Világgazdaság, 1976. február (8. évfolyam, 22/1766-41/1785. szám)

1976-02-03 / 22. (1766.) szám

wt • • Öt év alatt megháromszorozódik a lengyel—francia forgalom Megteremtődtek a gazdasági kapcsolatok széles körű fejlesztésének szilárd alapjai — mondták egybehangzóan a lengyel és a francia fék kép­viselői a kormányközi gazdasági bizottság harmadik ülésszakának végez­tével. A tanácskozáson, amely pénteken fejeződött be Varsóban, a lengyel küldöttséget Jagielski miniszterelnök-helyettes, a franciát pedig Fourcade gazdasági és pénzügyminiszter vezette. A kétoldalú forgalom az elmúlt években gyorsan nőtt, 1975-ben például 41 százalékkal, és az előzetes becs­lések szerint az 1976—80-as években az előző ötéves időszakhoz viszonyítva megháromszorozódik. Lengyelország és Franciaország bővíti műszaki-tudo­mányos együttműködését is, valamint kooperációs kapcsolatait. A tárgya­lásokkal egy időben a lengyel Ciech és a francia Rhone-Poulenc több évre szóló megállapodást kötött, mely szerint lengyel kénszállítmányokért cse­rébe a franciák vegyipari és textilipari félkész árukat szállítanak. Varsói tudósítónktól: Az utóbbi években látványosan, gyorsan fejlődött Lengyelország és Franciaország gazdasági együttműkö­dése. Ezt elsősorban az mutatja, hogy a tavalyi forgalom már körülbelül 900 millió dollárra tehető. Gondot okoz, hogy a lengyel kivitel erőteljes nö­vekedése ellenére a Lengyelországba irányuló francia export csaknem a kétszerese volt az importnak. A nyu­gati fejlett tőkés országok között Franciaország jelenleg Lengyelország harmadik legfontosabb partnere, a be­ruházási javak lengyel importját te­kintve pedig a második helyen áll. A gazdasági együttműködési bizott­ság most véget ért ülésszakának az volt a feladata, hogy a következő öt évre kijelölje a kapcsolatok irányát. A korábbi ötéves időszakhoz mérve a számítások szerint az 1976—80-as években a két ország forgalma a há­romszorosára nő. Lengyelország to­vábbi gépvásárlásokat tervez és sze­retné bővíteni a nyugati országokkal fennálló műszaki-,tudományos együtt­működést, valamint kooperációs kap­csolatait. Ez utóbbikra elsősorban a következő területeken mutatkozik jó lehetőség: autó- és traktorgyártás, ne­hézgépipar, hajóépítés, szállítási be­rendezések gyártása, vegyipar. A len­gyel és a francia delegáció a varsói tanácskozáson hasznosnak ítélte az ed­digi nyersanyag-szállítási megállapo­dásokat. Lengyelország — mint is­meretes — már hosszabb ideje expor­tál kőszenet Franciaországba, a jö­vőben az eladások emelkednek, s 1980-ig bezárólag elérik a 4 millió tonnát. A kormányközi tárgyalásokkal egy időben fontos megállapodásokat kötött a lengyel Ciech külkereskedel­mi vállalat és a francia Rhone- Poulenc. Eszerint a francia cég vegy­ipari és textilipari félkész árukat ad el Lengyelországnak, ahonnan kén­szállítmányok érkeznek cserébe. 1976. FEBRUÁR 3. 0 Franciaország bekapcsolódik Brazí­lia iparának és mezőgazdaságának to­vábbfejlesztésébe — mondja a közle­mény, amelyet Sauvagnargues külügy- és Barre külkereskedelmi miniszter brazíliai tárgyalásairól adtak ki. A megbeszéléseken szó volt a francia ipar részvételéről az Amazonas víz­energia-rendszerének kiépítésében és a brazil export növelésének lehetőségei­ről is.