Világgazdaság, 1970. szeptember (2. évfolyam, 166/411-187/432. szám)

1970-09-17 / 178. (423.) szám

1970. SZEPTEMBER 17. Tanácskozás Balatonfüreden A II. brit—magyar közgazdász-kollokviumról Mindössze tíz hónap telt el a Brigh­­tonban megrendezett első, és a bala­tonfüredi második brit—magyar köz­gazdász kolokvium között. Mind a tu­dományos gondolkodás fejlődése, mind a gazdasági gyakorlat szempontjából rendkívül rövid idő. A múlt héten tartott tanácskozásnak azonban nem is az volt a célja, hogy tovább vigye vagy elmélyítse a Brightonban el­hangzottakat, hiszen egy-egy ilyen konzultáció már csak időtartama és jellege miatt sem teszi lehetővé, hogy az azon résztvevők a kétoldalú együtt­működés valamennyi problémájával foglalkozzanak, nem beszélve a belső gazdasági fejlődés és irányítási rend­szer vagy a közgazdasági gondolkodás egymás számára hasznosítható tapasz­talatairól. És azt sem szabad elfelejte­ni, hogy a témaválasztást gyakran szubjektív tényezők, a szervezők vagy a vitában részt venni akarók érdeklő­dési területe határozza meg. Mindezek ellenére a balatonfüredi találkozó mégis továbblépést jelentett a brightonihoz képest. Legelsősorban is megoldási formáját illetően. Míg ta­valy afféle „kérdezz—felelek” játék folyt a magyar és a brit közgazdászok között — a vendéglátók ostromolták a mieinket az új gazdasági mechaniz­musra vonatkozó kérdéseikkel —, a mostani tanácskozás alapvető jellem­vonása — s ezt hangsúlyozta a Fészek­klubban tartott záróülésen dr. Bognár József, a Világgazdasági Tudományos Tanács elnöke, a kollokvium magyar társelnöke is —, a párbeszéd volt. Kö­tetlen eszmecsere, az ellentétes néze­tek nyílt ütköztetése, gyakran egyazon delegáción belül is. (Bár ez inkáb az angolokra volt jellemzői a magyar résztvevőkről szellemesen meg is je­gyezték: „Olyanok, mintha mind egy college-ban végeztek volna.”) A kollokvium napirendjén szereplő témák feldolgozásában is történt hala­dás. Balatonfüreden nem ad hoc jellegű beszélgetés folyt, hanem az előzetesen mindkét részről írásban beterjesztett referátumokhoz fűztek megjegyzést a résztvevők. Persze, a vita sokszor nem az alapdokumentumok, hanem a fel­szólalók által felvetett problémákról folyt tovább, aminek pozitívuma s negatívuma egyaránt volt. Az előbbi­hez sorolnám például a nemzetek­­felettiség, vagy az KGST-integráció, mint utólagosan felvetett témák meg­tárgyalását, ugyanakkor dr. Varga Györgynek a magyar vállalatok mű­szaki fejlettségével foglalkozó anya­gát érdemtelenül mellőzték a felszó­lalók. A műszaki-tudományos eredmények nemzetközi elterjesztése (transfer of technology) egyébként, érzésem szerint, a kollokvium legsokoldalúbban meg­vitatott kérdése volt. Érdekes észre­vételek hangzottak el például arról, hogy a passzív licencmérleg sokkal inkább korrelációban van a gyors gazdasági növekedéssel, mint az aktív mérleg (ennek igazolására Japán példáját említették), valamint figyel­met érdemelt George Ray magyar származású angol kutatónak az a megállapítása, hogy Magyarország és Nagy-Britannia — mint külkereskede­lem-érzékeny országok — számára egyaránt fontos új jelenség, hogy a nem árjellegű tényezőknek (mint például a technikai színvonal, a meg­felelő információk, a szerviz-ellátott­ság) gyakran sokkal nagyobb jelentő­sége van a világpiacon, mint az ár­ajánlatnak. Noha mind angol, mind magyar rész­ről számos, a tudományos életben is rangot szerzett közgazdász vett részt a mostani kollokviumon, a megvitatott kérdések zömét a rendkívül gyakorla­tias megközelítés jellemezte. A részt­vevők többsége ugyanis a mindennapi gazdasági gyakorlatot jól ismerő, illetve azt irányító szakember volt — a ven­dégek között elsősorban vállalati, a ha­zaiak esetében