Világgazdaság, 1979. július (11. évfolyam, 125/2631-145/2651. szám)
1979-07-05 / 127. (2633.) szám
6 1979- július 1- A szerszámgéppiac konjunkturális helyzete a vezető tőkésországokban A szerszámgépek forgalmát összességében a kereslet élénkülése jellemezte 1978 végén , 1979 elején a fő tőkés piacokon. Az egyes országok szerszámgéppiaca azonban változatlanul igen eltérő képet mutat mind az importnál, mind az exportnál. Az 1978-as év folyamán a rendelésállomány is erősen ingadozott. A legtöbb országban továbbra is a kiváltó és korszerűsítő jellegű beruházások vezetnek. A felújítási igény is igen nagy: becslések szerint az üzemelő szerszámgépeknek Franciaországban 66, Olaszországban 59, Japánban 41, az NSZK-ban pedig 29 százaléka idősebb 10 évesnél. A szerszámgépek kereslete továbbra is az Egyesült Államokban a legjelentősebb, de a kereslet élénkülése tapasztalható az NSZK-ban, Angliában és Japánban is. Franciaországra és Olaszországra ezzel szemben inkább a stagnálás jellemző. A kereslet élénkülését a legtöbb mikroprocesszorok alkalmazása Aoországban elsősorban az autóipar minél. Növekszik a fejlődő országak és háttér-iparágainak a felengők vásárlási kedve is. A vezető dülése váltotta ki. A vásárlók értékes országok elsősorban a lat érdeklődése elsősorban a termelést amerikai és kelet-ázsiai országokba racionalizáló, fokozott teljesítme- szállítottak nagyobb tételeket engű, megbízható, egyszerű kezeié- írja az NDK külkereskedelmi misű szerszámgépekre irányul. A minisztériumának keretében működő merikus vezérlések területén a kutatóintézet tanulmánya. NÉHÁNY TÖKÉSORSZÁG SZERSZÁMGÉP-KÖZKERESKEDELMÉNEK ALAKULÁSA* * 1978. megadott időszakában, 1977 azonos időszakához képest; az adatok számítása a nemzeti valuták alapján történik, a cserearányok változásának és az inflációs jellegű áremelkedéseknek a figyelmen kívül hagyásával. Forrás: Az egyes országok statisztikái, az USA és Franciaország esetében pedig sajtójelentések. A piaci helyzet néhány államban Az Egyesült Államokban egyenletesen igen magas a rendelésállomány, amely azonban több mint 90 százalékban belföldi eredetű. 1978 első tíz hónapjában, az előző év azonos időszakához képest a szerszámgép-kiszállítások értéke 35 százalékkal, ezen belül a forgácsoló szerszámgépek eladása 38,8 százalékkal nőtt. Változatlanul a gépjárműipar a legnagyobb vásárló, de jelentősek a fémfeldolgozó ipar beruházásai is. Az import a nagy kereslet következtében szintén emelkedett, számszerű adatok azonban nem állnak rendelkezésre. Az export erőteljes növekedéséhez hozzájárultak a nyugat-európai országok vásárlásai is. Az NSZK-ban is a kereslet fokozódó élénkülése tapasztalható, különösen a belföldi vásárlók részéről. Itt is az autóipar és annak szállítói állnak az első helyen. A neves szerszámgépgyártó konszern, a Gildemeister AG például az előző évinél 10 százalékkal több rendelést kapott 1978-ban, azonban a több orsós automata esztergák iránti kereslet határozottan csökkent. A külföldi vevők érdeklődése kisebb mértékben emelkedett a belföldiekénél: nagyobb vásárlók elsősorban az Egyesült Államok, illetve latin-amerikai és kelet-ázsiai országok voltak. Az NSZK szerszámcéggyártása 1978 első hat hónapjában névlegesen 5,9 százalékkal nőtt az előző év azonos időszakához kétet. Az importnak a táblázatban kötött 3, 6 százalál-os növekedése a belső piac élénkülését jelzi. Anglia