Világgazdaság, 1970. augusztus (2. évfolyam, 147/392-165/410. szám)
1970-08-01 / 147. (392.) szám
A tőkés gazdaság fő veszélye az infláció Az ipari országok gazdasági életét jelenleg fenyegető fő veszély inkább az infláció, mint a recesszió — állapítja meg a legfejlettebb tőkés országok Gazdasági Együttműködési és Fejlesztési Szervezete, az OECD, a most kiadott átfogó jelentésében. A szervezet szakértői hangsúlyozzák, hogy a 22 tagállam gazdaságpolitikájában a következő tizenkét hónapos időszakban „abszolút elsőbbséget” kell adni az áremelkedés megfékezésének. Az OECD területén kívül is súlyos veszélybe kerülne a gazdasági és politikai stabilitás, ha a nyugati világ vezető országaiban általános és gyorsuló infláció hatalmasodna el. Az infláció orvoslására a szakértők nem ajánlanak általános gyógyszert, de azt javasolják, hogy a legtöbb országban bevezetett hitelkorlátozási politikát ne enyhítsék elhamarkodottan, hanem folytassák, amíg érezhető eredmények nem mutatkoznak. Ami a fejlett országok konjunktúrájának kilátásait illeti, az OECD becslése egybehangzik a Konjunktúra- és Piackutató Intézet konjunktúra-jelentésével, amelyet előző számunk mellékletében közöltünk: az Egyesült Államokban jövőre már felélénkülés várható, míg Nyugat-Európa most van a csúcsponton. Az OECD párizsi központjában a „Gazdasági Perspektívák” címmel közzétett jelentés a hírügynökségi beszámolók szerint megállapítja, hogy körülbelül egy éve az egész világra kiterjedő és rendkívül gyors ütemű árinfláció érvényesül, ami a koreai háború óta először fordul elő. A tagállamok többségében — fejti ki a jelentés — tizenkét hónap alatt legalább öt százalékkal emelkedtek az árak, s ez a hatvanas évek elejéhez képest az inflációs ütem megkétszerezését jelenti. A probléma megoldását megnehezíti, hogy jelenleg már nem találhatók meg „a stabilitás szigetei”. Az OECD szakértői remélik, hogy a jövő év első felében a belföldi árak átlagos emelkedése — egész évre kivetítve — 3,75 százalékra csökken az egy évvel korábbi hat százalékról. Emlékeztetnek azonban arra, hogy az 1970. évi áralakulás előzetes becslését is 5 százalék fölé kellett emelni a decemberben megadott 4 százalékról. Lehetséges, hogy a következő tizenkét hónapos időszakra jósolt lassulás szintén nem következik be. A Wall Streeten legutóbb történt visszaesés ellenére, mondja az OECD jelentése, az ipari világot jelenleg fenyegető fő veszély nem a recesszió, hanem az infláció. Ha az infláció elleni küzdelemben nem egyformán sikeresek az egyes országok, akkor idővel ismét felborulhat a nemzetközi fizetések egyensúlya. Ha azonban az egyes országok fejlődése a jelenleg várt módon alakul, akkor a fennálló nemzetközi pénzügyi megállapodások alkalmasak a felmerülő finanszírozási problémák megoldására. A gazdasági expanzióra térve, a jelentés azt jósolja, hogy a bruttó nemzeti termék reálértéke az összes OECD- országokban évi 4,75 százaléknak megfelelő mértékben növekszik a jövő év első felében. Az Egyesült Államokban várhatólag bekövetkezik a fellendülés és a GNP növekedésének évi üteme 3,75 százalékra gyorsul az idei első félév 1,5százalékos csökkenésével szemben. Az expanzió ütemének gyengülése várható Nyugat-Németországban, Japánban és Európa több más fejlett ipari országában. Az egyes tagállamok kilátásait az OECD jelentése a következőképpen értékeli : USA: Rekord-munkanélküliség Az év második felében 2 százalékos termelésnövekedés várható. 