Világgazdaság, 1972. június (4. évfolyam, 105/854-126/875. szám)
1972-06-01 / 105. (854.) szám
1972. JÚNIUS 1. STABILIZÁLÓDÁS JELEI A JAPÁN GAZDASÁGBAN A legutóbbi jelentések arról tanúskodnak, hogy a japán gazdaság súlyos feszültségei némileg enyhültek. Vonatkozik ez elsősorban az ország külgazdasági helyzetére: az export növekedése lassult, az import gyorsult, a fizetési mérleg pedig kiegyensúlyozottabbá vált. Mindezek a fejlemények a belső gazdaság alakulására is kedvező hatással vannak, és úgy tűnik, a lassulás után ismét expanzió felé lendül a japán termelés. A stabilizáció legfontosabb jele a külkereskedelmi mérleg pozitív alakulása. Mint a pénzügyminisztérium jelenti, az export növekedési üteme áprilisban március óta immár másodízben 20 százalék alatt volt. Az import múlt áprilishoz képest 13 százalékkal nőtt. A szezonális ingadozások kiküszöbölése után az exporttöbblet 683 millió dollárnak felelt meg, vagyis hosszú idők óta először süllyedt a 700 millió dolláros érték alá. Kedvező változások figyelhetők meg a fizetési mérleg alakulásában is. A felesleg áprilisban 498 millió dollár volt, 142 millióval kevesebb, mint 1 hónappal ezelőtt. Az aktívum nagymérvű leapadásáért elsősorban a nagyarányú hoszszú lejáratú tőkeexport felelős. Növekedtek a külföldi részvénybefektetések, emelkedett a külföldi hitelállomány, és Japán 10 milliárd jen kölcsönt adott a Világbanknak. Mindez a hosszú lejáratú tőkemozgások mérlegében 270 millió dolláros passzív egyenleget okozott. Természetesen a javulás csak viszonylagos, hiszen a mérlegek aktívuma még így is jelentős, a felhalmozódott valutatartalékok pedig óriásiak: meghaladják a 10 milliárd dollárt. Ami a belgazdasági fejleményeket illeti: a pénzügyminisztérium megjegyzi, hogy szemmel láthatóak a fellendülés jelei. A gépekre befutott megrendelések állománya a múlt hónapban 41 százalékkal emelkedett. Az ipari termelés növekedési üteme 7,4 százalékkal volt magasabb, mint egy évvel ezelőtt. Végül japán szempontból figyelmet érdemel Davies brit kereskedelmi és iparügyi miniszter tokiói látogatása. Azon fáradozik, hogy fokozza az angol exportot a mintegy 100 millió dolláros kereskedelmi passzívum ledolgozása érdekében. Tanaka kereskedelem- és iparügyi miniszter biztosította, hogy Tokió tovább tanulmányozza az import növelésének módjait. Davies figyelmeztette japán kollégáját, a parlamentben politikai nyomásnak van kitéve, hogy valamit tegyen a japán import megfékezése érdekében. Paradoxnak nevezte, hogy Nagy-Britannia kereskedelmében Japán mindössze 2 százalékkal részesedik. (Reuter) Javul a Mannesmann cég anyagi helyzete Tárgyalás a Szovjetunióval újabb csőszállításokról A düsseldorfi Mannesmann cég nettó nyeresége és forgalma 1972-ben valamivel nagyobb lesz, mint tavaly — az 1971-es évben mindkét mutató rosszabb volt, mint egy évvel korábban. Az első negyedévben ugyan a konszern értékesítése 3 százalékkal kisebb volt az 1971 első három hónapjában elért 1 milliárd 639 millió márkánál, s a profit is alatta maradt az egy évvel korábbinak, de a múlt év utolsó negyedéhez képest mindkét téren javulás mutatkozik s az előrendelések szerint a következő hónapokban további erősödés várható. Az anyavállalat nettó profitja 1971- ben 86 millió márkára esett a tavalyelőtti 122 millióról, a konszernhez tartozó vállalatok nettó jövedelme pedig 89 millió márka volt az 1969. évi 149 millió helyett, a forgalom 7 milliárd 806 millió márkára esett vissza az egy évvel korábbi 7 milliárd 912 millióról. A Mannesmann tőkéjét 93 millió márkára emelték 1971-ben. A vállalat folytatja tárgyalásait a Szovjetunióval kőolajvezetékhez szükséges nagy átmérőjű acélcsövek szállításáról szóló második szerződés aláírásáról. Ha sikerül a szerződés pénzügyi részét