Világgazdaság, 1972. június (4. évfolyam, 105/854-126/875. szám)

1972-06-01 / 105. (854.) szám

1972. JÚNIUS 1. STABILIZÁLÓDÁS JELEI A JAPÁN GAZDASÁGBAN A legutóbbi jelentések arról tanúskodnak, hogy a japán gazdaság súlyos feszültségei némileg enyhültek. Vonatkozik ez elsősorban az ország kül­gazdasági helyzetére: az export növekedése lassult, az import gyorsult, a fize­tési mérleg pedig kiegyensúlyozottabbá vált. Mindezek a fejlemények a belső gazdaság alakulására is kedvező hatással vannak, és úgy tűnik, a lassulás után ismét expanzió felé lendül a japán termelés. A stabilizáció legfontosabb jele a kül­kereskedelmi mérleg pozitív alakulása. Mint a pénzügyminisztérium jelenti, az export növekedési üteme áprilisban március óta immár másodízben 20 szá­zalék alatt volt. Az import múlt ápri­lishoz képest 13 százalékkal nőtt. A sze­zonális ingadozások kiküszöbölése után az exporttöbblet 683 millió dollárnak felelt meg, vagyis hosszú idők óta elő­ször süllyedt a 700 millió dolláros érték alá. Kedvező változások figyelhetők meg a fizetési mérleg alakulásában is. A fe­lesleg áprilisban 498 millió dollár volt, 142 millióval kevesebb, mint 1 hónappal ezelőtt. Az aktívum nagymérvű leapa­dásáért elsősorban a nagyarányú hosz­­szú lejáratú tőkeexport felelős. Növe­kedtek a külföldi részvénybefektetések, emelkedett a külföldi hitelállomány, és Japán 10 milliárd jen kölcsönt adott a Világbanknak. Mindez a hosszú lejára­tú tőkemozgások mérlegében 270 millió dolláros passzív egyenleget okozott. Természetesen a javulás csak viszony­lagos, hiszen a mérlegek aktívuma még így is jelentős, a felhalmozódott valuta­­tartalékok pedig óriásiak: meghaladják a 10 milliárd dollárt. Ami a belgazdasági fejleményeket il­leti: a pénzügyminisztérium megjegyzi, hogy szemmel láthatóak a fellendülés jelei. A gépekre befutott megrendelések állománya a múlt hónapban 41 száza­lékkal emelkedett. Az ipari termelés nö­vekedési üteme 7,4 százalékkal volt ma­gasabb, mint egy évvel ezelőtt. Végül japán szempontból figyelmet érdemel Davies brit kereskedelmi és iparügyi miniszter tokiói látogatása. Azon fáradozik, hogy fokozza az angol exportot a mintegy 100 millió dolláros kereskedelmi passzívum ledolgozása ér­dekében. Tanaka kereskedelem- és ipar­ügyi miniszter biztosította, hogy Tokió tovább tanulmányozza az import növe­lésének módjait. Davies figyelmeztette japán kollégáját, a parlamentben poli­tikai nyomásnak van kitéve, hogy va­lamit tegyen a japán import megfékezé­se érdekében. Paradoxnak nevezte, hogy Nagy-Britannia kereskedelmében Japán mindössze 2 százalékkal részesedik. (Reuter) Javul a Mannesmann cég anyagi helyzete Tárgyalás a Szovjetunióval újabb csőszállításokról A düsseldorfi Mannesmann cég nettó nyeresége és forgalma 1972-ben vala­mivel nagyobb lesz, mint tavaly — az 1971-es évben mindkét mutató rosszabb volt, mint egy évvel korábban. Az első negyedévben ugyan a konszern értéke­sítése 3 százalékkal kisebb volt az 1971 első három hónapjában elért 1 milliárd 639 millió márkánál, s a profit is alatta maradt az egy évvel korábbinak, de a múlt év utolsó negyedéhez képest mind­két téren javulás mutatkozik s az elő­rendelések szerint a következő hóna­pokban további erősödés várható. Az anyavállalat nettó profitja 