1971 első hat hónapjában meggyorsulhat a termelés növekedése és elérheti az évi 4 százalékos rátát, de az expanzió mértéke jóval a kapacitások adta lehetőségek alatt marad. A munkanélküliség ennek megfelelően az 5,5 százalékos szint körül állandósul. Valószínűleg lassul az infláció üteme, de az a veszély fenyeget, hogy az infláció megtorpanása nem következik be arra az időszakra, amikor az adóügyi és pénzügyi feltételek már az expanzió gyorsulására ösztönöznek. A külkereskedelmi forgalom emelkedésére lehet számítani: az export 12 százalékkal, az import pedig 8,5 százalékkal növekedhet az idén. A fizetési mérleg folyó tételei több mint egymilliárd dolláros aktívumot eredményezhetnek, de még ez is kevés lesz az általános fizetési egyensúly eléréséhez. A múlt évi irányzat, amikor 9 milliárd dollár tőke áramlott be, erre az évre megfordul. Növekszik a tőkekivitel, sőt a belső pénzügyi helyzet enyhül és csökkennek a rövid lejáratú kamatok, a tőkekiáramlás mértéke még a jelenlegi becsléseket is túlszárnyalhatja. Anglia: Élénkíteni kell a keresletet A fizetési mérleg rendbehozatala után a kormánynak a termelő potenciált kell fejlesztenie és ezzel párhuzamosan a hazai keresletet élénkítenie. A fizetési mérleg folyó tételeinek aktívuma az 1970 első felétől számított 12 hónap után mintegy 1,3 milliárd dollárt tehet ki. Ugyanakkor számolni kell azzal, hogy a hosszú lejáratú tőkebeáramlás megáll, és tőkeexport váltja fel. Az erős fizetési mérleghelyzetre az országnak szüksége lesz, mert még mindig nagy összegű adósságokat kell törlesztenie külföldnek, nem is beszélve a közös piaci csatlakozás kívánalmairól. A bérek és árak korlátlan növekedése az ország versenyképességének aláaknázását szolgálja csupán. Ha a kormány adóügyi élénkítőkkel él és rugalmasabban használja fel a monetáris eszközöket, megvalósíthatja tervét, és a társadalmi össztermék 3,5 százalékkal növekedhet 1970 és 1971 között. Franciaország: Célszerű az óvatos expanzió A francia gazdasági vezetésnek első számú feladata lesz a következő 12 hónapban, hogy az előirányzott 6 százalékos gazdasági növekedés veszélyeztetése nélkül fékezze az árak és bérek emelkedését. Meg kell találnia és jól kell időzítenie a keresleti korlátozások enyhítését célzó intézkedések megfelelő formáját. A jelenlegi konjunktúra fő forrása a beruházási javak iránt mutatkozó élénk kereslet és a francia exportcikkek sikere a világpiacon. Idén az első félévben mintegy 350 millió dollárra tehető az ország külkereskedelmi aktívuma. Ha a kormány nem hajt végre újabb adóügyi és monetáris könnyítéseket, félő, hogy megfordul a termelés eddig kedvező irányzata, és munkaerő felesleg jön létre, minthogy a külföldi piacok ösztönzésére nem szabad építeni. Ha a könnyítéseket bevezetik, felgyorsulhatnak a lakóházépítkezések, az ipari beruházások és a közfogyasztási célokat szolgáló kiadások. Az árakra nehezedő nyomás csökkenésével a magánfogyasztás továbbra is 5—5,5 százalékos növekedési ütemet érhet el. NSZK: Ismét passzív tőkemérleg? Ha a következő hónapokban is folytatódik az NSZK tőkemérlegében tapasztalható új irányzat, akkor 1966 óta először az országba érkezett tőke összege meghaladhatja a tőkeexportot. Márpedig a hazai hitelhelyzet, mind a költségek, mind a rendelkezésre álló hitelkeretek tekintetében egyenesen előírja, hogy a befektetők az eddiginél nagyobb arányban kölcsönözzenek külföldről. A hazai keresleti nyomás valamivel alábbhagy a második félévben, de nem valószínű, hogy a vállalatok termelő beruházásai csökkennének. A legdinamikusabb keresleti tényező azonban a magánfogyasztás lesz, és a belső kereslet az idei év második félévében 6 százalékos növekedési ütemet érhet el. A társadalmi össztermék emelkedése az idén 4,5 százalék, 1971 első félévében alacsonyabb, csupán 3 százalék körül alakul ki. A gazdasági növekedés lelassulásával csökken a drágulás üteme is: 1971 első felében 4 százalékot ér el szemben az 1970 első felében kimutatott 7,5 százalékkal. Noha a világkereskedelem jövőre ismét fölélénkülhet, viszonylag gyenge marad a nyugatnémet