rendezni, újabb 1,2 millió tonna acélcsövet szállítanak, körülbelül ugyanannyit, mint az első megállapodás alapján. Az első szerződéshez hasonlóan rögzítik az árakat is, mert a Szovjetunió nem fogadja el a mozgó árskálára vonatkozó záradékot. (Reuter) NEHÉZSÉGEKKEL KÜZD A BRITISH PETROLEUM A British Petroleum bejelentette, hogy a konszern idei első negyedévi nettó jövedeleme csak 15,1 millió font sterling volt a tavalyi első negyedévi 48,9 millió font helyett. Termékeinek ára, különösen Európában, 1971 ősze óta erősen esett a gyenge fogyasztás, a magas szállítási költségek s a gyarapodó készletek kölcsönhatása következtében. Az elhelyezés gyengülésével egyidejűleg jelentkezett a tavalyinál jóval magasabb tengerentúli adóztatás és jogdíj, ami 1971 első negyedét még alig befolyásolta. A nyersolaj-értékesítés ugyan 15,8 százalékkal, a végtermékek és vegyipari cikkek elhelyezése 7,1 százalékkal nőtt, de a részvényenkénti nettó jövedelem 3,89 pennyre esett a korábbi 13,58 pennyről. A nyersanyag, a szállítás, a finomítás és a petrolkémiai feldolgozás költségeinekemelkedése miatt a konszern kiadásai az egy évvel ezelőtti 370,9 millió fontról 1972 első három hónapjában 386,4 millió fontra emelkedtek. A vállalat közleményének megjelenése vihart kavart a londoni tőzsdén. A BP részvényeinek értéke 115 millió font sterlinggel esett. (Reuter) OK Megkötötték a magyar—amerikai légiforgalmi egyezményt. Az egyezményt magyar részről dr. Csanádi György közlekedés- és postaügyi miniszter, amerikai részről pedig Armstrong külügyi államtitkár írta alá. • Szófiában parafálták az 1972. évi francia—bolgár árucsere-forgalmi jegyzőkönyvi megállapodást, amely a kölcsönös szállítások 20 százalékos növelését irányozza elő. Bulgária gépeket és berendezéseket, vegyipari és petrolkémiai termékeket, fémeket, színesfémeket, könnyű- és élelmiszeripari termékeket szállít, míg Franciaországtól elsősorban gépeket, berendezéseket vásárol. 00 Továbbra is növekszik Jugoszlávia gazdaságának eladósodása. A könyvviteli szolgálat éves beszámolója szerint a gazdaság esedékes hiteltörlesztése az idén 16,5 milliárd dinár, azaz 4,3 milliárddal növekedett. A gazdaságnak az idén 9,8 milliárd dinárral több a bevétele, de ennek nagy része a törlesztésre megy le. A szakemberek szerint az eladósodás okait a ki nem fizetett követelésekben és részben a devalvációban kell keresni. Mogt Újabb szerződést kötött Algériával az amerikai El Paso Natural Gas. A szerződés szerinta cég 25 éven keresztül cseppfolyósított földgázt vásárol a Sonatrach állami algériai vállalattól. Az eddig kötött szerződések alapján az El Paso naponta 2 milliárd köbláb földgázt vesz át Algériától. • A Kínai Népköztársaság 44 millió dollár kamatmentes kölcsönt nyújt Szíriának gazdaságfejlesztési tervek kivitelezésére. A hitel törlesztését 15 év múltán kell elkezdeni. A pénzből Szíria többek között két szövődét létesít az ország északi felében. A megállapodást Khaddam külügyminiszter pekingi látogatása során kötötték. Tudományos konferencia kezdődött Plevenben a hüvelyeseknek a takarmányozásban betöltött szerepének tanulmányozására. A konferencián Bulgária szakértőin kívül csehszlovák, lengyel és magyar szakemberek is részt vesznek. a WS jelenti • Jordánia és a haladó arab országok között a gazdasági kapcsolatok újrafelvétele figyelhető meg. Ennek egyik jele, hogy Jordánia Kairóban és Bagdadban kereskedelmi központot nyit, másrészt Ammanban egyiptomi, szíriai és jordániai szakértők részvételével tanácskozás kezdődött a Jordán folyó vízhasznosítási munkálatainak felfüggesztéséből eredő pénzügyi és technikai problémák megvitatására. 