Világgazdaság, 1975. november (7. évfolyam, 210/1707-228/1725. szám)
1975-11-01 / 210. (1707.) szám
W( 1975. NOVEMBER 1. Szadat Egyiptom új beruházási politikájáról A Közel-Kelet Ford segélyprogramjának középpontjában A közel-keleti államoknak szánt segélyek 70 százalékát teszik ki az amerikai elnök most előterjesztett 4,3 milliárd dolláros külföldi gazdasági, katonai segélyprogramjának. Az október 1-én kezdődő költségvetési évben Izrael 2,2 milliárd dollárt kapna részben amerikai fegyverek megvásárlását szolgáló hitelek, részben közvetlen gazdasági segély formájában, Egyiptom pedig a tavaly megszavazott összeg háromszorosát, 750 milliót. Jordánia 250 millió dollár, Szíria pedig a tavalyival nagyjából azonos öszszegű, 90 millió dollár gazdasági segélyben részesülne. Az ázsiai országoknak 384 milliót, a NATO legyengült déli szárnyának fél milliárd dolláros gazdasági és katonai segélyt irányoznak elő, Portugálián és Cipruson kívül Görögország és Törökország 200—200 millió dolláros segélyben részesülne. Az afrikai államok részére mindössze 41 millió dollárt javasolt az elnök. Az Egyesült Államokban tartózkodó Szadat elnök a Ford elnökkel folytatott két eszmecserén további amerikai gazdasági támogatást kért az Egyesült Államoktól. A különféle fegyverek vásárlására vonatkozó egyiptomi kívánságokat részleteikben még nem tárgyalták meg — legalábbis ezt közölték Washingtonban. A Hughes amerikai repülőgépgyártó vállalat állítólag tárgyalásokat kezdett az egyiptomi kormánnyal, helikopter-licenc eladásáról és egy egyiptomi helikoptergyártó üzem felállításáról. Szadat New Yorkban tanácskozásokat folytatott az amerikai üzleti élet képviselőivel. Az elnök aggodalommal szólt Egyiptom gazdasági helyzetéről. „Hibás volt az a korábbi elképzelés, hogy Egyiptom elkülönülhet a nyugati világtól, az utóbbi húsz évben önként szigeteltük el magunkat az új technológiáktól, műszaki ismeretektől, a korszerű gazdaság vívmányaitól” — fűzte hozzá. „Az egyiptomi gazdaságnak sürgős vérátömlesztésre van szüksége, az új technológiák tömeges beáramlására és alkalmazására. Ezért azt javasoljuk a külföldi befektetőknek, ne csak tőkéjüket hozzák, hanem műszaki ismereteiket is. A közös vállalkozásban az egyiptomi felet magánszemélyek vagy az állam képviseli. Kairóban újra meg akarjuk nyitni a 15 éve bezárt részvénytőzsdét. Mindent meg fogunk tenni, hogy Egyiptom vonzó legyen a külföldi befektetőknek, liberalizáljuk törvényeinket, megszüntetjük a korlátozásokat, harcolunk a bürokrácia ellen és jutalmazzuk a kezdeményező erőt” — mondotta Szadat. Szalem miniszterelnök Kairóban visszhangozta főnöke véleményét: az egyiptomi kormány Kairóból nemzetközi pénzügyi központot akar varázsolni. Az 1976-os kormányprogram előterjesztésekor beharangozta különféle devizakorlátozó és adminisztratív intézkedések felszámolását. Máris megalakult a részvénytőzsde felélesztését célzó kormánybizottság és törvénytervezetet készítenek elő az egységes devizaárfolyam megállapítására. A külföldi tőke az utóbbi 12 hónapban 291 vállalkozásba kezdett Egyiptomban — közölte Szalem. Mint azonban a Reuter hírmagyarázója hozzáfűzi: eddig egyetlen nagyobb közös vállalkozást sem sikerült nyélbeütni amerikai vállalatokkal. Az amerikai üzletemberek a közel-keleti politikai helyzet bizonytalansága mellett a bürokráciát, a külföldi beruházások ellentmondásos szabályozását okolják. Szadat New Yorkból Chicagóba utazott tovább. Éppen chicagói programját bonyolította, amikor negyedszázad után az első izraeli rendeltetésű teherhajó áthajózott a Szuezi-csatornán. A nemrég