Világgazdaság, 1971. november (3. évfolyam, 212/707-232/727. szám)

1971-11-02 / 212. (707.) szám

Tárgyalások az EGK és az afrikai országok kapcsolatairól Fort Lamyban befejezte háromnapos tanácskozását a Közös Piac, valamint a társult afrikai országok és Mada­gaszkár képviselőiből alakult parla­menti vegyes bizottság. A zárt ülésen a képviselők megvitattak egy francia dokumentumot a társult afrikai orszá­gok iparosításáról és ezekben az orszá­gokban termelt alapanyagok piacának megszervezéséről. A konferencia után tartott sajtóér­tekezleten elmondották, hogy az afrikai államok aggódnak a Közös Piac kibő­vítése, a preferenciáik tarifák alkal­mazása és a nemzetközi pénzügyi bi­zonytalanságok miatt. Achenbach, a vegyes bizottság elnöke­­kijelentette, hogy a közös piaci országok minden tőlük telhetőt megtesznek a társult afrikai országok védelmére. Kiállnak afrikai parnereik érdekeiért a 10 szá­zalékos amerikai pótvám megszünteté­sét célzó tárgyalásokon. — fűzte hozzá. (Reuter) • Az új szovjet—finn kereskedelmi jegyzőkönyvet vitatta meg Moszkvában Fatelicsev szovjet külkereskedelmi és Mattila finn külügyminiszter. A finn vendég a jegyzőkönyv aláírására és a finn—szovjet kereskedelmi kamara ülé­sére érkezett a szovjet fővárosba. Finn­ország a Szovjetunió öt legjelentősebb tőkés kereskedelmi partnere között ta­lálható. A két ország árucsere-forgalma ez év szeptember végéig 193 millió dollár volt.­­ Josefsson izlandi kereskedelmi mi­niszter Moszkvában tartózkodik. Pato­­licsevvel a két ország három évre szóló új kereskedelmi egyezményről tár­gyalt. Franciaországban befagyasztották számos élelmiszer árát, miután szep­temberben az élelmiszerek 0,7 száza­lékkal drágultak. Egyelőre a banán, a friss tojás, a főtt sonka és a csoko­ládé árát, valamint az ezekből szár­mazó nyereséget maximálták. 4® Ausztria külkereskedelmi mérlegé­ben szeptember végéig 18,95 milliárd schilling deficit mutatkozott. Ez az el­múlt év hasonló időszakához képest 52 százalékos növekedés. • Az IATA tanácskozásán képviselt 25 légiforgalmi társaság küldöttei nem tudtak megegyezésre jutni és úgy utaz­tak haza, hogy nem határozták meg legközelebbi értekezletük időpontját sem. A lausanne-i találkozón az At­lanti-óceán mellett közlekedő repülőjá­ratok menetdíjszabását vitatták meg.­­ Az iráni kormány képviselője és a nyugati olajvállalatok küldöttei Tehe­ránban megvitatták a nemzetközi pénz­ügyi helyzet és a dollár de facto le­értékeléséből adódó helyzetet. Az OPEC legutóbbi bejrúti konferenciáján fel­hatalmazta tagállamait, hogy közösen vagy egyénileg biztosítsák maguknak a dollárnak a többi valutával szembeni értékcsökkenéséből adódó veszteséget. Az olaj árát ugyanis dollárban tartják nyilván. A felek legközelebb jövő hét­főn ülnek össze.­­ Az amerikai kongresszus véglegesen jóváhagyta a kalcinált bauxit, a bauxit­­érc, az alumíniumhidroxid és oxid vám­mentes kezelésére vonatkozó törvény­­javaslatot. Az Egyesült Államokban igen kevés bauxit található, s ezért az alu­mínium-, az acél- és a vegyipar nagy mennyiségekben importálja ezt az alap­anyagot és származékait. Mills demok­rata párti szenátor terjesztette elő a javaslatot, amely — Nixon elnök alá­írása után — kivonja a bauxitot a 10 százalékos pótvám hatálya alól. Az iraki repülőtársaság rendszeres járatot indít Bejrút érintésével Bagdad és Moszkva között. Az első gép, az iraki Airways Trident típusú gépe vasárnap hagyta el a bagdadi repülőteret. A szovjet Aeroflot 1958 óta járatja gépeit Bagdadba. *» Raffaele Girotti lett az olasz ENI új elnöke. Girotti 1967 óta az állami tulajdonban levő vállalat alelnöke, s most az elnöki tisztséget az április­ban távozott Defistől vette