Világgazdaság, 1971. április (3. évfolyam, 63/558-83/578. szám)
1971-04-20 / 75. (570.) szám
TILAG GAZDASÁG 1971. ÁPRILIS 20., KEDD I II. ÉVFOLYAM, 75. (570.) SZÁM Gazdasági lehetőségek az arab államszövetségben A haladó arab erők integrációs törekvéseinek eddigi talán legjelentősebb megnyilvánulásaként április 17-én megalakult Egyiptom, Líbia és Szíria föderációja. A hírt a három ország rádiója egyidőben tette közzé. Az arab köztársaságok szövetségének létrehozását elsősorban katonai és politikai szempontok indokolták. Nem szabad azonban figyelmen kívül hagyni az egyesülésben rejlő gazdasági lehetőségeket, amelyek megfelelő kiaknázása előrelendítheti a három országot a gazdasági fejlődés útján. Nem először kísérleteznek államszövetség létrehozásával a Közel-Keleten. 1958 és 1961 között Egyiptom, Szíria és Irak föderációja kudarcot vallott. A mostani szövetség létrehozását több mint egy évig tartó tanácskozás-sorozat előzte meg, amelyeknek során az államfők többször is találkoztak! 1969. december 27-én tette közzé Egyiptom, Líbia és Szudán államfője a tripoli nyilatkozatot. Tulajdonképpen ekkor foglalták először írásba, hogy össze kívánják hangolni országaik politikai, katonai és gazdasági tevékenységét. 1970 novemberében Szíria új kormánya jelezte, hogy szintén magáévá tette a tripoli nyilatkozatot. Szudán csak néhány nappal a föderáció végleges bejelentése előtt lépett vissza, feltehetőleg a belső integráció-ellenes erők nyomására. Nimeri elnök ennek ellenére támogatásáról biztosította az államszövetséget és közölte, hogy Szudán azonnal csatlakozik hozzá, ha azt a belső viszonyok lehetővé teszik. Az államszövetség három országában mintegy 43 millió ember lakik, a teljes arab népesség fele, összterületük egy millió négyzetmérföld. A Pravda értékelő cikkében azt emeli ki, hogy e három ország igen nagy gazdasági tartalékokkal és természetes erőforrásokkal rendelkezik. Mindegyikükben jelentős mértékben aknáznak ki kőolajat. Az EAK-ból az asszuáni gázrendszer révén a megfelelő távvezetékek kiépítése után nagy mennyiségű elektromos energia juthat a szomszédos országokba, főként a szövetséghez előbb-utóbb csatlakozó Szudánba. Szíriában az Eufrátesz folyón szintén hatalmas hidroenergetikai bázist építenek a Szovjetunió segítségével. A három ország egysége mind konkrétabb formákat öltött. A múlt évben írtak alá megállapodást a gazdasági integrációról és műszaki együttműködésről. Fejlődnek a kétoldalú kapcsolatok. Ezek közül emelkedik ki az EAK és Líbia nemrég aláírt munkaerőcsereegyezménye. A közelmúltban egyiptomi kőolajipari és pénzügyi szakértők érkeztek Líbiába, hogy segítséget nyújtsanak az ország gazdaságfejlesztési tervének kidolgozásában. A három országot igen sok közös érdek fűzi össze. Az EAK az arab világ legerősebb ipari hatalma. Az országban szakképzett fiatal műszaki értelmiségi gárdát , képeztek ki. Mezőgazdasága azonban csak a Nílus völgyére szorítkozhatott, s a termelés növekedése nem tudta kellőképpen ellensúlyozni a lakosság gyors szaporodását. Az egy főre jutó bruttó nemzeti termék 200 dollár körül mozog. Líbia mezőgazdasága Egyiptoméhoz hasonlóan nem elégíti ki az igényeket. Itt viszont az egy főre jutó GNP az 1000 dollárt is megközelíti. A két ország közötti kiépített közlekedési hálózat lehetővé teszi a szorosabb együttműködést. Líbiának bőven van olaja és tőkéje, de lényegében nincs ipara és a szakképzett munkaerő száma is igen alacsony. Szíriával a másik két ország közvetlenül nem érintkezik, s emiatt az együttműködés lehetőségei kolátozottak. De vannak ilyen lehetőségek, s ezek kihasználása részben megoldaná az EAK és Líbia mezőgazdasági problémáit. Szíria lakosságának ugyanis 70 százalékát foglalkoztatja a mezőgazdaság. A szíriai