1971- ben 86 millió márkára esett a tavaly­­előtti 122 millióról, a konszernhez tar­tozó vállalatok nettó jövedelme pedig 89 millió márka volt az 1969. évi 149 millió helyett, a forgalom 7 milliárd 806 millió márkára esett vissza az egy évvel korábbi 7 milliárd 912 millió­ról. A Mannesmann tőkéjét 93 millió márkára emelték 1971-ben. A vállalat folytatja tárgyalásait a Szovjetunióval kőolajvezetékhez szük­séges nagy átmérőjű acélcsövek szállí­tásáról szóló második szerződés aláírá­sáról. Ha sikerül a szerződés pénzügyi részét rendezni, újabb 1,2 millió tonna acélcsövet szállítanak, körülbelül ugyan­annyit, mint az első megállapodás alap­ján. Az első szerződéshez hasonlóan rögzítik az árakat is, mert a Szovjet­unió nem fogadja el a mozgó árskálára vonatkozó záradékot. (Reuter) NEHÉZSÉGEKKEL KÜZD A BRITISH PETROLEUM A British Petroleum bejelentette, hogy a konszern idei első negyedévi nettó jövedeleme csak 15,1 millió font sterling volt a tavalyi első negyedévi 48,9 millió font helyett. Termékeinek ára, különösen Európában, 1971 ősze óta erősen esett a gyenge fogyasztás, a magas szállítási költségek s a gyara­podó készletek kölcsönhatása következ­tében. Az elhelyezés gyengülésével egy­idejűleg jelentkezett a tavalyinál jóval magasabb tengerentúli adóztatás és jogdíj, ami 1971 első negyedét még alig befolyásolta. A nyersolaj-értékesítés ugyan 15,8 százalékkal, a végtermékek és vegy­ipari cikkek elhelyezése 7,1 százalékkal nőtt, de a részvényenkénti nettó jöve­delem 3,89 pennyre esett a korábbi 13,58 pennyről. A nyersanyag, a szállítás, a finomítás és a petrolkémiai feldolgozás költségeinek­­emelkedése miatt a kon­szern kiadásai az egy évvel ezelőtti 370,9 millió fontról 1972 első három hónapjában 386,4 millió fontra emel­kedtek. A vállalat közleményének megjele­nése vihart kavart a londoni tőzsdén. A BP részvényeinek értéke 115 millió font sterlinggel esett. (Reuter) OK Megkötötték a magyar—amerikai légiforgalmi egyezményt. Az egyez­ményt magyar részről dr. Csanádi György közlekedés- és postaügyi mi­niszter, amerikai részről pedig Arm­strong külügyi államtitkár írta alá. • Szófiában parafálták az 1972. évi francia—bolgár árucsere-forgalmi jegy­zőkönyvi megállapodást, amely a köl­csönös szállítások 20 százalékos növe­lését irányozza elő. Bulgária gépeket és berendezéseket, vegyipari és petrol­kémiai termékeket, fémeket, színes­fémeket, könnyű- és élelmiszeripari termékeket szállít, míg Franciaország­tól elsősorban gépeket, berendezéseket vásárol. 00 Továbbra is növekszik Jugoszlávia gazdaságának eladósodása. A könyv­viteli szolgálat éves beszámolója szerint a gazdaság esedékes hiteltörlesztése az idén 16,5 milliárd dinár, azaz 4,3 mil­­liárddal növekedett. A gazdaságnak az idén 9,8 milliárd dinárral több a be­vétele, de ennek nagy része a törlesz­tésre megy le. A szakemberek szerint az eladósodás okait a ki nem fizetett követelésekben és részben a devalváció­ban kell keresni. Mogt Újabb szerződést kötött Algériával az amerikai El Paso Natural Gas. A szerződés szerint­­a cég 25 éven ke­resztül cseppfolyósított földgázt vásárol a Sonatrach állami algériai vállalattól. Az eddig kötött szerződések alapján az El Paso naponta 2 milliárd köbláb föld­gázt vesz át Algériától. • A Kínai Népköztársaság 44 millió dollár kamatmentes kölcsönt nyújt Szíriának gazdaságfejlesztési tervek ki­vitelezésére. A hitel törlesztését 15 év múltán kell elkezdeni. A pénzből Szí­ria többek között két szövődét létesít az ország északi felében. A megállapodást Khaddam külügyminiszter pekingi lá­togatása során kötötték.