Világgazdaság, 1971. január (3. évfolyam, 1/496-20/515. szám)
1971-01-16 / 10. (505.) szám
A görög gazdaság: gyors növekedési problémákkal A Financial Times cikkszolgálata nyomán: A görög Papadopulosz-kormány a hadsereg támogatása mellett szilárdan ül a helyén, és minden jel szerint még jó ideig kézben akarja tartani a hatalmat. Az általános választásokat legalább 1973-ig elhalasztották. Az ország gazdasága a látszólagos stabilitás mellett gyors ütemben fejlődik. A folyó év bruttó nemzeti termékében 7 százalékos növekedést várnak (1970-ben 7,1 százalék, 1969-ben 7,7, 1968-ban 5,2 százalék volt a növekedés). Az ország nagyra törő gazdasági terve az 1968— 1972-i időszakra átlagban évi 8 százalékos emelkedést vesz számításba. Az ipari termelésben idén 8—9 százalékos emelkedés várható 1970-hez hasonlóan; a mezőgazdaság területén 6 százalék a tavalyi 7,5 százalékkal szemben, az árak emelkedése 3 százalék lesz, ugyanannyi, mint tavaly. A bérek a tavalyihoz hasonlóan várhatólag 10 százalékkal mennek feljebb. Görögország pénzügyi helyzete nem olyan egészséges, mint régebben, de a kormány meg tudta óvni az ország devizatartalékait. Igaz, hogy ennek érdekében több külföldi kölcsönt kellett igénybe venni és szűkíteni a belföldi hitelnyújtást és az importot. A kereskedelmi mérleg tátongó deficitje miatt a kormánynak az idén újabb intézkedéseket kell tennie az import közvetett csökkentésére, mint hogy 1969-ben 530 millió dollár értékű exporttal szemben 1 milliárd 418 millió dollár importot bonyolítottak le (1970 októberéig az export 423 millió, az import 1 milliárd 208 millió dollár volt). A kormány erősíti a görög áruk vásárlására ösztönző kampányt, és a Görögországban tevékenykedő külföldi tőkésektől megkívánja, hogy termékeik feldolgozásánál nagyobb mértékben támaszkodjanak a görög lehetőségekre, valamint vállaljanak kötelezettséget nagyobb exportra. A jelenlegi katonai uralommal kapcsolatos politikai meggondolások alapján az Európai Beruházási Bank által kilátásba helyezett 125 millió dolláros kölcsön folyósítását 1967-ben felfüggesztették, így Görögország csak 69 millió dollárt kapott meg belőle. A Világbank speciális célokra viszonylag kis összegű kölcsönöket nyújtott Görögországnak. A görög kormánynak az a terve, hogy az idén körülbelül 470 millió dollár értékű állami beruházást hajt végre. Az állami költségvetés kiadási összege 2 milliárd 430 millió dollár, a bevételi oldal pedig 2 147 000 000 dollár. Az így jelentkező hiányt bel- és külföldi kölcsön felvételével szándékoznak fedezni. Az ország koordinációs miniszterhelyettesének véleménye szerint az egy lakosra jutó jövedelem a tavalyi 872 dollárról 10 év alatt 1600—1700 dollárra emelhető, vagyis valamivel magasabbra, mint az Olaszországban és Ausztriában jelenleg elért színvonal. A nemzeti termékben az ipari termelés részesedése 1980-ban 37—39 százalék lesz, szemben az 1969-ben elért 18 százalékkal. Ezzel szemben a mező- gazdaság részesedése ugyanebben az időszakban 21 százalékról 15—17 százalékra süllyed. A fogyasztásicikk-import 10 év múlva eléri a 3,5 milliárd dollárt, az ipari export az 1,2—1,3 milliárdot. Mindezek a feltételezések azon nyugszanak, hogy a világ hajózásának két császára, Onasszisz és Niarchosz teljesítik-e azokat — az összességükben több száz millió dollárt kitevő — kötelezettségeket, amelyeket a múlt év elején a kormánnyal szemben vállalt. (A VILÁGGAZDASÁG már beszámolt arról, hogy Onasszisz hét év alatt 600 millió dollár, Nichardiosz pedig 200 millió dollár értékű beruházás végrehajtására kötelezte magát.) Eltekintve ettől, a két — görög méretek szerint — óriás beruházási programtól, külföldi tőkések nem igyekeztek az utóbbi években Görögországban befektetni