Világgazdaság, 1978. december (10. évfolyam, 233/2487-252/2506. szám)
1978-12-28 / 250. (2504.) szám
MAGYAR GAZDASÁG A CHEMOLIMPEX 1,5 millió dolláros brazil exportja Munkatársunktól: Mintegy másfélmillió dollár értékben exportál a CHEMOLIMPEX az idén Brazíliába különböző vegyipari termékeket. Ez a szám azért is érdekes, mert ugrásszerű exportnövekedésről tanúskodik. 1975-ben ugyanis még csak 26 ezer dollár értékben szállított Brazíliába a CHEMOLIMPEX, 1976-ban pedig elérte a 260 ezer dollárt a brazil kivitel értéke. A vegyipari export legjelentősebb tételét a növényvédőszerek jelentik, ezen belül is különösen a Benomyl kivitelét érdemes kiemelni. 1978. júniusában egyébként előzetes tárgyalások után a CHEMOLIMPEX és a Biagro-Velsicol Productos Pare Agricultura Ltd. öt évre szóló hosszú lejáratú megállapodást kötött. Ennek keretében körülbelül 1000 tonna carbofuran hatóanyagot szállít folyamatosan a magyar vállalat mintegy 11 millió dollár értékben. További tárgyalások folynak egyéb magyar gyomirtószerek exportlehetőségeiről is. A CHEMOLIMPEX brazil kivitelében a növényvédőszerek után a PVC-por áll. Az idén több, mint 3000 tonna PVC-port szállítottak Magyarországról Brazíliába, de 1979-ben ennél lényegesen nagyobb, 10—15 ezer tonnás mennyiségben tudná biztosítani a CHEMOLIMPEX a brazil feldolgozóipar PVC-par szükségletét. A Magyar Külkereskedelmi Bank és a Banco do Brasil között 1978- ban jött létre egy barter-megállapodás, amely 1982-ig 500 millió dolláros forgalmat irányoz elő. Magyar részről három külkereskedelmi vállalat— köztük kiemelten a CHEMOLÍMPEX — vesz részt a megállapodás teljesítésében, brazil részről pedig négy vállalat. Ez a banki megállapodás már az idén is, de főleg a jövőben újabb lehetőségeket teremtett, illetve teremt a magyar vegyipari export bővítésére. e*. Az NSZK-ban, Ausztriában, Svájcban, Hollandiában és Romániába 20 ezer hektoliter palackozott és 32 ezer hektoliter hordós bort exportáltak a Kiskőrösi Állami Gazdaságból az idén. A Sabaria Cipőgyárban mintegy 6 millió pár női és gyermekcipő készült ebben az évben, ennek egy része a Szovjetunióba, az NSZK-ba és Ausztriába került. Keresett cikkéből, a korcsolyacipőből az NSZK-ba adott el több mint százezer párat az Egri Cipőipari Szövetkezet. RÖVIDEM A Vörös Október Férfiruhagyár székesfehérvári üzeméből 1978-ban mintegy 90 millió forint értékben exportáltak Szovjetunióba és 35 millió forint értékű tőkés bérmunkát végeztek. Évente már másfél millió inget gyárt a Szirén szövetkezet; az idén százezret a Szovjetuniónak, százötvenezret nyugati cégeknek szállít. •%. Az Erdőkémia zalaegerszegi gyárából az idén 200 tonna gumiipari alapanyagot exportáltak az NSZK- ba több, mint öt és félmillió forint értékben. Növekvő export az Alkaloidában Tudósítónktól: Egyik legsikeresebb évét zárja az idén a tiszavasvári Alkaloida. Termelése eléri a kétmilliárd forintot, tőkés exportja pedig 24,5 millió dollár lesz, 25 százalékkal nagyobb a tavalyinál. (Magyarországon nincs még egy olyan gyár, amelyben az egy munkásra eső dollárexport elérné a tiszavasvári szintet.) Az Alkaloida termelésének 45 százaléka külföldön talál gazdára. A gyár legnagyobb piaca az USA 4,5 millió dollárral. Indiába 3 millió, Angliába 2 millió dollár értékű árut szállítanak az idén a tiszavasvári gyógyszergyárból a MEDIMPEX közvetítésével. Azon kívül, hogy egyre kelendőbbek a piacon a morfinszármazékok, a növényvédő szerek, az intermedierek, az Alkaloida számos új terméket is kínál. Ilyenek a külföldi licenc alapján gyártott Milgo—E növényvédő szer, valamint a Naprosyn gyulladásgátló. A Szovjetunió nyugati partnereket keres új gépkocsi gyártásához The Economist A Szovjetunió újabb autógyárat kíván vásárolni. Egy új közepes kocsira van szükség, a Moszkvics pótlására. Ezekből évente több, mint 180 ezer készül egy moszkvai