pedig minisztériumi, fő­hatósági szintről, így „első kézből” ér­tesülhettünk a brit nagyipar koncep­cióiról, törekvéseiről, egy-egy nagy­­vállalat , mint például a Beecham vegyipari cég, amelyet a kollokvium másik társelnöke, Sir Ronald Edwards professzor képviselt­e stratégiájáról. És bizonyára az angolok számára is sokatmondó volt, hogy például a jelen­legi nemzetközi fizetési rendszerről, a dollár-hegemóniában rejlő veszélyekről a Magyar Nemzeti Bank elnökhelyette­sének, a licenc-kereskedelemről és eset­leges tőkeimportunkról pedig a Magyar Kereskedelmi Kamara elnökének véle­ményét hallgatták. A balatonfüredi találkozó azonban — a brightonihoz viszonyított előrelé­pés ellenére is — egyben egy kezdeti, „puhatolózó” szakasz lezárását jelen­tette. Amennyiben a brit—magyar köz­­gazdasági együttműködést valóban to­vább kívánjuk fejleszteni, a követke­ző fázisban még jobban körülhatárolt, hosszabb távon közös kutatási prog­ramot igénylő témák feldolgozása, il­letve rendszeres, szűkebb körű meg­vitatása a feladat. És feltétlenül kí­vánatos, hogy a jövőben a brit—ma­gyar és a többi hasonló, kétoldalú közgazdász-konzultációkon több figyel­met fordítsunk az illető országgal foly­tatott kereskedelmünk és más termé­szetű gazdasági együttműködésünk kérdéseire. Mert ezek alapos és ered­ményre vezető megvitatásával a bala­tonfüredi tanácskozás, úgy érzem, adós maradt. Lipovecz Iván ­ Megkezdődött a világ legnagyobb kikötőjének építése a Nagasaki-öbölben fekvő Koyagi szigetén. Az új kikötő befogadóképessége 1,2 millió tonna lesz, építése előreláthatólag két évet vesz igénybe. A költségek 28 milliárd jent (78 millió dollárt) tesznek ki. A mun­kát a Mitsubisi Heavy Industries irá­nyítja. • Barber brit pénzügyminiszter szer­dán elutazott Ciprusba, hogy részt­­vegyen a Nemzetközösség pénzügymi­nisztereinek ülésén. A miniszter innen a hét végén Brüsszelbe repül a Tizek csoportjának tanácskozására, majd ezt követően Koppenhágában részt vesz a világbank és a Nemzetközi Valuta Alap évi ülésén. 0 Tíznapos látogatásra Franciaország­ba utazott a Kínai Népköztársaság polgári légitársaságának 18 tagú kül­döttsége. A pekingi CAAL társaság delegációja repülőgépgyárakat és re­pülőtereket tekint meg Franciaország­ban.­­ Javulás áll be az Egyesült Államok gazdasági helyzetében az év harmadik negyedévében — nyilatkozott Stans amerikai kereskedelemügyi miniszter. A bruttó nemzeti termék növekedése ez időszak alatt előreláthatólag meg­haladja a második negyedévben jegy­zett 0,6 százalékos növekedési rátát, s ebbe már beleszámították a General Motors sztrájkjának kihatását is.­­ Átalakította kormányát Mobutu, Kinshasa­ Kongó köztársasági elnöke. A változtatásokra gazdasági és keres­kedelmi okok miatt került sor. Új gazdát kapott például a pénzügymi­niszteri tárca, s ismét létrehozták a külkereskedelmi minisztériumot. A kormány átalakítására közvetlenül azután került sor, hogy Mobutu visz­­szatért amerikai, romániai és jugo­szláviai körútjáról.­­ Aláírták az NDK és Szomália 1971—75-re szóló hosszú lejáratú ke­reskedelmi szerződését.­­ Lengyel és nyugatnémet szakszer­vezeti vezetők Varsóban kétnapos munka­ülésszakon megvitatták a két ország szakszervezetei közötti kapcso­latok további fejlesztésének lehetősé­geit. A lengyel szakszervezeti központi tanács és a nyugatnémet szakszer­vezeti szövetség képviselői közötti mostani megbeszélés részét képezi az áprilisban megkezdődött tanácskozás­­sorozatnak. aW(§] jelenti . Szeptember 21-i hatállyal emeli a legfontosabb huzaltermékek árát a Kaiser Aluminium and Chemical Corp. A légi transzmissziós és elosztó­­rendszerek felállításához használatos huzalok árát azért kellett emelni — közölte a társaság szóvivője —mert a jelenlegi piaci árak átlagosan 10 százalékkal szöktek feljebb.