mezőgazdaság korszerűsítése, intenzívebbé tétele a terméshozamok növekedésével járna, amit a másik két föderációs partner piacán el lehetne helyezni. E korszerűsítéshez tőkére van szükség, s itt lép előtérbe ismét Líbia. A szíriai ipart is felfuttatná a líbiai tőke és az egyiptomi szakértelem. Az 1969 decemberében aláírt tripoli deklaráció értelmében a föderáció tagállamai közös bizottságokat létesítenek a gazdasági integráció részleteinek megoldására, valamint a tőke és a munkaerő áramlásának szabaddá tételére. Közös tanulmányok készülnek majd a gazdaságfejlesztés és tervezés összehangolására, közös beruházási bankot és más intézményeket hoznak létre. Tervbe vették az egymás közti vámhatárok leépítését is. A felsoroltak még csak tervek és lehetőségek. Megvalósításuk függ a kormányok tevékenységétől és nem utolsó sorban a feszült közel-keleti helyzet rendezésétől. V. A. AZ USA NEMZETI TERMÉKÉNEK ALAKULÁSA Tovább nő a fizetési mérleg deficitje Az Egyesült Államok bruttó nemzeti terméke 1971 első negyedévében 12 százalékkal emelkedett nominálértékben — jelenti az amerikai kereskedelemügyi minisztérium. Ez igen nagy ugrás a múlt év utolsó negyedéhez képest, amikor a GNP növekedése csak 1,8 százalékos volt. Az árindex ez év első három hónapjában 5,2 ponttal nőtt, valamivel lassabban mint 1970. negyedik negyedében, amikor az emelkedés 5,9 pontos volt. A bruttó nemzeti termék növekedési üteme így reálértékben 6,5 százalékos volt, szemben a múlt év utolsó három hónapjában feljegyzett 3,9 százalékos visszaeséssel. Az amerikai GNP reálértékben 1968 második negyedéve óta nem emelkedett ilyen meredeken, nominálértékben pedig még nem regisztráltak ilyen erős növekedést. Az első negyedévi bővülési ütem a szezonális kiigazítás után az egész évre kivetítve annyit jelentene, hogy 1971-ben az amerikai GNP öszszege 1018 milliárd dollárt tenne ki. A Nixon-adminisztráció gazdasági szakértői szerint a nyilvánosságra hozott adatok azt mutatják, hogy a gazdaság jó úton halad és azév további részében várt fellendülés révén elérheti a Nixon által célul kitűzött 1065 milliárd dolláros GNP-t. A legtöbb amerikai közgazdásznak viszont az a véleménye, hogy e cél eléréséhez már az első negyedévben is gyorsabban kellett volna növekednie a bruttó nemzeti terméknek. Nixon elnök is nyilatkozott a GNP növekedési adatainak nyilvánosságra hozatala után, és azt mondotta, hogy 1971 jó év, 1972 pedig nagyon jó év lesz az amerikai gazdaságban. Feltételezését az első negyedévi eredményekre alapozta és ennek fényében nem tervez változtatásokat a gazdaságpolitikában. Az elsőrendű feladat továbbra is az infláció megfékezése lesz, együtt a munkanélküliség csökkentésével. Nixon különösen ösztönző jelként értékelte a gépkocsieladások fokozását, az újonnan megkezdett lakóházépítkezések növekvő számát, és a kiskereskedelmi forgalom fellendülését. George Schultz, az elnök költségvetési igazgatója is örömmel üdvözölte a gazdaság fellendülését, de kénytelen volt elismerni, hogy ja a GNP emelkedési üteme némileg alacsonyabb volt, mint ahogy azt a kormány várta. Az amerikai gazdaság tehát kétségtelenül az élénkülés jeleit mutatja. A krónikus fizetésimérleg-hiány viszont, amelynek mértéke egyre nő, továbbra is nagy fejtörést okoz a Nixon-adminisztrációnak. A Morgan bankház legújabb jelentése szerint az Egyesült Államok úgynevezett hivatalos elszámolású fizetési mérlegének hiánya 5 milliárd dollárra nőtt 1971 első negyedévében és ez 1,8 milliárd dollárral magasabb, mint 1970 negyedik negyedévében volt. A bankjelentés megjegyzi, hogy egyes közgazdászok a teljes 1971-es évre jósoltak ilyen hatalmas hiányt. Változatlanul feszült az NSZK gazdasága Mindeddig nem mutatkoznak világos jelei a nyugatnémet gazdaság