külvárosi üzemben. Ezt kívánják újra cserélni, amikor megkezdődik a következő ötéves terv. A felújított gyárban olyan korszerű elsőkerék-meghajtású gépkocsit akarnak gyártani, amely megfelel a téli időjárási viszonyoknak és hasonló lesz a Volkswagen Golfhoz, a Crysler Horizonthoz, a Renault 14-hez, a Fiat Ritmóhoz vagy még inkább a Ford javasolta „világkocsihoz” (fedőnéven Erikához), amely tervek szerint az Escortot és a Pintót fogja felváltani 1981-ben. A Ford két műszaki szakembere az ügyben 1978 elején a Szovjetunióba látogatott, ezt megelőzően pedig Nagy-Britanniában Guisianival, a Szovjetunió Tudományos és Műszaki Állami Bizottsága helyettes elnökével folytattak tapogatózó tárgyalásokat. Ámde a Ford sohasem lelkesedett igazán a tervért. Jelenleg rengeteg pénzt költ (hírek szerint 1,5 milliárd dollárt) az Erika kifejlesztésére. A kocsit legalább öt éven át kell gyártani, hogy megtérüljön a vállalat befektetése. A Ford állítólag nem szándékszik eladni a terveket és a gyártási technológiát, attól félve, hogy a szovjet üzemek két-három éven belül olcsóbb áron hasonló kocsival jelennek meg a nyugateurópai piacon. A szovjet külkereskedelmi szakértők tárgyaltak a General Motorsszal, a British Leylanddel, a Citroennel és a Renault-val is, de egyik sem tartja megfelelőnek a fizetési feltételeket. A Szovjetunió gépkocsival fizetne ugyanis, és az előirányzott évi 200 ezer gépkocsi egyharmadát kellene átvennie a tőkés partnernek. A Szovjetunióval való üzletkötés vonzó lehet viszont egy olyan kis, elszigetelt gépkocsigyártó vállalat számára, mint amilyen a Saab. A svéd vállalatnak magasak a munkabérköltségei, a termelése pedig (évi 80 ezer gépkocsi) túl kis volumenű, sem hogy versenyképes értékesítési hálózatot tartson fenn. Ámde a gyár az erősebb igénybevételt jól bíró, a kemény télben is használható gépkocsikat állít elő, és rendelkezik azzal a fejlett technikával, amelyet a szovjet cégek kívánnak, így meglepetésként előfordulhat, hogy az új Moszkvics mintapéldánya talán éppen a Saab 99-re fog ütni. (1978. december 9.) 1978. DECEMBER 28. 38 millió forintos export a HUNGAROFILM-nél MAGYAR PRODUKCIÓK SIKERE A NYUGATI Előzetes számítások szerint 1978-ban több mint egynegyedével növekedett a tőkés és a fejlődő országokba irányuló magyar filmeladások értéke. A HUNGAROFILM, a magyar mozifilmek és tvprodukciók kizárólagos exportőre csupán az egy óránál hosszabb műveket számolva, hatvannál is több alkotást helyezett el öt világrész 120 országban. Az idei eladás együttes értéke eléri a 38 millió forintot, s ez, kulturális árucikkről lévén szó, nagy összegnek számít. A film-külkereskedelem szakemberei a magyar film iránti növekvő érdeklődést az alkotások színvonalán kívül a fokozatosan javuló piaci lehetőségekkel és mindennek az ármunkára gyakorolt kedvező hatásával indokolják. A javuló üzleti eredmények lényeges elemének tartják egyes filmeknek az előzetes várakozást is felülmúló keresettségét. A magyar film- és tv-produkcióknak a nyugati filmpiacon igen éles versenyben kell helyt állniuk. Azon a több mint hetven filmszemlén, vásáron, fesztiválon, ahol idén filmjeink művészileg és kereskedelmileg megmérettek, négyezernél több versenytárs remélt még sikert. NÖVEKVŐ KERESLET A nagy verseny ellenére megmutatkozó élénkülő érdeklődést több tényező is indokolja. Az enyhülési politika érezhető jeleként erősödő kereslet tapasztalható a szocialista országok, filmjei, így a magyar filmek iránt is; az eladásra kínált magyar filmek egy részének tartalma, a bennük felvetett problémák teljesen szinkronban vannak olyan világszerte napirenden levő témákkal, mint például a nők társadalmi szerepe, a női egyenjogúság; a televízió megnövekedett műsoréhsége a produkciók szélesedő körének teremt bővülő piacot; a már meglevő piacokon javult a magyar film pozíciója; néhány területen