pénzüket. Amióta a hadsereg szerezte meg a hatalmat, az országban összesen körülbelül 70 millió dollárt fektettek be, holott az 1963—66. években eszközölt külföldi beruházások ennek a dupláját tették ki. A görög kormány általánosságban bátorítja a magánvállalkozást és igényli a külföldi beruházásokat, az állam tevékenységét infrastrukturális terveikben való részvételre korlátozza. De elég erős kézzel avatkozik be a gazdasági életbe, s ebben gyakran politikai célok vezérlik. A hadsereg egyik, a miniszterelnökhöz közel álló csoportja állítólag liberálisabb irányzatot szeretne követni. Tagjai közül néhányan a görög acélipar államosítását követelik. Görögország 1969 végén kénytelen volt kiválni az Európa-tanácsból és ez arra indította a kormányt, hogy függetlenebb és rugalmas külpolitikát folytasson. Ennek alapján igyekeznek megnövelni a szocialista országokkal és a Kínával folytatott kereskedelmüket. De miután az országnak kereskedelmi egyezménye van a Közös Piaccal, és szüksége van termelő-beruházásokra, nem várható, legalábbis jelenleg, hogy a nyugati államokkal fennálló kapcsolatainak lazításában túl messzire menne. Görögországnak a Közös Piaccal 1962-ben létrejött társulása nem hozta meg a hozzá fűzött reményeket. Az ország exportjának 39 százalékát a közös piaci országok veszik át, és ugyanezek szállítják az import 43 százalékát. A Közös Piac és Görögország közötti forgalomban a görög kereskedelmi deficit az 1962. évi 200 millió dollárról 1969-ig 407 millió dollárra nőtt. A Közös Piaccal kialakult fizetési deficit pedig ugyanebben az időszakban 157 millió dollárról 330 millió dollárra emelkedett. Az ország energiahelyzetének javítása érdekében a görög kormány erőteljes olajkutatási akciót indított meg, főleg a tengerfenéken. Tavaly már 9 megállapodást írtak alá amerikai vállalatokkal; idén újabb öt megállapodást szándékoznak létrehozni. 1971. JANUÁR 16. • Moro olasz külügyminiszter befejezte háromnapos romániai látogatását és pénteken elutazott Bukarestből. A hivatalos látogatásról kiadott közös közlemény hangsúlyozza, hogy mindkét állam a gazdasági, politikai és kulturális kapcsolatok kiépítésére és elmélyítésére törekszik. Angol szerszámgépipari kiállítás nyílik az idén nyáron Moszkvában. A szovjet—brit munkacsoport, amely ebben megállapodott, egyben áttekintette a két ország kétéves műszaki-tudományos együttműködési tervét és jegyzőkönyvet írt alá, amely a kereskedelmi kapcsolatok további fejlesztését irányozza elő. Franciaország külkereskedelme tavaly egyensúlyban volt. A pénzügyminisztérium Párizsban kiadott jelentése szerint, 1970-ben az export a bevitel 93,6 százalékát fedezte. A francia kalkulálási módszer szerint a külkereskedelmi mérleget egyensúlyban levőnek tekintik, ha az import 93 százalékát fedezi a kivitel. A külkereskedelmi mérleg 1969-ben deficites volt. A réztermelő országok szervezete, a CIPEC Párizsban befejezte ülését. A szervezet szóvivője nem volt hajlandó nyilatkozni a tárgyalásokról, mondván, hogy rutinjellegű megbeszélésekről nem adnak kijelentést. A Daimler-Benz január 18-i hatálylyal 5 százalékos áremelést léptet életbe személygépkocsijaira. A stuttgarti autógyár, amely legutóbb 1970 augusztusában emelte árait, a mostani áremelési hullámban utolsóként módosította személygépkocsijainak árát. Az intézkedést a termelési költségek gyors emelkedésével indokolták. Az Egyesült Államok valószínűleg felfüggeszti a plutónium közös piaci országokba történő szállítására érvényes gátló rendszabályokat. Ez azt jelentené, hogy az Euratom tárgyalásokat kezdhetne a plutónium eladási áráról az amerikai termelőkkel. A liberalizáció 1500 kilogrammban maximálná az eladható plutónium mennyiségét. AZT JELENTI 9 Csehszlovákia a világ 