lehűlésének — állapítja meg az NSZK jegybankjának legutóbbi havi jelentése. A nyugatnémet iparhoz érkező rendelések értéke januárban és februárban még mindig emelkedett és magasabb volt, mint a múlt év utolsó két hónapjában. Az áremelések hatásának kikapcsolásával a rendelések mennyisége stagnálásról tanúskodik, ugyanakkor a beruházási javakat előállító iparágakban egyértelműen emelkedő volt a belföldi rendelések irányzata. A Bundesbank jelentése szerint az év első két hónapjában — a szezonális ingadozások kiküszöbölése után — 4 százalékkal volt magasabb az ipari termelés, mint a múlt év novemberében, illetve decemberében. Ennek ellenére a munkaerőpiacon a feszültség bizonyos csökkenése volt megfigyelhető, összesen 687 ezer munkahely állt betöltetlenül a múlt hónap végén, 20 ezerrel több, mint egy hónappal korábban. A munkanélküliek száma az előző hónaphoz képest ugyancsak 20 ezerrel növekedett, 161 ezerre. Változatlan ütemben emelkedtek az árak is az év első hónapjaiban. Míg az élelmiszerárak drágulása nagyrészt az időjárással függött össze, a ruházati cikkek, és a cipők ára különösen gyorsan emelkedett és a vasúti díjak is drágultak. Márciusban a létfenntartási költségek indexe 4,5 százalékkal haladta meg a 12 hónappal korábbi szintet. Egyedül januárban és februárban 1,3 százalékkal emelkedett a mutató, és valószínű, hogy ez a tendencia gyorsuló ütemben folytatódik — jósolja a Bundesbank. A fogyasztási cikkek és élelmiszerek drágulása nagyrészt közömbösíti a béremelések hatását, amelyek következtében az év első két hónapjában 10 százalékkal volt magasabb a dolgozók névleges jövedelme, mint egy évvel korábban. (Reuter) NAPRÓL NAPRA NAGY GAZDASÁGI LEHETŐSÉGEK IS REJLENEK AZ ARAB FÖDERÁCIÓBAN, amelynek létrehozását főleg katonai és politikai szempontok indokolták. Az új államszövetség a világ arab lakosságának mintegy felét egyesíti, nagy gazdasági tartalékokkal és természetes erőforrásokkal rendelkezik. A tőkeerős Líbia, az iparilag viszonylag fejlett Egyiptom és a főleg mezőgazdasági jellegű Szíria szerencsésen egészítheti ki egymást. ♦ ÉVI TÍZ SZÁZALÉKKAL NÖVEKSZIK BULGÁRIA KÜLKERESKEDELME a hatodik ötéves terv előirányzatai szerint. A szocialista országok részesedése, amely már most is igen tekintélyes, tovább növekszik és az átlagnál gyorsabban bővítik a fejlődő országok részesedését is. Jelentős mértékben javul a kivitel áruszerkezete. Egyebek között a fenti adatokat tartalmazza írásunk, amelyet a Bolgár Kommunista Párt ma megnyíló X. kongresszusa alkalmából közlünk. ♦ LENGYELORSZÁG TAVALY NAGY MÉRTÉKBEN JAVÍTOTTA kereskedelmi mérlegét Franciaországgal. Az ideimegállapodás tovább bővítette a kontingenseket és új cikkeket is felvett az árulistára. A Sajtószemle rovatunkban ismertetett cikk azonban megállapítja, hogy a lengyel export számára különösen fontos kőszén és koksz kontingensét nem emelték. ♦ A NEGYEDIK ÖTÉVES TERV VÉGÉRE SZERETNÉ BEFEJEZNI A MÁV teherkocsi-parkjának teljes felújítását. A kocsik döntő többségét a szocialista országokból importálja, idén a legtöbbet Romániából. Írásunk kiemeli a három országot átfogó együttműködést, amelynek keretében Indiából importált kocsivázakat és szekrényeket Jugoszláviában szerelnek össze jugoszláv és magyar vállalatok által szállított alkatrészekkel. Fejtörést okoz a gépkocsiszállító vagonok hiánya, különös tekintettel a Zsigulik rövidesen kezdődő importjára. ♦ A NYUGATNÉMET SZERSZÁMGÉPIPARRA IS KIHATOTT az utóbbi évek élénk konjunktúrája. Írásunk elemzi az NSZK szerszámgépgyártásának, külkereskedelmének és az áraknak alakulását. A nyugatnémet szerszámgépek fő átvevői a fejlett tőkésországok, de a szocialista országok részesedése növekvő tendenciájú. Az NSZK szerszámgép-importjából a szocialista