Világesemények Dióhéjban, 1977 (21. évfolyam, 1-12. szám)

1977-01-01 / 1. szám

HGUfflKI UTIill- BELGARD ELŐTT Amikor 1975 augusztusában a Fin­landia palotában 35 ország legmaga­sabb rangú politikusa aláírta az euró­pai biztonsági és együttműködési ér­tekezlet záróokmányát, sokan megkér­dezték: mi a garancia arra, hogy a záróokmányban megfogalmazott közös elképzelések megvalósulnak? A válasz rövid volt: az erőviszonyok. Azok az erők, amelyek ösztönözték az értekezlet létrejöttét, érdekeltek az ott született megállapodások érvényre juttatásában, és éppen úgy felül tud­nak kerekedni az enyhülés ellensé­gein, mint a konferencia előkészíté­sének és lebonyolításának idején. Vajon az európai helyzet alakulása igazolta-e ezt a várakozást? Földrészünk politikai realitásai - amelyekről hiteles értékelést adnak a Varsói Szerződés Politikai Tanácskozó Testületének tagjai, a hét tagállam párt- és állami vezetői — az igenlő választ sugallják. „Az európai értekez­let óta eltelt idő igazolja a konferen­cia eredményeinek építő jellegét és megvalósításuk reális voltát” — han­goztatták a bukaresti ülésen. Milyen tények támasztják alá ezt a megállapítást? Elsősorban is arra hivatkozhatunk, hogy a Helsinkiben írásba foglalt tö­rekvések egyre jobban befolyásolják az európai államok közötti kétoldalú kapcsolatokat. Úgy is mondhatnánk, hogy az európai biztonsági és együtt­működési értekezlet „folytatódik” a vezető politikai és állami személyisé­gek kétoldalú találkozóin. Márpedig ez a lényeg, hiszen a záróokmány ajánlásainak a konkrét politikai, gaz­dasági, kulturális stb. kapcsolatokban kell testet ölteniök. Érdemes azt is megvizsgálni: vajon a Finlandia palotában vállalt kötele­zettségekből — a dolgok természetes rendjeként — lesznek-e az államközi kapcsolatokat megtermékenyítő, jogi érvényű egyezmények, szerződések. E tekintetben is biztató a helyzet. Az ál­lamok fontos megállapodásokat írtak alá a gazdasági, a műszaki-tudomá­nyos és a kulturális együttműködés, valamint az emberek kapcsolatainak fejlesztéséről. Nem kell messzire men­ni a példákért: gondoljunk csak azok­ra az egyezményekre, amelyeket mi­niszterelnökünk, Lázár György olasz­­országi, franciaországi és ausztriai látogatása idején írt alá. A Helsinki utáni helyzet megítélé­sének harmadik mércéje, hogy megte­­szik-e az államok azokat a konkrét intézkedéseket, amelyeket a záróok­mányban vállaltak? Ezen a téren ked­vező tapasztalat, hogy az államok a bizalomerősítő intézkedésekről szóló megállapodásoknak megfelelően a je­lentős hadgyakorlatokról előzetesen tájékoztatják egymást és a hadgya­korlatokra megfigyelőket hívnak. Mindezek alapján hangsúlyozhatta a bukaresti nyilatkozat: „A hideghá­ború maradványai és csökevényei egy­re inkább eltűnnek Európa politikai légköréből.” De vajon teljes mérték­ben elégedettek lehetünk-e azzal, ami a helsinki csúcstalálkozó óta történt? Ez a kérdés lesz - egyebek között -

Next