exportteljesítmény, a fizetési mérleg folyó tételeinek többlete pedig erősen megcsappanhat. Olaszország: Ösztönözni kell a beruházást A krónikussá vált tőkekiáramlás megfékezésére Rómának intézkedéseket kellene hoznia, hogy bátorítsa az olasz értékpapírokban történő befektetéseket. Ugyanakkor a monetáris politika mérséklése csak óvatos léptekkel haladhat, amíg az áremelkedés és a tőkekiáramlás korlátozása hatékonyabbá nem válik. A pénzügyi „fékek” bizonyos mérvű feloldása viszont szükséges lesz ahhoz, hogy teljesíthető legyen idén a tervezet 7 százalékos gazdasági növekedés. Az év hátralevő részében a magánfogyasztás energikus növekedésével kell számolni, tekintettel a bérek átlag 18—20 százalékos előzetes emelésére. A társadalmi feszültségek és sztrájkok ellenére az export év végéig 15 százalékkal emelkedhet, a behozatal pedig mintegy 20 százalékkal lesz magasabb, mint egy évvel korábban. A folyó tételek aktívuma még így is elérheti az 1,25milliárd dollárt. ÚJ KERESKEDELMI EGYEZMÉNY A SZOVJETUNIÓ ÉS IRÁN KÖZÖTT A szovjet-iráni kereskedelem a következő években kétszerese lesz az 1966 és 1970 között lebonyolított árucsere-forgalom értékének. Ezt az új hosszú lejáratú kereskedelmi egyezmény irányozza elő, melyet csütörtökön Moszkvában a két ország közötti forgalomról és a fizetések szabályozásáról írtak alá. A Szovjetunió az ipari berendezések, a vas, a fűrészáru, a cement és más áruk szállítását növeli, ezekért cserébe Irán néhány új terméket — többek között alumíniumot — ad, és növelt késztermék — kötött- és szövöttáru, továbbá cipő — szállításait. A két fél közös szovjet—iráni vegyes szállítmányozási részvénytársaság létrehozásában is megállapodott. Ez Irán területén tevékenykedne. (TASZSZ) PATOLICSEV BÉCSBE LÁTOGAT Patolicsev szovjet külkereskedelmi minisztert hétfőre, augusztus 3-ra Bécsbe várják — közli az osztrák kereskedelmi minisztérium. A szovjet vendég és Staribacher osztrák kereskedelmi miniszter szerdán, augusztus 6-án írja alá Ausztria és a Szovjetunió hosszú lejáratú árucsere-forgalmi és fizetési egyezményét. Az APA jelentése felhívja a figyelmet arra, hogy ez az egyezmény mondja ki a fizetési forgalom multilateralizálását, azaz az eddigi klíring-rendszerről a szabadon átváltható valutára való áttérést. A szovjet miniszter találkozik Kirchschläger osztrák külügyminiszterrel és megbeszélést folytat a kereskedelmi minisztérium vezetőivel is. MEGKEZDŐDTEK A GENFI KERESKEDELMI MEGBESZÉLÉSEK Az Egyesült Államok, a Közös Piac tagállamai, Nagy-Britannia és Japán képviselői Genfben zárt ajtók mögött kétnapos kereskedelmi értekezletet kezdtek. A tanácskozást Olivier Long, a GATT főigazgatója kezdeményezte a nemzetközi „kereskedelmi háború” megakadályozására. A tanácskozáson, a hír szerint az Egyesült Államok által tervezett textiláru behozatali korlátozás is megvitatásra kerül. Megfigyelők arra számítanak, hogy az értekezleten részt vevő küldöttségek tagjai nem hoznak konkrét határozatot. (MTI) NAPRÓL NAPRA ♦ A FEJLETT TÖKÉSORSZÁGOKBAN — a koreai háború óta először — hosszan tartó és gyors ütemű infláció uralkodik. Ennek a helyzetnek a veszélyeire hívja fel drámai hangon a figyelmet az OECD jelentése. A tagállamok gazdasági kilátásait elemző tanulmány tanácsokkal is szolgál az egyes országoknak, milyen hitel- és gazdaságpolitikai eszközökkel vegyék elejét a súlyosabb következményeknek. A gazdasági visszaesés veszélyét, amelytől korábban aggódtak a szakértők, a szervezet szakemberei kevésbé tekintik elsődlegesnek. ♦ INDIA AZ EXPORT ÉVI HÉTSZÁZALÉKOS emelésére törekszik. A kormánynak a parlament elé terjesztett javaslata különleges intézkedéseket tartalmaz a távlatilag exportképes termékek fejlesztésére. ♦ AZ IPARCIKKEK SZÉLES SKÁLÁJÁT IMPORTÁLJA