­­ Finnország 10 millió finn márka összegű hitelt nyújt a kubai cukoripar fejlesztésére. Többek között ebben ál­lapodtak meg a két ország képviselői a finn—kubai együttműködési bizottság első ülésén. Tárgyaltak új kereskedel­mi egyezmény megkötéséről is. 0 Kedvezményes benzinvásárlást biz­tosít a jugoszláv kormány a külföldi autósoknak. A Jugoszláviába érkezők kuponokat vásárolva, belföldieknél 5 százalékkal juthatnak benzinhez. Új konténerhajókat üzemeltet Japán és Kína kikötői között márciustól a ja­pán Mitsui OSK cég. Az intézkedést jól értesült körökben a Kínából az USA-ba irányuló áruforgalom növeke­désével indokolják. (Az Egyesült Ál­lamokba irányuló kínai áruk jó részét átrakják Japánban.) A Mitsui cég ha­gyományos feherhajókat eddig is mű­ködtetett Japán és Kína között.­­ Egy-egy hétre leállítja két mese­­hengermű üzemét Belgium legnagyobb acélgyára, az SA Cockerill. Az intéz­kedés célja a gyártmánymennyiség csökkentése. Az üzemek bezárásával egyetértett a szakszervezet is, a WE jelenti 0 Halászati vizeinek kiterjesztéséről határozott a japán kormány, felség­­területének határát az eddigi 3 mér­föld helyett 12 tengeri mérföldben szabja meg. A döntést a japán kor­mány az ENSZ legközelebbi tenger­jogi konferenciáján szándékszik beje­lenteni. 0 A japán Kawasho cég 15, egyen­ként 1000 tonnás teherhajó gyártására kapott megrendelést 9 nyugatnémet hajógyártó vállalattól. A teherhajók több fajta áru szállítására alkalmasak. A megrendelés összértéke 30 millió dollár. 0 Kanada — egy Djakartában aláírt megállapodás értelmében — 25 millió dollár kölcsönt folyósít Indonéziának fejlesztési tervek finanszírozására.­­ Világszerte kedvezőkké váltak a gazdasági kilátások — állapította meg Simon amerikai pénzügyminiszter a szenátus pénzügyi bizottsága előtt. Becslése szerint a legnagyobb iparo­sodott nemzetek reálnövekedése idén eléri az 5 százalékot. 0 A kereskedelem bővítésében álla­podtak meg Kuba és a Japán nyugati részén fekvő Kobe kikötőváros képvi­selői. A havannai tárgyalásokon meg­állapodtak abban is, hogy közös keres­kedelmi tanácsot hoznak létre. 0 Húsz év óta nem volt,olyan magas a munkanélküliség Dániában, mint most. Januárban a foglalkoztatottak 7,7 százaléka volt munka nélkül, 1975 egé­szében a munkanélküliségi ráta 6 szá­zalékos. Román—kínai kereskedelmi megállapodások Hosszú lejáratú (az 1976—80-as) évekre szóló áruforgalmi megállapo­dást, valamint az idei esztendőre vo­natkozó szállítási és fizetési jegyző­könyvet írt alá Bukarestben Románia és Kína külkereskedelmi minisztere. Forgalmi adatokat nem közöltek, de hírügynökségek megjegyzik, hogy a két ország kölcsönös szállításai tavaly megközelítették a 339 millió dollárt. Románia — a most aláírt megálla­podások alapján — építőberendezése­ket, fúrófelszereléseket, Diesel- és elektromos mozdonyokat, vasúti kocsi­kat, golyóscsapágyakat, vegyi és fém­ipari árukat és különböző alkatrésze­ket szállít Kínának. A kínai export­lista: szerszámgépek, vasötvözetek, ve­gyi és textiláruk, kohókoksz, élelmi­szerek, gyapot és rizs. (AP—DJ, Ager­­pres) Hajógyártás és export az NDK-ban