országok részesedése viszonylag állandóan 10 százalék körül van. Nyilatkozat a magyar-francia gazdasági és ipari együttműködési vegyes bizottság munkájáról Fock Jenőnek, a Minisztertanács elnökének 1968. évi franciaországi látogatása során határozta el a két miniszterelnök a magyar—francia gazdasági és ipari együttműködési kormányközi vegyes bizottság létrehozását. Azóta a vegyes bizottság három alkalommal ülésezett. A magyar tárcaközi bizottság elnöke, Nyerges János, a magyar kormány különmegbízottja a nemzetközi gazdasági szervezetekben, a bizottság eddigi tevékenységéről a következő nyilatkozatot adta: " A vegyes bizottság feladata, hogy a két ország közötti ipari, műszakitudományos együttműködést elősegítse. Megvizsgálja a lehetőségeket, javaslatokat tegyen és az együttműködési formák megvalósításához összehangolja a szükséges intézkedéseket. A vegyes bizottság a vállalatok közötti együttműködésre célszerűnek találta a színes televízió, az orvosi és sebészeti felszerelések, járművek, mezőgazdasági élelmiszeripari gépek, az elektronikus számítógépek gyártását, valamint a kohászatot, a gépipart, az építőipart, a gyógyszeripart, a petrolkémiát és az alumíniumipart. A vegyes bizottság második ülésén elhatározta a járműipari munkabizottság létrehozását, hogy az közvetlenül segítse a személygépkocsik és közhasznú járművek gyártásában, értékesítésében kialakítható kooperációkat. A magyar—francia gazdasági együttműködés fontos területének ítélték a mezőgazdaságot, mint olyan gazdasági ágat, amely jó alapul szolgál a kooperáció kibontakozására. Ezért a vegyes bizottság saját keretein belül mezőgazdasági munkacsoport létrehozását határozta el. Hatásköre mindazokra a területekre kiterjed, amelyeken a mezőgazdasági minisztériumok termelőkként jelentkeznek. A munkacsoport kezdeményezi szakemberek, küldöttségek cseréjét, tanulmányutak, ösztöndíjasok utazásának megszervezését. Főként az állattenyésztés és növénytermesztés, valamint a mezőgazdaság gépesítését szolgáló kooperációkat kívánják előmozdítani. Az évente rendszeresen összeülő kormányközi vegyes bizottság két legutóbbi ülésén megvizsgálta a magyarfrancia vállalatok eddigi megállapodásait és első alkalommal kilenc, másodszor pedig tizennégy együttműködési megállapodást nyilvánított kooperációnak. A kooperációban készülő gyártmányok mentesülhetnek a menynyiségi korlátozások alól. Külön csoportosította a vegyes bizottság azokat a vállalati megállapodásokat — vagy már az aláírás előtt álló tárgyalásokat —, amelyek realizálásának kilátásai kedvezőek. Ebbe a csoportba előzőleg 13, majd legutóbb 34 téma került. Egy harmadik kategóriába azokat az ügyleteket sorolta, amelyek még nem kifejezetten együttműködési jellegűek, de kooperációvá válhatnak. A vegyes bizottság egyébként úgy ítélte meg, hogy a vállalatok, intézmények közötti együttműködések már eddig is kedvezőnek bizonyultak, kilátásaik igen biztatóak. Különösen kiemelte a Poclaii cég, és a Vörös Csillag Traktorgyár, valamint a Híradástechnikai Ktsz. és a Thomson, cég együttműködését, továbbá az IKARUS és a MOGÜRT megállapodásait a francia gépkocsigyárakkal. A magyar tárcaközi bizottság — amelyben 15 minisztérium és főhatóság képviselteti magát — a vegyes bizottság ülései közötti időszakban is rendszeresen tevékenykedik. Közreműködik abban, hogy a kooperációk hatósági jóváhagyásai gyorsan megtörténjenek. Segíti, figyelemmel kíséri a munkacsoportok működését is. A járműipari munkacsoport közreműködésével a Kohó- és Gépipari Minisztérium a közelmúltban az együttműködésben érdekelt francia vállalatok egy csoportját hívta meg Budapestre. Az, építőipari munkacsoport tanácsadó szervet is létrehozott, amely egyenként vizsgálja meg, milyen új kooperációk