szerszámgépgyártói 1978- ban 10 százalékkal több rendelést kaptak az előző évinél, ez azonban a belföldi kereslet közel 30 százalékos emelkedéséből adódik, mert az export-megrendelések értéke az előző évinél 6,6 százalékkal kevesebb. Az a tény, hogy 1978 első kilenc hónapjáhm Anglia szerszámgénimportja 19,1 százalékkal nőtt, a brit piac viselkedésinek megvíltozását jelzi. Az export csökkenésit a szerbzárványvártól többek között a szocialista országokba irányuló szállításaik csökkenésével magyaráznák. Franciaország szerszámgéppiacán a kereslet alacsony szinten stagnál. A gyártókat a kivitel mentette meg. Ellentmondásos a francia géppark jelentős elöregedése és a felújítási kedv lanyhasága: az import 5,7 százalékos csökkenése is a belső piac érdektelenségét jelzi. Ezzel szemben az export olyan arányban nőtt, hogy a francia szerszámgépkivitel évek óta először haladja meg mlentős mértékben a behozatalt. Franciaország legjelentősebb vásárlója Románia, az Nszk a Szovjetunió és Algéria volt. Olaszországban a belső piaci kereslet már mintegy négy éve alacsony szinten stagnál, és szinte kizárólag kiváltó jellegű beruházásokból adódik. Az éves szinten kedvezően emelkedő export is csökkent némileg 1978 második felében. A legfontosabb vevő az NSZK és Anglia, valamint a szocialista országok. Japán szerszámgéppiacán a kereslet tavaly megkezdődött élénkülése tovább tart. A belföldi vevők közül az autó- és a gépipar a legjelentősebb, de az állami megrendelések is növelik az eladásokat. Az export évek óta jelentősen meghaladja az importot. A leglendületesebb fejlődés továbbra is az USA szerszámgéppiacán várható. Az autóipar és a hadiipar a legnagyobb megrendelő. Idei kilátások Az NSZK-ban a szerszámgépek iránti kereslet további élénkülése várható. A legnagyobb megrendelésekre ott is az autóipar, illetve annak háttéripara részéről lehet számítani. Mivel a meglevő kapacitásokat a növekvő kereslet sem köti le, kemény konkurrenciaharc várható. Angliában a szakértők a belső piac kiegyensúlyozottan növekvő keresletére számítanak. Franciaország szerszámgéppiacát továbbra is a nagyon ingatag konjunkturális helyzet befolyásolja. Mivel az export további fokozására kevés lehetőséget látnak, a francia szerszámgépgyártók a belső piacot igyekeznek megdolgozni. A vezető tőkésországok szerszámgéppiacán az árak további emelkedésére kell számítani. Ennek üteme várhatóan az 1978. évinél gyorsabb azonban az egyes országokban igyeltérő lesz. Az árak legnagyobb mértékű felügyes intézkedéseivel a kormány is támogatja ezeket a törekvéseket. Olaszország szerszámgépgyártásának tervezett 8,9 százalékos növelése csak akkor valósulhat meg, ha nő a beruházási kedv. Japánban a felhasználó iparágak némelyikének erőteljes fellendülése a szerszámgépek iránti kereslet további növekedését teszi valószínűvé. A belső piac élénkülése várhatóan növelni fogja az importot is. A fejlődő országok szerszámgépigénye 1979-ben feltehetőleg tovább nő. A nyersanyagok, köztük a kőolaj árának várható emelkedése újabb anyagi lehetőséget fog biztosítani a szállító országoknak iparuk fejlesztésére, így a szerszámgépimportra is. A fejlődő országok — mivel saját gyártásból egyáltalán nem vagy csak részlegesen tudják a hazai igényeket kielégíteni — továbbra is stabil felvevő piacnak számítanak. Az afrikai országok elsősorban oktatási központjaik és karbantartó műhelyeik részére fognak