4* A japán Sumitomo Bank képviseletet nyit Bécsben. Ennek az lesz a feladata, hogy pénzügyi téren elősegítse Japán és a kelet-európai szocialista országok gazdasági kapcsolatainak gyors ütemű növekedését. A képviselet már júniusban megkezdi munkáját. • Almeyda chilei külügyminiszter brüsszeli tárgyalásainak eredményeként elvi megállapodás született, amely szerint Belgium 1 millió dolláros kölcsönt nyújt a latin-amerikai országnak a fizetési mérleg helyzetének javítására. A kölcsönt előreláthatólag 25—30 éves visszafizetésre, 2—3 százalékos kamattal nyújtják. • A Tito hajógyár 1975 végéig a Szovjetuniónak háromfajta tengeri és folyami hajót szállít: 10 tengeri vontatót, 6 tengeri önjáró kotróhajót és 8 dunai tolóhajót. Az erről szóló megállapodást a közelmúltban írták alá Moszkvában a Szudoimport képviselői. • Műanyagfröccsöntő-gyárat vásárolt Románia az egyik norvég vállalattól. Az oslói Bakelittfabrikken 330 ezer dollárért szállít berendezéseket. Hasonló gyárakat vásárolt már a norvég cégtől az Egyesült Államok, Japán, az NSZK, Svédország és Dél-Afrika. 00 A Közös Piac azzal vádolja Romániát és Lengyelországot, hogy dömpingáron dobja piacra az EGK országaiban egyes vegyipari termékeit. A brüsszeli bizottság most tanulmányozza hogy helytálló-e, miszerint Románia ammóniumnitrát-műtrágyát, Lengyelország pedig karbamidot a megengedettnél alacsonyabb áron értékesített. Ha a vád helytálló, pótlólagos adót vetnek ki a termékekre. Amerikai segély Bangladeshnek Az Egyesült Államok kormánya 90 millió dollár segélyt nyújt a Bengáli Népi Köztársaságnak — jelentették be Washingtonban. Ez az első bilaterális hitelügylet az USA és az új állam között. A daccai kormány ezt az összeget részben különféle amerikai árucikkek — gyapot, faggyú, műtrágya — beszerzésére fordíthatja, részben pedig erőművek, utak, hidak, gátak és más létesítmények építésének finanszírozására. Az USA eddig az ENSZ és egyéb nemzetközi szervezetek útján 125 millió dollár hitelt nyújtott a Bengáli Népi Köztársaságnak. Új-Zéland is a hitelnyújtók sorába lépett: Wellingtonban bejelentették, hogy hároméves időtartamra 1,5 millió dolláros kölcsönt nyújtanak a daccai kormánynak. (Reuter, AFP, AP) Szovjet—csehszlovák szerkesztési iroda Moszkvai tudósítónktól: A csehszlovákiai Magelnicában szovjet—csehszlovák közös szerkesztési iroda kezdte meg működését. Feladata: termelési dokumentációk kidolgozása aszinkron motorok új típusaihoz. Ez a vállalkozás a KGST keretébe illeszkedik. A két ország ezen a területen már korábban is együttműködött. A vlagyimiri MEZ gyár konstruktőrei csehszlovák szakemberekkel közösen elektromos hajtóművek komplex szerkesztési terveit készítették el. A termelési és tudományos kapcsolat jelentős gazdasági haszonnal is jár. A hajtóművek mellett olyan alkatrészeket is szerkesztettek, amelyeket más típusoknál is felhasználnak. A tervek szerint rövidesen megkezdődik a négy új típusú elektromotor sorozatgyártása. Ezekből 1974- ben 1 millió darabot állítanak elő a két országban. Harmadik generációs lengyel számítógépek A wroclawi Elvro gyárban harmadik generációs elektronikus számítógépet szerkesztettek, melyet EK—1030 névre kereszteltek. Ez a Lengyelországban gyártott negyedik számítógéptípus. Az első kettő, mely a KGST számítógéprendszeréhez kapcsolódik, a Riad és az Odra—1325. A Riad számítógép közös lengyel— szovjet gyártmány. Az Odra—1325 már kizárólagos lengyel produkció, a harmadik generáció legkisebb gépe. Termelési folyamatok irányítására szolgál majd a bányaiparban és az energetikában. Ezenkívül a wroclawi üzem gyártja az Elvro—105 típusú kalkulátort is egy japán céggel kooperációban. Az EK—1030 típust nagy tudományos kutató központokban adatfeldolgozásra használják majd. (PAP) Újabb állami segélyt kap a Ruhrkohle A nyugatnémet szövetségi és állami hatóságok 1975-ig újabb évi mintegy 300 millió márkára