létrehozott sínai részmegállapodás intézkedik úgy, hogy az Izraelnek szánt nem stratégiai jellegű rakományokat szállító hajók áthaladhatnak a csatornán. A Reuter értesülései szerint az első hajót 8000 tonna román cementtel rakták meg. (MTI, AP—DJ, Reuter) A Gazdasági jegyzőkönyv, tengerhajózási, egészségügyi megállapodás, valamint a vízumkényszer eltörlését kimondó egyezmény aláírásával fejeződött be Ceausescu román államfő négynapos hivatalos látogatása Portugáliában. Lengyelország és az NDK élelmiszeripari együttműködésének fejlesztéséről írtak alá megállapodást Varsóban. Szorosabb lesz az együttműködés az ételsűrítmények, cukrászati készítmények és az étolaj gyártásában. 4. Izrael nemzetközi összterméke az év első felében 6 százalékkal hanyatlott a múlt év azonos időszakához képest. A GNP kilenc év utáni első visszaesését az októberi háború mindmáig fizetendő költségeivel, s a nyugati gazdaságok általános hanyatlásával magyarázzák. A tárgyidőszakban az ipari termelés 3, a beruházás 11, az export pedig 8,1 százalékkal esett vissza. • Az atomerőművek építésében, felszerelésében s a szükséges berendezések gyártásában megvalósított együttműködésről tanácskoztak a csehszlovák—szovjet kereskedelmi kamara szervezésében a két ország szakemberei, ami jelenti . Bangladesnek 100 millió dollár hitelt ad a Nemzetközi Fejlesztési Társaság (IDA), a Világbank fiókintézete az ipari termelés növeléséhez szükséges import finanszírozásához. A hitel kamatmentes, 50 év alatt kell visszafizetni. Amerikai üzletemberek élénken érdeklődnek az NDK-val létesítendő gazdasági kapcsolatok iránt közölték New Yorkban az NDK nagykövetével üzleti körök képviselői. A nagykövet az NDK és az Egyesült Államok gazdasági kapcsolatainak kiépítéséről tartott előadást. Ea Bulgária és Franciaország szállítási együttműködésének kiszélesítését irányozza elő — elsősorban a közúti és a légi forgalomban — a jegyzőkönyv, amelyet Szófiában írt alá Canov bolgár szállítási miniszter és Gavaille francia szállításügyi minisztériumi államtitkár. A farost gazdaságosabb feldolgozásának kérdéseivel nemzetközi szimpozion foglalkozott a lengyelországi Zlotówban. Csehszlovák, az NDK-beli és lengyel szakemberek ismertették eddigi kutatásaik eredményét és megvitatták több farostfajta feldolgozásának technológiai lehetőségeit. Beruházási, szerződéskötési ügyekben jártas JOGÁSZI FELVESZ a Budapesti Postaigazgatóság Beruházási osztálya, Budapest V., Váci u. 34. I. em. 142. Bérezés a 7/1971. (IV. 1.) MüM. sz. rendelet szerint Változások az albán gazdasági vezetésben Albániában felmentették tisztségéből Kellezi miniszterelnök-helyettest, a tervbizottság elnökét, Theodosi iparés bányaügyi minisztert, valamint Ngjela külkereskedelmi minisztert. A tiranai változások belgrádi és bécsi diplomáciai körök szerint mindenekelőtt az ország gazdasági nehézségeire vezethetők vissza. A megfigyelők szerint alapvetően két fejlesztésikoncepció ütközik egymással: a fő kérdés az, hogy a kormányzat hajlandó-e felhagyni az elszigeteltség merev politikájával és lemondani arról, hogy abszolút elsőbbséget biztosít a nehéziparnak a fogyasztási cikkeket gyártó ágazatok rovására. Valószínűleg e vitával kapcsolatos, hogy a helyi információs szervek eddig jóformán semmit sem közöltek az új, 1976. január 1-vel életbe lépő ötéves tervről. (Reuter, APA) Deficites költségvetés a recesszió ellen A költségvetési kiadások emelésével akarja enyhíteni a recessziót a svájci kormány. Chevallaz pénzügyminiszter újságíróknak elmondta, 1 milliárd 188 millió frank deficitet terveztek a jövő