nem, hogy m­a reggel levelet írjak a török császárnak, szegénynek. A nevét­­ ugyan nem igen tudnám hirtelenében a jámbor-­ nak, különösen mióta penzióban van, ugyan azelőtt se tudtam, mert én Abdul Hamid óta nem tudok kiokoskodni a török császárokból,­­ de ahol már, küldöm is neki a levelet. Az se­m lesz azonban baj, ha Kemal hasához juttatja török cenzúra, jó szívvel vagyok én ahhoz is. , Azaz, hogy nem is én rólam van itt szó, mert­­ én most estik íródeák vagyok. Az értelmi szerző öreg barátom, nagyeszű Korponai Pál. Nagyeszű Korponaival innen-onnan vagy ti-,­zenöt esztendeje tartjuk már a barátságot. Akkor­­ ásattam először Ütömösön a nagy partban,­ amelyiknek az innenső felén szegedi magya­rok laknak, a túlsón meg pestmegyei kiskunok.­ Ehhez képest kezdetben jelesen fogadtam a napszámost szegediekből, meg kiskun magya­rokból. De lassankint a szegedieket elhullon­­gattam. Nem mintha kiskun szívem jobban húzott volna a magam véreihez, dehogy! Ahhoz én már akkor is nagyon régi szegedi voltam. Ha­nem valahogy úgy áll a bűn, a hogy az ásó­­mesterségben a szegedi valahogy okosabb, mint a kiskun, ennélfogva kevesebbet dolgozik. Min­den darab cserép után leereszti az ásót és ta­nácskozást kezd a kollégáival, hogy mi kelletett az, holott látván­ látja, hogy bögrefenés­, ami­lyen van az ő szemétdombján is. A kiskun akkor se szólna, ha a hétfejű sárkánynak mind a hét fejét megtalálná egyszerre. Bánja is­­, hogy mi a mandrue lehet az. Arra való az a városi úr az árokparton, hogy találgassa. Ezért cserélődött aztán ki lassan kint a kompánia, úgy, hogy a szegediekből csak Korponai bácsi maradt meg. Én ugyan sohse üzentem érte, h­a úgy tavaszodik, kikocsiztam a tetthelyre, de ő mindig megérzett, mint macska az esőt s ha már oda törekedett, nem volt szívem elküldeni. Pedig jobban szerettem volna vele egy redak-­­dóban dolgozni, mint egy halmon. Ott nagy­szerű szerkesztői üzenetcsináló lenne belőle,­­ mert mindenre tud kádenciát, de ősök csöndest " •­z­előkr­parására nem való az ilyen nagyeszű cm-­ bér, aki semmit meg nem áll szó nélkül. Találunk egyszer egy kőkorszakbeli zsugoros,­dott csontvázat a nagypartban. Az állát egy ki-­­csit félrenyomta a föld négy-ötezer esztendő alatt. (Ebben a tudományban ezer esztendő se előre, se hátra, azért szép tudomány ez nagyon.) Korponai bácsinak azonban ez a magyarázat nagyon primitív volt, ő tudott különbet. — Ugyan miféle lehetett ez a hullám világi életében? (Hullám­nak mondják errefelé a né­­­pek a tetemet, ha úrfélével urasan beszélnek.­­ Mert ennek van értelme, nem úgy, mint a halta szónak.) — A Jézuska jobban tudja, Korponai bácsi.­­ — De hallja, tudom azt én is. Meg higyje, hogy ez dudás volt. Nézze meg, még most is úgy tarti sz istenadott a száját, mintha a dudát is szopna. Ilyenkor aztán megered a beszéd, a pipát is­ elő kellett venni, ki is kellett piszkálni, az ács-­ kőért is­ ki kefitt­ mászni a gödörből s a masi- i hát ott kellett felejteni a tarisznyában, hogy­ mégegyszer vissza lehessen érte menni s akkor is csupa olyat találni a tartóban, amelyiknek le­­j­ezett a mérge, úgy, hogy végre is­ valamennyi­­ gödröt őszre kellett járni egy szál masináért s tizenhat embert föltartani a mankójában. S a­ dologban az volt­­ a legfájdalmasabb, hogy Kor-j parsai bácsi szóra tudta hozni a legmogorvább­­ kiskunt is s akkor együtt lopták a napot. Az utolsó ásatás-tavaszon, a háború előtt, úgy­­ fogtam ki az öregen, hogy egy sziket kánnal állítottam egy gödörbe. Azon nem fogott a szó, akárhogy lapátolta felé. — No, — gondolta Korponai bácsi —, ha sze­gény ember nincs, szóbaállok én az úrral is. — Hallja-e — azt mondja —, hites ember maga ? — Megkereszteltek csakúgy, mint kendet. — Nem úgy értem. Hanem, hogy bizodalma: jöhetek-e én magához ? — Mi tekintetben ? ! — Senkinek az ég világon én azt még nem mondanám, de magának megmondanám száz pengőért. De nem aranyban, hanem valódilagos bankóban. Száz pengő akkor olyan nagy pénz volt, hogy azt most már ki se tudja az ember mondani. Az én fizetésem akkor egy hónapra 160 korona volt valódilagos bankóban és hatvankét fillér bronz­ban. Bedugtam az öregnek a száját egy rövid­szivarral és azt mondtam neki, hogy majd jövő ilyenkoron beszéljünk a dologról, most lássunk: az után, amiből élünk. Jövő ilyenkoron azonban már nem volt pénze az államnak az olyan bolondságra, hogy ezer­­esztendős halottakat szedjünk ki a föld alól. Akkor már az egész világ abban serénykedett, hogy az eleveneket rakják be a föld alá. Utó­­végre valakinek csak gondoskodni kell a jövő­ évezredek régészeiről is. A háború harmadik esztendejében bent a vá­rosban találkoztam Korponai bácsival a búza-­ piacon. Valami férges bagolytüdőt árulgatott, ami alatt minden okos ember aszaltalmát ért.­­ —­ No, — próbálok neki kedveskedni —, ha­ elmúlik a zenebona, megint kimegyek kendtek-­ hez megnézni, van-e még valami a Nagy­­partban. Csúnyán m­ézett rém az öreg. Azt mondja,­ kár volna kitörekednem, mert „nincsen már abba jelenleg ,semmise". Mindjárt tudtam, hogy az ürömösi honfiak a Nagypr­rtba vermelték el a búzát a rekvirálók­­ elől. Szívhezszólóbb témával próbálkoztam. Hát a birodalommal hogy leszünk, Korpo­­­nai bácsi? Nem sajnálom ám érte a száz pengőt.­ — Nem igénylem én az úr pézit, — rántott egyet az öreg a ködmön alján. Ami örömösin­k annyit tesz, hogy hordjon el már a szél, ne lá­­batlankodj itt. Nyaggattam egy darabig, de nem akart az én emberem emlékezni semmire. — Nézze, nem tudok már én arra!, avait maga beszél, mert az ilyen üreg embernek hibás az emlője. Azóta aztán nem láttam Korponai bácsit , nyilván az én memóriámban is hiba esett, mert ahogy az előbb betoppant hozzám, úgy ránéz­­vést nem igen véltem rá, kicsoda. Persze a férfi­embernek először az ábrázatát szokás nézni s az egy kicsit neki volt azóta. Megkisgazdásodott. Ha a lábára néztem volna előbb, menten ráis­mertem volna a csizmafejből kerekített papu­csáról. Tulajdon az a papucs volt, amelyikben tizenöt esztendővel ezelőtt gázolta az ősök elő­­kurkászos csontjait. A hangjáról aztán egészen ráismertem. Ez már az a bizodalm­as pusztai hang volt, amit a rekvirálós világban nem hozott be a városba. Le is teszem rá mindjárt az újságot a kezemből. — Adjon isten jónapot, tekintetes úr No, hogy mondja az újság ? Zavari-e mán a török a szervei ? Mindenekelőtt annak örültem neki, hogy 9 szervián szervvé rövidült. Aztán megadtam a diplomáciai felvilágosítást. — Nem zavart, mert előbb egy kicsit kipihegi magát. — Ejnye, hejnye ! — csóválta meg a Kossuth* szakállas, ősz fejét. — Pedig addig nem lesz belőlünk semmi, még a török nem zavari, a szervei. Azután közelebb hajol hozzám és súgva mondja, hogy valahogy túl a Tiszán meg na hallják a szavát. — H­allja-e? Levelet kellene írni a török csá­szárnak. — No ? — Nézek az öreg túrám becsületes szemébe. — Hát azt kellene neki megírni, hogy van ára itt török péz kocsiderékkal, csak éppen ki költené ásni. De annyi ám, hogy mind ki lehetne vele rakni a szegedi uccákat. — Ejnye, h­ejnye! — mondom most már én is. — Hát. Ismeri tán a Jajhalmát, akit Bojárda­­halmának is h­ínak ? Mert úgy hitták a török­ császár lányát, akit alája lőttek. •— No, az régen lehetett Az életfogytiglani tagok A meghatározott időre választott bizott-­­­sági tagok közül tehát kétharmad