szerszámgépeket vásárolni. A vezető tőkésországok ipari sajátosságai miatt egyre inkább a gépek különleges használati értéke (teljesítmény, pontosság, megbízhatóság) kerül előtérbe. Az egyre élesebbé váló konkurrenciaharcban a vásárlók érdeklődése a különösen kedvező műszaki jellemzőkkel (nagy megmunkálási sebesség, pontosság és megbízhatóság, a segédfolyamatok gépesítése és automatizálása, céltervezés, építőszekrény-elv) rendelkező gépek felé fordul. A mikroelektronika mind nagyobb mérvű alkalmazása elsősorban az egyedi és kissorozatgyártás gépeinek automatizálásában hoz jelentős változást. A mechanikus, illetve elektromos részegységeket a mind nagyobb darabszámban gyártott és így egyre olcsóbb elektronikus egységek váltják fel. A szerszámgépek vezérléseiben gyorsan nő a mikroprocesszorok aránya. Az áruszerkezet szempontjából a legfontosabb tőkés piacokon a nagyteljesítményű egyetemes és automata esztergák, a megmunkálóközpontok, a köszörűgépek, a fogaskerékgyártó gépek és a karosszériagyártásra alkalmas sajtók iránti kereslet várható. Az árak alakulása A jelentősebb tőkés piacokon 1978-ban tovább emelkedtek a szerszámgépek árai. A kapacitásfelesleg, a helyenként akadozva befutó megrendelések és a fokozódó konkurrenciaharc azonban több szerszámgépgyártót árengedményre kényszerített. Az áremelkedés 1978-ban a legnagyobb az USA- ban, a legkisebb pedig Japánban volt. Az Egyesült Államokban a fémmegmunkáló gének nagykereskedelmi árindexe (1967 = 100) 1977 júniusától 1978 júniusáig 10,1 százalékponttal nőtt. Japánban ugyancsak 12 hónap alatt, 1978 augusztusáig ugyanez az árindex (1975 = 100) csak 3,4 százalékponttal emelkedett. Az NSZK-ban a termelők árának indexe (1970 - 100) a következőképpen változott: lendülése továbbra is az USA-ban várható. Miután a francia piac viszsza kíván térni a „szabad árképzés”hez, a belföldi árak feltehetőleg ott is az általánosnál erősebben fognak emelkedni. Japánban továbbra is csekély áremelések várhatók. Forrás: Az NSZK hivatalos árindex-jegyzékei. Import Export (százalék) Januártól.. Egyesült Államok +34,5 októberig NSZK +32,6 + 0,8 szeptemberig Franciaország — 5,7 +24,7 decemberig Anglia +19,1 — 1,2 szeptemberig Olaszország — 6,8 +34,7 júniusig Japán + 7,3 +36,0 augusztusig Svájc +32,8 + 1,1 szeptemberig 1977 szeptembertől 1978 szeptemberig 1978 januártól szeptemberig (százalékban) Egyetemes, leszúró- és menetesztergák 3,9 4,2 Auomata esztergák és revolveresztergák 5,4 5,0 Fúrógépek 5,4 5,4 Vízszintes fúrógépek, megmunkálóközpontok és marógépek 4,8 3,8 Gyalu-, véső- és üregelőgépek 4,4 3,6 Fűrész- és reszelőgépek 8,9 8,2 Fogaskerékgyártó gépek 3,2 3,2 Köszörű-, tükrösítő-és fényesítőgépek , 5,5 5,9 Hajlító-, szegecselő-és égrenyetőgépek 4,0 3,6 Huzálmegmunkáló- és -feldolgozógépek 3,6 3,5 Ívpochanikus hajtású sajtók 0.1 0.0 Hidraulikus sajtók 3.8 3.8 KÉSZTERMÉKE. EZENTÚL MINDEN FIAT 126-OS LENGYELORSZÁGBAN KÉSZÜL A jövő évtől kezdve a Fiat 126 típusú személyautót már nem Olaszországban, hanem kizárólag Lengyelországban fogják előállítani. Ez az egyik legfontosabb része annak a nemrég létrejött kompenzációs ügyletnek, amelyet az olasz Fiat cég kötött Lengyelországgal. A Fiat tavaly új modellel, a Ritmo elnevezésű személyautóval mutatkozott be sikeresen a brit piacon, valamint ugyanezzel a típussal Strada néven az Egyesült Államokban. Az idén egy újabb fajtával kísérletezik, ez a Zero