­­ Tudományos konferencia kezdődött Plevenben a hüvelyeseknek a takarmá­nyozásban betöltött szerepének tanul­mányozására. A konferencián Bulgária szakértőin kívül csehszlovák, lengyel és magyar szakemberek is részt vesznek. a WS jelenti • Jordánia és a haladó arab országok között a gazdasági kapcsolatok újrafel­­vétele figyelhető meg. Ennek egyik je­le, hogy Jordánia Kairóban és Bagdad­ban kereskedelmi központot nyit, más­részt Ammanban egyiptomi, szíriai és jordániai szakértők részvételével ta­nácskozás kezdődött a Jordán folyó vízhasznosítási munkálatainak felfüg­gesztéséből eredő pénzügyi és technikai problémák megvitatására. 4* A japán Sumitomo Bank képvise­letet nyit Bécsben. Ennek az lesz a fel­adata, hogy pénzügyi téren elősegítse Japán és a kelet-európai szocialista országok gazdasági kapcsolatainak gyors ütemű növekedését. A képviselet már júniusban megkezdi munkáját. • Almeyda chilei külügyminiszter brüsszeli tárgyalásainak eredményeként elvi megállapodás született, amely sze­rint Belgium 1 millió dolláros kölcsönt nyújt a latin-amerikai országnak a fi­zetési mérleg helyzetének javítására. A kölcsönt előreláthatólag 25—30 éves visszafizetésre, 2—3 százalékos kamat­tal nyújtják. • A Tito hajógyár 1975 végéig a Szov­jetuniónak háromfajta tengeri és fo­lyami hajót szállít: 10 tengeri vontatót, 6 tengeri önjáró kotróhajót és 8 dunai tolóhajót. Az erről szóló megállapodást a közelmúltban írták alá Moszkvában a Szudoimport képviselői. • Műanyagfröccsöntő-gyárat vásárolt Románia az egyik norvég vállalattól. Az oslói Bakelittfabrikken 330 ezer dol­lárért szállít berendezéseket. Hasonló gyárakat vásárolt már a norvég cégtől az Egyesült Államok, Japán, az NSZK, Svédország és Dél-Afrika. 00 A Közös Piac azzal vádolja Romá­niát és Lengyelországot, hogy dömping­áron dobja piacra az EGK országaiban egyes vegyipari termékeit. A brüsszeli bizottság most tanulmányozza hogy helytálló-e, miszerint Románia ammó­­niumnitrát-műtrágyát, Lengyelország pedig karbamidot a megengedettnél alacsonyabb áron értékesített. Ha a vád helytálló, pótlólagos adót vetnek ki a termékekre. Amerikai segély Bangla­deshnek Az Egyesült Államok kormánya 90 millió dollár segélyt nyújt a Bengáli Népi Köztársaságnak — jelentették be Washingtonban. Ez az első bilaterális hitelügylet az USA és az új állam kö­zött. A daccai kormány ezt az össze­get részben különféle amerikai áru­cikkek — gyapot, faggyú, műtrágya — beszerzésére fordíthatja, részben pe­dig erőművek, utak, hidak, gátak és más létesítmények építésének finan­szírozására. Az USA eddig az ENS­Z és egyéb nemzetközi szervezetek útján 125 mil­lió dollár hitelt nyújtott a Bengáli Népi Köztársaságnak. Új-Zéland is a hitelnyújtók sorába lépett: Wellingtonban bejelentették, hogy hároméves időtartamra 1,5 millió dolláros kölcsönt nyújtanak a daccai kormánynak. (Reuter, AFP, AP) Szovjet—csehszlovák szerkesztési iroda Moszkvai tudósítónktól: A csehszlovákiai