Az NDK hajógyáraiban az elmúlt öt évben 379 hajóst készítettek, összesen 1,6 millió brt kapacitással. A hajóipar termelése 1971 és 1975 között 127,2 szá­zalékra nőtt. Ezen belül kiemelkedő ütemben növekedett az új hajók gyár­tása és a kivitel. Az új hajók közül 233 a Szovjetunióba, az NDK legnagyobb hajómegrendelőjéhez jutott el. Az NDK hajókonstruktőrei és mun­kásai 24 új, illetve továbbfejlesztett hajótípust vontak be a termelésbe. Lé­nyegesen megnőtt az átlagkapacitás, az egy hajóra számított 4380 brt-val, a korábbinak a duplája. Tavaly a hajó­gyárak elsősorban a darabárukat szál­lító fuvarhajók és a halászhajók készí­tésére összpontosítottak. Ez összhang­ban áll az NDK gyárainak termelési programjával és lehetőségeivel, vala­mint az exportkívánalmakkal. Az ötéves terv utolsó hónapjában bo­csátotta ki a Vlamnov gyár, am­ely az NDK-ban a legnagyobb hajóüzem, a kizárólag konténerek szállítására beren­dezkedett Mercur típusú szállítójármű első darabját, amelyet a Szovjetunió távol-keleti flottája rendel­t meg. A hajó egyidejűleg több száz különböző nagyságú konténer szállítására alkal­mas. A stralsundi hajógyárban viszont ezen a héten bocsátották vízre­ a Szovjetunió számára készült negyvenötödik nagy kapacitású halászhajót, az idén egyéb­ként már a másodikat, amely nemcsak halfogásra rendezkedett be, hanem a fogás helyszíni feldolgozására is. (ADN) Az NDK és az USA kereskedelmi kapcsolatainak javítása Lényegesen javulhat az Egyesült Ál­lamok és az NDK kereskedelmi kap­csolata — ez derül ki abból az elem­zésből, amelyet az amerikai kereske­delmi minisztérium készített a két or­szág gazdasági kapcsolatairól. Jelen­leg az USA és az NDK évi áruforgal­mának értéke 20 millió dollár körül van. (A kétoldalú forgalom 1969-ben és 1970-ben érte el legmagasabb szint­jét, 30 millió dollárt.) Az NDK-ba irányuló amerikai áru­export 80 százalékát mezőgazdasági termékek alkotják —­ kukorica, búza, szójabab —, a kereskedelmi miniszté­rium becslése szerint azonban van le­hetőség a késztermékexport fokozására is. A javasolt kiviteli cikkek között vegyipari, elektromos berendezések, mérőműszerek, építőipari és bányaipa­ri gépek szerepelnek. (AP—DJ) Bukarestben a dán külügyminiszter Vasárnap négynapos hivatalos láto­gatásra Romániába érkezett Andersen dán külügyminiszter. Bukaresti útját megelőzően Szófiában járt, ahol töb­bek között tárgyalt arról a bolgár ja­vaslatról, hogy Dánia vegyen részt az észak-bulgáriai Szilisztrában léte­sülő mezőgazdasági komplexum építé­sében. Az építkezés költsége 46 millió dollár körül lesz. Szóba került Szófiá­ban az is, hogy Bulgária sörgyártási li­­cencet vásárol Dániától. (Reuter) A kanadai miniszterelnök Venezuelában Pérez venezuelai elnök és Trudeau kanadai miniszterelnök tárgyalásai meg­nyitják az utat a Venezuelába irányuló kanadai export növelése előtt — jelezte a miniszterelnök szóvivője. Trudeau ötnapos látogatáson tartózkodik Vene­zuelában. A venezuelai—kanadai kereskedelem­ben 1 milliárd dollár Kanada passzí­vuma, de remény van arra, hogy ez hamarosan mérséklődik. Trudeau és Pérez tárgyalásain szóba került olaj­ipari és petrolkémiai technológia szál­lítása Venezuelának, és