10 legnagyobb sörszállító országa közé tartozik. Északi szomszédunk öt világrész 80 országába exportál sört. A tőkésországok közül az NSZK, Ausztria, Belgium, Svájc és Olaszország a legnagyobb vásárlók. Dél-Afrika 1970. évi arany termelése 999 900 kilogramm volt, 27 100 kilogrammal több, mint 1969-ben. A tavalyi termelés értéke 804 millió rand volt. 9 Az NDK és Románia posta- és távközlésügyi miniszterei Berlinben egyezményt írtak alá a tudományos és műszaki együttműködés fejlesztéséről. Az egyezmény rögzíti a két ország közti postai és távközlési forgalom alapelveit is. 9 Az olasz Nuova Pignone SPA. vállalat 8 millió dolláros tendert nyert, kompresszorokat és szivattyúkat szállít egy algériai olajtársaságnak. A felszereléseket a Hassi Messaoud-i olajmezőn fogják felhasználni földgáz szivattyúzására az olajkutaikba. • A francia járműgyártás 1975-ben 34 százalékkal lesz magasabb, mint 1970- ben volt. Ezt irányozza elő az új ötéves gazdasági terv. A kivitel 29 százalékos növelését is előírja a távlati terv ugyanerre az időszakra. Spanyolország és Portugália együttműködési szerződést kötött az atomenergia békés felhasználásáról. A két ország megegyezett abban, hogy az urániumkutatásban és a radioaktív ásványok felhasználásában szorosan együttműködnek. Portugáliában a közelmúltban bukkantak uránércre. A nyugatnémet Höchst AG. 23 millió márka költséggel épülő vegyigyár munkálataiban vesz részt Nyugat-Pakisztánban. A gyár felépítésére létrehozták a Höchst Pakistan . Ltd-t, amelyben a nyugatnémet cég 55, pakisztáni vállalatok pedig 45 százalékos részvénypakettel rendelkeznek. A festékeket és gyógyszeralapanyagokat gyártó üzem előreláthatólag 1972-ben kezdi meg működését. Az USA ipari termelése javult Az Egyesült Álamokban az ipari termelés indexe a múlt év utolsó hónapjában 1,4 százalékkal 163,9 pontra növekedett — jelenti a Federal Reserve. A növekedés azért is figyelemre méltó, mert az elmúlt négy hónapban állandó visszaesés volt az ipari termelés növekedésében. Novemberben például 0,6 százalékos csökkenést mutatott az index. A termelés növekedésének gyorsulását elsősorban az idézte elő, hogy a General Motors és az autóipar több más vállalata újabb, egy ideig kihasználatlan kapacitásokat állított be a termelésbe. Az autóösszeszerelő-ipar decemberben jelentősen növelte előállított termékei számát, körülbelül az évi 7 milliós szintnek megfelelően. Összehasonlításul: novemberben az előállított gépkocsik száma csak az évi 4 milliónak felelt meg. A Federal Reserve január hónapra az autógyártás további növekedését jósolja. (Reuter) Jugoszlávia: emelkedett a termelés, nőtt az importtöbblet Jugoszláviában az ipari termelés tavaly 9 százalékkal növekedett, a tervnek megfelelően .— jelenti a Reuter a jugoszláv szövetségi statisztikai hivatal közleményére hivatkozva. Legnagyobb növekedés az olajiparban és a vegyiparban volt, a termelésemelkedés elérte a 16 százalékot. Legkisebb mértékben a hajóépítés, a bőr- és cipőipar fejlődött, itt ugyanis 1 százalékos visszaesés mutatkozott 1969-hez képest. Jugoszlávia külkereskedelmi forgalma 56 millió 900 ezer dinár értékű volt, 26 százalékkal magasabb, mint 1969-ben. Az export ezen belül 14 százalékkal 20,9 millió dinárra növekedett, az import pedig 35 százalékkal szárnyalta túl a tavalyit, és elérte a 35,9 millió dinárt. A deficit növekedése 81 százalékos volt az 1969. évihez képest, és megközelítőleg 14,9 millió dinár értéket ért el. A belgrádi Kommuniszt legújabb számában szerkesztőségi vezércikk bírálja az „oktalan közöny”-t, amivel azt a tényt kezelik, hogy Jugoszlávia külkereskedelmi mérlege tavaly is erősen deficites volt. A JKSZ hetilapja megállapítja, hogy az árucsere-forgalom nagyobb volt, mint