Világgazdaság, 1970. december (2. évfolyam, 230/475-250/495. szám)

1970-12-31 / 250. (495.) szám

Flakkont gyártó, tejet adagoló és csom­a­goló vonal A tej és tejtermékek alapvető élelmiszerek, táplálkozás életta­ni jelentőségüket már régen felismerte a tudomány. Biológiai és élvezeti értékük egyre szélesebb körben kelti fel a fogyasztók ér­deklődését és ez népegészségügyi szempontból is kedvező jelenség. Élelmiszerfogyasztásunk kalóriában gazdag, továbbfejlesztésének fontos útja az állati eredetű fehérje fogyasztás és ezen belül kü­lönösen a tej és tejtermék fogyasztás jelentős növelése. Az egy főre jutó tej és tejtermék fogyasztásunk (vaj nélkül) kb 115 liter, lényegesen kevesebb a kívánatosnál és mintegy fele a Lengyelországban, Ausztriában és számos más európai ország­ban kialakult foyasztási szintnek. Az elmúlt években az egy főre jutó fogyasztás lassú növeke­dése mellett jelentősen nőtt az ipar által értékesített termékek mennyisége az alábbiak szerint: várható teljesítés. fogyasztói tejből 22%-kal vajból 46%-akl sajtból 59%-kal túróféleségekből 41%-kal értékesít többet az ipar 1970-ben, mint 1966. évben. A mennyiségi növekedés mellett rendkívül fontos, hogy­­ javult a termékek minősége, — számottevően bővült a választék, — jelentősen nőtt a korszerű, fogyasztói csomagolású termé­kek aránya. A termékek minőségének javulása mellett a fogyasztás növe­lésének fontos feltétele, hogy változatos, az eltérő ízléseket is ki­elégítő termékválaszték álljon a vásárlók rendelkezésére. Ennek érdekében az elmúlt négy év alatt közel 50 új terméket hozott forgalomba az ipar: — a különféle ízesített és savanyított tejtermékeket, — a 3,6% zsírtartalmú palack, illetve eldobható csomagolású tejet, — az új natúr és különféle ízesített ömlesztett sajtokat,­­ az ízesített krémtúrókat megkedvelte, egyre szélesebb körben vásárolja a lakosság. Külföldi és ma már jelentős hazai tapasztalat is igazolja a korszerű fogyasztói csomagolás rendkívüli jelentőségét nemcsak higiénés érdekből, a bolti értékesítés megkönnyítése szempontjá­ból, az üzemekben a munka hatékonyságának növelése okából, de elősegíti a fogyasztás növekedését is. Az elmúlt négy évben gyors ütemű fejlődés következett be a tej és tejtermékek csomagolása terén. 1970. első felében a tejnek 43%-a már fogyasztói csomagolásban került forgalomba és ennek közel fele eldobható csomagolásban. Budapesten a tej 60%-a fo­gyasztói csomagolásban került kiszállításra és ennek körülbelül kétharmada eldobható polipakk csomagolású. A közönség megszerette ezt a csomagolást. Fontos feladat — a csomagolóanyag további javításával — az időnként jelentkező, bosszúságot és kárt okozó szivárgás megszüntetése. Jelentős előrehaladásnak tekinthető a tejföl alufólia zárású polisztirol poharas csomagolása. Ez a csomagolási mód egyéb ter­mékek: ízesített és savanyított tejkészítmények, iskolatej, kakaó, tejpuddingok csomagolására is alkalmazható. Folyamatos túrógyártó vonal Sajtérlelő MELLÉKLET 22 VG 1970. DECEMBER

Next