­­ Megnyílt kedden Helsinkiben a Koreai NDK kereskedelmi képvise­lete, amelynek az a feladata, hogy köz­reműködjék a gazdasági kapcsolatok fejlesztésében a két kormány 1969- ben megkötött szerződése alapján.­­ Karbamidgyártó üzemet létesít Cseh­szlovákiában a nyugatnémet Klöckner Industrieanlagen GmbH. és a holland Continental Engineering NV. Az erről szóló megállapodás az objektum fel­építését és az összeszerelés ellenőrzését foglalja magába. Az évi 215 ezer tonna kapacitású üzem költségei elérik a 49,7 millió koronát. A gyárat előrelátható­lag 1971 őszén­­helyezik üzembe.­­ A chilei kormány engedélyezte a japán Mitsubisi Co. Ltd., és az Ataka Co. Ltd. cégnek, hogy 56 millió dollárt fektessen be észak-chilei vasérc kiak­názásába. A két társaság vállalta egy öntöde felépítését és működtetését, va­lamint a feldolgozott termék kikötőig történő szállítását is.­­ Az Olaszországba importált autók száma júliusban elérte a 44 ezer dara­bot, ami 80 százalékos növekedést jelent az egy évvel korábban importált 24 ezer darabhoz képest. Júniusban ugyanak­kor 45 ezer autót vásároltak külföldről.­­ Négynapos hivatalos látogatásra a spanyol fővárosba utazott Riad egyip­tomi külügyminiszter. Tárgyalásainak középpontjában a közel-keleti politikai kérdéseken kívül a bilaterális kapcso­latokat érintő problémák szerepelnek.­­ Az AEGO Telefunken elektromos­ipari konszern ez év első felében 3,9 milliárd márkára növelte forgalmát. Ez 23 százalékkal magasabb az egy évvel korábbi forgalomnál. Az elért haszon — olvasható a nyugatnémet cég első félévről szóló beszámolójában — a forgalom emelkedésével nem tartott lépést, mert az erősen emelkedő költ­ségek nem voltak maradéktalanul át­háríthatók és árkorrekciókat csak egyes gyártmánycsoportoknál lehetett érvényesíteni. Brit gazdaságpolitikai elképzelések Tudósítónktó­l : A brit pénzügyminisztérium nyilat­kozatot adott a kormány főbb rövid lejáratú gazdasági elképzeléseiről. E hírt többek közöt a Times és a Guar­dian is kommentálta. „A kormány nem látja a gazdaság serkentésének azonnali szükségét” című írásában a Times röviden összefoglalja a kormánypolitika megállapításait, ki­emelve azt, hogy megvédi a font jelen­legi árfolyamát és lényegileg tartja ma­gát ahhoz a monetáris politikához, amelyet Roy Jenkins fektetett le a költségvetésben. A bér- és árinflációt csak fokozatosan lehet visszaszorítani. A lap az egész jelentést optimistának tartja. Ugyanerről, a témáról a Guardian első oldalon a következő cím alatt ad hírt: „A toryk szabadjára engedik az árakat.­” A cikk kiemeli, hogy a kor­mány nem tervez árkorlátozásokat a magániparban és teljesen irreálisnak tartja a bérnövekedések nem inflációs rátára történő leszorítását, legalábbis a közeljövőiben. Ez a mérsékelt gazda­ságpolitika már jelzi, hogy az első kon­zervatív költségvetés nem fog drámai fordulatokat hozni. Nagyobb adócsök­kentések csak azután válnak lehetővé, hogy a közkiadásokat is alacsonyabb színvonalra hozták. Várható, hogy a költségvetési kiadások csökkentése hosszabb időt, esetleg több évet átfogó folyamatot jelent. A cikk kiemeli, hogy a kormány nem szándékozik jelenősebb lépéseket tenni a takarékosság és az ipari beruházások fokozása érdekében. Repülőgéprablás és biztosítás A háromszáz éves hagyománynak megfelelően, amelynek mottója így hangzik: „Lloyds mindent biztosít és azonnal fizet”, az amerikai PANAM légitársaság már megkapta azt a 10 millió font sterling értékű csekket, amely a Palesztinai ellenállók által a kairói repülőtéren felrobbantott Boeing—747 óriás repülőgépért kár­térítésként járt. Minden valószínűség szerint a másik három felrobbantott