át. JELENTI •1 A nigériai font árfolyamát a dol­lárral szemben rögzítették — jelentet­te be a központi bank elnöke, s ezzel elvágták a font sterlinghez fűződő szo­ros kapcsolatot. A nigériai font árfo­lyama 2,80 dollár. Bejelentette az el­nök, hogy minden hivatalos és nem hivatalos tranzakciónál ezt az árfolya­mot használják. • Az Egyesült Államoknak fenn kell tartania a fejlődő országoknak nyújtott segélyt — mondta Lopez Bravo spa­nyol külügyminiszter, aki vasárnap ér­kezett közép-amerikai körútjának első állomáshelyére, a Dominikai Köztársa­ságba. Hangsúlyozta, hogy Spanyolor­szág műszaki segítséget kíván nyújta­ni a közép-amerikai országoknak. Az osztrák Alpine vállalat az év augusztus végéig tevékenykedett. Szem­ben a nagy európai acélvállalatokkal, amelyek termelésüket kénytelenek voltak az idén csökkenteni, minden vonalon fokozta termelését. A teljes érckitermelés 3,9 százalékkal 2,72 mil­lió tonnára nőtt, a nyersacél termelé­se is 1,1 százalékkal haladta meg az egy évvel korábbi időszak eredményét. • A hamburgi hajóbemutatón 24 or­szág több mint 600 kiállítója képvisel­teti magát. Több mint 1000 különféle hajó tekinthető meg, a kis vitorlások­tól a hatalmas óceánjárókig. A legna­gyobb bemutatóval Svédország, Hollan­dia és Anglia jelentkezett, de megje­lent termékeivel Dánia, Norvégia és Magyarország is. • Kambodzsa leértékelte pénznemét, a rielt. A diplomáciai forrásokból szár­mazó hír szerint az új árfolyam 152 százalékkal alacsonyabb a réginél, s egy dollár jelenleg 139,72 m­el. A kam­bodzsai központi bank a leértékelést hivatalosan még nem tette közzé, de az ország számos nagykövetségét már informálta lépéséről. Kinshasában kormányhatározat szü­letett az országban tevékenykedő vál­lalatok nevének megváltoztatásáról, ha az a Kongó szót tartalmazza. Az or­szág, amely a napokban vette fel a Zaire nevet, azt követeli az állami és magántulajdonban levő vállalatoktól, hogy november 24-ig jegyeztessék be magukat új nevükön, a Kongó szó nél­kül.­­ Az amerikai szenátus pénzügyi bi­zottsága jóváhagyta az importált autó­gumikra kivetendő pótvámot. A jelen­leg érvényben levő törvény szerint az autógumik után a belföldi autógyár­tóknak 1,50—2 dollár adót kell fizet­niük. A külföldi autógumit felhaszná­lók előnyét hivatott megszüntetni a mostani javaslat, amely egyébként az államkasszának 25 millió dollár bevé­telt biztosít évente.­­ A nyugatnémet nagykereskedelmi árindex a múlt hónapban 3 százalék­kal maradt az 1970 szeptemberi érték mögött változatlan árakon számolva. «­» Argentína egyszázalékos illetéket vet ki minden repülőjegyre a kon­tinensközi forgalomban közlekedő já­ratokon.­­ • • W( 1971. NOVEMBER 2. A FEJLETT TŐKÉSORSZÁGOK FIZETÉSIMÉRLEG-PROBLÉMÁI Részletek az EGB jelentéséből Enyhülnek a fejlett nyugati orszá­gok fizetési mérlegének kiegyensúlyo­zatlanságával kapcsolatos problémák — írja az ENSZ Európai Gazdasági Bizottságának legújabb jelentése. Az aránytalanságok mérséklődése már 1970-ben megkezdődött. A problémák megoldását célzó rendszabályok néha „brutálisak” voltak — hangoztatja a dokumentum, utalva az ismert ame­rikai importkorlátozásokra. A „10 szá­zalék” legközvetlenebbül Japánra hat. A japán kivitel visszafogása és a jen felértékelése (amennyiben az átváltási árfolyam a mostani lebegő kurzus kö­zelében marad) minden bizonnyal mér­sékli majd Japán fizetési mérlegének többletét. Az Egyesült Államok importja 1971 első fel­ében az elmúlt év hasonló idő­szakához képest értékben 15 százalék­kal, volumenben pedig 10 százalékkal bővült. Az amerikai behozatal meg­ugrása azonban ideiglenes jellegű, nemcsak a 10 százalékos pótvám élet­beléptetése miatt, hanem azért is, mert sok cég a