Magelnicában szov­jet—csehszlovák közös szerkesztési iro­da kezdte meg működését. Feladata: termelési dokumentációk kidolgozása aszinkron motorok új típusaihoz. Ez a vállalkozás a KGST keretébe illesz­kedik. A két ország ezen a területen már korábban is együttműködött. A vla­­gyimiri MEZ gyár konstruktőrei cseh­szlovák szakemberekkel közösen elekt­romos hajtóművek komplex szerkesz­tési terveit készítették el. A termelési és tudományos kapcsolat jelentős gaz­dasági haszonnal is jár. A hajtóművek mellett olyan alkatrészeket is szerkesz­tettek, amelyeket más típusoknál is fel­használnak. A tervek szerint rövidesen megkezdődik a négy új típusú elektro­motor sorozatgyártása. Ezekből 1974- ben 1 millió darabot állítanak elő a két országban. Harmadik generációs lengyel számítógépek A wroclawi Elvro gyárban harmadik generációs elektronikus számítógépet szerkesztettek, melyet EK—1030 névre kereszteltek. Ez a Lengyelországban gyártott negyedik számítógéptípus. Az első kettő, mely a KGST számítógép­­rendszeréhez kapcsolódik, a Riad és az Odra—1325. A Riad számítógép közös lengyel— szovjet gyártmány. Az Odra—1325 már kizárólagos lengyel produkció, a har­madik generáció legkisebb gépe. Ter­melési folyamatok irányítására szolgál majd a bányaiparban és az energetiká­ban. Ezenkívül a wroclawi üzem gyárt­ja az Elvro—105 típusú kalkulátort is egy japán céggel kooperációban. Az EK—1030 típust nagy tudományos ku­tató központokban adatfeldolgozásra használják majd. (PAP) ­ Újabb állami segélyt kap a Ruhrkohle A nyugatnémet szövetségi és állami hatóságok 1975-ig újabb évi mintegy 300 millió márkára rúgó segélyt adnak a Ruhrkohle veszteségeinek fedezésére — közölte sajtóértekezletén Schiller gazdasági miniszter. A szövetségi kor­mány és Észak-Rajna-Vesztfália állami hatóságai további 1 milliárd márka ga­ranciát nyújtanak a Ruhrkohlénak. En­nek segítségével a vállalat folyó tarto­zásai fedezésére kölcsönt vehet fel a kereskedelmi bankoktól. A bankok ed­dig ugyan nem kaptak a garanciaaján­laton, de Schiller szerint a probléma hamarosan megoldható. Az új állami segélyek azon az évi, kö­rülbelül 505 millió márkán felül érten­dők, amelyben a Ruhrkohle már amúgy is részesül. (Reuter) Szovjet licenc Japánnak A japán Nippon Kokan vállalat a Szovjetuniótól licencet vásárolt új rend­szerű kokszhűtő berendezésre. Eddig a koksz lehűtéséhez bunkertípusú egysé­geket használtak, a keringő gázok be­vezetésére és a koksz eltávolítására pedig aknaszerű kamrák szolgáltak Ennek a megoldásnak az volt a hátrá­nya, hogy két adagolás között a gázok hőmérséklete nagymértékben fluktuált és ez kedvezőtlen hatással volt a kész termék minőségére. Az új szovjet berendezés különleges előteret alkalmaz, amelynek következ­ményeképpen a lehűlés folyamata alatt a berendezés meg sem közelíthető, te­hát zártan működik. A keringő gázok a kokszon áthaladva azt lehűtik, és a felvett hőt egy kazánban adják le, amelyben 40 atmoszféra nyomású gőzt állítanak elő. Ezután a lehűtött gázokat ismét visszaszivattyúzzák a hűtőkamrá­ba. A lehűtött kokszot szállítószalag to­vábbítja folyamatosan az osztályozó berendezésbe. Különleges eszközök alkalmazásával lehetővé válik a koksznak a kamra két oldaláról való kiürítése, ez egyenletes hűtést tesz