többség­ben lesznek azok, akik egy magas vagyonú cenzus alapján foglalnak helyet a megye­bizottságban és csak egyharmada a tagok­nak kerül ki az összes választhatók közül az összes választók megkérdezésével... De a meghatározott időre választott bizottsági tagok mellett lesznek életfogytiglan válasz­tott bizottsági tagok, akiket a törvényható­sági bizottság küld ki saját tagjai közül. Mivel a törvényhatósági bizottság kéthar­mada vagyoni cenzus alapján szerezte man­dátumát, ezek nyilván saját soraikból fog­ják kijelölni az életfogytiglani tagokat, amennyiben a törvénytervezetből törvény lesz. Az életfogytiglani tagok száma tíz szá­zaléka a meghatározott időre választott ta­j­goknak. Tehát ott, ahol száznyolcvan meg­határozott időre választott tagja lesz a me­gyebizottságnak, tizennyolc életfogytiglani tagot választanak. Ezek szerint a póttagok behívása után a megyebizottság százkilenc­­vennyolc választott tagja közül hatvan üll majd a bizottságban virilis jogon, hatvan a­­ községi képviselőtestületek indirekt válasz-t­­ása alapján, tizennyolc életfogytiglan, és a­­ százharmincnyolc ilyen „magasabb kurtája“­­ : bizottsági taggal szemben mindössze hat-,­­­yanan lesznek, akik az összes választóktól­­ kapták mandátumukat. Azonfelül a törvény-­ tervezet kiterjeszti azoknak a körét, akik hivatalból tagjai a megyei bizottságnak, és ott szavazati jogot gyakorolhatnak. Azokon a vármegyei tisztviselőkön kívül, akiknek a törvény eddig is ölési és szavazati jogot adott, ezt megkapják a kamarák elnökei, a megyei vitézi szék kapitánya és azok az­­állami tisztviselők, akik tagjai a közigazga­tási bizottságnak, amelyet egyébként köz­­igazgatási székké keresztel át a törvényter­vezet. Ez újból vagy huszonöt-harminc sza­vazatot jelent, és így az előbb említett me­gyei bizottságban az összes választók által­­ választott hatvan megyebizottsági taggal szemben helyet foglal mintegy százhatvanöt olyan megyebizottsági tag, aki más jog­címen gyakorolja szavazati jogát. Ezek után bajos volna eldönteni, hogy a törvényterve­zet demokratizálja-e a vármegyei bizottsá­got, vagy pedig körülsáncolja, és magas bástyákkal védi meg a demokrácia minden hullámával szemben. A megyei kisgyűlés Elvileg kétségkívül helyes a törvény­terve­zetnek az a szakasza, amely a „konkrét ü­gyek“ intézése végett életre szólítja a vár­megyei kisgyűlés intézményét, míg a köz­gyűlés hatáskörébe ezentúl csak a fontosabb szervezési és szabályrendeletalkotási jog, a felírási és levelezési jog, a közigazgatási bí­rósági panaszjog, a költségvetés és a zár­számadás megállapítása, a pótadó kivetése tartoznék, és a döntés azokról az ügyekről, amelyek súlyosabb anyagi megterhelést je­­­­lenten­ek a megye közönségére nézve. Viszont­­ a vármegyei kisgyűlés szervezete a virilizm­­mus intézményét mai formájában tartja­­ fenn. Mivel a megyei közgyűlés tagjainak alig egy­negyede kerül ki az összes választók választásából, már igen kevés valószínűsége marad annak, hogy a kisgyűlés tizenkét tag­­ jának többsége éppen a közgyűlés tagjainak­­ ebből a negyedéből kerüljön ki. És ha már­­ biztosítékokat és garanciákat keres a tör-­ vénytervezet, azt kellene biztosítania, hogy­­ a közgyűlés tagjainak ezt a negyedét ne le­­­­hessen teljesen kirekeszteni a kisgyűlésből.