Világgazdaság, 1971. június (3. évfolyam, 104/599-125/620. szám)

1971-06-01 / 104. (599.) szám

2 1971. JÚNIUS 1. CHILE FEJLESZTENI AKARJA KAPCSOLATAIT A KGST-VEL Befejezte szovjetunióbeli látogatását Almeyda Medina chilei külügyminisz­ter. A hivatalos látogatásról közzétett közös közlemény hangsúlyozza, hogy a megbeszélések során megállapodás szü­letett a két ország kereskedelmi for­galmának növeléséről. A Szovjetunió — jelenti a TASZSZ — különböző be­rendezések vásárlására hitelt nyújt Chilének. A hitel — a Reuter értesü­lése szerint — 55 millió dollár, törlesz­tésének ideje 10 év. Szovjet segítséggel két nagyszabású ipari központ (ház­gyár-kombinát és olaj­feldolgozó üzem) épül Chilében, s a két ország szakem­berei konzultációkat kezdenek vegy­ipari létesítmények építéséről is. Ugyan­csak megvizsgálják a két ország együtt­működésének lehetőségeit a halászat­ban. A chilei külügyminiszter­ megbeszé­lést folytatott Faggyejevvel, a KGST fő­titkárával. Kifejtette: Chilének az a kí­vánsága, hogy a szocialista országokkal a KGST-n keresztül építse ki az ipari együttműködés bizonyos formáit. A latin-amerikai ország a továbbiakban tanulmányozni szeretné a KGST Nem­zetközi Gazdasági Együttműködési Bankjához való csatlakozás lehetősé­geit is. Almeyda Medina az európai szocia­lista országokban tett körútja során a Szovjetunióból Jugoszláviába utazott. Chiléből újabb államosításokról ér­keztek jelentések. A kormány a múlt hét végén bejelentette, hogy államo­sítja az ország salétromfeldolgozó ipa­rát. Ennek keretében az állami tulaj­donban levő CORFO fejlesztési és ter­melési szervezet felvásárolja az ame­rikai Anglo-Lautaro Nitrate Co. Ltd. tulajdonában levő Chilean Mining and Chemical Co. vállalatot. Az Anglo- Lautaro leányvállalatának tulajdoná­ban voltak az ország legfontosabb salétrombányái. A CORFO 6 millió dollár kártérítést fizet. Ebből 3 millió dollárt azonnal folyósít, a másik 3 mil­liót pedig 1972. március 31-én. Chile salétrom termelése évi 650 ezer tonna körül mozog, s a tervek szerint a ter­melést hamarosan 1 millió tonnára fut­tatják fel. A CORFO által felvásárolt salétrombányák az ország északi részé­ben működnek. Az idén 1150 mezőgazdasági üzemet államosítanak — mondotta vasárnap a chilei földreformot intéző bizottság he­lyettes vezetője. 700 gazdaság esetében az átvétel már meg is történt. A tervek szerint 1973-ig minden olyan gazdasá­got állami tulajdonba vesznek, amely­nek nagysága meghaladja a 80 hektárt. Állami kezelésbe vették a Ford Motor Casablancában levő gépkocsi­összeszerelő üzemét is. Az üzemet az amerikai vállalat a hónap elején állí­totta le, mivel — állítólag — erősen veszteséges volt. Kedvezőtlen év volt a Philips számára a tavalyi A forgalom növekedése és ehhez ké­pest az aránytalanul kis nyereségnö­vekedés jegyében telt el az 1970-es év a soknemzetiségű Philips konszern szá­mára. A cég forgalma 16 százalékkal nőtt (1969-ben 12 százalékkal) és 15,1 milliárd holland forintot ért el. A pro­fit ezzel szemben a tavalyi 1 milliárd 354 millió forintról, 1 millárd 280 mil­lió forintra esett vissza, azaz 16 szá­zalékkal csökkent a tiszta nyereség. A meglepő, és a cég számára egy­általán nem kedvező eredmények oka­ként a konszern igazgatója a hagyo­mányos mérleg-sajtókonferencián az általános inflációt (és