repülőgépet is a Lloyds-nál biztosítot­ták, illetve viszontbiztosították. Ha tényleg ez a helyzet, akkor az 1970-es év az 1907 óta eltelt időszak leg­­katasztrofálisabb éveként vonul be a társaság történelmébe. A 63 évvel ezelőtti San Francisco-i földrengés után kellett a társaságnak hatalmas összegeket kifizetnie, de nem sokkal maradt el emögött az öt évvel ezelőtti Betsy hurrikán pusztítása sem, amely a Lloyds-nak 40 millió font sterlingbe került. A világ „legmegbízhatóbb klubjának” nevezett biztosítótársaság 6000 részvényese tehát nem ok nélkül aggódik. A repülőgépekre vonatkozó biztosí­tási szerződéseket gyakorlatilag „mé­ret” alapján kötik. Az óriás lökhaj­­tásos gépek üzembe helyezését köve­tően a társaság arra kényszerült, hogy nemzetközi viszontbiztosítási szövetsé­gekhez csatlakozzon. A Lloyds kez­deményezésére egy év óta a normális biztosítási kötvényekhez egy olyan záradékot fűztek, amely kizárja a kártérítést azokban az esetekben, amikor a károkozás úgynevezett ka­lóz-cselekményre vezethető vissza. A PANAM ezért pótlólagos biztosítást kötött a Boeing—747-re. (APA) A Spanyol-Szahara jövője Marokkó, Algéria és Mauritánia államfői tanácskoztak a hét elején a három ország között fekvő, 260 ezer négyzetkilométer nagyságú Spanyol- Szahara jövőjéről. A három állam, melyeket részben barátsági szerződés köt össze s melyek közül kettő tagja a Maghreb-nek, a tervezett észak­afrikai gazdasági uniónak, területi igénnyel lép fel és egységes állás­pontot képvisel Spanyolországgal szem­ben. Terveik közé tartozik, hogy az ENSZ égisze alatt népszavazást tart­sanak a Szaharának e részén. A Spanyol-Szahara északi részén fekvő foszfátmezők kincsét 1,2 milliárd tonnára becsülik, és Spanyolország megkezdte az előkészületeket a kincs hasznosítására. Rabatban ezt közvet­len fenyegetésként fogják fel, mint­hogy Marokkó népgazdasága nagyrészt a foszfát kitermelésétől függ. (Reuter) Líbia közvetlenül ad el kőolajat Svájcnak Hivatalos hírforrások szerint Líbia szerződést kötött Svájccal nyersolaj közvetlen szállítására, tehát anélkül, hogy igénybe vennék a Líbiában mű­ködő külföldi kőolaj vállalatok bár­melyikének közvetítő szerepét. Az üzlet­ről részletek nem szivárogtak ki. Megfigyelők szerint — írja a Reuter tripoli tudósítója — e lépés is azt az irányzatot követi, hogy az arab államok közvetlen termelői-fogyasztói kapcsolatokat létesítsenek és kiküszö­bölik a piacot monopolizáló és az árakat diktáló cégek tevékenységét. Kinek kedvez a segélypolitika módosítása? AZ OECD TOKIÓI ÉRTEKEZLETÉRŐL Kedden Tokióban befejezte munká­ját az OECD fejlesztési segélybizott­ságának (DAC) 9. ülésszaka. Az ülés­szak vitáinak homlokterében a fejlődő országoknak nyújtandó segély kérdése állt. A résztvevő 17 küldöttség első­sorban a pénzügyi segítség terjedel­mét, összetételét, valamint a segély­­nyújtás pénzügyi feltételeit vitatta meg. Ami az utóbbit illeti, a fejlődő országok azzal a reménnyel várták az ülésszakot, hogy a vezető tőkésorszá­gok megmásítják az eddigi gyakorla­tot, amely szerint a világ vezető ipari országai feltételekhez kötik a fejlődő országoknak nyújtott kétoldalú hiva­talos segély 80 százalékát. Gyakorlat­ban ez azt jelenti, hogy a fejlődő országoknak a kapott kölcsönökkel a segélynyújtó országok áruit vagy szol­gáltatásait kell megvásárolniok. Az OECD bizottsága törekedett rá, hogy a tagállamok elvben valameny­­nyien foglaljanak állást a megkötések nélküli segélynyújtás mellett, határoz­zanak meg egy konkrét időpontot is az elv gyakorlatba ültetésére. A konferencián azonban nem született megállapodás a hivatalos bilaterális segélyekhez kapcsolódó megkötések eltörléséről. Azzal a legtöbb delegátus egyetértett, hogy a feltételektől