Ottawa való­színűleg részt vehet az acélipar bőví­tésében is. Caracasban úgy vélik, Trudeau láto­gatása nem jelenti, hogy Kanada nö­velni akarja olajvásárlásait Venezuelá­ból. Lehetőség van viszont arra, hogy az újonnan létesített kanadai állami olajvállalat, a Petro-Can révén a két ország olajkereskedelmét államközi ala­pokra helyezzék, és kikapcsolják a nem­zetközi olajtársaságokat. (AP—DJ) Líbia ötéves terve Az 1976—80-as új ötéves tervben Líbia összesen 7 milliárd líbiai di­nárt fordít a gazdaság fejlesztésére, évente átlagosan 1,4 milliárdot. (1 lí­biai dinár = 3,38 dollár.) . Az ipari és tech­nológiai fejlesztés­re 1 milliárd dinárt szánnak, ebből 140 millió jut az alapiparágak fejlesztésé­re, többek közt egy acélmű, egy alu­míniumkohó és építőanyaggyárak épí­tésére. 648 millió dinárt fordítanak a kőolajfinomító kapacitás fejlesztésére és a petrolkémiai ipar kiépítésére. Mezőgazdasági beruházásokra a terv 1,22 milliárd dinárt irányoz elő. Az ötéves tervben ezenkívül hét kórházat, kísérleti állattenyésztő tele­peket, tejgazdaságokat, baromfifarmo­kat, egy orvosi rádióizotóp-központot, geológiai adatgyűjtő központot, egye­temeket és egy földrengésjelző-intéze­tet létesítenek. Az ötéves terv során a munkaerő­szükséglet a tavalyi 672 ezerről 928 ezerre nő. A GDP (az olajipart nem számítva) 1980-ig eléri a 3,4 milliárd dinárt, szemben a tavalyi 1,55 mil­­liárddal. (NSA) Dél-Korea és a Közel-Kelet A szöuli kormány azt reméli, hogy az arab országok gazdasági konjunktú­rája hatékony hatással lehet Dél-Korea gazdaságára is. Reményét arra alapoz­za, hogy az utóbbi hónapokban a kö­zel-keleti országok megélénkült beru­házási programjukat gyakran dél-ko­reai építővállalatokkal hajtották végre. A múlt évben a dél-koreai építővál­lalatok 768,8 millió dollár értékű megrendelést kaptak az arab országok­tól, az összes tengeren túli építési megrendelés 90,4 százalékát. A szöuli építésügyi minisztérium becslése sze­rint idén a tengeren túlról érkező in­vesztíciós szerződések összege eléri az 1,2 milliárd dollárt. A megrendelések csaknem egészét a Közel-Keletről vár­ják, több mint 1 milliárd dollár összeg­ben. Az előzetes adatok szerint Szaúd- Arábia 700 millió, Irán pedig 275 millió dollár összegű építési munkát rendel 1976-ban a dél-koreai vállalatoktól. Az arab országoktól származó szer­ződések elsősorban Dél-Korea fizetési­­mérleg-helyzetén javíthatnak. A mér­leg hiánya az olajválság, valamint a vietnami háború befejezésének követ­keztében 2 milliárd dollárra ugrott 1974-ben, és még 1975-ben is 1,8, mil­liárd dollár volt. A szöuli kormány tervezi azt is, hogy növeli a Közel- Keletre irányuló áru- és munkaerőex­portját. Ebben az évben 600 millió dol­láros árukivitelt szeretnének elérni, ez a tavalyihoz képest 65 százalékos nö­vekedést jelent. (AP-DJ) A japán autóipar rekordéve A két nagy japán autógyár, a Toyota és a Nissan termelése és exportja 1975- ben felülmúlt minden eddigi teljesít­ményt. A Toyota 2,34 millió gépjárművet ál­lított elő és ezzel megdöntötte 1973- ban elért 2,31 milliós rekordját. Kül­földre tavaly 868 ezer darabot adott el az 1974-ben exportált 856 ezerrel szem­ben. A Nissan Motor Co. 2,08 millió Datsun-kocsit gyártott és 885­ ezer da­rabot exportált.