rúgó segélyt adnak a Ruhrkohle veszteségeinek fedezésére — közölte sajtóértekezletén Schiller gazdasági miniszter. A szövetségi kormány és Észak-Rajna-Vesztfália állami hatóságai további 1 milliárd márka garanciát nyújtanak a Ruhrkohlénak. Ennek segítségével a vállalat folyó tartozásai fedezésére kölcsönt vehet fel a kereskedelmi bankoktól. A bankok eddig ugyan nem kaptak a garanciaajánlaton, de Schiller szerint a probléma hamarosan megoldható. Az új állami segélyek azon az évi, körülbelül 505 millió márkán felül értendők, amelyben a Ruhrkohle már amúgy is részesül. (Reuter) Szovjet licenc Japánnak A japán Nippon Kokan vállalat a Szovjetuniótól licencet vásárolt új rendszerű kokszhűtő berendezésre. Eddig a koksz lehűtéséhez bunkertípusú egységeket használtak, a keringő gázok bevezetésére és a koksz eltávolítására pedig aknaszerű kamrák szolgáltak Ennek a megoldásnak az volt a hátránya, hogy két adagolás között a gázok hőmérséklete nagymértékben fluktuált és ez kedvezőtlen hatással volt a kész termék minőségére. Az új szovjet berendezés különleges előteret alkalmaz, amelynek következményeképpen a lehűlés folyamata alatt a berendezés meg sem közelíthető, tehát zártan működik. A keringő gázok a kokszon áthaladva azt lehűtik, és a felvett hőt egy kazánban adják le, amelyben 40 atmoszféra nyomású gőzt állítanak elő. Ezután a lehűtött gázokat ismét visszaszivattyúzzák a hűtőkamrába. A lehűtött kokszot szállítószalag továbbítja folyamatosan az osztályozó berendezésbe. Különleges eszközök alkalmazásával lehetővé válik a koksznak a kamra két oldaláról való kiürítése, ez egyenletes hűtést tesz lehetővé, és megóvja a koksz darabosságát. Az ilyen hűtőberendezéssel óránként 55 tonna kokszot lehet feldolgozni. (Ekotassz) VILÁGGAZDASÁG A TŐKÉS VALUTARENDSZER REFORMJA Amerikai és osztrák vélemény Az új pénzügyi és kereskedelmi rendszer néhány alapkoncepciójában az általános megegyezés jelei mutatkoznak — mondta Volcker amerikai pénzügyminiszter-helyettes genfi előadásában. Véleménye szerint találkoznak az elképzelések arról, hogy szükség van olyan nemzetközi megállapodásokra, amelyek ésszerű teret hagynak az egyes országoknak belső politikájuk megvalósításához. Az amerikai miniszterhelyettes szerint felül kell vizsgálni azokat az eszközöket, amelyekkel a fizetések kiegyensúlyozatlansága kiigazítható, és szélesíteni kell ezeknek az eszközöknek a körét. A szükséges fegyelmet meg kell követelni mind a mérlegfölösleggel, mind a mérleghiánnyal rendelkező országoktól. A valutareformról alkotott elképzelések közeledését mutatja, hogy általános a vélemény, miszerint pótlólagos rugalmasságot kell beépíteni az árfolyamrendszerbe. Valószínűleg ez lesz a technikai kérdések közül a legbonyolultabb — hangsúlyozta. A decemberi valutamegállapodás jelentősen hozzájárulhat az amerikai kereskedelmi mérleg és a folyó tételek mérlegének javulásához, amint az üzleti élet képviselői igazodnak a leértékelés után kialakult új nemzetközi kereskedelmi helyzethez. Igaz, hogy a dollár leértékelésének kezdeti hatásai rendellenesek voltak, s a pénzügyi egyensúlytalanságot elmélyítette a világgazdaság jelenlegi helyzete. Az amerikai gazdaságban széles fronton gyors ütemű az expanzió, másrészről az Egyesült Államok legjelentősebb kereskedelmi partnereinek gazdaságát a viszonylag lassú növekedési ütem jellemzi. Volcker szerint nagyobb az egyetértés a különböző országok között, mint tavaly augusztusban és decemberben, hogy a fennálló pénzügyi kiegyensúlyozatlanság kiküszöbölése hosszabb időt vesz igénybe. Az amerikai külkereskedelem adatai, amelyek a deficit folyamatos fennmaradását mutatják, ismét alátámasztják azt az egyszerű tényt, hogy időre van szükség — hangsúlyozta. Az amerikai pénzügyi szakember