Kamerun, Nyugat-Afrika egyik legjelentősebb országa. A gyáripari termékek elhelyezési lehetőségeit elemző cikkünk a piac általános ismertetésén kívül tanácsokat ad az új exportőröknek értékesítési munkájuk megszervezésére. ♦ AZ EDDIG KÖLTSÉGVETÉSEN KÍVÜLI gazdaságot is átfogja a jövőre életbe lépő új rendszerű lengyel költségvetés. A Sajtószemle rovatunkban ismertetett cikk szerint ez nagyobb áttekintést ad a központi szerveknek a népgazdaság működéséről, de egyben nagyobb önállóságot is a költségvetési szerveknek. ♦ AZ IMPORT-ÁRKÜLÖNBÖZETI TARTALÉKALAPOK létesítésének lehetőségével a vállalatok nem nagy számban éltek akkor, amikor az importárak meglehetősen alacsonyak voltak. Cikkünk az eddigi tapasztalatok alapján ismerteti azokat az elképzeléseket, amelyeket a jövőben figyelembe kellene venni, hogy ezek a tartalékalapok megfelelhessenek céljuknak. ♦ AZ ANTIMON PIACÁT RENDKÍVÜL SZÉLSŐSÉGES árhullámzás jellemezte az elmúlt tizenkét hónap alatt. A piac helyzetét elemző jelentésünk szerint a közeljövőben lanyhulás várható, de ősszel újra megindulhat az áremelkedés. A távolabbi kilátások azon múlnak, hogy Ausztrália és Malaysia milyen erejű versenytársává lesz a mostani fő szállítóknak, Kínának és Dél-Afrikának. MAGYAR-ALGÉRIAI GAZDASÁGI EGYÜTTMŰKÖDÉSI TÁRGYALÁS A Külkereskedelmi Minisztériumban pénteken megkezdődtek a tárgyalások Algéria és Magyarország gazdasági együttműködésének továbfejlesztéséről. A magyar-algériai kereskedelmi forgalom az elmúlt két évben jelentős fejlődésnek indult. A magyar export zöme textil-, méteráru, különféle fémtömegcikk, izzólámpa, alumínium nyílászáró-szerkezet és méz. A két ország műszaki-tudományos együttműködési megállapodása alapján számos magyar szakértő dolgozik Algériában. Az ott működő tervezőiroda jelentős szellemi exportot bonyolít le. Az algíri stadionon kívül középületeket, lakóépületeket tervez és elvégzi a kivitelezés ellenőrzését. A múlt évben magyar gépipari delegáció vizsgálta Algériában, hogyan kapcsolódhat be a magyar ipar Algéria négyéves tervének megvalósításába. A delegáció tapasztalata nyomán lehetőség kínálkozik arra, hogy főleg élelmiszeripari, bányászati berendezéseket, mészműveket, gyógyszergyárat, Diesel-mozdonyokat és motorvonatokat szállítson a magyar külkereskedelem. A múlt évben jelentősen növekedett az Algériából származó magyar import. A behozatal zöme a lakosság ellátása szempontjából fontos közszükségleti cikk. A külkereskedelem Algériából többek között tízezer tonna narancsot, és nagyobb mennyiségű lencsét importált. A behozatalban megtalálható olyan fontos alapanyag is, mint a foszfát. Szállítását hároméves szerződés biztosítja, és így a magyar vegyipar a műtrágyagyártáshoz folyamatosan tudja feldolgozni. Nixon az amerikai gazdaságról Nixon elnök közép-európai időszámítás szerint a péntek hajnali órákban megtartotta sajtóértekezletét Los Angelesben. Megnyilatkozása igazolta az előzetes várakozásokat. Már a novemberi törvényhozási választásokra figyelve, kedvező színben ecsetelte a gazdaság második félévi kilátásait. Egyben szigorú szavakkal fordult a kongreszszushoz és új adók kivetését helyezte kilátásba, ha a képviselők továbbra is ragaszkodnának az állami kiadások felduzzasztásához. Az USA már azon az úton halad, amely az év második hat hónapját a gazdasági fellendülés időszakává teszi — jelentette ki az elnök. Igyekezett megnyugtatni a közvéleményt az előző nap közzétett jelentéssel kapcsolatban, amely szerint a nagykereskedelmi árak júliusban — néhány hónapos stabilizálódás után — 0,5 százalékkal emelkedtek. Az elnök szerint az előző hónapok adatait együttesen vizsgálva megnyugtató a helyzet. Valójában az infláció lehűlőben van és a gazdasági növekedés felújulása várható. Mindenesetre júniusban, a