évi költségvetésbe, szemben az 1975-re előirányzott 658 millióval. A pénzügyminiszter hozzátette azonban, hogy a tényleges deficit 1 milliárd frank körül lesz. Közmunkákra a kormány mintegy 600 millió frankot költ, és 2,75 milliárd frank értékben bocsát ki kötvényeket a vasutak és a posta finanszírozására és a deficit fedezésére. (Reuter) A svájciak a legtakarékosabbak A takarékpénztárak nemzetközi intézetének a takarékossági világnap alkalmából közzétett adatai szerint 26 tőkésország lakossága között a svájciak a legtakarékosabbak: átlagosan 12 313 frank összegű betéttel rendelkeznek. A második helyen álló amerikiai telk 3470 dollár, a svédek 12 077 korona értékű takarékbetét tulajdonosai. SDR-ben számított rangsorban a belgák, a japánok, az ausztrálok, a norvégek és az NSZK állampolgárai következnek. A Genfben székelő intézet közleményéből kitűnik, hogy a megvizsgált országokban az infláció és a recesszió ellenére is emelkedett a takarékbetétállomány. (DPA) A japán—kínai kereskedelem Japán az év első kilenc hónapjában 1,8 milliárd dollárért exportált Kínába, ami 41 százalékkal több, mint egy évvel korábban. Az ellenkező irányú forgalom 18 százalékkal, megközelítőleg 1 milliárd dollárra nőtt — tűnik ki a JETRO japán külkereskedelem-fejlesztési szervezet jelentéséből. A japán bevitel fele a kőolajból származott, amelynek mennyisége 138,6 százalékkal 38,5 millió barrella, értéke 105 százalékkal 498 millió dollárra szökött fel. Szembetűnő, hogy Japán importja az olajimport nélkül számítva 15,2 százalékkal csökkent. (AP—DJ, Reuter) Francia olajipari berendezések a Szovjetunióban Francia olaj- és földgázipari berendezésekből nyílik kiállítás Moszkvában november 20-án. A francia cégek nagy erőfeszítéseket tesznek exportjuk fokozására, s közülük többen — különkülön, vagy konzorciumba tömörülve — tárgyalásokat kezdtek a szovjet külkereskedelmi vállalatokkal. Szó van többek között fúrótalapzatok szállításairól a Kaspi-tengerre, együttműködésről a Barents-tengeri olaj kitermelésére (francia részről az Elf-Erap és a CFP a tárgyalópartner). A Société Technic tárgyalásai két olajfinomító szállításáról a Balti-tengerhez még kezdeti stádiumban vannak. A jövő év első felében rákerülhet azonban a pecsét egy „több milliárd frankos” szerződésre egy petrolkémiai kombinát szállításáról, ennek részleteiről a Sté Technic azonban nem szolgált felvilágosítással. (AP—DJ) Katar és Franciaország gazdasági megállapodása Több együttműködési megállapodás aláírásával szerdán véget ért a katari államfő párizsi látogatása. Bin Hamad al Thani több megbeszélést is folytatott Giscard d’Estaing francia elnökkel. Franciaország mindent megtett, hogy lehetőleg nagy részt lekanyarítson az emirátus olajtőkéjéből, közös beruházások formájában, viszont felajánlotta, hogy közreműködik katari fejlesztési tervek megvalósításában. A kiadott közlemény nem jelöl meg részleteket és a hivatalos nyilatkozatokban sem adtak meg bővebb kommentárt. (Reuter) Belvárosi külkereskedelmi vállalat keres közgazdasági osztályára közgazdasági egyetemet, vagy számviteli főiskolát végzett, fiatal, széles látókörű munkatársat TERVSTATISZTIKUS MUNKAKÖRBE Jelentkezés a 180-240-es telefonon, Lázár Jánosné közgazdasági és szervezési osztályvezetőnél. Keresünk továbbá gyakorlott, jó nyelvtudású, önálló munkakör betöltésére alkalmas LEVELEZŐNŐT Iparjogvédelmi ismeretekkel, angol—francia nyelvtudással előnyben. Jelentkezés a 181-306-os telefonon, Sümeghy Pálnénál. LICENCIA VILÁGGAZDASÁG A GAZDASÁGI NÖVEKEDÉS FELTÉTELEINEK ÁTFORMÁLÁSA Svájci bankigazgató