Világgazdaság, 1971. március (3. évfolyam, 41/536-62/557. szám)
1971-03-02 / 41. (536.) szám
1971. MÁRCIUS 2. A szovjet—indiai kereskedelem A Szovjetunió és India hozzákezdett az ötéves időszakra kötött kereskedelmi megállapodás végrehajtásához és úgy tűnik, hogy 1975-re a kölcsönös áruszállítások jelentősen növekszenek. Ehhez a derűlátáshoz — mondja a TASZSZ jelentése — az elmúlt évek tapasztalatai teremtették meg az alapot. A két ország áruforgalma 1970-ben elérte a 3 milliárd 330 millió rúpiát. A fejlődő országok között, az EAK után jelenleg India a második legnagyobb partnere a szovjet külkereskedelemnek. A szovjet export mindenekelőtt gépeket és felszereléseket, komplett fémipari üzemeket, gépgyári és műtrágyaipari felszereléseket, valamint olajfeldolgozó- és petrolkémiai berendezéseket tartalmaz. A következő öt esztendő alatt a Szovjetunió növeli az ipari felszerelések arányát indiai importjában, nagyobb számban szándékszik vásárolni elektrotechnikai és gépipari termékeket, elektromotorokat és exkavátorokat. A Szovjetunió az első a fejlett ipari országok közül, amely nagy figyelmet fordít India problémáira — jelentette ki Misra indiai külkereskedelmi miniszter. Ez abban is tükröződik, hogy a Szovjetunióba irányuló indiai exportban az ipari cikkek aránya 2 százalékról 16 százalékra nő. India számára előnyös az a körülmény, hogy a szovjet áruért nemzeti valutájával, a rúpiával fizethet. Ez azt jelenti, hogy szabadon gazdálkodhat a konvertibilis valutával. Nem kevésbé jelentős az sem, hogy a szovjet—indiai kereskedelem kiegyensúlyozott alapokon folyik. A kereskedelemből származó jövedelmeket a szovjet külkereskedelmi cégek hagyományos indiai árucikkek vásárlására használják fel.* Eredménytelen maradt az a tárgyalás, amelyet a Szovjetunió és Japán képviselői kezdtek február 15-én Moszkvában a két ország új ötéves kereskedelmi egyezményének megkötéséről. A japán küldöttség szombaton hazarepült a szovjet fővárosból és a következő ülés időpontját nem tűzték ki. A megbeszélések sikertelenségét az okozta — írja a Reuter moszkvai tudósítója —, hogy az árulistákban nem tudtak megegyezni. Közelebb a japán-amerikai textilvita megoldásához A japán textilipar tervet dolgoz ki az Egyesült Államokba irányuló export önkéntes korlátozásáról — jelentette be a japán textilipari szövetség. A szövetséghez tartozó 23 szervezet rövidesen tisztázza érdekkülönbségeit és kidolgozza az általános korlátozási tervet, amely a pamuttextíliákra éppen úgy vonatkozik, mint a gyapjú- vagy műszálanyagokra. A tervezet megfelel Mills, az amerikai képviselőház pénzügyi bizottsága elnöke javaslatának, de úgy jelentik majd be, mint a japán textilipar saját kezdeményezésére tett egyoldalú akciót. Mills javaslata, amely meg nem nevezett úton került a japán textiliparhoz, az egész japán textilexport 2—3 éves megszorításáról szól. Évi 5 százalékos értéknövekedést engedélyez, de eltörli kategóriánkénti ellenőrzést. Mills úgy véli, hogy a többi távol-keleti textilexportáló ország — beleértve Hongkongot, Tajvant és Dél-Korreát is — Japánhoz hasonlóan és vele egyidejűleg megkezdhetné textilkivitelének korlátozását. A japán textilipari szövetség szerint az Egyesült Államok és Japán kormánya várakozási álláspontra helyezkedik addig, amíg a Mills-javaslat meg nem érik. Japánban előbb össze kell hangolni a textilipar különböző szektorainak érdekeit és vigyázni kell arra is, hogy az önkéntes korlátozás ne fajuljon hosszú lejáratú textilegyezménnyé. Nixon elnök különtanácsadója, a Japánban magánlátogatáson tartózkodó Richard Allen tárgyalásokat folytatott Szato