ismét bírálta az Európai Gazdasági Közösséget, részben a preferenciális kereskedelmi egyezmények számának növelése, s részben a belső mezőgazdasági politika miatt. Hozzáfűzte azonban, hogy az Európán belüli nagyobb pénzügyi kohézió potenciálisan az új valutarendszer egyik fontos eleme lehet. Az OECD-ről szólva, kifejtette, hogy az Egyesült Államok elképzelése szerint ez a szervezet fontos szerepet tölthet be a kereskedelmi és pénzügyi kérdések összekapcsolásában. Ezzel kapcsolatban nem titkolta csalódását a múlt heti párizsi ülés miatt. A nemzetközi pénzügyi szakértők általános véleménye szerint a világ valutarendszerének újjászervezése legalább két-három évet vesz igénybe — fejtette ki gazdasági újságíróknak Schmitz, az Osztrák Központi Bank elnöke. Az új rendszer természetesen alapjaiban nem különbözik majd a bretton-woodsi megállapodástól, s célul követi a rögzített paritásokat, a fizetési mérlegek nehézségének kiküszöbölését hitelek nyújtásával, valamint a multilaterális kereskedelem támogatását. A pénzügyi szakértők szerint az átmeneti időszakot a pénznemek ingatagsága, és a dollár átválthatatlansága jellemzi majd, bár a konvertibilitás részleges helyreállítása sem kizárt. Ebben az öszszefüggésben egyedül a különleges lehívási jogokban (SDR) bíznak, mivel ezek nemcsak likviditást teremtő funkciót töltenek be, hanem a tartalékok közé is felvehetők. Ausztriában az arany paritásának megváltoztatása — szükség esetén — bármikor megtörténhet, pusztán technikai feladatot jelentene, semmiféle konkrét következményei nem lennének — hangsúlyozta Schmitt. (Reuter, APA) A román közúti gépjárműipar fejlesztése Bukaresti tudósítónktól: A román közúti gépjárműipar 1966 és 1970 között évente átlag 24,4 százalékkal növelte termelését. Az emelkedést befolyásolta az 1968-ban megindult személygépkocsi-gyártás. Az első két évben 31 ezer darab személygépkocsit bocsátottak ki, a következő években évi 15—20 százalékkal növelték a gyártást. (A termelés mennyisége Romániában a statisztikai adatok szerint ötévenként megduplázódik. A gépkocsitermelés tehát a következő ötéves tervidőszakban is emelkedő tendenciát mutat.) A közúti gépjárműtermelés gépkocsifajtánként lényegesen eltér. Az évi 35— 40 ezer darabos gépkocsitermelés a brassói tehergépkocsigyárat a világ legnagyobb teherautótermelői közé sorolja. Ezzel szemben az évi 50—55 ezer darabos városi személygépkocsit előállító pitesti gyárhoz hasonló kis kapacitású üzem kevés van a világon. A román közúti járműiparban a legnagyobb szerepet a tehergépkocsigyártás tölti be. A mennyiségi növekedés mellett gondot fordítottak a minőségi színvonal emelésére, ezt részben technológiai eljárások megjavításával, részben licencvásárlásokkal valósították meg, így például a nyugatnémet Weber és Götze cégtől, az angol Armstrong cégtől és az olasz Pirelli vállalattól vásároltak licencet a karburátor, a lengéscsillapító, a dugattyúgyűrű és a gumiabroncs gyártására. Az utóbbi időben a nyugatnémet MAN cégtől a komplett Diesel-motor gyártási szabadalmát, valamint a Ferrostahl cégtől teherautó-vezetőfülke gyártási technológiáját vásárolták meg. Románia exportál teherkocsikat, kishaszonjárműveket és terepjárókat. Az elmúlt ötéves terv időszaka alatt gépkocsiexportjuk évi átlagban 56,1 százalékkal nőtt (1971-ben meghaladta az 50 százalékot). A terv szerint 1973-tól megindul Romániában a Renault-licenc alapján gyártandó Estafetta típusú kis haszonjárművek termelése és később várhatóan az exportja is. A román tehergépkocsi- és haszonjárműgyártás számára komoly exportlehetőségek adódnak, mivel a szocialista piacon e termékek iránt nagy az érdeklődés. Románia gépkocsikat elsősorban Kínába, a Szovjetunióba, az NDK-ba, Lengyelországba, Csehszlovákiába exportál, de