belpolitikai változások nyitottak szabad utat a magyar filmek iránti keresletnek. A kereslet spontán növekedését korszerűsödő ajánlattételi munkával, piac- és kapcsolatszervezéssel igyekszik követni a magyar filmkülkereskedelem. A filmvásárokon, szemléken, kereskedelmi vetítéseken, fesztiválokon való állandó részvétel mellett a magyar filmek legnagyobb vásárlói Budapesten szervezett prezentációkon ismerkedhetnek a legfrissebb filmkínálattal. A Magyar Filmszemle eseményeire hagyományos vendégek azok a filmkritikusok, esztéták, akiknek autentikus véleménye kedvezően befolyásolhatja az értékesítési lehetőségeket. Javult a filmek és az alkotók menedzselése. Évente hatvan filmnapon és filmhéten kétszázötven magyar filmet láthatnak szerte a világon a potenciális fogyasztók, forgalmazók és nézők. Ezek az alkalmak lehetőséget biztosítanak az alkotók utaztatására,helyi publicitásuk növelésére. Az értékesítés esélyeit azonban jelentősen csökkenti néhány tényező. Lényegesen nagyobb lehetne a tv-produkciók eladásának volumene, ha nem hetekbe, hónapokba telne az egyes produkciók átjátszása képmagnóra. (A Magyar Televízió az esetek többségében azt is elvárja, hogy a megrendelő küldje a nyersanyagot, amelyre a felvétel készül majd.) Nehézkes a különféle színes rendszerek közti átjátszás is. Chrudinák Alajos etiópiai riportfilmje, amelyért percenként több ezer dolláros jogajánlattal Budapestre utazott az amerikai ABC tv-társaság képviselője, édektelenné vált, mire eladható állapotba került. AZ ÜZLET FELTÉTELEI A magyar filmekért kifizetett jogdíjak összegét érdemtelen lenne öszszevetni egyes szuper produkciók tarifájával. Mégis abban a kategóriában, ahol a magyar film- és tv-alkotásokat jegyzik, az árak egyre inkábbmegközelítik, egyes esetekben meg is haladják az átlagszínvonalat. Ezt azért látszik fontosnak külön hangsúlyozni, mert évekig az a nézet uralkodott filmkereskedelmi körökben, hogy a magyar filmekért nem lehet magas jogdíjat elérni. Az a furcsa helyzet volt igen sokáig, hogy az árak feltornászásában csak az alkotók voltak igazán érdekeltek, így minden befolyt dollár, márka, frank vagy peseta már ön-magában is nyereségnek, minden méter eladott film kultúrpolitikai sikernek számított. A már említett bontakozó konjunktúra sarkallta bátrabb árképzésre az eladókat, a piac pedig tudomásul veszi a magyar film növekvő ázsióját. Franciaországban például, ahol évek óta csak a forgalom utáni részesedésért lehetett magyar filmet értékesíteni, újabban egyre növekvő minimálgarancia kikötésével adja el a filmeket a HUNGAROFILM. Már 1977-ben 10—30 százalékkal drágábban lehetett csak magyar tvprodukciókat lekötni, és az 1978-as év áremelései is hasonló mértékűek voltak. Két év alatt jelentősen emelkedtek az eladott produkciók nyersanyagárai is, ez szintén forgalomnövelő tényező. Az előzetes értékelések szerint a forgalom erőteljes FILMPIACON emelkedése jórészt a produkciók értékének növekedéséből ered. Az áremelésnek azonban számos körülmény határokat is szab. Ezek között igen lényeges a szinkronizálás. Egy nagyjátékfilm külföldi szinkronizálásának költségei elérik a 20 ezer dollárt. Emiatt a magyar filmeket ritkán szinkronizálják, ez azután még a fejlett nyugat-európai országokban is erősen csökkenti a forgalmazás lehetőségeit, nem beszélve a fejlődő országokról. A Ludas Matyi viszont, amelynek francia és angol szinkronverziója is készült, igen hamar keresett cikké vált Afrika francia nyelvű államaiban és az angol nyelvterületeken. A további áremelésnek és az eladott filmmennyiség növelésének feltétele tehát a külföldi szinkronizálási munkák anyagi támogatása s ez vonatkozik a tv-produkciókra is. PIACOK ÉS VÁSÁRLÓK A magyar filmek pillanatnyilag legnagyobb és legfontosabb nyugati vásárlója az NSZK. Míg a nyugatnémet vásárlók szinte kizárólag tv-sugárzásra kötnek, le magyar filmeket, a másik jelentős üzletfél, Franciaország elsősorban moziforgalmazásra vesz produkciókat. Az állandó nyugati filmvásárlók sorában új partnerek az Ibériai félsziget két államának filmforgalmazói. 