készíthetők elő. Szorgalmazza tárcaközi bizottságunk a magyar—francia műszaki szótár új kiadását, amely — bár közvetve — szintén elősegítheti, hogy a magyar, illetve a francia műszaki-tudományos eredményekkel jobban megismerkedhessenek az érdekelt szakemberek — fejezte be nyilatkozatát Nyerges János. Ideges hangulat a bázeli bankártalálkozón A nyugati központi bankok vezetői a múlt hét végén ismét összeültek szokásos havi megbeszélésükre a Nemzetközi Fizetések Bankjának (BIS) igazgatótanácsi ülése alkalmából. Ezeken a megbeszéléseken hivatalos napirend nem szokott lenni és nem adnak ki közleményt a vita tárgyáról. A beavatottak szerint — mint ez a jelenlegi helyzetben természetes — a valutapolitikáról volt szó, különös tekintettel a Nyugat-Európába irányuló nagyarányú dolláráramlásra. A központi bankvezérek találkozóján élesebb volt vita, mint jó ideje bármikor. A nyugat-európai bankok vezetői rámutattak az európai devizapiacok rendkívüli idegességére, amely főleg annak a következménye, hogy a dollár árfolyama a BIS legutóbbi ülése óta állandóan gyengült. Ez szakadatlan piaci intervencióra kényszerítette a központi bankokat, elsősorban a nyugatnémet Bundesbankot és a Svájci Nemzeti Bankot. A európaiak bírálatának fő céltáblája Burns volt, az amerikai Federal Reserve elnöke. Burns a Reuter tudósítójának értesülése szerint hangsúlyozta a jelentőségét a Federal Reserve nemrég kibocsátott Eurodollárkölcsönének, s rámutatott arra, hogy a nyugatnémet jegybank az utóbbi hetekben a határidős devizapiacon 2 milliárd dollár körüli összeget vásárolt fel és ezzel a problémát átmenetileg megoldotta. A Bundesbank ugyanis a határidőre felvásárolt dollárt visszatartva júliusig korlátozhatja az Európában rendelkezésre álló likvid dollárösszeget. Nyugat-Európában azonban távolról sem tekintik az amerikaiak eddigi intézkedéseit kielégítő orvoslásnak az Egyesült Államok fizetési deficitjére. Nincsenek megelégedve az úgynevezett „twist” taktikájával, hogy tudniillik Washington a belföldi konjunkturális meggondolások miatt a hosszú lejáratú hitelek kamatainak leszorítására törekszik, a rövid lejáratú kamatokat viszont a dollárkiáramlás fékezése érdekében emelni próbálja. Szóba kerültek az ülésen azok a nyugat-európai sajtóértesülések, amelyek szerint a központi bankok rájöttek: a statisztikai számítások hibás rendszere következtében az Eurodollárköveteléseket kétszeresen számították be eddig a tartalékokba. Bázelban ezt a hírt — még ha igaz is — inkább humorosnak tekintették, mint tragikusnak. Elismerik, hogy ezen a téren a statisztikai adatokban lehetséges némi átfedés, de nevetséges lenne azt állítani, hogy ezek a tévedések az egész nyugati valutarendszert veszélyeztetik — mondják. Az Angol Bank elnöke nem volt hajlandó nyilatkozni arról, hogy az ülésen szóba került-e az angol font szerepe. Tájékozott körök szerint ez a téma nem sürgős, mert a bázeli készenléti hitelkeret-megállapodás, amelyet két és fél évvel ezelőtt kötöttek, csak szeptemberben jár le. Ezért valószínű, hogy a BIS tanácskozásain majd csak nyáron veszik elő ezt a problémát. fjabb munkanélküliségi rekord Nagy-Britanniában Ahelyett, hogy csökkent volna — mint tavasszal általában — növekedett a munkanélküliek száma Nagy- Britanniában és Észak-Írországban április folyamán. A statisztika szerint jelenleg 814189 ember van munka nélkül a szigetországban és ez a tavaszi hónapban rekordot jelent: 1940 áprilisa óta nem voltak ennyien a munkanélküliek. Becslések szerint karácsonyig ez a szám az 1 milliót is elérheti. A munkanélküliek serege egy hónap alatt több mint 21 000-rel nőtt. Az említett 814 189-ből 723 259 teljes munkanélküli, a többiek most fejezték be az iskolát, vagy ideiglenesen nincsen állásuk. (Reuter)