ennek következ­tében a költségek megugrását), a mun­kaidő rövidülését, a konkurrencia­­harcot és az egyes országokban beve­zetett árellenőrzést említette. Ez utób­bi az illető országokban működő leány­­vállalatok számára ilyen rövid távon nem tudta ellensúlyozni a költségek emelkedését — tette hozzá. A vissza­esésben szerepet játszottak a munka­­beszüntetések — mindenekelőtt Hol­landiában és Olaszországban —, továb­bá az integrált áramkörök és a színes tv-készülékek árának esése a világ­piacon. Említett azonban belső oko­kat is, többek között azt, hogy a ter­melésnövekedés a megelőző időszak­ban túlságosan gyors volt. Felmérve a helyzetet, a cég arra a következtetésre jutott, hogy idén a nö­vekedését 9—11 százalékra kell korlá­tozni. Az 1971. év eddigi eredményei már ezt az elgondolást tükrözik. Egy­idejűleg a készleteket is csökkenteni akarják: az 1970 végén a forgalom 35 százalékát kitevő tartalékokat idén de­cemberig 32—33 százalékra visszasüly­­lyeszteni. A beruházásokból is le akar­nak faragni a múlt évhez képest, ami- a­kor 1 milliárd 158 millió holland fo­rintot fordítottak fejlesztésre. A tava­lyi befektetések elsősorban a számító­gép, az irodai és adatfeldolgozó gé­pek, az­ integrált áramkörök és a szí­nes televíziókészülékek gyártásában voltak jelentősek. A forgalom tavalyi 16 százalékos nö­vekedéséhez az európai országokba irá­nyuló export jelentős emelkedése is hozzájárult. Az európai országokba irányuló szállítások 20 százalékkal nö­vekedtek és elérték a cég teljes export­jának 68 százalékát, azaz 10,3 milliárd holland forintot. A forgalomnöveke­dés csaknem valamennyi terméket érintette. A rádió-, magnetofon- és te­levíziókészülékek eladásából 3 milliárd holland forint, az építőelemek export­jából 2,4 milliárd, az izzólámpák és a háztartási készülékek értékesítéséből 1,9 illetve 1,3 milliárd holland forint haszna származott a cégnek. A nyugat­európai piac a múlt héten 1,6 millió darab színes tv-készüléket vett fel a Philips cégtől — a tavalyelőtti 850 ezerrel szemben —, de ez 200 ezer ké­szülékkel kevesebb volt, mint ameny­­nyire számítottak. A Philips cég úgy számol, hogy 1971- ben körülbelü­l,5 millió színes, össze­sen pedig 8,3 millió tv-készüléket tud értékesíteni. Rádióból a tavalyi 26 mil­lió darab helyett 27,5 milliót visz piacra. A vállalat egyre nagyobb súlyt fektet a számítógépgyártásra, ezt a profilt az idén is bővíteni akarja. Az integrált áramkörök esetében azonban­­már egyáltalán nem ez a helyzet. Az Egyesült Államok ugyanis annyira fel­futtatta a termelést a múlt évben, hogy az árak a világpiacon nagymértékben visszaestek. (APA) • A Szovjetunió és Lengyelország hosszú lejáratú vegyipari szerződést írt alá. A Szovjetunió széles körű segítséget nyújt a lengyel ásványolaj- és petrolkémiai ipar fejlesztéséhez, továbbá biztosítja a lengyel népgaz­daság kőolajszükségletét. A szovjet vállalatok részt vesznek a plocki pet­rolkémiai kombinát, valamint a gdanski és a blachownai-slaski olaj­­finomítók építésében.­­ Franciaország és a VDK képviselői pénteken Párizsban hosszú lejáratú kereskedelmi egyezményt írtak alá. Franciaországot Jean Chapelle, a gaz­dasági és pénzügyminisztérium kül­földi kapcsolatokkal foglalkozó igaz­gatója, Vietnamot Vo Van Sung, a VDK franciaországi főmegbízottja kép­viselte.