sztrájkok miatt importját igyekezett előbbre­­hozni. Nyugat-Európában, ahol a gazdasági tevékenység lelassult, az import érték­ben 10 százalékkal, volumenben pedig 7,5 százalékkal nőtt. Az első félévben a nyugatnémet fi­zetési aktívum mérséklődött, elsősor­ban a növekvő turistakiadások és a külföldi vendégmunkások emelkedő át­utalásai miatt. Az olasz fizetési mér­legben viszont javulás mutatkozik. Az EGB szerint Norvégia, Svédor­szág, Finnország és Dánia szoros ipari együttműködése a jövőben is tovább folytatódik, annak ellenére, hogy a Közös Piaccal a négy ország eltérő kap­csolatokat igyekszik kiépíteni. (Reuter) Szorosabb kapcsolatok a Hatok és Latin-Amerika között A Közös Piac szorosabb kapcsolatok kiépítését kezdi el egyes latin-amerikai országokkal. Argentínával a közeljövő­ben kötik meg az első kereskedelmi egyezményt, Uruguayjal befejeződtek a puhatolzó tárgyalások ilyen egyez­ményről és hamarosan megbeszélések kezdődnek Brazíliával is. Negyedik or­szágként Peru jelezte, hogy érdekelt lenne egy kereskedelmi egyezmény megkötésében. Ezek a megállapodások nemcsak a kereskedelmi árucserét könnyítenék meg, hanem az első lépést jelentenék a szorosabb együttműködés irányában. A kooperáció később műszaki és pénz­ügyi területre terjedne ki. A három év­re szóló egyezmény aláírására novem­ber 8-án Brüsszelbe érkezik Pardo argentin külügyminiszter. Ezen­­a na­pon hatalmazza fel a miniszteri tanács a brüsszeli bizottságot az Uruguayjal kö­tendő egyezmény tárgyalásainak elkez­désére. (DP­A) Lengyel kiskocsik - olasz részvétellel Lengyelország a torinói FIAT cég segítségével rendezkedik be kiskocsik gyártására. A két cég együttműködé­séről szóló megállapodást szombaton írták alá Varsóban. A FIAT által nyil­vánosságra hozott adatok szerint a szer­ződés értéke 400 millió dollár. A FIAT technikai dokumentációt ad és segít­séget nyújt egy Sziléziában felállítandó üzem berendezéséhez. Az üzem évente körülbelül 150 ezer gépkocsit fog gyár­tani. A megállapodást a két ország tudományos és technikai együttműkö­déséről szóló általános egyezmény ke­retében kötöttek meg. (Reuter) Az import korlátozása Argentínában Buenos Airesben bejelentették, hogy feloldották a szeptember 21. óta ér­vényben levő magánbehozatali tilalmat, ezzel szemben az állami import kor­látozását továbbra is fenntartják. A kormány több más rendelkezést is ho­zott a behozatal korlátok között tar­tására. Az importvámot 90-ről 105 szá­zalékra emelték és a luxusáruk be­hozatalát megtiltották. Az állami behozatal Argentína össz­importjának körülbelül felét teszi ki. Közületi import esetén megkövetelik a kormány hozzájárulását — mondotta Girelli külkereskedelmi miniszter. A korlátozások a külkereskedelmi mérleg javítását és a valutatartalékok t­ovábbi kiáramlásának megakadályo­zását célozzák. A miniszter azt is kö­zölte, hogy szeptember 21. óta, amióta a magánbehozatalt korlátozták, az im­port a 120 millió dolláros szokásos színvonalról 75 millió dollárra zuhant. A kormány egy másik rendelete ki­mondja, hogy április 30-ig a hústermé­kek exportját továbbra sem terheli illeték. Az illetékmentességet múlt no­vemberben rendelték el. (Reuter) Lengyel—jugoszláv tudományos-műszaki együttműködés Jugoszlávia és Lengyelország kormá­nyának képviselői aláírták a jugoszláv —lengyel tudományos-műszaki együtt­működési bizottság 17. ülésszakáról készült jegyzőkönyvet. A vegyes bizottság áttekintette az együttműködés eddigi eredményeit és elfogadta a két ország további tudo­mányos-műszaki együttműködési prog­ramját. A program — egyebek között — előirányozza a szakemberek és mű­szaki dokumentációk kölcsönös cseréjét a műszaki segítségnyújtás előmozdítása céljából. (MTI) A