­­1974-ben a termelés 2,04 millió darab volt, kivitelre 864 ezer került. (Kyodo) VILÁGGAZDASÁG Svájci kilátások az idei évben Inkább munkanélküliség, mint infláció A naptári esztendő kezdetekor szokásosan megjelenő gazdasági prognó­zisokat tanulmányozva egyelőre csak visszaeséssel találkozunk Svájcban, a termelésben, a fogyasztásban és az idegenforgalomban éppen úgy, mint a kül­kereskedelemben, a közlekedésben és a szállításban. A termelés csökkenése a hagyományos iparágakban, az óra, a textil- és ruházati iparban a leg­szembetűnőbb, de hasonló a helyzet az építőiparban is. Az export szempont­jából­ kulcsfontosságú gép-, fém-, valamint műszergyártás rendelésállománya 25 százalékkal csökkent a múlt év hasonló időszakához viszonyítva. Az energiaválság nyomán Svájcban szigorú takarékosságot vezettek be, s ez az energiafelhasználás éves adataiban világosan tükröződik. A hegyi államba, a fejlett ipari országok között, utoljára tört be a recesszió, amelytől az idén még aligha tudnak szabadulni. A kormány jobb híján minden erővel az infláció megfékezésére törekszik, vállalva a munkanélküliség fennmaradá­sának kockázatát. Mindenesetre tény: az elmúlt három évtized konjunktúrá­jának visszatérése sem ma, sem később nem várható. Berni tudósítónktól: Az elmúlt két év alatt Svájcban a fogyasztói társadalom sokat veszített „eldobó” jellegéből, néha szinte gro­teszk hangsúlyozásban. Szinte divattá vált a fogyasztási cikkekkel való taka­rékosság, módi lett nem divatosnak lenni (egyébként a javítószolgáltatá­sok felélénkülése ezzel magyarázható; „menő” a használt papírból készített szürkés papíranyag, olyannyira, hogy már hamisítják is —­ hasonlóan a koptatott farmernadrágokhoz) és a háziasszonyok megint üvegeket válta­nak vissza. Ha az ipari termelést nézzük, a leg­nagyobb a visszaesés a hagyományos óraiparban, a textil- és ruházati ipar­ban, zuhant az építőipar, valamint az azzal kapcsolatos iparágak termelése. Svájc számára persze a legfontosabb az, hogy mi történik a gépiparban, hi­szen minden harmadik „exportfran­kot” a gépgyártás, a fém- és a mű­szeripar hozza. Ezekben az ágazatok­ban dolgozik az ipari munkásság kö­zel fele, mintegy 350 ezer fő. Tulaj­donképpen nem is annyira a jelenlegi állapot, mint inkább a­ rendelésállo­mány alakulása a mérvadó, márpedig ez 25 százalékkal marad alatta a múlt év hasonló időszakának. A vegyipar szerkezeti átalakuláson megy keresz­tül, aminek lényege a textilszínezékek és az ipari segédanyagok előállításá­nak csökkenése, a mezőgazdasági szük­ségleteket szolgáló vegyszerek és gyógyszerek termelésének emelkedése. A körülmények kényszerítő hatásá­ra 1975-ben a textiliparban racionali­zálták a termelést, ezzel emelkedett a termelékenység. Bár a mai helyzetet még visszaesés és exportcsökkenés jel­lemzi — éppen­ a két év óta vissza­fogott fogyasztás miatt —, lassú emel­kedés várható. Változatlanul nő a ke­reslet a finomabb textiláruk iránt, s kevésbé vásárolják az olcsó, de rö­vid használati idejű divatcikkeket. (Ehhez a szerkezeti eltolódáshoz hoz­zájárult a vendégmunkás-létszám csökkenése is.) Hasonló