miniszterelnökkel a japán—amerikai textil vitáról — adja hírül a Kyodo. Aicsi külügyminiszter, aki szintén részt vett a megbeszélésen, kijelentette, hogy Allen és Szato a kőolaj- és textilproblémákról tárgyalt. A japán textilipar egy másik problémájáról is hírt ad a Kyodo: a Szovjetunió felkérte Japánt, hogy az oda exportált textíliát áprilistól kezdve konténerben szállítsa. Az erről szóló tárgyalásokat Osakában folytatták a japán textilexportőrök és a szovjet szállítási vállalatok képviselői. Megegyeztek abban is, hogy összeállítják azoknak a textíliáknak a jegyzékét, amelyek nem bírják a konténerszállítást. A japánok ugyanis félnek attól, hogy a konténerek használata költségemelkedéssel jár, de a Szovjetunió ragaszkodik a szállításnak ehhez a módjához. Nem érték el a várt eredményeket a román mezőgazdaságban — emelte ki Ceausescu, az állami mezőgazdasági vállalatok dolgozóinak első országos tanácskozásán. Hangsúlyozta: nyíltan meg kell mondanunk, hogy az ötéves tervben elért terméseredmények mélyen alatta maradtak azoknak a lehetőségeknek, amelyeket a mezőgazdasági vállalatoknak a műszaki eszközök, a szakemberek és általában a munkaerő biztosít. Meghatározatlan időre meghosszabbították Dániában az árbefagyasztást. Az inflációellenes intézkedést tavaly szeptember 22-én hozták, s hatálya március 1-én járt volna le. További meghosszabbításával az új kollektív szerződések megkötésével járó nehézségeket akarják enyhíteni. Emelkedett a fűtőolaj ára a Közös Piac tagállamaiban. A könnyű fűtőolaj Hollandiában 66, Belgiumban 33, Olaszországban 30, az NSZK-ban pedig 20 százalékkal drágult. A nehéz fűtőolaj ára Belgiumban és Hollandiában kétszeresére emelkedett, az NSZK-ban pedig 33 százalékkal nőtt. Ausztria kereskedelmi mérlegének deficitje januárban 2 milliárd 150 millió schillingre nőtt a decemberi 1 milliárd 816 millióról és az egy évvel korábbi 1 milliárd 580 millió schillingről. Több komoly kérdésben nem tudott még megállapodni a japán Toyo Kogyo Company és az amerikai Ford Motor Co., s így a két vállalat együttműködéséről szóló egyezményt még nem lehetett aláírni. A tárgyalások súlypontja a következő hetekben a bolygódugattyús motorok gyártási titkainak megőrzésére helyeződik. Az NDK szállítja a VDK-nak a Thai Nguyen acél- és hengermű berendezéseit. Az NDK szakértői végzik el a tervezést és a legfontosabb szerelési munkákat is. Az építkezést február végén kezdték meg. Ciprusi küldöttség utazott vasárnap Brüsszelbe, hogy társult tagsági viszony kiépítéséről tárgyaljon közös piaci politikusokkal. A küldöttséget a sziget külügyminisztere vezeti. Ciprus a társulástól azt reméli, hogy védelmezheti mezőgazdasági exportját Anglia csatlakozása esetén, továbbá engedményeket akar szerezni citrustermékeinek exportálásához. Kairóból hétfőn Singapore-ba érkezett Winter, az NDK külügyminisztere. Látogatását összefüggésbe hozták a bilaterális kereskedelmi megállapodás megkötésére irányuló tárgyalásokkal, amelyek korábban félbeszakadtak. Singapore tavaly mintegy 6 millió dollár értékben exportált az NDK-ba. JELENTI : Moszkvában befejezte munkáját a KGST végrehajtó bizottságának 51. ülésszaka. Az ülésszak résztvevői megvitatták a szocialista gazdasági integráció komplex fejlesztési programjának tervezetét. A nikotinellenes kampány nem járt eredménnyel február folyamán Ausztriában. A cigarettafogyasztás az egy évvel korábbihoz viszonyítva tovább növekedett. Ugyanakkor a kereslet elsősorban a könnyebb, kevesebb nikotint és kátrányt tartalmazó cigaretták felé fordult. 