szállít a közel-keleti, az afrikai és a dél-amerikai országokba is. Magyarország 1969-től vásárol terepjáró személygépkocsikat, 1970-től pedig tehergépkocsit és kishaszonjárművet is. Több külföldi céggel kötöttek kooperációs megállapodást, részint közös gyártásra, részint harmadik piaci értékesítésre. Például a francia Renault cég részére évi 40 ezer darab komplett sebességváltót szállítanak személygépkocsialkatrész ellenében. Románia jelentős mennyiségben importált személygépkocsikat, de 1975-ig már mint exportőr jelenik meg a piacon, a pitesti személygépkocsigyár termelésének bővülése következtében. Az elmúlt években az ipari beruházások 14,6 százalékát fordították a gépiparfejlesztésre, és ebből a közúti járműipar 20 százalékkal részesedett. Így például a brassói tehergépkocsigyárban rekonstrukciót hajtottak végre, a pitesti személygépkocsigyárban befejeződött az első és a második beruházási szakasz és folyamatban van a harmadik és a negyedik szakasz, aminek révén a szükséges alkatrészgyártást is bővítik. A tervek szerint 1973-ra fejeződik be a teljes rekonstrukció, amikor a gyár már a személygépkocsigyártáshoz szükséges alkatrészeknek 90—95 százalékát saját termeléséből fedezi. Az autóbuszok és kishaszonjárművek karosszériagyártását és szerelését végző bukaresti autóbuszüzemben teljes rekonstrukciót hajtottak végre. Ennek kapcsán bővítettek és korszerűsítettek néhány részleget és több gépet importáltak Nyugat-Európából. A terepjáró gépkocsi gyárának kapacitását is bővítették és már felkészültek egy új típusú terepjáró gépkocsi előállítására. A terv szerint 1971—1975 között a román közúti járművek termelése megduplázódik. A növekedés üteme a legnagyobb mérvű a kishaszonjárműveknél és a városi személygépkocsiknál. A teherautógyártási programban 1975-ig szerepelnek a jelenleg is gyártott 3 és 5 tonnás autók, amelyeket francia licenc alapján gyártanak. A 135 lóerős MAN- féle Diesel-motor sorozatgyártását 1973- ban kezdik meg. A termelés 1975-re e gyártmányból évi 20 ezer darabra fut fel. Az autóbuszgyártásban sor kerül a 11 méteres és a 9,5 méteres autóbuszok fejlesztésére, amelyeket már Diesel-motorokkal fognak üzemeltetni. A személygépkocsigyártásban a Dacia—1300 típusú városi személygépkocsi mellett egy 1000 köbcentis személygépkocsi kifejlesztésén dolgoznak. További tervek vannak arra vonatkozólag, hogy angol, nyugatnémet és osztrák licenceket vásárolnak a közúti gépjárműipar további fejlesztése érdekében. Brit Nyugat-India és az angol csatlakozás A londoni Nyugat-indiai Bizottság évi közgyűlésén figyelmeztetés hangzott el a karib-tengeri országok cukoriparához. Az ottani szakmai köröket felhívták, hogy a cukorkihozatalt növeljék, különös tekintettel arra, hogy az árak erősen emelkedtek és Anglia a kibővített Európai Gazdasági Közösségen belül biztos piacról gondoskodik. A bizottság elnöke rámutatott, hogy a francia répacukrot feldolgozó ipar az elmúlt évben 3 millió tonna cukrot állított elő és idén a cukorrépa vetésterületét még 5 százalékkal növelte. A nyugat-indiai cukorgyárak jelenlegi termeléséről érkező adatok aggasztóak, holott ennek a területnek minden eddiginél erősebb mértékben bizonyítania kellene, hogy cukoripara fennmaradni és fejlődni kíván. Minden kormánynak és minden termelőnek alapvetően meg kell vizsgálnia a helyzetet, mert különben Anglia adott időpontban a Közös Piacon nem tud helytállni. Eddig úgy tűnik, hogy Nyugat-Indiából idén aligha jut cukor a világpiacra. A bizottság (amelynek feladata egyébként az Anglia és a karib-tengeri országok közötti kereskedelem elősegítése) arról is beszámolt, hogy a nyugatindiai szigetek gyapottermése idén a tavalyinak háromszorosára ugrott. A jövő évre az idei 180 tonna kétszeresét várják. (Reuter)