jelenség fi­gyelhető meg a cipőiparban. Miközben a termelés 6 százalékkal, az export pe­dig 10 százalékkal esett, a jó minősé­gű svájci cipő mind bel- mind külföl­dön keresett volt, míg a rosszabb mi­nőségűek gyártását — már ami a jö­vőt illeti — a gyártócégek megkérdő­jelzik .A Rally-cipők USA-ba irá­nyuló kivitele például az ottani fo­gyasztás erőteljes zuhanása ellenére jelentősen nőtt, egy pár ilyen cipő átlagára 75 dollárra emelkedett, magasabb, mint az Egyesült Államok­ban készült , legdrágább cipőé.) Az élelmiszeripar a fogyasztói szo­kások változásának hatására szin­tén szerkezeti átalakuláson megy ke­resztül. Az élelmiszer-fogyasztásban is volt némi visszaesés (Svájcban ma 100 ezer vendégmunkással kevesebb él, mint a konjunktúra idején), és a fo­gyasztás emelkedése a jövőben sem várható. A vásárlók most elsősorban a kalóriaszegény, fehérjedús élelmisze­reket keresik, a drágább húsok he­lyett az olcsóbbakat, a készételek he­lyett a házi készítésűeket vásárolják. A svájci élelmiszeripar a frank ma­gas árfolyama miatt lényegesen drá­gábban termel, mint más országbeli versenytársai, ami természetesen be­folyásolja versenyképességét; a svájci piacra a külföldi élelmiszerek — ha minőségileg és­ a csomagolás szem­pontjából kifogástalanok —­ könnyeb­ben találnak utat, mint régebben. Az energiaválság nyomán fellépő olajszűkétől való félelem Svájcban nem tartott soká, maradandó nyomként meghagyta azonban az energiatakaré­kosságot és az energiapolitika felül­vizsgálatára vezetett. A szövetségi kor­mánynak e téren nincs könnyű dolga, környezet- és egészségvédelmi okok­ból egymást követik a tiltakozások az atomerőművek építése ellen. Mindezek révén — és természetesen az ipari ter­melés visszaesését is beszámítva — az energiafogyasztás számottevően csökkent. (A kőolajtermékek fogyasz­tása tavaly 1,5 százalékkal esett, de ezen belül a szóródás egyes fajták sze­rint nagyon eltérő. Míg a nehéz fűtő­olaj fogyasztása 28 százalékkal volt kisebb, mint a korábbi években, ad­dig a benzin és a könnyű fűtőolaj-fel­használás még valamelyest emelkedett is, ez utóbbi a környezetvédelmi elő­írásoknak köszönhetően. Az elektro­mos energiafogyasztás 0,5 százalékkal volt kevesebb.) A prognózisok szerint ebben az esztendőben az energiaterme­lésben lassú, egészséges emelkedés vár­ható. A múlt évben kevesebb utast szál­lítottak a svájci vasutak, ezen belül a személyszállítás kisebb, az áruszállí­tás nagyobb arányban mutat vissza­esést. Ugyanez jellemzi a bázeli ki­kötő forgalmát is. A Swissair 3 szá­zalékkal kevesebb utast szállított 1975- ben, mint egy évvel korábban, ezen belül a tengeren túli járatok utas­­létszáma átlagosan 16 százalékkal volt alacsonyabb. Lanyhult az idegenforga­lom, s ezzel párhuzamosan a vendég­látóipar forgalma is. Svájc drága lett a külföldi turistáknak, és ami a vár­ható kilátásokat illeti, azok szoros ösz­­szefüggésben állnak a frank árfolya­mának alakulásával. Nőtt azonban a kiutazások száma és a svájciak a múlt évben nagyobb érdeklődést mutattak a luxusutak iránt. A fejlett ipari országok közül a re­cesszió utoljára érintette Svájcot és 1976- ban is érezteti hatását. Az idén előreláthatólag