­­ Hollandia ötmillió dollárt kölcsönöz az IFC-nek (Nemzetközi Pénzügyi Kor­poráció). A korporáció beruházásokra fordítja ezt az összeget. Hollandia az első állam az IFC 95 tagja közül, amely 30 éves időtartamra az összeget fel­ajánlotta.­­ A perui halászati miniszter június­ban 20 napra Európába, a Szovjetunió­ba és Kínába látogat. Tárgyalni kíván kölcsönök felvételéről és új piacokat keres a perui hallisztnek és halolajnak. A Szovjetunió már régebben 30 millió dolláros kölcsönt ajánlott fel Perunak halfeldolgozó üzem építésére.­­ Monguno, Nigéria szövetségi keres­kedelem és iparügyi biztosa (minisz­tere) Bécsbe utazott az UNIDO-kon­­ferenciára. A június 1-én kezdődő tár­gyalások az osztrák fővárosban egy hétig tartanak. 0 Japán és Finnország szerződést írt alá a kettős adózás megszüntetéséről. A megállapodás négy napon át tartó tárgyalások után született Tokióban A 1 JELENTI 0 Japán—ausztráliai gazdasági vegyes bizottság alakul. Az erről szóló egyez­ményt a múlt hét végén írta alá Aicsi japán külügyminiszter és Douglas An­thony ausztráliai miniszterelnök-helyet­tes. A bizottság feladata, megoldani a két országot érintő gazdasági problé­mákat és összehangolni a Kínával szemben folytatott politikát. 0 Óraalkatrész összeszerelő üzemet létesít Hongkongban négy svájci óra­gyár. A Swiss Watch Manufacturing Ltd. alaptőkéje egymillió hongkongi dollár lesz és működését a tervek szerint szeptember közepén kezdi meg.­­ Tudományos- és műszaki együtt­működési megállapodást, hitelegyez­ményt és az állategészségügyi kon­venciót írt Uruguayban a Tancsev bolgár miniszterelnök-helyettes vezette gazdasági kormányküldöttség. Szófiai értékelés szerint ezzel megteremtőd­tek a két ország gazdasági együttmű­ködésének feltételei. A Szovjet rézbányászati szakértők cso­portja érkezett Chilébe, hogy az ország rézbányászatának fejlesztéséről tárgyal­jon. A hét szakemberből álló delegá­ciót Kostin, a színesfém-bányászati mi­niszter helyettese vezeti.­­ A tőkésországok hajógyárai az év első három hónapjában 10,6 millió ton­na össz-űrtartalommal 305 hajót építet­tek. A jelentést a Fairplay Internatio­nal Shipping Journal tette közzé.­­ A Patan miniszterelnök-helyettes vezetésével Mauritániában tartózkodó román kormányküldöttség hétfőn be­fejezte hivatalos tárgyalásait. A meg­beszélésekről kiadott közlemény sze­rint a két fél elégedetten állapította meg, hogy Románia és Mauritánia között fennállnak az árucsere növelé­sének és a gazdasági együttműködés fokozásának lehetőségei. Nyugati szerszámgépipari küldöttségek Moszkvában Egyhetes látogatásra a Szovjetunió­ba érkezett az amerikai szerszámgép­­gyártó ipar kereskedelmi küldöttsége, amely 15 vállalatot képvisel. A delegá­ció 28 tagból áll, vezetője James A. Gray, az országos szerszámgépgyártó szövetség alelnöke. Az amerikai üzlet­emberek megbeszéléseket folytatnak majd a szovjet külkereskedelmi mi­nisztérium, a szerszámgépipari mi­nisztérium, a gépkocsiipari miniszté­rium és a kereskedelmi kamara veze­tőivel. A delegáció tárgyalni szándékszik a szovjet Sztankoimport külkereskedelmi vállalat képviselőivel — ez a cég bo­nyolítja le a szerszámgépimportot —, valamint az Avtopromimport szakem­bereivel, akik a gépkocsiipar számára szerzik be a berendezéseket. Angol­ üzletemberekből álló szer­számgépipari delegáció