9 Venezuela gyémánttermelése tavaly háromszorosára emelkedett és meghaladta a 450 000 karátot. Tizenöt százalékkal növekedett az aranytermelés is, s 1970-ben elérte a 700 kilogrammot. 9 A tengerfenék kiaknázásával és hasznosításával foglalkozó konferencia hétfőn ült össze Genfben.A megbeszélésekre 86 ország küldte el képviselőjét. A konferencián jogi és gazdasági kérdéseket vitatnak meg. 9 Olaszország kereskedelmi mérlegének deficitje januárban 111 milliárd lírára esett az egy évvel korábbi 148 milliárdról. A javulást az eredményezte, hogy az export 4,3 százalékkal növekedett, az import pedig 1,4 százalékkal csökkent. A kuvaiti költségvetés 110 millió dinárt szentel a bérek és a nyugdíjak emelésére. A bérekre nyújtott hitelek növelésének oka az, hogy a kormány mindenáron meg akarja fékezni a munkanélküliségi hullámot. Az 1971 é1972. évi költségvetés összege 359 millió dinár, 40 millió dinárral több mint az előzőé. Európa legnagyobb szerszámgépgyára, az angol Herbert cég és a varsói Metalexport szoros műszaki és kereskedelmi kapcsolat létesítésében állapodott meg. Az egyezség szerszámgépekre és kisebb szerszámokra terjed ki. 9 Elefántcsontpart francia és amerikai bankoktól 22 millió Eurodollár értékű kölcsönt kapott. A hitelt főként a bossoui hidrogenetikai kombinát és a San Pedro-i kikötő építésére és korszerűsítésére fordítják. Növelte forgalmát tavaly az IBM NSZK-beli leányvállalata. Az 1970. évi forgalom 19,7 százalékkal emelkedett s meghaladta a 3 milliárd márkát. A vállalat vezérigazgatója elmondotta, hogy a növekvő bérek és költségek ellenére is a vállalat gyártmányainak árai változatlanok maradtak. Az IBM Deutschland — az IBM World Trade Corp. legnagyobb leányvállalata — tavaly 8,25 százalékkal részesedett az IBM termékeinek értékesítésében. Görögország balkáni kereskedelmi kapcsolatai Görögország tanulmányozza Romániához és Bulgáriához fűződő kereskedelmi kapcsolatai bővítésének lehetőségét. Palamasz külügyminiszter-helyettes heti sajtóértekezletén közölte, hogy Románia athéni nagykövete a két ország közötti gazdasági együttműködés bővítésére vonatkozó javaslatokat terjesztett elő. Ezt megelőzően, február elején (mint már jeleztük) a bolgár kormány lépett hasonló értelemben érintkezésbe a görög kormánnyal. A bolgár javaslatok a kereskedelemre, az iparra, a mezőgazdaságra, az idegenforgalomra, a szállításra és a tudományos kutatásra vonatkoznak. Palamasz nem közölt részleteket a román javaslatokról, de a Reuter-iroda jól tájékozott forrásból úgy értesült, hogy hasonlók Bulgária javaslataihoz. Görög autógyár francia segítséggel A francia Renault és Peugeot cég autógyárat épít Görögországban — jelentették be hivatalosan Athénben. A megkötött szerződés kezdetben évi 15 ezer gépkocsi kibocsátására alkalmas gyár felállítását írja elő. Az üzem kapacitását fokozatosan évi 75 ezer darabra emelik. A francia autógyárak nagynevű ellenfeleket előztek meg a görögországi autóipar megteremtéséért folyó versenyben. Így a japán Toyota, az osztrák Steyr-Puch és a holland DAF gyár is tett javaslatot autógyár építésére. Február utolsó hetében a nyugatnémet Volkswagen cég delegációja járt Athénben, javaslatát jelenleg tanulmányozza a görög kormány. A görög kormányközlemény nem közölte, hogy a Renault és a Peugeot mennyit ruház be az új gyárba, de azt nyilvánosságra hozták, hogy az alkatrészek 82 százalékát Görögországban szeretnék gyártani. (Reuter) Az osztrák vízi erőművek kiépítése Az Ausztria vízi erőműveit egybefogó Donaukraftwerke AG. elnöke a sajtóval ismertette a dunai erőművek további kiépítésével kapcsolatos terveket. Ezek első szakasza az Altenwörth melletti vízi erőmű létesítése, amely 350 megawatt