British Steel európai partnereket keres Lord Melchett, a British Steel Corp. elnöke a felsőházban elmondta, hogy a vállalat szükségesnek tartja Európa különböző országaiban vegyes vállala­tok alapítását. Szerinte ezt a techno­lógia fejlődése tette kívánatossá, amely olyan hatalmas beruházásokat igényel, amelyek meghaladják a korlátozott bel­földi források kapacitását. Az eladási, és egyes esetekben a ter­melési tevékenységben is kooperációra van szükség, hogy vissza lehessen nyer­ni azokat a külföldi piacokat, amelyek a legutóbbi időben egyre fokozódó mér­tékben japán befolyás alá kerültek. Néhány gyakorlati nehézség még megoldásra szorul, de a kulcskérdések, tehát a tarifák, az árképzés és az ipari struktúra problémái vagy már meg­oldódtak, vagy megoldásuk az érdekelt országokkal folyó tárgyalások előre­haladása folytán remélhető. (Reuter) líj üveggyár épült Romániában Tudósítónktól. A belga HMS társaság és a román Industrialimport állami külkereskedel­mi vállalat 1967 októberében szerződést kötött egy csiszoló-fényező eljárással dolgozó tükörüveggyár építésére Buzau­­ban, Bukaresttől 120 kilométerre. A gyár a közelmúltban lépett üzembe. A terveket a HMS társaság tervezőirodája készítette. A terv kiterjed az általános szolgáltatásokra, az energiaellátásra, az olvasztó-hengerlő- és hűtőberendezé­sekre, a raktárterületekre, a szállító­­berendezésekre, a csiszoló- és fényező­­berendezésekre (azok mellékberendezé­seivel együtt), a raktárakra. A berendezések nagy részét a HMS szállította. Egyes különleges berendezé­seket más alvállalkozók szállítottak a HMS utasítása vagy tervei szerint. A román fél a mélyépítési munkákat vé­gezte és az anyagot szállította. Az üveggyár évi kapacitása 1,5 mil­lió négyzetméter tükörüveg. A beruhá­zás teljes összege meghaladta az 1 mil­liárd belga frankot. VILAGGAZDASAG A dán gazdaság gondjai és az új kormány Nehéz feladat vár a szoros választási küzdelmekből győztesen kikerült és kormányt alakító dán szociáldemokrata pártra. A választási kampány középpontjában — akárcsak az új kabinet programjában — a dán „jóléti állam” eltorzult gazdaságának gyógymódjai álltak. A gazdasági helyzet romlása az elmúlt három évben már két kormány bukását okozta. Most tehát az egyszavazatos parlamenti többséggel rendelkező szociáldemok­ratákon a sor, hogy ismét megpróbálják kivezetni Dániát a több szem­pontból is aggodalmat keltő gazdasági helyzetéből. A mindössze 43 ezer négyzetkilomé­ter területű, 5 millió lakossal rendelke­ző Dánia gazdasági fejlettsége közis­mert. A bruttó nemzeti termék (GNP) értéke tavaly több mint 17,2 milliárd volt és az egy főre eső reálbér tekinte­tében Európában csak Svédország elő­zi meg. A hatvanas években Dánia gazdaságában túlsúlyba került az ipar a mezőgazdasághoz képest. Ez a válto­zás tükröződik az exportstruktúrában is: míg 1950-ben a teljes kivitel 70 szá­zaléka volt mezőgazdasági termék, ad­dig 1969-ben már csak 36 százalék, és az ipari termékek aránya 60 százalék körül volt. A mezőgazdasági szektorban foglalkoztatottak aránya 1960 és 1970 között 18-ról 11 százalékra csökkent. (Érdemes megjegyezni, hogy egy mező­­gazdasági dolgozó 85 ember élelmiszer­szükségletét biztosítja.) A nagymérvű ipari fejlődés azonban nem zavartalan. A GNP 1969-ben 7,5, tavaly 4,5 száza­lékkal nőtt, idén pedig — előrebecslések szerint — mindössze 3 százalékos emel­kedés várható. A dán gazdaságot ez évben is a pénzügyi instabilitás és az infláció jellemzi. A rövid és hosszú le­járatú külföldi adósságok értéke meg­közelíti a 16 milliárd dán koronát. Ta­valy az infláció rekordmagasságot ért el, az inflációs ráta 7 százalék volt. Mindezek mellett a skandináv állam első