is érkezett e héten a szovjet fővárosba — közli egy másik moszkvai jelentésében a Reuter­­iroda. A 26 tagú brit küldöttség a Sztankoimport meghívására körutat tesz az országban és meglátogatja a szovjet szerszámgépgyárakat. Angol részről re­mélik, hogy a látogatás eredményeként szerződéseket is sikerül kötni a szovjet féllel. Jugoszlávia külkapcsolatai Belgrádban hétfőn megkezdődtek Te­­pavac jugoszláv és Malik indonéz kül­ügyminiszter tárgyalásai. Ezen szó van az el nem kötelezett országok tevé­kenységéről, a világ „válságos körze­teinek” helyzetéről, nemzetközi gazda­sági problémákról és a két országot érintő politikai és gazdasági kérdések­ről. Koreai delegáció is járt a múlt héten Jugoszláviában: kereskedelmi és fize­tési egyezményt írt alá, majd Skopjé­ban megbeszéléseket folytatott az áru­cseréről és az együttműködésről. A tár­gyalások érdekessége, hogy a két ország között nincsenek diplomáciai kapcso­latok. Franciaországból tért vissza nemrég Miljkovic, a jugoszláv beruházási bank vezérigazgatója — írja tudósítónk. Be­számolt arról, hogy az általa vezetett delegáció néhány jó üzletet kötött, de még ennél is nagyobb annak a jelen­tősége, hogy közvetlen kapcsolatot léte­sítettek egyes bankkörökkel. Ezek hite­leket nyújtanának Jugoszláviának a ju­goszláv ipar korszerűsítését szolgáló, be­rendezések vásárlására. Miljkovic tár­gyalt a francia kormány elnökével és a francia pénzügyminiszterrel is. A megbeszéléseken szó volt a jugoszláviai francia tőkebefektetésekről. A francia kormány hajlandó támogatni az ilyen jellegű tevékenységet — számolt be a vezérigazgató. Tárgyaltak a gazdasági együttműködésről, francia kohászati és gumiipari berendezések Jugoszláviába szállításáról. A jugoszláv delegáció át­adta a beruházási tervek listáját, ame­lyekre a francia kormány hiteleket en­gedélyezhet. Ausztria vegyipari exportja és a schilling-felértékelés Az osztrák ipar exportjában jelentős szerepet játszik a vegyipari szektor, amely tavaly 20,4 százalékkal emelte kivitelét, és ma már egész termelésé­nek több mint 34 százalékát adja el külföldön. Az osztrák vegyipari export területi megoszlása a teljes ipar exportjához képest eltérő összetételű. A vegyipari export 35 százaléka ment tavaly a KGST-országokba, 27 százaléka az EFTA tagországaiba, és 20 százaléka a Közös Piac országaiba. Minthogy Svájcba és az NSZK-ba a vegyipari export igen csekély mértékű, az export 80 százaléka olyan államokba irányul, amelyek pénzüket nem értékelték fel, illetve nem vezették be a lebegő ár­folyamokat. Majdnem a fele elszámo­lási alapon a KGST-államokba került, az ott elérhető árak pedig a jövő­ben megkötendő szerződések tekinteté­­ben sem módosíthatók különösebben. Egyes nagy exporttal rendelkező áru­csoportok messze átlagon felül érde­keltek a keleti exportban, például az osztrák lakkexportnak körülbelül 80 százaléka a szocialista államokba ke­rül. Egyéb relációkban is az a helyzet, hogy az új schillingparitás aligha érvé­nyesülhet majd az árakban. Emellett sok terméknél az elért exporteredmé­nyek csak szoros kalkuláción alapul­nak, és így fennmaradásuk kétségessé válik. (Ilyen például a műszál.) Ezzel szemben az osztrák vegyészeti importnak kereken háromnegyed része olyan nyersanyagból és félgyártmány­ból áll, amelyet a belföldi vegyipar dolgoz