kapacitás mellett évente körülbelül 2 milliárd kilowattóra elektromos energiát szolgáltat. Építési költségei a szükséges zsiliprendszerrel együtt körülbelül 4,6 milliárd schillinget tesznek ki. A sajtóértekezlet során elhangzott az is, hogy az energiagazdálkodásban működő koordináló bizottság már novemberben tárgyalt az osztrák atomerőmű építésének körülbelül kétéves elhalasztásáról; ennek a helyébe kerülne az említett vízi létesítmény. Az atomerőmű még akkor sem készülne el az eredetileg kitűzött 1976. évi határidőre, ha most úgy döntenének, hogy építését megkezdik. A vízi erőmű viszont 1976- ban üzembe léphet Egyébként is fontosnak tartják, hogy a Duna mentén létesülő erőművek mielőbb elkészüljenek, amit nemcsak az állandóan fokozódó áramigény, hanem a fennálló nemzetközi megállapodások is indokolnak. Az épülő Rajna—Majna—Duna-csatorna 1981-ben eléri a Dunát és megfelelő építési ütem mellett az egész víziút-rendszert 1989-ig el lehet készíteni, amikor is a Duna Bécstől felfelé is teljes mértékben hajózhatóvá válik. Addig természetesen el kell készülniük az e folyamszakaszon tervezett összes erőműveknek is. (APA) Hatalmas japán beruházás Brazíliában Hat japán acélgyártó vállalat és öt kereskedelmi cég több mint 58 millió dolláros hitelt nyújt a brazíliai Aguas Claras vasérclelőhely kiaknázására. Az erről szóló egyezményt a japán vállalatok már megkötötték és most a japán kormánynak, valamint a tizenegy cég igazgató tanácsának jóvá kell hagynia. A japánok a brazil MBR bányavállalattal akarnak együttműködni a vasérc kitermelésében. Az elképzelések szerint a kölcsönt nagyrészt vasércszállímányokkal fizetné vissza a brazil fél 1973-tól kezdődően 16 év alatt. Az MBR, amely az Aguas Claras vasércbánya tulajdonosa, a Világbanktól is szeretne felvenni 50 millió dollár kölcsönt a kitermelésre és egy új kikötő építésére, amelynek költségei előreláthatólag elérik a 150 millió dollárt. (Reuter, Kyodo) Hirdessen a VILÁGGAZDASÁG-ban VILÁGGAZDASÁG Növekvő eladósodás, csökkenő hitelek A COLOMBO-TERV ÉRTEKEZLETE Befejezte munkáját Manilában a Colombo-terv 21. miniszteri értekezlete. Valamennyi résztvevő egyetértett abban, hogy változtatni kell a hitelpolitikán. A zárónyilatkozatot aláírók felszólítják a fejlődő országokat, hiteligényeiket hozzák összhangba visszafizetési képességükkel. A nyilatkozat megjegyzi, hogy legalább hét tagállam (Afganisztán, Ceylon, India, Indonézia, Irán, Pakisztán és a Fülöp-szigetek) komoly nehézségeknek néz elébe nagy adósságaik miatt A Colombo-terv országai az orvoslás lehetőségét a kölcsönfeltételek (kamatláb, lejárat és haladék) általános enyhítésében, a kölcsönnyújtási megszorítások csökkentésében és a kereskedelem nagyobb liberalizálásában látják. A tagállamoknak nyújtott hitelek és segélyek összege 1967 és 1969 között 2,6 milliárd dollárról 2,4 milliárd dollárra csökkent. A hitelek nyújtója Ausztrália, Japán, Kanada, Nagy-Britannia, Új-Zéland és az Egyesült Államok volt. A konferencia Fülöp-szigeti elnöke ezzel kapcsolatban elmondta: a kölcsönök csökkenése nem azt jelenti, hogy a fejlett országok nem akarnak segítséget nyújtani a 18 tagállamnak. Az elmúlt két év bizonyítja, hogy ezeknek az országoknak is elsősorban saját belső gondjaikkal kell megküzdeni. A résztvevők kifejtették, hogy a súlyos adóterhek és a kedvezőtlen fizetési mérleg károsan hatott ki a fejlesztési tervek kivitelezésére. Rámutattak arra is, hogy a fejlődő országok oktatási rendszere elavult, s nincs összhangban a mai követelményekkel. A mostani konferencián Ausztrália, Bhután, Burma, Kanada, Ceylon, India, Indonézia, Irán, Japán, Kambodzsa, Dél-Korea, Laosz, Malaysia, a