bármikor, de az import emelkedése jóval meghaladta az exportét, amit az is súlyosbít, hogy a veszteség a konvertibilis területhez tartozó országokkal való áruforgalomból származik. Kínai segítség Dél-Jemennek Kínai szakértők érkeztek a napokban Adenbe, hogy részt vegyenek olyan fejlesztési programok kivitelezésében, amelyekhez a Kínai Népköztársaság 55 millió dolláros kölcsönt nyújt a Dél-jemeni Népi Köztársaságnak. A kamatmentes hitel visszafizetését húsz év múlva kezdi el a déljemeni kormány. (Az országban már 1970 februárja óta 26 tagú kínai szakértői csoport dolgozik, most újabb 50 mérnök és technikus érkezett.) A fejlesztési tervek gyapottextilgyár, aszfaltozott utak, híd és kutak építését irányozza elő. A textilgyárral a súlyos munkanélküliséget akarják csökkenteni, és termelésével import-megtakarításra törekednek. A gyár alapanyaga a jelenleg Nagy-Britanniába és Indiába exportált hazai gyapot lesz. A tavalyi szárazság a termelést 40 000 báláról 22 000 bálára csökkentette, de az exportból a kormány mégis 3 millió dollárt kíván szerezni. A hegyes vidékekre tervezett utak hossza 480 kilométerre rúg majd, a köztársaság távol fekvő száraz vidékein 40 artézi kutat fúrnak. A kínai szakértők ezenkívül segítséget nyújtanak az ország geológiai feltérképezéséhez, a halászat fejlesztéséhez, és a nehézségekkel küzdő sóipar további kiépítéséhez. A 290 000 négyzetkilométer területű köztársaságnak eddig csak 320 kilométer hosszúságú aszfaltozott útja volt, főként Adenben. (A mostani útprogram kivitelezése 3 évig tart.) (Reuter) A spanyol—marokkói kapcsolatok A marokkói külügyminiszter befejezte háromnapos hivatalos madridi látogatását. A kiadott közös közlemény megállapítja: a két fél egyetértett abban, hogy szorosabbra kell fűzni a gazdasági, kereskedelmi és kulturális kapcsolatokat. Vegyes bizottságot állítanak fel az együttműködés kérdéseinek tanulmányozására. A közös közlemény nem tesz említést a két ország viszonyát zavaró vitáról, a foszfátban gazdag Spanyol-Szaharáról. Marokkó 1961 óta hivatalosan is igényt tart erre a területre. Spanyolország egyelőre semmi jelét sem mutatja, hogy hajlandó feladni ezt a területet, amelynek foszfátkészleteit 1,2 milliárd tonnára becsülik. Az ENSZ közgyűlés a múlt hónapban felszólította Spanyolországot, hogy tűzzön ki határidőt népszavazásra, amelyen a terület lakosai szabadon dönthetnek jövőjükről. (Reuter) VILÁGGAZDASÁG A lehűlés jelei az NSZK gazdaságában A Szövetségi Köztársaság konjunkturális helyzete a lehűlés határozott jeleit mutatja — hangoztatja a bonni gazdasági minisztérium legújabb jelentése. A keresleti nyomás lecsillapodott, a munkaerőpiacon uralkodó feszültség alábbhagyott. A termelési eszközök túlterhelését fokozatosan a kapacitások gazdaságos kihasználása váltja fel, állapítja meg a minisztérium. Az NSZK bruttó nemzeti terméke 1970-ben 12,4 százalékkal nőtt folyó áron számítva. Ez azt jelenti, hogy a bruttó nemzeti termék tavaly összesen 678 milliárd márkát tett ki. A növekedés reálértékben már nem volt ilyen magas: 4,7 százalékkal haladta meg az 1969. évi adatot. A folyó áron számított növekedés körülbelül megfelel a múlt évi emelkedésnek, amely 12 százalék volt. A foglalkoztatottság és a termelékenység lassabban ugyan, de tovább növekedett a múlt évben. A foglalkoztatottak száma 400 000-ről 27,1 millióra nőtt egy év alatt, ez 1,5 százalékos növekedésnek felel meg, az 1969-es 1,9 százalékkal szemben. A termelékenység 3,3 százalékkal volt magasabb a múlt évben 1969-hez képest, és 6 százalékkal haladta meg az 1968. évi szintet. A növekedés üteme 1969-ben 6 százalékos volt, az utóbbi öt év átlagában pedig 4,5 százalék. Az ipar belföldi rendelései a múlt év harmadik negyedében 2 százalékkal