fel. Ennek az importnak a fele olyan országokból származik, amelyek valutájukat felértékelték vagy lebegő árfolyamokat vezettek be. A behozott anyagok és féltermékek 40 százaléka származik az NSZK-ból és Svájcból. A lendületes fejlődés miatt fontos vegyipar tehát „felértékelési ollóba” került, mert exportoldalon a felértéke­lés hátrányait gyakorlatilag teljes mér­tékben viselnie kell, importoldalon pe­dig a schilling felértékeléséből előnye alig származik. (APA) VILÁGGAZDASÁG MIT TESZ M­USA A DOLLÁR VÉDELMÉRE? Jól ismert, hogy az utóbbi hetek­ben a nyugati­­ világban kirobbant nagyarányú valutáris nyugtalanságok középpontjában a dollár áll. Az is világos, hogy az eddig megtett ellen­súlyozó intézkedések — a nyugatnémet márka és a holland forint árfolyam­­alakulásának szabaddá tétele, valamint a svájci frank és az osztrák schilling felértékelése — egyoldalú lépések, mert azokra az USA nélkül kénysze­rült Nyugat-Európa. Az sem vitat­ható, hogy ezek a rendszabályok aligha elegendőek a tőkés nemzetközi valu­tarendszer megerősítésére, a fizetési egyensúlyhiányok megszüntetésére. A devizapiacokon jelenleg észlelhető nyugalom senkit se tévesszen meg: a színjáték nem fejeződött be, legfel­jebb az első felvonás után hullott le a függöny. A következőkben azt kívánjuk meg­vizsgálni, mit tettek vagy szándékoz­nak tenni az amerikai illetékes ve­zető körök a nemzetközi pénzügyi zűrzavart végső soron előidéző tényező, a nemzetközileg túlértékelt dollár megszilárdítására, a példátlan mére­tekben megnövekedett amerikai fizetési deficit számottevőbb csökkentésére? Könnyen megállapítható, hogy ame­rikai részről lényegében semmiféle konkrét intézkedés nem történt. Az a néhány száz millió dolláros hitel, amelyet az USA kormánya az euro­­piac mentesítésére — innen eredt túl­nyomó részben a központi bankok dollártartalékának veszélyes méretű gyarapodása­t vett fel, elenyésző nagyságrendű. Már 1970-ben, de még inkább 1971- ben világosan körvonalazódott: az USA kormánya el van szánva arra, hogy a kamatokat alacsony színvona­lon tartsa. Mivel pedig a nyugat­európai kamatok jóval magasabbak, a különbözeti profit kihasználására való­ságos dolláráradat indult Nyugat- Európa, főleg pedig az NSZK felé. Ez a kamatarbitrázs-spekuláció legjobban a márka felértékelését váró spekulá­ciókba torkollott. A vonatkozó manőve­rek olyan méreteket öltöttek, hogy az egész nemzetközi valutarendszer meg­rázkódtatását idézték elő. Az 1970-ben, illetve 1971 elején ki­alakult helyzetet kommentáló amerikai nyilatkozatok lényege abban foglalható össze, hogy a dollár kulcsvaluta, ezért nemzetközi paritását nem lehet meg­változtatni, vagyis nem lehet felemelni az arany hivatalos dollárárát. Az USA- nak nem kötelessége törődnie fizetési deficitjével, mert világgazdasági forgal­ma elenyésző a belföldi forgalom mé­retei mellett. Haberler professzor né­hány hónappal ezelőtt úgy vélte: az USA-nak „jóindulatú közönnyel” kell szemlélnie a fejleményeket. A kívül­álló országok tennivalója az egyensúly helyreállítása, ezért minél több valutát fel kell értékelni, ami az USA verseny­képességének növekedését jelentené. Ez az alapvető amerikai álláspont — úgy tűnik — a legújabban bekövet­kezett, s a dollárra nézve súlyos ese­mények ellenére is változatlan. A ben­ne mégis feltűnő új elemek