nyilatkozata Az elmúlt évtizedben tapasztalt világgazdasági túlfutás megbosszulta magát és napjainkban az ütemnek és a növekedés feltételeinek átformálása a feladat — hangsúlyozta többek között Rudolf Bosshard, a Schweizerische Volksbank központi igazgatója, aki a svájci gazdasági és műszaki napok rendezvénysorozata alkalmából járt Budapesten. A magyar gazdasági szakemberekkel évek óta kapcsolatban álló svájci pénzügyi szakértő általános világgazdasági és pénzügyi kérdésekről, s utóbbi részeként a kelet—nyugati finanszírozásról nyilatkozott lapunknak. — Recesszióban élünk. Ennek oka, hogy az utóbbi években a világ gazdasága túl gyorsan nőtt, „melegházi klíma” feltételei között. Vagyis olyan vállalatok, amelyek a normális konkurrenciaharc feltételei között nem tudták volna megállni a sarat, ezúttal tartani tudták magukat mind a nemzetközi, mind a nemzeti konkurenciával szemben. Az olajárak emelkedése s a különböző nyersanyagok árának igen eltérő fejlődése napvilágra hozta e fejlődés gyengeségeit. Eszmélési periódus a világkonjunktúrában — A világ gazdaságát az olajáremelés sokkhatásként érte. A túl gyors és részben túl nagy növekedést — erre ekkor jöttünk rá — visszakell vezetni normális viszonyok közé. S mindig, ha egy gazdasági történés lelassul, a fékezés további következményekkel jár. A legtöbb országban az építőipar, a hajógyártás és a nehézgépgyártás érezte meg ezeket a következményeket. De — hangsúlyoznom kell — nem gazdasági válságról van szó, hanem csak a gazdaság újradimenzionálásának szükséges folyamatáról, amelynek során a gazdaság ésszerűbb formákat, ésszerűbb növekedési rátákat vesz fel. Nem valószínű, hogy maholnap ismét olyan boom következne be, mint amit átélt a világ gazdasága. A tapasztalat megmutatta, nem szabad túl meszszire menni. Várható, hogy a mostani „eszmélési periódust” jövőre lábadozás követi, többek között azért is, mert az USA-ban és egyes nyugat-európai országokban választások lesznek és már csak politikai okokból sem engedhető meg a túlzott munkanélküliség. De ez a fellendülés költségvetési deficiten fog alapulni, s ezért a vállalatok beruházási tevékenysége visszafogott lesz, először a rendelkezésre álló szabad kapacitások jobb kihasználására irányul, s aligha jön nagy lendületbe a beruházási javakat előállító szektor. Refláció és infláció — Történnek kísérletek arra egyes körök szerint, hogy az infláció „édes mérgével” távol tartsák a reflációt. Az egyik oldalon áll a fogyasztó, aki kevesebbet ad ki, s ezzel a gazdaságnak kisebb termelési lehetőséget ad. A másiik oldalon a gazdaság áll, amely — mert nincs szüksége rá — kevesebbet invesztál. S itt lép közbe az állam a mesterséges eszközökkel, amelyeket nem tud nagyobb adóbevételekkel finanszírozni. Két út marad: az állam a deficitek finanszírozására jobban eladósodik a tőkepiacon, vagy fedezetlen bankjegyeket nyomat. Ez utóbbi utat mindenki elkerüli, marad tehát a tőkepiac. A pénzpiacokat az állami igények erősen megterhelik. Már ma ez a helyzet az NSZK-ban mind a szövetségi kormány, mind az egyes szövetségi államok részéről. A túlzott megterhelés a kamatszint emelkedését vonja maga után. Amíg lehet, kísérlet történik a nemzetközi finanszírozásra is, ami szintén a kamatok emelkedését eredményezi, így a meglehetősen nagy deficitekkel olyan pénzmozgást idéznek elő, amit a gazdasági viszonyok magukban nem indokolnának és amely természetesen inflációs tendenciákat tartalmaz. Lebegő vagy fix árfolyamok — A lebegő valutaárfolyamok rendszere jelenleg a legkisebb rossz és csak azért vált be, mert ennél jobb most