csökkentek az előző három hónaphoz, és 3,5 százalékkal a megelőző év hasonló időszakához képest. Ez volt az első eset az 1967-es recesszió óta — mutat rá a jelentés —, hogy a rendelések egy 12 hónapos periódusban lanyhuló tendenciát mutattak. A tavalyi év utolsó negyedében ez az irányzat tovább folytatódott. A külföldi rendelések beérkezése sem mutatott fel változást az előző időszakhoz képest, pedig már stagnált az első 9 hónapban is. Az ipar rendelésállományának leapadása mellett a lehűlés tényét más jelenségek is alátámasztják. A termelékenység növekedése lassul és a dolgozók kevesebb túlórát teljesítenek. A gazdasági tevékenység fékeződésének számlájára írják azt is, hogy az államháztartás elmaradt adóbevételei tavaly — Möller pénzügyminiszter bejelentése szerint — elérték a 2 milliárd 200 millió márkát. A kereszténydemokrata ellenzék sietett megjegyezni, hogy a vállalati és jövedelmi adóbefizetések csökkenése már a recesszió jele és arra vall, hogy a vállalati nyereségeket túlságosan szigorúan nyirbálták meg. A pénzügyminiszter ezzel szemben rámutatott arra, hogy a költségvetési bevételek elmaradása csupán az adóbevallások jelenlegi rendszerének hiányosságát tükrözi. Az adófizetők tudatosan alábecsülik jövedelmeiket, hogy egyikét év haladékot kaphassanak, amíg az adóhivatal felméri a valóságos helyzetet. Möller megerősítette, hogy a kormány végérvényesen szakított az elmúlt évek restriktív költségvetési politikájával, és a parlament jóváhagyásának megfelelően idén 12 százalékkal, 100 milliárd márkára növeli az állami kiadásokat. (Reuter) SVÉD GAZDASÁGI ELŐREJELZÉS 1971-RE A svéd közgazdasági kutató intézet nyilvánosságra hozta az 1971. évi előrejelzését, amelyben arra számítanak, hogy az ország gazdaságnövekedési üteme 1971-ben jelentősen csökken. A prognózis szerint Svédország bruttó nemzeti jövedelme 1971-ben 2,9 százalékkal fog növekedni az 1970. évi várható 4,2 százalékos növekedéssel szemben. Az intézet szakértői úgy vélik, hogy a növekedési ütem csökkenése elő fogja segíteni a kereskedelmi mérleg javulását azzal, hogy valószínűleg lelassul az import növekedése, az exportban viszont továbbra is fennmarad az eddigi fejlődési ütem. Számításaik szerint az 1970. évi export reális növekedése 10 százalékos lesz, 1971-ben pedig 9 százalék várható. Az 1970. évi importnövekedés 9,5 százalékot, 1971-ben pedig csupán 5 százalékot fog kitenni. Svédország exportárai 1970-ben 7 százalékkal emelkedtek. 1971-re jelentős ütemlassulásra számítanak, úgy vélik, hogy az exportár-növekedés nem fogja meghaladni a 2 százalékot, az importárak növekedése pedig az 1,5 százalékot. Ha az előrejelzés jó, akkor 1971- ben Svédország exportja mintegy 200 millió koronával nagyobb lesz az importnál, ami figyelemre méltó fordulat lenne az 1970-es, mintegy 1400 millió korona várható deficittel szemben. Ezzel összefüggésben javulás következhetne be a fizetési mérlegben is, amelyben az 1970. évi 1800 millió koronával szemben csupán 600 millió korona nagyságrendű passzívumra számítanak. Az intézet azt jelzi, hogy Svédország ipari termelése, amely 1970-ben az 1969. évivel szinte azonos, mintegy 7,5 százalékos növekedést ért el, 1971-ben csupán 5 százalékkal növekedhet. Ezen belül a gépipari termelés a megelőző évi 11 százalék körüli növekedéssel szemben 6 százalékkal lesz nagyobb. Érdekes módon eltérő tendenciát jelent az intézet a beruházások területén, ahol az 1970. évi 6 százalékos növekedéssel szemben 10 százalékot várnak. Ezt a hitelek igénybevételi lehetőségeinek javulásával indokolják. Svédország gazdaságnövekedési ütemének általános gyengülésével együtt a magán- és közfogyasztás bizonyos fokú csökkenésére is számítanak. Az intézet úgy véli, hogy a magánfogyasztás 