a kívülálló országok számára egyáltalán nem biz­tatóak. A nyugat-európai valutákkal kapcso­latban május elején hozott intézkedések idején — jellemzően — valójában hi­vatalos amerikai nyilatkozat el sem hangzott. Nem egészen hivatalosnak te­kinthető körökben általában azt mon­dották: tulajdonképpen nincs szükség valutafelértékelésekre, egyébként ez a többi ország dolga. Schulz, Nixon költségvetési igazga­tója azonban elsőként mondotta ki azt, ami a későbbi nyilatkozatok mélyén rejlik. Kijelentette: „Nem áldozzuk fel belgazdaságunkat a nemzetközi valuta­­politika céljai kedvéért.” Nyíltan be­szélt Samuelson professzor is, aki he­lyesnek vélte a dollár és a márka egészségesebb paritásának kialakulását. McGovern szenátor új hangot ütött meg. Arról szólott, hogy az USA hadi kiadásainak csökkentése végett szükség van a „katonai terhek egyenlőbb el­osztására”. Ugyancsak fontos elemet jelentett — amely a további kijelen­tések alapmotívumaként húzódik végig — Connally pénzügyminiszter nyilatko­zata, aki a fő feladatot az amerikai külkereskedelmi aktívum jelentős foko­zásában látja. „Itt az ideje — mon­dotta —, hogy lebontsák az amerikai export elé tornyosuló akadályokat.” Burns, a központi bank elnöke sze­rint „az USA azonnal vegye rá a többi országot arra, hogy lazítsák az USA-ból származó import, valamint az USA-ban történő beruházások korlátozásait és az eddigieknél jelentősebb részt vállaljon­ a nyugati világ katonai terheiből. Hi­vatkozott arra, hogy a rövid lejáratú tőkék mozgását figyelmen kívül hagyó alapvető fizetési mérleg deficitje álta­lában 3 milliárd dollár körül mozog. Az amerikai fizetési mérleg teljes hiá­nya 1970-ben 11 milliárd dollár volt, amely 1971 első negyedében évi szinten 22 milliárdra emelkedett. Nem sokkal később Stans kereske­delmi miniszter arról beszélt: az USA kereskedelmi aktívuma csökkenésének az a legfőbb oka, hogy a GATT-szabá­­lyokat túlságosan liberálisan értelme­zik. A legfontosabb teendő az amerikai exporttöblet és az USA-ban eszközlen­­dő külföldi beruházások növelése. Egyenesen azt követelte, hogy az USA sokkal agresszívabb kereskedelmi poli­tikát kövessen. Kennedy volt pénzügyminiszter, Nixon különleges feladatokkal meg­bízott nagykövete szintén az USA-n kívülálló országok protekcionizmusát okolta a dollár nehézségeiért.­­Schulz költségvetési igazgató egyik későbbi nyilatkozatában kijelentette: „Fel kell éleszteni a keményen alkudozó jenki­kereskedelmet.”) Különleges figyelmet érdemelnek Schatze, a Közös Piachoz delegált ame­rikai nagykövet szavai: „A Közös Piac agrárpolitikája súlyos nemzetközi káro­kat okoz, veszélyt jelent az USA szá­mára, különösen a Közös Piac kibővü­lése esetén.” Rendkívül érdekesek azok a kijelen­tések is, amelyek a tekintélyes ameri­kai gazdaságkutató intézet, a Confe­rence Board genfi szemináriumán hang­zottak el és a nyugati sajtóban alig csapódtak le. Ott Kennedy hangoztatta, szükség van az agrártermékek világke­reskedelmének liberalizálására, de fo­kozódó jelentősége lenne új, általános vámcsökkentéseknek is, különösen a Közös Piac kibővülése miatt. Hasonló értelemben szólt Long, a GATT vezérigazgatója. Kijelentette: a GATT készen áll arra, hogy támadást intézzen a protekcionizmus ellen. Itt az ideje új, konstruktív külkereskedelem­politikai akcióknak. A