men­tes segély „kívánatos” lenne, de nem hajlandók konkrét időponthoz kötni magukat. A Reuter keddi jelentése szerint megállapodás született ugyanakkor abban, hogy a multilaterális csatorná­kon különböző szervezetek közremű­ködésével a fejlődő országokba irá­nyuló segélyeket a jövőben nem kö­tik semmilyen feltételhez, s ezért a DAC tagállamai vállalják, hogy erő­teljesen fokozzák az ilyen intézmé­nyeknek nyújtott hozzájárulás össze­gét. Egyes küldöttek szerint ennek különösebb jelentősége nincs, mivel a multilaterális segély gyakorlatilag eddig is megkötésektől mentes volt, sőt, bizonyos fokig hátránnyal is járt, ugyanis a bilaterális kölcsönök ka­matrátája átlagosan 3,5 százalék, míg a multilaterális intézmények kamatai komolyabb megpróbáltatást jelentenek a fogadó országoknak: az ázsiai fej­­lesztési bank például 7,5, a Világbank 7,25 százalékos kamatra nyújtja hi­teleit. A záróközlemény üdvözölte a kon­ferencia „eredményeit”. „Első ízben történt, hogy a DAC-tagállamok nagy többsége elviben késznek nyilatkozott arra, hogy elfogadja a feltételektől mentes bilaterális pénzügyi fejlesztési kölcsönnyújtás politikáját” — olvasható a közleményben. Mit is jelent ez a nagy többség? A Reuter beszámolt róla: 10 tagállam bizonyos fokig hajlandó magát elköte­lezni a segély e formája mellett. Ezek a tagállamok nyújtják a fejlődő orszá­goknak a hivatalos bilaterális kölcsö­nök 75 százalékát. Egyes országok, amelyek elvben elfogadták a javaslatot, bizonyos tartózkodással tették ezt, s elsősorban ahhoz ragaszkodtak, hogy a bizottság tagjai együttesen cseleked­jenek. Japán például — mint az már a múlt heti kormányülés után ismere­tessé vált — elvben magáévá teszi a feltételek eltörlésére vonatkozó javas­latot, de csak akkor hajlandó e poli­tikát követni, ha valamennyi fejlett ország elfogadja azt. A küldöttek fi­gyelme elsősorban az Egyesült Államok állásfoglalására irányult, mivel Wa­shington nyújtja a hivatalos segély 46 százalékát. Az amerikai küldöttség azt jelezte, hogy hajlandó támogatni a ja­vaslatot egy kikötéssel: szükséges az amerikai­­kongresszus hozzájárulása. Megfigyelők szerint ennek lehetősége minimális, az amerikai kongresszus aligha támogatja a javaslatot. Svájc az egyetlen ország, amely egyedül is kö­vetné e segélynyújtási politikát. Hat ország képviselője határozott nemmel nyilatkozott. Ausztrália kép­viselője azt mondotta, hogy az ügyben közelebbről nem érdekelt, mivel segé­lye elsősorban meghatározott termé­nyekből áll. Dánia és Kanada támo­gatná a feltételektől mentes segélyezés politikáját, de — úgymond — jelen­legi belső gazdasági helyzete nem teszi ezt lehetővé. Franciaország ellenezte legerősebben a javaslatot, főként azért, mert a program nem állítja meg a segélyösszegek egy ideje tapasztalható csökkenését és nem ítéli el kellő mér­tékben a segélynyújtás korábbi típu­sát. Ausztria és Belgium elvben egyet­értett a DAC javaslatával, de a határ­időt tekintve, nem nyilatkozott. A kétnapos ülésszak eseményei több delegáció körében bíráló megjegy­zéseket váltott ki.­­ Őszintén szól­va, mi, a 16 DAC-ország, szemben­­állunk több mint 130 ENSZ-taggal, akik közül a legtöbben segélyért nyújt­ják kezüket — mondotta az egyik küldött. Érdekes cikket közölt az egyik japán újság. Azt elemezte, ki járna jól a fel­tételek nélküli segélynyújtás politiká­jának elfogadása esetén. E politika Japán számára kedvező lenne. Egyrészt agresszív iparával elszívná a szegény országokból a dollárok jelentős részét, másrészt egyszerűen „knockoutolná” Ausztráliát az ázsiai piacon. Maga az Egyesült Államok is elveszítené dollár­jai bizonyos részét. Japántól és az NSZK-tól fél a DAC többi 14 tagálla­ma — többen ezzel magyarázzák, hogy az