Maldiveszigetek, Nepál, Új-Zéland, Pakisztán, Singapore, Thaiföld, Nagy-Britannia, az Egyesült Államok, Dél-Vietnam és a Fülöp-szigetek képviselői vettek részt. Megfigyelőt küldött az NSZK, Hollandia, és több nemzetközi szervezet. A Colombo-tervet 1950. november 28-án Ceylon fővárosában készítették el a Nemzetközösség országainak kezdeményezésére, Dél- és Délkelet-Ázsia elmaradott országainak gazdasági fejlesztésére és együttműködésére. A terv a résztvevő országok gazdasági életének koordinálását segíti elő, szakembereket és műszaki segítséget ad. Irányító szerve az évenként egyszer ülésező miniszteri tanácskozó bizottság. (MTI, Reuter) A közúti járművek gyártása Lengyelországban A közúti járműgyártásnak jelentős szerepe van és távlatban még fontosabb helyet kaphat a magyar—lengyel kétoldalú kapcsolatok alakulásában. Jellemzésül elég annyit megemlíteni, hogy jelenlegi kölcsönös gépforgalmunk mintegy 50 százaléka közúti járművekből és alkatrészekből áll, folyamatban van az 1966-ban megkötött autóipari kooperációs egyezmény 1975-ig szóló meghosszabbítása, amely 1971—1975 között összesen mintegy 70 millió rubel értékű kölcsönös alkatrész- és részegységszállítást irányoz elő. További szakosítási és kooperációs jellegű együttműködési megoldások vizsgálata is folyik, elsősorban az autóbuszgyártás területén. A lengyel ipar 1971-ben 90 ezer személygépkocsit, több mint 50 ezer tehergépkocsit, az autóbuszokkal együtt pedig összesen mintegy 150 ezer gépkocsit fog gyártani. Az 1966—1970 közötti ötéves időszakban összesen 465 ezer gépkocsit gyártottak. A jelenlegi ötéves tervben közel 1 millió darab gyártását irányozzák elő. Lengyelországban a jelenleg üzemben tartott gépkocsipark mennyisége és összetétele nem felel meg a tényleges igényeknek. A lemaradások felszámolása céljából dolgozták ki a közútijármű-ipar 1985-ig szóló távlati fejlesztésének koncepcióit. E program megvalósítása során az egyik legfontosabb eredménynek azt tartják, hogy a termelés koncentrálásával és gyártásszakosítással sikerült kialakítani a közútijármű-ipar megfelelő szervezeti struktúráját. Fokozatosan különválasztották a készterméket gyártó üzemektől a részegységeket és alkatrészeket gyártó üzemeket, ami lehetővé tette a gyártás hatékonyságának jelentős javítását és a termelés ütemének meggyorsítását. Szervezési vonalon ezt fejlődési irányt szándékoznak folytatni. A fejlesztési célkitűzések másik alapvető tézise a gyártott járművek választékának szűkítését, valamint a kész járművek és részegységek exportjának növelését irányozza elő. A személygépkocsi-gyártásban a kis űrtartalmú járművek gyártására való fokozatos átállást tervezik. Két éven belül a varsói személygépkocsi-gyárban megszüntetik az elavult konstrukciójú Warszawa gépkocsik előállítását. E gépkocsi legfontosabb főegységeinek gyártását azonban a kishaszonjárművekbe való átépítés céljából továbbra is fenntartják. Tervbe vették 600—900 cm3 közötti űrtartalmú kocsik gyártásának beindítását, amelyekből a teljes felfutás után évi 150 ezer darabot fognak előállítani. A sorozatgyártás műszaki előkészítésére 4—5 évre van szükség. Ez idő alatt a piaci ellátás javítására a jelenlegi Syrena gépkocsi korszerűsített változatát fogják gyártani. A módosítások a tartósság, a korszerűség és a megbízhatóság fokozását célozzák. Egyebek között sor kerül Fiat-részegységek felhasználására is. 1972-ben a Syrena-gyártást átviszik a Bielsko Biala-i Wark gyárba, ahol jelenleg is folyik e gépkocsitípus főegységeinek gyártása. A varsói gyárban ily módon végrehajtott profiltisztítás