napokban Münchenben tartott nemzetközi bankárkonferencián az ed­dig ismertetett vonalak még világosab­bá váltak. Connally ott nyíltan felszó­lította a többi nyugati országot: libera­lizálják importjukat és vállaljanak na­gyobb részesedést a katonai kiadások­ban. Ismét kijelentette, hogy az USA semmi esetre sem értékeli le a dollárt, nem változtatja meg az arany—dollár­­paritást. Liberalizálási követeléseit el­sősorban a Közös Piachoz, Japánhoz és Kanadához intézte. Az USA kereskedelmi érdekeit az ed­digieknél sokkal határozottabban elő­térbe helyező nyilatkozatok csokrához kell fűzni: az USA részéről nem lehe­tetlenek bizonyos más lépések sem a fi­zetési deficit csökkentésére. Szóba jö­het, hogy valamelyest kedvezményesebb elbánásban részesítenék az USA-ban el­helyezett külföldi tőkéket, vagy hogy az USA részt venne valamely nemzet­közi kísérletben az europiac kisebb mérvű befolyásolására (annak teljes ellenőrzése reálisan nem képzelhető el). Lehetséges, hogy a központi bankok dollárköveteléseinek bizonyos részét előnyös feltételek mellett lehetne elhe­lyezni az USA-ban. Valószínű az is, hogy az USA készségesen részt venne olyan akcióban, amelynek eredménye­képpen a többi valuta árfolyamingado­zási határait kiterjesztené. Úgy véljük, hogy az USA tervezett külkereskedelmi támadásának valutá­ris eredményei — még a legjobb eset­ben is — legfeljebb hosszú távon bon­takozhatnának ki, de akkor sem lenné­nek elegendőek a fizetési deficit lénye­ges csökkentésére. A felsorolt, rövidebb távon ható, feltételezhető amerikai, il­letve nemzetközi intézkedések hatása ugyancsak erősen kétséges. Így továbbra is nyitott a kérdés: meg lehet-e szilárdítani a dollár nemzetközi pozícióját újabb valutafelértékelések nélkül és ezzel együtt a tőkés nemzet­közi valutarendszert. Dr. Reviczky Loránd A japán hajógyárak rekordéve A március 31-én zárult gazdasági év folyamán a japán hajógyárakhoz érke­zett rendelések rekordot értek el. Az említett idő alatt a gyáraknál összesen 602 hajót rendeltek meg 16 millió 670 ezer tonna térfogattal. Az előző gazda­sági év alatt 566 hajóra érkezett ren­delés, 13 millió 200 ezer tonna térfo­gattal. Exportáltak 376 hajót (12 560 000 ton­na), az előző évi export 267 hajót tett ki (8 590 000 tonna). A hajógyáraknál március 31-én összesen 25 millió 640 ezer tonna térfogatú, 513 hajóra szóló elintézetlen rendelés feküdt; ez számuk­ra körülbelül két és fél évi elfoglalt­ságot jelent. A térfogat alapulvételével ez a rendelésállomány a világ összes hajógyára elintézetlen rendeléseinek 39 százalékát teszi ki. (Reuter) India költségvetése India kiadásai az 1971—72-es költség­­vetési évben megközelítik a 60 milliárd rúpiát. Az újonnan kivetett adók elle­nére a költségvetés deficitje még min­dig meghaladja a 2 milliárd rúpiát. Az új adókból egyébként 1,77 milliárd rú­pia áramlik majd az államkasszába. Chavan pénzügyminiszter elmondotta a költségvetésről, hogy a pótlólagos be­vételek elsősorban a személyi és válla­lati adók emeléséből, valamint számos termék importvámj­áinak emeléséből származik. E termékek közé tartoznak egyes textilszálak, autóalkatrészek, szá­rított gyümölcsök, traktorok, néhány kozmetikai és háztartási cikk. Emelik a postai költségeket is, továbbá növelik a cigarettára és benzinre kivetett adót. (Reuter)

Next