nevet kapta. Ahhoz, hogy minél nagyobb termelő kapacitást fordíthasson az új modell előállítására, felfüggesztette népszerű 126-os gyártmányának — ebből tavaly 185 500 darabot adott el —, további olaszországi előállítását. A 126-os kocsitulajdonosokat nem hagyja cserben, az alkatrészutánpótlást, valamint az újabb vevők kiszolgálását ezentúl Lengyelország biztosítja. Az elmúlt néhány évben a Fiat 126-ok vezető helyen álltak az észak-európai és olasz autóslistán, mert kitűnően alkalmasak városi használatra. A Termini Imerese-i üzemben, amely Szicíliában található és amely régebben a 126-osokat gyártotta, most áttértek a Zero előállítására. A Zero a Fiat skáláján a 126-os és a 127-es típusok közé helyezhető el, motorja 600—900 köbcenti körüli. A Lengyelországgal kötött megállapodásért az olasz szakszervezet is elégedett lehet, hiszen az említett üzemben az új típusra való átállásra további 300 munkahelyet létesítettek — nyilatkozta a Fiat cég egyik képviselője. A lengyel partner az olasz licenc alapján eddig évi mintegy 200 ezer Fiat 126-ost gyártott, és a következő években még többre képes felfuttatni eddigi termelését. A Fiat pedig új életet akar kezdeni. Annak ellenére, hogy ténylegesen a Fiat az egyetlen ipari konszern Olaszországban, amely évről évre nyereséges, igazgatósága mégis elégedetlen a cég eddigi eredményeivel. A tavalyi nettó profit 88 millió dollár volt, amelyet 17,7 milliárd dolláros forgalomból nyertek, ez azonban túlságosan kevés a cég pénzügyi megerősödésének szempontjából — mondta Giovanni Agnelli, a Fiat elnöke a részvényesek ülésén. A lengyel kompenzációs ügylet fontos része a Fiat új politikájának, amellyel le szeretné küzdeni az amerikai és japán cégek erős konkurrenciáját, ezért ezen az üzleten kívül még számos kooperációs megállapodást tervez más európai autógyártókkal. A Fiat eddig már szoros kapcsolatot alakított ki az Alfa Romeo és a francia Renault céggel, ennek keretében közösen eyártanak dízelmotorokat. Egyszerűbb járművek együttes gyártására a Fiat Olaszország déli részén épít új üzemet a Peugeot-Citroennel karöltve. Az olasz céget igen súlyosan érintette az 1974-es olajválság és azóta is nagy erőfeszítéseket tesz, hogy kilábaljon nehéz helyzetéből. De a Fiat anyavállalata és leányvállalatai Argentínában és Brazíliában tavaly is csak összesen 1,4 millió autót gyártottak, 250 ezerrel kevesebbet, mint az olajválság előtt. (Reuter) ________ Több autóbuszutas az NDK-ban Berlini tudósítónktól. Az NDK helységeinek 97 százaléka autóbusszal is elérhető. A vonalhálózat jelenleg 140 300 kilométer. A vizsgálatok azt mutatják, hogy egyre többen veszik igénybe az autóbuszokat. 1974-ben 1,26 milliárd utas volt, 1978-ban viszont már 1,47 milliárd (ez 17 százalékkal több). Az országon belüli forgalomból 34,7 százalék az autóbuszutazás részaránya, a városi forgalomban ez 48,5 százalék. AZ NSZK SZEMÉLYGÉPKOCSI-ÁLLOMÁNYA TOVÁBB GYARAPODIK A legfrissebb előrejelzések szerint az NSZK gépkocsiállománya tovább nő, és 1990-ben minden ezer, 18 éven felüli állampolgárra 545 személygépkocsi fog jutni. A jelenlegi személygépkocsi-állomány 22 millió darabból áll, 1990-re pedig 26 millióra nő. A személygépkocsik 85 százaléka lakossági használatban van, és mintegy 3 millió kocsi van vállalatok és különböző intézmények tulajdonában. A személygépkocsi-állományon belül erősen növekszik a dízelmotoros kocsik