számú problémája a külkereske­delmi mérleg egyre növekvő deficitje. Dánia nyersanyagban szegény ország. A fejlett ipar nagy mennyiségű és sok­féle nyersanyagot követel, így tehát érthető, hogy a külkereskedelem — amely a GBP értékének 25 százalékát adja — létfontosságú az északi ország számára. Az egyre növekvő importot az export nem tudja ellensúlyozni. Múlt évben a deficit valamivel több mint 480 millió dollár (!) volt és nem ígérnek lényeges javulást az ez évi kilátások sem. Első féléves adatok szerint a ta­valyi hasonló időszakhoz képest valami változás már következett, hiszen az ex­port 14 százalékos növekedési üteme kétszerese az import 7 százalékos emel­kedésének. Úgy tűnik, hogy a draszti­kus importcsökkentő intézkedések kez­dik éreztetni hatásukat. A kivitel nö­velése és a behozatal visszaszorítása érdekében az előző, polgári koalíciós kormány leszállította a kamatlábat és különböző serkentő intézkedések révén igyekezett megélénkíteni a gazdasági életet. Ez a kísérlet azonban hamarosan kudarcba fulladt, mert az időleges fel­lendülést hatalmas infláció követte és az importtöbblet is csak tovább növe­kedett. Hogy csökkenjen a belföldi ke­reslet — és ezzel együtt a külkereske­delmi deficit — a kormány évi 3 szá­zalékra korlátozta a pénzforgalom nö­vekedését, hat hónapra befagyasztotta az árakat és 9 hónapra az új állami építkezéseket. A belföldi kereslet to­vábbi csökkentésére való törekvést szolgálta az április elején bevezetett ár- és haszonellenőrzés, valamint a nyere­ségadó emelése. Így idén az a paradox helyzet áll elő, hogy az adók nagyobb ütemben nőnek, mint a jövedelmek. Szorosan összefügg a külkereskede­lem, a mezőgazdaság és a Közös Piac­hoz való csatlakozás kérdése. Sokan azt vallják, hogy a dán gazdaság akut prob­lémáit csak a közös piaci tagság old­hatja meg. Egyértelmű, hogy a teljes jogú tagság megvalósulása esetén a dán ipar jelentős anyagi veszteséget szen­ved, hiszen a jelenlegi hatok ipari szintje magasabb, mint a fejlett, de még nem elég patinás dán iparé, ugyanakkor árszínvonala lényegesen alacsonyabb. Számítások szerint a mezőgazdaság — amelynek árszínvonala alacsonyabb, mint bármely tagállamé — a belépés révén évente több milliárdos bevételi többletet érne el, ami elegendő arra, hogy az iparnál jelentkező károsodást kárpótolja. Várhatóan már a csatlako­zás első éveiben 50 százalékkal emel­kedik a farmerek jövedelme. Érdemes kissé alaposabban is meg­vizsgálni a „megoldás kulcsát”, a két­ségkívül igen magas kultúrájú mező­­gazdaságot. Bár jelentősen csökken a nemzetgazdaság e szektorában foglal­koztatottak száma, a nagyfokú gépesí­tés és egyéb agrotechnikai módszerek hatásaként a termelés egyre nő. (Ez év végére a mezőgazdaságban és állatte­nyésztésben 10 százalék körüli termelés­­növekedés várható, míg az iparban 3— 3,5 százalék.) Viszonylag kedvező a földbirtokok megoszlása is: a legelterjedtebbek a 10—30 hektár területű középbirtokok. Komoly bevételeket biztosít a hal­feldolgozóipar (évi fogás átlagban 1,3 millió tonna) és a 20 000 embert foglal­koztató konzervipar. 1969-ben a teljes mezőgazdasági termelés kétharmada ke­rült exportra 7 milliárd dán korona ér­tékben. A híres dán bacon, vaj, sajt és élő állat fő vevői Anglia, illetve az NSZK. Az agrárkivitel döntő része az EFTA, illetve a Közös Piac tagállamaiba irá­nyul. Ez pedig attól a perctől kezdve, mikor Anglia bejelentette csatlakozási szándékát, meghatározta a dán állás­pontot. Ha az északi ország nem csat­lakozna, akkor nemcsak a Hatok, ha­nem Anglia óriási felvevőpiacát is el­vesztené, ugyanis a dán mezőgazdasági termékek képtelenek lennének áttörni a közös piaci vámfalat. Ez pedig be­­leláthatatlan