minden tizedik munka­­vállalót érint valamilyen formában. A munkahelyek száma tovább csökken és valószínűleg munkaidő-rövidítésekre, kerül sor. Erre a jelenlegi ipari rende­lésállományból és a kereskedelem rak­tárkészleteiből lehet következtetni. A nagy raktárkészletek miatt, amelyek ta­valy országos viszonylatban is eddig nem ismert pénzügyi megterhelést je­lentettek, a vállalatok mindenáron sza­badulni akarnak felesleges termékeik­től. Ez az oka annak, hogy Svájcban az inflációs ráta jelenleg mindössze 5 szá­zalék — a tőkés világban a legalacso­nyabb­ — és egyelőre nem is gyorsul. Az adminisztráció arra törekszik, hogy ha már nem tudja mérsékelni a re­cessziót, legalább fékezze az inflációt. Ez a meggondolás vezethette a kor­mányt, amikor a közelmúltban elve­tette a munkaidő 44-ről 40 órára való egységes csökkentésének törvényjavas­latát. A munkaidő 4 órával való rövi­dítése enyhítené ugyan a munkanélkü­liséget — állítják Bernben —, de egy­ben mintegy 15 százalékkal csökkenne a termelés. (A kormány arra számított: a szakszervezetek kiharcolják, hogy a rövidebb munkaidő ellenére a bérek ne csökkenjenek.) Ez keresztezné a ter­melékenység emelésére irányuló tö­rekvéseket is, ami viszont az infláció növelésének veszélyével járna — ér­velnek az állami vezetők. Ehelyett el­­rendelték a kötelező munkanélküliségi biztosítást. Végeredményben ez azt je­lenti, hogy Svájc inkább a munkanél­küliséget választja, mint az inflációt. Dr. Kálmán Endréné Nehéz feltételek között INDUL AZ OSZTRÁK EXPORTOFFENZÍVA Bécsi tudósítónktól: Minden közgazdász egyetért abban, hogy tartós gazdasági fellendülés, tel­jes foglalkoztatottság csak az export fokozásával biztosítható Ausztriában, a belső fogyasztás csak áthidaló megol­dást jelent. Az ipari termelésből (köz­vetlenül, illetve közvetve) összesen mintegy 45 százalék kerül exportra, de ahhoz, hogy ez a mennyiség valóban elhelyezhető legyen, versenyképesnek kell lennie. Ez a minőségi feltételek mellett, konkurrenciaképes szállítási határideig és nem utolsó sorban ver­senyképes­ árat jelent. A gazdaságku­tató intézet igazgatója helyeselte ugyan, hogy az elmúlt években többször felér­tékelték a schillinget, de figyelmezte­tett arra: a szilárd pénzű országokban gondoskodni kell róla, hogy a termelési költségek ne nőjjenek gyorsabban, mint más szállítónak tekinthető konkurren­­­seknél. Az osztrák bérszínvonal — ezt az utóbbi időben többen is megállapítot­ták — hosszú időn át alacsonyabb volt, mint például az NSZK-é, vagy Svájcé. Ausztriában a bérek és a szociális já­rulékaik­­ 1972 és 1974 között — éves átlagokban — legalább 20 százalékkal nőttek, míg az NSZK-ban nem érték el a 10 százalékot sem. Az idén a bérek mellett a tarifa­emelések követ­kezményeit is ellensúlyozni kell majd — figyelmeztetett a Voith AG igaz­gatója. Az osztrák export integráns része, a konkurrenciaképesség szem­pontjából, a hitelnyújtás feltételrend­szere. A fejlődő országokba irányuló szállításoknál például e kérdésnek döntő szerepe van. Előre látható, hogy Ausztriát súlyosan érinti majd az a tény, hogy az említett államoknak egy­re több kormány nyújt 2 százalékos kamat mellett hiteleket.

Next