1970-ben 2,8 százalékkal, 1971-ben 2 százalékkal nő, ezzel szemben a közfogyasztás növekedési üteme 5 százalékról 3,8 százalékra csökken. Vita az angol gépkocsik megbízhatóságáról A napokban két jelentés látott napvilágot Nagy-Britanniában, amelyek kétségbe vonták az angol gépkocsik megbízhatóságát. Az egyik vizsgálatot az országos fogyasztói tanács végezte, és több mint 30 ezer gépkocsitulajdonost kérdezett meg. A társaság folyóiratában publikált jelentés az autók megbízhatóságával kapcsolatos legrészletesebb dokumentum, amely valaha is megjelent Angliában. Az újság megállapítja: „Ha önnek elsősorban megbízható kocsira van szüksége, akkor vizsgálatunk alapján azt tanácsoljuk, vásároljon külföldi autót.” Egy másik jelentés, amelyet az angol autóklub hozott nyilvánosságra, hasonló következtetésekre jutott. Több mint 300 autótulajdonost kérdeztek meg, akik az elmúlt két hónapban brit kocsit vásároltak, s a megkérdezettek 14 százaléka panaszkodott már e rövid idő alatt meghibásodásra. A külföldi gyártmányú új gépkocsik tulajdonosai közül majd 500-at kérdeztek meg kéthónapos használat után, ezeknek csak 7 százaléka jelentett meghibásodást. A brit gépkocsigyártók szövetsége azonnal reagált a két egymástól független, de hasonló következtetésre jutó vizsgálatra. Szóvivőjük kijelentette: „Az ilyesfajta vizsgálatok szükségképpen gyanúsak még akkor is, ha a teszt készítői mindent megtesznek a tárgyilagosság érdekében. Csak egyetlen dolog bizonyos: az, hogy bármilyen gépkocsival lehetnek bajok.” Az angliai Ford képviselője a vizsgálatokat kommentálva azt állította, hogy a külföldi gépkocsikat vásárló angolok nem szívesen kritizálják az importkocsikat, ugyanakkor minden alkalmat megragadnak a brit gyártmányok bírálatára. A Vauxhall, amelynek gépkocsijai a legrosszabb eredményt érték el a vizsgálatok során, azt nyilatkozta, hogy a tesztek eredményei annyira eltérnek saját vizsgálataitól, hogy egyszerűen hihetetlenek. Az angol autóklub vizsgálata, amely négy külföldi márkára, a Volkswagenre, a Renault-ra, a Fiatra és a Volvóra terjedt ki, megállapította: mind a négy gyár típusai megbízhatóbbak az elterjedt angol kocsitípusoknál. A vizsgálat egyetlen olyan angol gépkocsitípust talált, amely megbízhatóságban felveszi a versenyt a vizsgált külföldi autótípusokkal, ez a Rolls Royce. (Reuter) A japán tőkeimport liberalizálása A külföldi tőkebefektetéssel foglalkozó tanács elhatározta, hogy igyekszik rávenni a kormányt a tőkeimport liberalizálásának meggyorsítására — közli a tokiói pénzügyminisztérium. A csak tanácsadási joggal rendelkező szerv azt ajánlja a kormánynak, hogy állítson fel „negatív listát”, s a jövőben csak az e listán szereplő ipari ágazatok lesznek elzárva a külföldi tőke elől. A többi ágazatokat két csoportra osztják, az egyikben csak olyan közös vállalatok létesítését engedélyezik, amelyekben a japán cégek részesedése legalább 50 százalék, a másikban teljes mértékben külföldi tulajdonban levő leányvállalatok is létesíthetők. A tanács reméli, hogy ennek alapján szeptember elejétől kezdve életbe léphet a tőkeforgalom liberalizálásának „negyedik szakasza”. A gépkocsiiparra vonatkozóan, amelynek a külföldi tőke előtt való megnyitását mindeddig a legmerevebben ellenezte a kormány, a tanács márciusban külön javaslatokat tesz. (Reuter) Román—francia megbeszélések Manescu román alelnök csütörtökön Párizsba érkezett, hogy tárgyaljon a francia kormány tagjaival a két ország gazdasági együttműködésének jövőjéről. Manescu és Giscard d’Estaing közösen elnököl a román—francia kormányközi vegyes együttműködési bizottság ülésén. A bizottságot 1968-ban állították fel, De Gaulle romániai látogatása után. Azóta most tartja harmadik ülését. (Reuter)