gazdaság helyzetét talán legjobban jellemző tizenkét indexből álló összetett mutató még mindig csak a visszaesés lefékeződését tanúsította. A jelzőszám 0,1 százalékkal volt alacsonyabb, mint az előző hónapban, a csökkenés májusban még 1,3 százalékos volt. A munkanélküliség aránya tovább növekszik — jósolta Nixon. A jelenséget azzal próbálta indokolni, hogy az ország háborús gazdasága „békegazdasággá” alakul át és megjegyezte: az amerikai kormány — 20 év óta először — többet költ a hazai szükségletekre, mint a fegyverkezési kiadásokra. Aj adók kivetését helyezte kilátásba, ha a kongresszus nem változtat eddigi magatartásán és változatlanul az eredeti előirányzatokat jóval túlszárnyaló kiadásokat iktat be törvényként. Összesen egymilliárd dollárra tehető az a többletkiadás, amit a törvényhozás, Nixon ajánlásait módosítva tervbe vett. A deficites költségvetés — figyelmeztetett Nixon — további inflációnak ad tápot és ezért a megnövekedett kiadásokat új adók kivetésével kell majd fedezni. A sajtóértekezlet előtt Nixon rezidenciája, fontos tanácskozások színhelye volt. Az elnök fogadta legközelebbi tanácsadóit, s a jövő évi költségvetés összeállításának kérdéseit vitatta meg velük. Szó volt a Pentagon új költségvetéséről is. Laird hadügyminiszter az újságírók előtt hangoztatta, hogy a kormány az úgynevezett vietnamizálás útján csökkenti a hadviselési kiadásokat, azaz a háború terheit áthárítja Saigonra. Nixon hivatalba lépése (1969 januárja) óta felére apadtak az akkor még 29 milliárd dollárra rúgó háborús költségek — állította a hadügyminiszter. Ehhez még hozzátette: 1967-hez képest 17 milliárd dollárral csökkentek a fegyverkezésikiadások, más polgári programok megvalósítására viszont ma 18 milliárd dollárral nagyobb összeg áll rendelkezésre. Washingtonban Laird nyilatkozatát propaganda-manővernek tekintik, amelyet a szenátus jövő héten sorra kerülő ülésére időzített. Ott fogják megvitatni a katonai kiadásokról szóló törvénytervezetet, és mint várható, a délkeletázsiai agresszió kiterjesztését ellenző szenátorok élesen bírálni fogják a katonai költségvetést — írja az MTI tudósítója. A hadiipari lobbynak eddig még sikerült csaknem érintetlenül átmentenie a katonai előirányzatokat a nagy hírveréssel beharangozott radikális takarékossági tervek ellenére; a tavaly 79,15 milliárd dollárt letevő hadikiadásokat idén mindössze 78,31 milliárdra csökkentették. HOSSZABB LEJÁRATÚ HITELEK AZ NDK-NAK A közös piaci tagállamok megállapodtak abban, hogy az NDK-nak nyújtott hitelek lejáratát öt évről nyolc évre emelik. A megegyezés az AP értesülése szerint kedden, a Hatok állandó képviselőinek brüsszeli ülésén született. A döntés közvetlen oka, hogy Franciaország teherkocsikat szándékszik szállítani az NDK vasutai számára 350 millió márka értékben. Ezzel kapcsolatban közölte a brüsszeli bizottsággal, nem tudja tartani magát a négy évvel ezelőtti megállapodáshoz, amely az NDK-nak nyújtandó hitelek lejáratát maximálisan öt évben rögzítette. A megállapodáshoz Franciaország annak idején az NSZK kívánságára járult hozzá. CSÚCSEREDMÉNY A KÍNAI-JAPÁN KERESKEDELEMBEN A kínai—japán kereskedelmi forgalom az év első felében 426,5 millió dollárt tett ki, többet, mint eddig bármitkkor. A japán külügyminisztériumnak ezen a héten közzétett jelentése szerint a növekedés 77 százalékos, mivel egy évvel korábban 240,5 millió dolláros forgalmat jegyeztek. A vámhivatalok adatai alapján készült jelentés a japán exportot 307,3 millió, az importot pedig 119,2 millió dollárban adja meg. A külügyminisztérium becslése szerint a Kínába irányuló japán export növekedése az év második felében valószínűleg meghaladja az import növekedését, s a jelenlegi 180 millió dolláros aktívum tovább gyarapodik (Kyodo)