módot ad a Polski-Fiat 125 P gyártásának 1971—1975 közötti évi 110 ezer darabos felfuttatására, 1975 után pedig további mennyiségi fejlesztésére. A Bielskóban kifejlesztett termelési bázisra támaszkodva szándékoznak beindítani az említett kis űrtartalmú, korszerű személygépkocsi gyártását, 1976—1980 között évi 110 ezer darabos kapacitással. A kishaszonjárművek területén folytatják az eddigi 0,8—0,9 tonna teherbírású gépkocsik előállítását, majd a következő években beindítják egy új típusú 1,4—1,8 tonna teherbírású, korszerűbb tulajdonságokkal rendelkező teherautó gyártását. Az új típusba megfelelően módosított Fiat-motor kerül. Ezekből a tereherkocsikból 1975-ig évente mintegy 40 ezer darabot, 1975 után pedig évi 60 ezer darabot fognak gyártani. 1971—75 között a közepes teherbírású gépkocsik korszerűsítésének eredményeként egy új típusú, 6 tonna teherbírású gépkocsi gyártását indítják be, amelyből a teljes felfutás után évi 32 ezer darabot fognak termelni. Ennek a teherautónak pótkocsis és nyerges változata is lesz. Az ismertetett célkitűzésekkel összefüggésben felülvizsgálják a starachowicei autógyár beruházási programját. Azt tervezik, hogy a Star tehergépkocsi egységesített főegységeinek bázisán 1973-tól kezdve beindítják egy új közepes befogadó képességű, SANOK 09 típusú autóbusz sorozatgyártását. A nagy befogadóképességű távolsági és városi autóbuszok iránti szüntelenül növekvő igényre való tekintettel az évi 2 ezer darabos termelési előirányzatot nem tartják kielégítőnek. Vizsgálják, hogy milyen lehetőség van e mennyiségnek évi legalább 3 ezer darabra való növelésére. Reális lehetőség van a nagy befogadóképességű autóbuszgyártás beindításának meggyorsítására külföldi parnerekkel való kooperáció keretében és a devizális ráfordításoknak iparágon belüli kitermelése alapján. Előirányozták a jelenleg gyártásban levő Leyland motorral felszerelt Jelez 315 típusú tehergépkocsi további korszerűsítését. A nagy teherbírású teherautók gyártásában további szakosítást , terveznek. Pákh György Jelentés a múlt hétről A NYUGATI ÉRTÉKTŐZSDÉK A múlt héten a gazdasági életből érkező ellentmondó hírek és az indokínai helyzet változásai befolyásolták a Wall Streetet, s a New York-i értéktőzsdén mindkét irányban viszonylag nagy árfolyamingadozásokat okoztak. Egységes irányzatról ilyenformán alig lehetett beszélni. Az ipari részvények átlagforgalmát jelző Dow Jones-index a hét végén 878,83 volt, csak 0,27 ponttal magasabb, mint egy héttel korábban. A forgalom a korábbi hetekhez viszonyítva nem volt jelentős, de az előző heti 64,6 millióról 80,3 millióra emelkedett. A londoni értéktőzsdén a Financial Times indexe 13,7 ponttal esett a hét folyamán és 318,1 pontra, a folyó év legalacsonyabb szintjére került. A tőzsdére az angliai sztrájkhelyzeten kívül az olajipari részvények lanyhulása nyomta rá a bélyegét. Párizsban nyugodt és közömbös volt a börze hangulata, csak a bankok és áruházak papírjai iránt mutatkozott némi kereslet. A nyugatnémet tőzsdéken a hét elején egyenetlenül alakultak az árfolyamok, de később ismét helyreállt az utóbbi hetekre jellemző kedvező tendencia. Az összes nemzetközi tőzsdék közül idén Nyugat-Németországban mutatkozott a legnagyobb átlagos árfolyamemelkedés. Az év eleje óta 18 százalékkal emelkedett a forgalmazott papírok értéke. Tőzsdei körökben már esedékesnek tartják a magas árszint „konszolidálását”. Ennek előnyeit látják abban, hogy a forgalom viszonylag csekély, mert a szűkös likviditás csökkenti a befektetési kedvet. A frankfurti értéktőzsde árfolyamindexe a hét folyamán 97,43-ról 97,56-ra emelkedett.