következményekkel járna a dán népgazdaságra. A­­ csatlakozás mellett szól az is, hogy a kis ország teljes exportjának 41 százaléka irányul Angliába és a Közös Piac tagállamaiba, importjának pedig közel a fele ezek­ből az országokból származik. Amikor a Nordek-terv meghiúsulása után nyilvánvaló lett, hogy az Északi Közösség megteremtése helyett a skan­dináv államok inkább a Közös Piac irá­nyába orientálódnak, és amikor Anglia belépési esélyei megjavultak, Dánia is a brüsszeli bizottsághoz fordult felvé­teli kérelmével. Csatlakozás esetén a mezőgazdaság mindent „behoz” — ezt jól tudják a dánok is, mégis a belépés­re várók közül talán Dániában a leg­mélyebb­­az ellentét a tagság hívei és ellenzői között. Az utóbbiak így érvel­nek: „Igaz, hogy a mezőgazdaság sok mindenért kárpótol, de nem lehet kö­zömbös a 400 ezer munkásnak megél­hetést biztosító ipar sorsa sem.” Dánia 1970 szeptemberében kezdett miniszteri szinten tárgyalásokat a Ha­tokkal. A halászati politika kérdésén kívül már minden téren megállapodás született (1973-tól számítva 5 éves át­meneti időszak áll a dán gazdaság ren­delkezésére, hogy integrálódjon az EGK-ba. Hosszas vita után eldőlt a közös költségekhez való dán hozzájáru­lás mértéke is: 1977-től évi 700 millió dán korona­. Előreláthatólag december­re elkészül a csatlakozási okmány, ame­lyet a parlament elé terjesztenek, hogy végül is májusban döntsenek e kérdés­ben. Nehéz lenne megjósolni, mennyire tudja majd az új kormány kezében tar­tani a gazdasági élet feletti ellenőrzést. Mindenesetre az október 19-én nyilvá­nosságra hozott program gazdasági ré­sze erélyes intézkedéseket tartalmaz: a kormány 10 százalékos importadót vetett ki a fűtőolaj és a feldolgozatlan élelmiszerek kivételével valamennyi termékre, hogy ezzel is közvetlenül csökkentse a külkereskedelmi deficitet. További korlátozások várhatók a közü­leti szektorokban, szigorúan fellépnek a telekspekuláció ellen és ismét emelni fogják a jóléti és tőkenyereségadót. Hi­vatalos gazdasági körök véleménye sze­rint az intézkedések hatására „a dán gazdaság 5 éves viharos időszak után nyugodtabb utak felé fog közeledni”. Gonda György — Lőrincze Péter AZ OSZTRÁK-KÍNAI KERESKEDELEM Ausztriában nincsenek megelégedve a Kínával folytatott kereskedelem fej­lődésével. Az osztrák export 1960-ban 335 millió schilling értékű volt. Jelen­tős mértékben 1967-ig sem nőtt — 356 millió schillinget tett ki —, azóta vi­szont állandóan csökkenő tendenciát mutat — panaszolja az APA hírügy­nökség tudósítója. Az Ausztriába irá­nyuló kínai export viszont folyamato­san növekszik, így a két ország keres­kedelmi mérlege egyre messzebb ke­rül az egyensúlyi helyzettől. Ausztria 1971 augusztus végéig 208 millió schil­ling értékű árut importált Kínától, az osztrák szállítások viszont csak 57 millió schillinget értek el. Gleissner, az Osztrák Szövetségi Gaz­dasági Kamara külkereskedelmi és ke­reskedelempolitikai részlegének veze­tője szerint az osztrák cégek számára jó kilátások vannak a vas- és acél, az alumínium-, és réz-félkésztermékek, gépek és géprészek (köztük speciális szerszámgépek, textilgépek, golyóscsap­ágyak), műtrágya, növényvédőszerek, vegyi szálak, irányítás- és számítástech­nikai berendezések, traktorok és Die­sel-mozdonyok értékesítésére. A két ország közötti kereskedelem elszámolása nagyrészt svájci frankban és font sterlingben történik, kisebb ré­sze pedig jüanban. Csak röviddel ez­előtt sikerült egy osztrák vállalatnak schillingalapon üzletet kötnie. Jelenleg a két ország kereskedelm­e az 1964-ben kötött egyezményen ala­pul, amely többek között lehetőséget nyújt Bécsben kínai, és Pekingben osztrák kereskedelmi képviselet meg­nyitására.

Next