nincs. A pénzpiacokat a gazdasági történésen, a kereskedelmen és iparon kívül a spekuláció is befolyásolja. Hamarosan valószínűleg még az USA is, amely hosszú ideig síkraszállt a lebegő árfolyamok mellett, egyet fog érteni azzal, hogy visszakell térni a fixebb árfolyamok rendszeréhez, ami azonban nem lesz ugyanolyan, mint korábban volt. Új rendszerre lesz szükség. Az idő azonban még nem érett meg erre: az új rendszer ma érvényes szabályok (például az IMF) újrafoglamazását teszi szükségessé, ami egyes országok részéről áldozatokat is követel. Devalószínű, hogy az amerikai kereskedelmi mérleg az idén 10 milliárd dolláros aktívumot hoz (tavaly 5 milliárdos deficitje volt). Ha ez a tendencia folytatódik, a kereskedelmi és fizetési mérlegek kiegyensúlyozatlansága olyan méretű lesz,hogy még az USA is belátja: így tovább nem mehet. De itt még nem tartunk. Ezért a november közepére tervezett nyugati csúcstalálkozót is szerintem túl korai időpontra hívták össze, most a jóakarat és bizonyos célok deklarálásán túlmenően egyéb eredménye — például hatékony intézkedés — aligha lesz. A kelet—nyugati finanszírozás — érvényesüljenek a kelet-nyugati finanszírozásban is a piaci szabályok — ez az elvi álláspontom. Ha más szabályokat alkalmazunk, az már valami természetellenes és nem lehet tartós. Például a washingtoni Eximbank-hitelek nem valósíthatók meg, mert a kongresszus közbelépett. A nem piaci feltételekkel nyújtott hitelek gyakorta politikailag motiváltak. Nyugat-Európában ez most a „nyitás Kelet” felé. De a politikai szélirány változhat, s a „kedvező kamatok lobogója” más irányba kezd lebegni. Hoszszú távon nézve az a legbiztosabb, ha normális piaci feltételek alapján dolgozunk. — A normális piaci feltételeket aztán az egyes országok hitelképessége befolyásolja. Ami az európai szocialista országokat illeti, korai még a vita arról, meddig lehet menni a velük folytatott hiteltevékenységben, mert hitelképességük még nincs kihasználva. Az eddigi tapasztalatok alapján a szocialista országok jó hitelfelvevők hírnevét élvezik, törlesztéseik eddig minden hitelformában nagyon pontosak voltak. Ez kihat természetesen a piaci feltételekre, a kamatokra. Magyarországnak példáulkitűnő hírneve van az europiacon, jobb, mint nagyon sok más országnak. Különben sem létezik stabil felső határ, a nemzetközi pénzpiacokon minden nagyon rugalmas és állandó mozgásban van, így ez az írásban nem létező, csak szóbeszédben ismert plafon is. Sha feltételezzük, hogy mégis létezik, magasságát a már említett megbízhatóság mellett erősen befolyásolja, mennyi az információ a hitel felhasználásáról. Ebben Magyarország ismét csak az élen áll, mert a magyar pénzügyi szakemberektől mindig sok információt kapunk tárgyalásaink során a tervekről, szándékokról. Valamennyi szocialista országban nyílt politikát kellene követni, hiszen a hitelnyújtó bizalma nagyobb, ha tudja,, mihez és milyen összefüggésben kell a pénze, mit finanszíroz a hitelfelvevő a nyugati tőkepiacon felvett pénzzel és így tovább. Ebben az esetben ez az írottan nem létező, csak elképzelt plafon még feljebb vihető. Varga András NAGYKERESKEDELMI VÁLLALAT BELVÁROSI KÖZPONTJA KÖZGAZDASÁGI EGYETEMET VÉGZETT munkatársat keres VEZETŐ BEOSZTÁSBA legalább 5 éves szakmai és vezetői gyakorlattal. Jelentkezés: a 421-912-es és a 421-713-as telefonszámon. AZ OMKDK dokumentációs kiadványok szerkesztéséhez TUDOMÁNYOS MUNKATÁRSNAK francia vagy angol nyelvtudású, LEHETŐLEG VILLAMOSMÉRNÖKÖT KERES Nyelvpótlékot fizetünk. o o o Jelentkezés: Dr. Paku osztályvezetőnél, 336-309/122-es mellék.