­­ Ehelyett azonban a törvényjavaslat csak azt­­ köti ki, hogy­ a kisgyűlés tizenkét tagja közül­­ hátót azok közül kell választani, akik a leg­több adót fizetők sorából kerültek a vár­megyei bizottságba. Tekintettel arra, hogy a megyei törvényhatóság jogkörének túl­nyomóan nagy részét ezentúl a megyei kis­­gyűlés gyakorolná, hiszen még igen súlyos­­ vagyonjogi döntések is a kisgyűlés elé tar­­­­toznak a törvénytervezet részletezett felsoro­­­­lása szerint, ezen a ponton az optimista gondolkodás szerint változatlan marad a­­ virilizmus rendszere. De ha arra gondolunk,­ milyen, az összetétele a megyei közgyűlés-, nek, amely a kisgyűlés tagjainak másik fe­­j­­ét küldi ki, akkor kérdés, szabad-e még a­­ status quo fenntartását látni a reformterve-­­­zetben? Választás helyett kinevezés• A vármegyei bizottság a reformtervezet­­ szerint elveszti egyik legfontosabb jogát,­­ mert a vármegyei tisztviselők többé nem i­s megy­ebi­zottsági válaszaitokból fognak ki-­­s kerülni, hanem kinevezés útján jutnak ál­­­­lásukhoz. A vármegyei alispánt az államfő nevezi ki, a belügyminiszter előterjeszté­sére, és a vármegyei bizottságnak ugyan joga lesz hám­as kijelölést ejteni, de csak azok közül, akik a vármegyei tisztviselők összesített országos létszámába tartoznak, és legalább a m­atodik fizetési osztályban foglalnak helyet. A m­egyebizotság tehát csak a kinevezett megyei tisztviselők közül ajánlhat hármat az alispáni szék betölté­sére, mert a hatodik fizetési osztályba so­rozott megyei tisztviselőket, tehát a fő­szolgabírók felét, az árvaszéki elnököt, a főjegyzőt és a főorvost ezentúl az államfő nevezi ki, az alacsonyabb fizetési osztályba sorozott megyei tisztviselőket pedig a bel­ügyminiszter. A választási rendszer helyet­tesítése a kinevezési rendszerrel igen nagy fordulatot jelent a vármegyék életében, hi­szen a tisztviselő választás joga és gyakor­lata az évszázadok hosszú sorára nyúlik vissza. A jövőben csupán egy tisztviselői állást fog választás útján betölteni a me­gyebizottság, a tiszti főügyészet. Ezt az in­dokolja, hogy a tiszti főügyész lesz hivatott a vármegye autonóm jogkörének tisztelet­­ben tartása fölött őrködni. A kinevezési rendszer a „megyei váro­sok" életében nem lép életbe ilyen teljes formában. Itt csupán a polgármestert ne­vezi ki az államfő a képviselőtestület há­rom jelöltje közül, míg a tanácsnokokat tovább is a városi közgyűlés választja. Vi­szont a városi tanács hatósági jogköre meg­szűnik, és a városi tanács által gyakorolt hatósági jogok a jövőben a kinevezett pol­gármesterre szállanak át, míg a tanácsno­kok csupán javaslatokat fognak kidolgozni, és ezek fölött a döntés jogát a polgármes­ter gyakorolja majd, nem pedig a tanács­ülés. A mezővárosi főbírót is a belügymi­niszter nevezné ki a jövőben, a képviselő­­testület három jelöltje közül, úgyszintén a belügyminiszter fogja kinevezni a községi jegyzőket és a körjegyzőket, akik ezentúl fokozott mértékben irányítják majd a nagy­községek és a kisközségek közigazgatását személyes felelősség mellett. Ez azt jelenti, hogy a hatósági jogok gyakorlásával ösz­­szekötött állásokat ezentúl kivétel nélkül kinevezés útján fogják betölteni. Virilizmus a városokban A virilizmus elve enyhébb formát kap ,és az egyenes választás kiszélesedik a törvény­­hatósági városokban, mert itt a törvényha­tósági bizottság tagjainak kétharmada ke­rülne ki az összes választók egyenes megkér­dezése alapján, és csupán a bizottsági ta­gok egyharmadát választanák a legtöbb adót fizetők kerületenként, ugyanolyan el­járás szerint, mint a megyékben járáson­­­int. A tanács jogköre megszűnik a tör­vényhatósági városokban is, és ezekben szintén a hármas kijelölés alapján kineve­­zett polgármesterre száll­ít a városi tanács által gya­korolt jogkör. Életfogytiglani tagjai lesznek a városok örvényhatósági bizottságainak is a tervezet szerint ugyanolyan arányban, mint a me­­gyebizott­ságoknak , és a városi közgyűlések m­előtt szintén lesznek kisgyűlések, ugyan- VILÁG 1923 április 9. 3

Next