száma, illetve aránya. Számuk a jelenlegi , 0,8 millióról 1990-re 2,1 millióra emelkedik, ami akkor a személygépkocsi-állomány 8 százalékát fogja alkotni. . .Várhatóan növekszik a jelenleg 1,85 millió egységből álló tehergépkocsi- és autóbuszállomány is. Becslések szerint ebben a kategóriában 1990-ig 20 százalékos növekedéssel lehet számolni. Az NSZK mezőgazdaságában jelenleg 1,5 millió vontatógépet tartanak nyilván, ezek száma azonban gyakorlatilag nem növekedhet, mert ebben az ágazatban már most elérték a teljes motorizációt. A múlt évben az NSZK-ban üzemeltetett különböző típusú és célú gépjárművekben összesen 30 milliárd liter motorbenzint, 14 milliárd liter dízelolajat és 0,5 milliárd liter kenőanyagot használtak fel. (Giesserei) Fából faragott szék 240 ezer font sterlingért A New York-i Metropolitan Museum Sotheby’s cég legutóbbi londoni műkincsárverésén 240 ezer font sterlinget fizetett egy nyugat-afrikai ismeretlen népi művész által fából faragott székért. A vételárat még további 11,5 százalék terheli adó és illeték címén. Ilyen magas árat afrikai népművészeti termékért még soha nem fizettek. Az úgynevezett Buli „hosszú arcú” stílusban készült remekműből a világon összesen csak mintegy 20 darabról tudnak és ez a szék kisebb sérülése ellenére a kikiáltási ár sokszorosát érte el. Az árverésen több mint egymillió font sterling folyt be primitív népművészeti termékekért. Két songo törzsfőnöki trónus 55 ezer, illetve 40 ezer fontért cserélt gazdát, 34 ezer fontot fizettek egy ugyancsak songotörzsbeli férfi fából faragott szobráért, 50 ezer fontba került egy valószínűleg irokéz törzsből származó indián népművész által készített emberfejű furkósbot. A Beninból származó XVII. századbeli bronzfejért 28 ezer fontot adtak, egy afrikai elefántcsont kürtöt 13 ezer fontért vettek meg. Genfben a Christie’s műkereskedés árverésén egy svájci gyűjtő közel 105 ezer font sterlinget fizetett egy üvegberakásos kagyló alakú Gallé-készítményű serlegért. Ezen az árverésen 45 korai Gallé-üvegkészítményért összesen 236 ezer fontot értek el. (Financial Times) ELADTA MŰGYŰJTEMÉNYÉT EGY ARAB MULTIMILLIOMOS Monte-Carlóban amerikai, angol, francia és nyugatnémet múzeumok képviselői, továbbá a világ minden részéből kereskedők, gyűjtők és érdeklődők jöttek össze, hogy részt vegyenek annak a 200 darabból álló legendás műkincsgyűjteménynek — főleg bútornak — az értékesítésén, amelyet egy szaúdarábiai m’’Hornos megbízásából a londoni Sheby’s bocsátott árverésre — jelenti az APA. Akram Ojjeh arab ipari és pénzügyi „császár” már 1977. novemberében azzal döbbentet meg a művészeti köröket, hogy kereken 14 millió dollárért megvette a múlt évszázad végén a Wildenstein család által összehordott világhírű francia bútorgyűjteményt. Röviddel ezután megvette a 66 ezer tonnás France luxusgőzöst, amelyen úszó múzeumot akart kialakítani impresszionisták és modern festők műveiből, valamint XVIII. századbeli remekművekből álló képgyűjteményének bemutatására. Időközben a szakértők meggyőzték arról, hogy az értékes festményeket menthetetlenül tökreteszi a tengeri levegő és a hajót klimatizálni nem lehet. (A hajót most vette meg egy norvég hajózási vállalat.) A Sotheby’s szóvivője szerint francia bútorokból a monte-carlói árverés 1882 óta a legjelentősebb. Az aukción mintegy 8 millió dolláros forgalmat várnak. Szakértők szerint ez a becslés módfelett óvatos.