lehetővé, és megóvja a koksz darabosságát. Az ilyen hűtőberendezés­sel óránként 55 tonna kokszot lehet fel­dolgozni. (Ekotassz) VILÁGGAZDASÁG A TŐKÉS VALUTARENDSZER REFORMJA Amerikai és osztrák vélemény Az új pénzügyi és kereskedelmi rend­szer néhány alapkoncepciójában az ál­talános megegyezés jelei mutatkoznak — mondta Volcker amerikai pénzügy­miniszter-helyettes genfi előadásában. Véleménye szerint találkoznak az el­képzelések arról, hogy szükség van olyan nemzetközi megállapodásokra, amelyek ésszerű teret hagynak az egyes országoknak belső politikájuk megvaló­sításához.­­ Az amerikai miniszterhelyettes sze­rint felül kell vizsgálni azokat az esz­közöket, amelyekkel a fizetések ki­egyensúlyozatlansága kiigazítható, és szélesíteni kell ezeknek az eszközöknek a körét. A szükséges fegyelmet meg kell követelni mind a mérlegfölösleggel, mind a mérleghiánnyal rendelkező or­szágoktól. A valutareformról alkotott elképzelések közeledését mutatja, hogy általános a vélemény, miszerint pótlóla­gos rugalmasságot kell beépíteni az ár­folyamrendszerbe. Valószínűleg ez lesz a technikai kérdések közül a legbonyo­lultabb — hangsúlyozta. A decemberi valutamegállapodás je­lentősen hozzájárulhat az amerikai ke­reskedelmi mérleg és a folyó tételek mérlegének javulásához, amint az üzle­ti élet képviselői igazodnak a leértéke­lés után kialakult új nemzetközi keres­kedelmi helyzethez. Igaz, hogy a dollár leértékelésének kezdeti hatásai rendel­lenesek voltak, s a pénzügyi egyen­súlytalanságot elmélyítette a világgaz­daság jelenlegi helyzete. Az amerikai gazdaságban széles fronton gyors üte­mű az expanzió, másrészről az Egyesült Államok legjelentősebb kereskedelmi partnereinek gazdaságát a viszonylag lassú növekedési ütem jellemzi. Volcker szerint nagyobb az egyetértés a különböző országok között, mint ta­valy augusztusban és decemberben, hogy a fennálló pénzügyi kiegyensúlyo­zatlanság kiküszöbölése hosszabb időt vesz igénybe. Az amerikai külkereske­delem adatai, amelyek a deficit folya­matos fennmaradását mutatják, ismét alátámasztják azt az egyszerű tényt, hogy időre van szükség — hangsú­lyozta. Az amerikai pénzügyi szakember is­mét bírálta az Európai Gazdasági Kö­zösséget, részben a preferenciális keres­kedelmi egyezmények számának növe­lése, s részben a belső mezőgazdasági politika miatt. Hozzáfűzte azonban, hogy az Európán belüli nagyobb pénz­ügyi kohézió potenciálisan az új valuta­­rendszer egyik fontos eleme lehet. Az OECD-ről szólva, kifejtette, hogy az Egyesült Államok elképzelése sze­rint ez a szervezet fontos szerepet tölt­het be a kereskedelmi és pénzügyi kér­dések összekapcsolásában. Ezzel kap­csolatban nem titkolta csalódását a múlt heti párizsi ülés miatt. A nemzetközi pénzügyi szakértők ál­talános véleménye szerint a világ va­lutarendszerének újjászervezése leg­alább két-három évet vesz igénybe — fejtette ki gazdasági újságíróknak Schmitz, az Osztrák Központi Bank elnöke. Az új rendszer természetesen alapjaiban nem különbözik majd a bretton-woodsi megállapodástól, s célul követi a rögzített paritásokat, a fizetési mérlegek nehézségének kiküszöbölését hitelek nyújtásával, valamint a multi­laterális kereskedelem támogatását. A pénzügyi szakértők szerint az átmeneti időszakot a pénznemek