1978-ban különösen a spanyol vásárlók száma emelkedett jelentősen; 14 magyar produkció kelt el mozi- és tv-forgalmazásra, összegszerűségében nem jelent nagy üzletet, nagy szakmai siker azonban a BBC-vel kötött szerződés. Az angol TV műsorának kilenctized részét ugyanis kötelezően saját műsor tölti ki, és csupán a fennmaradó egytizeden osztozhatnak a különböző nemzetek produkciói. Jelentős pozíciókat szerzett a magyar filmkereskedelem az arab világban, és a dél-amerikai tv-társaságok érdeklődése a százszázalékos áremelés ellenére is változatlan. A magyar filmajánlat viszonylag kis választéka szinte évente új piacok felfedezését kívánja. 1978. nagy piaca Spanyolország volt, ott viszont most a kereslet visszaesése várható, amíg a megvásárolt filmek ,,lefutnak”. Az új üzleti lehetőségeket természetesen elsősorban azok az országok jelenthetik, ahol fejlett mozi- és tvhálózat van, így az elkövetkező néhány év fontos vásárlója lehet néhány távol-keleti ország, elsősorban Japán, ahol alig ismertek a magyar filmek és tv-alkotások. NEVEK, DIVATOK A magyar produkciók, persze, nem általában keresettek. A filmkereskedelemben is érvényesülnek divatok, irányzatok. Ennek ellenére — vagy néha éppen ezért — nem egy olyan magyar alkotó van már, akinek munkáit szinte látatlanban is megveszik. Sokan várják az új Jancsó-filmet. Kovács Andrásnak már eddig is minden munkáját bemutatta a nyugatnémet televízió, igen keresettek Szabó István filmjei, és sokáig lehetne sorolni azok nevét, akiknek tevékenységét állandó figyelemmel kíséri a filmpiac. 1978. első nagy kereskedelmi sikerét egy ilyen rendező munkája hozta: Makk Károly Egy erkölcsös éjszaka című filmjét kilenc ország vásárolta meg. Ez azt jelenti, hogy az eddigi eladások forgalma meghaladja a százezer dollárt. Az 1978-as év magyar bestsellerei kétségtelenül Mészáros Márta filmjei. A Kilenc hónapot 14 ország kötötte le, köztük az USA is, mégpedig — és ez önmagában is siker — moziforgalmazásra. Az Ök ketten-t 12 ország vette meg, legutóbbi filmjét pedig az Olyan mint otthont a bemutató óta eltelt rövid idő alatt hatan vásárolták meg, köztük a nyugatnémet televízió, magyar film esetében rekordnak tekinthető, százezer márkás jogdíjért. E három film forgalma — szerény számítások szerint is — megközelíti a négyszázezer dollárt. A magyar filmkülkereskedelem idei jó éve azt jelzi, hogy a kedvezőbbé vált politikai légkörben nagyobb mozgási lehetőséget kapott a magyar kultúra exportja. Nyilvánvaló ugyanakkor, hogy noha a kulturális értékek kereskedelme nem csupán gazdasági kérdés, megfelelő áron történő eladásuk, a mutatkozó kereslet kedvező hatásfokon történő kielégítése csak aktívabb marketing-stratégia, az eddiginél is rugalmasabb piacszervezés, bátrabb ármunka segítségével történhet. Horváth Zoltán MOST JELENT MEG! * A HÍRADÁSTECHNIKA SZÖVETKEZET PTK-E096-OS típusú ELEKTRONIKZUS TUDOMÁNYOS SZÁMOLÓGÉPE — Mágneskártyás programozási lehetőség 25 előre beégetett program, 960 programlépés, 100 memória. — KA—100-as típusú sornyomtatóval is vásárolható, amely 64 szimbólum kinyomtatására alkalmas. — Ezen tulajdonságaival a PTK-1096-os típusú számológép műszaki, pénzügyi, statisztikai számítások igen gyors és pontos elvégzésére rendkívül alkalmas. — A KA— 100-as sornyomtató segítségével az eredmények, részeredmények kinyomtathatók, és azokhoz szöveges magyarázat is írható. — A mágneskártyára rögzített programok tetszés szerint ismételhetők. Megrendelhető: a Híradástechnika Szövetkezet Kereskedelmi Főosztályán Tel.: 222-074, 422-985. Műszaki felvilágosítás: Számológép Szerviz Tel.: 422-972. EZ ÉVI SZÁLLÍTÁST VÁLLALUNK