ülésszakon nem született megállapo­dás. Nixon a külföldi segélyprogram megváltoztatását javasolja Nixon elnök üzenetet intézett a kongresszushoz a külföldi segélyprog­ram reformjáról. Javaslataiban (töb­bek között) a bilaterális segély nagy­mértékű csökkentése szerepel, ugyan­akkor növelni kívánja a nemzetközi szervezeteken keresztül nyújtandó se­gély mennyiségét. Nixon üzenetében arra hívta fel a figyelmet, hogy az Egyesült Államok­nak meg kell állítani a fejlődő orszá­gokba irányuló segély mennyiségének csökkenését (konkrét adatokat nem közölt). Ismeretes, hogy az elnök korábban már megtette számszerű javaslatát a folyó költségvetési év segélyprogram­jának összegére. A javasolt 1,8 mil­liárd dollár minden, idők legalacso­nyabb amerikai segélyprogramját ered­ményezné, különösen, ha figyelembe vesszük, hogy a képviselőház már eddig 0,2 milliárd dollárt faragott le az összegből. A mostani elnöki üze­net megpróbálja a fejlődő országok speciális igényeihez alkalmazni az amerikai segélypolitikát — például a multilaterális segélynyújtás esetére javasolja annak a feltételnek a meg­szüntetését, amelynek értelmében a segélyekért eddig csak amerikai gyárt­mányú árut lehetett vásárolni. Az elnök azt is tanácsolta, hogy vezes­senek be preferenciális vámrendszert a fejlődő országok késztermék-export­jának ösztönzésére. Az elnök kilátásba helyezte a tény­leges gazdasági segélyek és a katonai célokat szolgáló segélyek különvá­lasztását és indítványozta, hogy a kül­földi segélyprogram végrehajtásával foglalkozó szervezet (AID) helyett alakítsanak két külön intézményt. Az egyik, az úgynevezett International Development Corporation a bilaterá­lis, főként üzleti jellegű kérdésekkel foglalkozna. A másik, az International Development Institute az amerikai tudomány és technológia vívmányait fordítaná fejlesztési célokra. (AP, Reuter, MTI) ANGLIA 1969. ÉVI SEGÍTSÉGNYÚJTÁSA A FEJLŐDŐ ORSZÁGOKNAK Az angol kormányszervek közlemé­nye szerint Anglia 1969-ben a fej­lődő országok részére — állami és ma­gánforrásokból — összesen 445,5 millió font értékű segítséget nyújtott. Ez a hi­vatalos adatok szerint Anglia bruttó nemzeti terméke értékének 0,97 száza­lékával egyenértékű, (az előző évben 0,74 százalék volt). A hivatalos tájékoztatás megállapítja, hogy a segély értékének növekedése elsősorban a magántőke „segélytevé­kenysége” fokozódásának tulajdonít­ható. A magántőke átáramlása fejlődő országokba 1969-ben 266,8 millió fontot tett ki, ami a bruttó nemzeti termék értékének 0,58 százaléka. (Az 1968. év­ben 138 millió font volt.) Az állami forrásokból származó segítségnyújtás értéke 1969-ben 178,7 millió fontra te­hető (1968-ban ez 178,6 millió font volt). Az­­állami forrásokból származó segé­lyek túlnyomó többségét — közel 160 millió fontot — a Brit Nemzetközösség országai kapták. VILAGGAZDASAG KORSZERŰ KÖZLEKEDÉS - FÖLD ALATTI CSÖVEKEN A nagyvárosokban egyre kevésbé meg­oldható a közlekedési káosz. Ezért Nyu­­gat-Berlinben technikusok és építészek a föld alatt elhelyezett nagy átmérőjű csövekben zavartalanul és keresztezés­­mentesen lebonyolódó forgalom meg­valósításán dolgoznak. Olyan tömeg­szállító eszközről van szó, amely órán­ként akár 40 ezer személyt is el tud szállítani. A teljesen automatizált köz­lekedési csőrendszer ezenkívül sokkal olcsóbb a földalatti vasútnál. Két berlini építész a berendezés mo­delljeit már kiállította. Ezek a meg­oldások szállítószalag alkalmazásán ala­pulnak és nemcsak gyalogosok, hanem teljesen­­ automatizált irányítású kis­kocsik továbbítására is használhatók. Az új közlekedési eszköz iránt Mün­chenből is érdeklődnek. Amerikai tech­nikusok pedig a csövek kifejlesztésében értek el számottevő eredményeket. (APA)

Next