ingatagsága, és a dollár átválthatatlansága jellemzi majd, bár a konvertibilitás részleges helyreállítása sem kizárt. Ebben az ösz­­szefüggésben egyedül a különleges le­hívási jogokban (SDR) bíznak, mivel ezek nemcsak likviditást teremtő funk­ciót töltenek be, hanem a tartalékok közé is felvehetők. Ausztriában az arany paritásának megváltoztatása — szükség esetén — bármikor megtörténhet, pusz­tán technikai feladatot jelentene, sem­miféle konkrét következményei nem lennének — hangsúlyozta Schmitt. (Reuter, APA) A román közúti gépjárműipar fejlesztése Bukaresti tudósítónktól: A román közúti gépjárműipar 1966 és 1970 között évente átlag 24,4 száza­lékkal növelte termelését. Az emelke­dést befolyásolta az 1968-ban megin­dult személygépkocsi-gyártás. Az első két évben 31 ezer darab személygép­kocsit bocsátottak ki, a következő évek­ben évi 15—20 százalékkal növelték a gyártást. (A termelés mennyisége Ro­mániában a statisztikai adatok szerint ötévenként megduplázódik. A gépkocsi­termelés tehát a következő ötéves terv­időszakban is emelkedő tendenciát mu­tat.) A közúti gépjárműtermelés gépkocsi­fajtánként lényegesen eltér. Az évi 35— 40 ezer darabos gépkocsitermelés a brassói tehergépkocsigyárat a világ leg­nagyobb teherautótermelői közé sorol­ja. Ezzel szemben az évi 50—55 ezer darabos városi személygépkocsit előál­lító pitesti gyárhoz hasonló kis kapaci­tású üzem kevés van a világon. A román közúti járműiparban a leg­nagyobb szerepet a tehergépkocsigyár­tás tölti be. A mennyiségi növekedés mellett gondot fordítottak a minőségi színvonal emelésére, ezt részben tech­nológiai eljárások megjavításával, rész­ben licencvásárlásokkal valósították meg, így például a nyugatnémet Weber és Götze cégtől, az angol Armstrong cégtől és az olasz Pirelli vállalattól vá­sároltak licencet a karburátor, a len­géscsillapító, a dugattyúgyűrű és a gu­miabroncs gyártására. Az utóbbi idő­ben a nyugatnémet MAN cégtől a komplett Diesel-motor gyártási szaba­dalmát, valamint a Ferrostahl cégtől teherautó-vezetőfülke gyártási techno­lógiáját vásárolták meg. Románia exportál teherkocsikat, kis­­haszonjárműveket és terepjárókat. Az elmúlt ötéves terv időszaka alatt gép­kocsiexportjuk évi átlagban 56,1 száza­lékkal nőtt (1971-ben meghaladta az 50 százalékot). A terv szerint 1973-tól megindul Romániában a Renault-licenc alapján gyártandó Estafetta típusú kis haszonjárművek termelése és később várhatóan az exportja is. A román te­hergépkocsi- és haszonjárműgyártás számára komoly exportlehetőségek adódnak, mivel a szocialista piacon e termékek iránt nagy az érdeklődés. Románia gépkocsikat elsősorban Kí­nába, a Szovjetunióba, az NDK-ba, Lengyelországba, Csehszlovákiába ex­portál, de szállít a közel-keleti, az afri­kai és a dél-amerikai országokba is. Magyarország 1969-től vásárol terep­járó személygépkocsikat, 1970-től pedig tehergépkocsit és kishaszonjárművet is. Több külföldi céggel kötöttek kooperá­ciós megállapodást, részint közös gyár­tásra, részint harmadik piaci értékesí­tésre. Például a francia Renault cég ré­szére évi 40 ezer darab komplett sebes­ségváltót szállítanak személygépkocsi­alkatrész ellenében. Románia jelentős mennyiségben im­portált személygépkocsikat, de 1975-ig már mint exportőr jelenik meg a pia­con, a