Világgazdaság, 1970. december (2. évfolyam, 230/475-250/495. szám)
1970-12-31 / 250. (495.) szám
Flakkont gyártó, tejet adagoló és csomagoló vonal A tej és tejtermékek alapvető élelmiszerek, táplálkozás élettani jelentőségüket már régen felismerte a tudomány. Biológiai és élvezeti értékük egyre szélesebb körben kelti fel a fogyasztók érdeklődését és ez népegészségügyi szempontból is kedvező jelenség. Élelmiszerfogyasztásunk kalóriában gazdag, továbbfejlesztésének fontos útja az állati eredetű fehérje fogyasztás és ezen belül különösen a tej és tejtermék fogyasztás jelentős növelése. Az egy főre jutó tej és tejtermék fogyasztásunk (vaj nélkül) kb 115 liter, lényegesen kevesebb a kívánatosnál és mintegy fele a Lengyelországban, Ausztriában és számos más európai országban kialakult foyasztási szintnek. Az elmúlt években az egy főre jutó fogyasztás lassú növekedése mellett jelentősen nőtt az ipar által értékesített termékek mennyisége az alábbiak szerint: várható teljesítés. fogyasztói tejből 22%-kal vajból 46%-akl sajtból 59%-kal túróféleségekből 41%-kal értékesít többet az ipar 1970-ben, mint 1966. évben. A mennyiségi növekedés mellett rendkívül fontos, hogy javult a termékek minősége, — számottevően bővült a választék, — jelentősen nőtt a korszerű, fogyasztói csomagolású termékek aránya. A termékek minőségének javulása mellett a fogyasztás növelésének fontos feltétele, hogy változatos, az eltérő ízléseket is kielégítő termékválaszték álljon a vásárlók rendelkezésére. Ennek érdekében az elmúlt négy év alatt közel 50 új terméket hozott forgalomba az ipar: — a különféle ízesített és savanyított tejtermékeket, — a 3,6% zsírtartalmú palack, illetve eldobható csomagolású tejet, — az új natúr és különféle ízesített ömlesztett sajtokat, az ízesített krémtúrókat megkedvelte, egyre szélesebb körben vásárolja a lakosság. Külföldi és ma már jelentős hazai tapasztalat is igazolja a korszerű fogyasztói csomagolás rendkívüli jelentőségét nemcsak higiénés érdekből, a bolti értékesítés megkönnyítése szempontjából, az üzemekben a munka hatékonyságának növelése okából, de elősegíti a fogyasztás növekedését is. Az elmúlt négy évben gyors ütemű fejlődés következett be a tej és tejtermékek csomagolása terén. 1970. első felében a tejnek 43%-a már fogyasztói csomagolásban került forgalomba és ennek közel fele eldobható csomagolásban. Budapesten a tej 60%-a fogyasztói csomagolásban került kiszállításra és ennek körülbelül kétharmada eldobható polipakk csomagolású. A közönség megszerette ezt a csomagolást. Fontos feladat — a csomagolóanyag további javításával — az időnként jelentkező, bosszúságot és kárt okozó szivárgás megszüntetése. Jelentős előrehaladásnak tekinthető a tejföl alufólia zárású polisztirol poharas csomagolása. Ez a csomagolási mód egyéb termékek: ízesített és savanyított tejkészítmények, iskolatej, kakaó, tejpuddingok csomagolására is alkalmazható. Folyamatos túrógyártó vonal Sajtérlelő MELLÉKLET 22 VG 1970. DECEMBER