pitesti személygépkocsigyár ter­melésének bővülése következtében. Az elmúlt években az ipari beruhá­zások 14,6 százalékát fordították a gép­iparfejlesztésre, és ebből a közúti jár­műipar 20 százalékkal részesedett. Így például a brassói tehergépkocsigyárban rekonstrukciót hajtottak végre, a pi­testi személygépkocsigyárban befeje­ződött az első és a második beruházási szakasz és folyamatban van a harma­dik és a negyedik szakasz, aminek ré­vén a szükséges alkatrészgyártást is bővítik. A tervek szerint 1973-ra fejeződik be a teljes rekonstrukció, amikor a gyár már a személygépkocsigyártáshoz szük­séges alkatrészeknek 90—95 százalékát saját termeléséből fedezi. Az autóbu­szok és kishaszonjárművek karosszéria­­gyártását és szerelését végző bukaresti autóbuszüzemben teljes rekonstrukciót hajtottak végre. Ennek kapcsán bőví­tettek és korszerűsítettek néhány rész­leget és több gépet importáltak Nyu­­gat-Európából. A terepjáró gépkocsi gyárának kapacitását is bővítették és már felkészültek egy új típusú terep­járó gépkocsi előállítására. A terv szerint 1971—1975 között a román közúti járművek termelése meg­duplázódik. A növekedés üteme a leg­nagyobb mérvű a kishaszonjárművek­­nél és a városi személygépkocsiknál. A teherautógyártási programban 1975-ig szerepelnek a jelenleg is gyártott 3 és 5 tonnás autók, amelyeket francia licenc alapján gyártanak. A 135 lóerős MAN- féle Diesel-motor sorozatgyártását 1973- ban kezdik meg. A termelés 1975-re e gyártmányból évi 20 ezer darabra fut fel. Az autóbuszgyártásban sor kerül a 11 méteres és a 9,5 méteres autóbuszok fejlesztésére, amelyeket már Diesel-mo­torokkal fognak üzemeltetni. A személy­gépkocsigyártásban a Dacia—1300 típu­sú városi személygépkocsi mellett egy 1000 köbcentis személygépkocsi kifej­lesztésén dolgoznak. További tervek vannak arra vonatkozólag, hogy angol, nyugatnémet és osztrák licenceket vá­sárolnak a közúti gépjárműipar továb­bi fejlesztése érdekében. Brit Nyugat-India és az angol csatlakozás A londoni Nyugat-indiai Bizottság évi közgyűlésén figyelmeztetés hangzott el a karib-tengeri országok cukoriparához. Az ottani szakmai köröket felhívták, hogy a cukorkihozatalt növeljék, külö­nös tekintettel arra, hogy az árak erő­sen emelkedtek és Anglia a kibővített Európai Gazdasági Közösségen belül biztos piacról gondoskodik. A bizottság elnöke rámutatott, hogy a francia répacukrot feldolgozó ipar az elmúlt évben 3 millió tonna cukrot ál­lított elő és idén a cukorrépa vetésterü­letét még 5 százalékkal növelte. A nyu­gat-indiai cukorgyárak jelenlegi terme­léséről érkező adatok aggasztóak, holott ennek a területnek minden eddiginél erősebb mértékben bizonyítania kellene, hogy cukoripara fenn­maradni és fej­lődni kíván. Minden kormánynak és minden termelőnek alapvetően meg kell vizsgálnia a helyzetet, mert külön­ben Anglia adott időpontban a Közös Piacon nem tud helytállni. Eddig úgy tűnik, hogy Nyugat-Indiából idén alig­ha jut cukor a világpiacra. A bizottság (amelynek feladata egyéb­ként az Anglia és a karib-tengeri or­szágok közötti kereskedelem elősegíté­se) arról is beszámolt, hogy a nyugat­indiai szigetek gyapottermése idén a ta­valyinak háromszorosára ugrott. A jö­vő évre az idei 180 tonna kétszeresét várják. (Reuter)

Next